Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut
Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.
Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vain yksi jo aikuinen lapsi. Säännöllinen päivärytmi tiettyyn aikaan nukkuun, syömiset, jne. Tiettynä päivänä siivoamiset sun muut. Hyvin hoituu!!
On meillä tarkka päivärytmi, silti en ehdi asioita, koska useimmiten jossain kestääkin paaaaljon pidempään kuin piti kun tuli taas joku tilanne ja sen päälle tilanne.
ApNiin siis mitä tilanteita voi tulla yhden lapsen kanssa jatkuvasti niin että koko päivän rutiinit ja aikataulut kusee? En ymmärrä nyt ollenkaan tai pysty samaistumaan tähän. Ja minkä ikäinen lapsi on?
Lapsi täyttää kohta neljä. Tilanteita tuntuu tulevan. Yllättävä kiukku jostain. Tai lapsi hidastelee jotain pukemisia pahasti vaikka ohjaisi tekemään nopeammin, tai jos vain otan ja puen niin iskee paha kiukku lapselle siitä ja sitten selvitetään pitkään sitä kiukkua. Mitä vain tällaista. Joku tekeminen leviää jostain päästä. Ja toinen toisesta.
Ap
Meillä kolme lasta. Jaksan vaan, ei ole ollut mitään ongelmaa jaksamisessa. Meillä hyvä parisuhde miehen kanssa, hän on hyvä isä. Varmasti vaikuttaa omaan fiilikseen paljon. Joskus on huonompia päiviä esim. sukulaisten suhteen, mutta perheen kesken ei vaan ole mitään kestämistä tai ongelmia. Lapset tulevat hyvin toimeen keskenään ja leikkivät paljon yhdessä. Kun olivat ihan pieniä elettiin aika päivä kerrallaan, sillälailla ns. selvisi. Toki oli pidemmänkin aikavälin suunnitelmia, mutta hyvin sellaista mahdollisuuksien mukaan menemistä ja tekemistä. Jaksan hyvin olla usein useammankin lapsen kanssa kun lapsilla kavereita kylässä. Ihan kivaa vaihtelua sekin vaikka en ottaisi meille asumaan :D
Ehkä olet uupunut? Silloin kaikki tuntuu tosi raskaalta. Tai lapsi on kovin pieni? Mun mielestä nyt tiukka keskustelu myös miehen kanssa, tulos tai ulos, jos hän asuu teillä niin myös hän osallistuu. Sitten sinulle omaa aikaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet uupunut? Silloin kaikki tuntuu tosi raskaalta. Tai lapsi on kovin pieni? Mun mielestä nyt tiukka keskustelu myös miehen kanssa, tulos tai ulos, jos hän asuu teillä niin myös hän osallistuu. Sitten sinulle omaa aikaa enemmän.
Uupunut olen, selvä se. Lapsi ei ole pieni vaan täyttää kohta neljä. Moni sanoo, että kunhan vauvavuodesta selviät, niin sitten helpottaa, mutta meillä se on ollut kyllä päinvastoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
Ap
Miksi osan pitää olla kylvyssä?
Ja sitä paitsi 3- ja 5-vuotiaat muistavat kyllä jo ohjeita ja niitä voi kurittaa jos eivät ole toimineet niin kuin on käsketty, eli vaikka ovat riehuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.
ApMiksi osan pitää olla kylvyssä?
Ja sitä paitsi 3- ja 5-vuotiaat muistavat kyllä jo ohjeita ja niitä voi kurittaa jos eivät ole toimineet niin kuin on käsketty, eli vaikka ovat riehuneet.
Äitis kuritti sua niin paljon, että susta tuli vähäjärkinen.
Minulla on kolme lasta, joista vanhimman ja nuorimman ikäero on vähän yli 4 vuotta. Suihkuttamiset hoidettiin tosiaan niin, että toinen vanhempi suihkutti yhtä lasta ja toinen oli samaan aikaan muiden kanssa.
Näin muuten lapset pitivät paljon seuraa toisilleen ja leikkivät paljon yhdessä, joten monessa suhteessa kolmen kanssa oli helpompaa kuin yhden jatkuvasti vanhemman huomiota vaativan kanssa.
Omat lapseni ovat jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vain yksi jo aikuinen lapsi. Säännöllinen päivärytmi tiettyyn aikaan nukkuun, syömiset, jne. Tiettynä päivänä siivoamiset sun muut. Hyvin hoituu!!
On meillä tarkka päivärytmi, silti en ehdi asioita, koska useimmiten jossain kestääkin paaaaljon pidempään kuin piti kun tuli taas joku tilanne ja sen päälle tilanne.
ApNiin siis mitä tilanteita voi tulla yhden lapsen kanssa jatkuvasti niin että koko päivän rutiinit ja aikataulut kusee? En ymmärrä nyt ollenkaan tai pysty samaistumaan tähän. Ja minkä ikäinen lapsi on?
Lapsi täyttää kohta neljä. Tilanteita tuntuu tulevan. Yllättävä kiukku jostain. Tai lapsi hidastelee jotain pukemisia pahasti vaikka ohjaisi tekemään nopeammin, tai jos vain otan ja puen niin iskee paha kiukku lapselle siitä ja sitten selvitetään pitkään sitä kiukkua. Mitä vain tällaista. Joku tekeminen leviää jostain päästä. Ja toinen toisesta.
Ap
Se on tuo ikä. Yks pahin uhmaikä menossa. Kyllä se helpottaa. Lapsi kasvaa. Kun hän lähtee kouluun niin hän alkaa olla jo melko itsenäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tuon jälkeen sinulla riittää mehuja täällä vastailemiseen. Arvostan.
Jos on aivan poikki, niin sinustako ei koskaan saisi minnekään purkaa kirjoittamalla omaa väsymystä tai etsiä vertaistukea? Tai ehkä etsiä neuvoja? Niinkö? Pitäisikö ehkä vain käpertyä maahan makaamaan ja ripotella tuhkaa päälleen?
Kommenttisi oli asiaton.
Ap
4 vuotiasta voi ohjata jo ihan selkeästi leikkimään itse esimerkiksi sen aikaa että saat siivoiltua ja ruoat laitettua. Pesuksi riittää suihku ja sekään nyt ei ole välttämätön ihan joka päivä. Käy itse lapsen kanssa samaan aikaan suihkussa. Mies tiukkaan puhutteluun, hänen on hoidettava osansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupunut olen, selvä se. Lapsi ei ole pieni vaan täyttää kohta neljä. Moni sanoo, että kunhan vauvavuodesta selviät, niin sitten helpottaa, mutta meillä se on ollut kyllä päinvastoin.
Ap
Näillä perheillä on varmasti ollut koliikkia yms. jolloin se vauvavuosi on todella raskasta, kokemusta on.
Mutta jos vauva on ns. kiltti, niin silloin ne vaikeudet ylleensä ilmenee kuin lapsi kasvaa, kokemusta myös siitä. Ei sisaruksetkaan ole saman luonteisia.
Aika kumma jos leikki-ikäiset eivät pärjää yksinään toisessa huoneessa sillä aikaa, kun vauvaa kylvetetään. Ei niitä päivähoidossakaan koko ajan vahdita silmä kovana, vaan hoitajat ovat usein jossain kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä mennään näin.
Itseltä vaatteet pois, muksut (1v taapero, 2v kaksoset, 5v)
Taapero Ikean muoviseen syöttötuoliin, loput riviin seisomaan ja heiltä vuorotellen pestään hiukset ja saippuoidaan iho, kuivaus jonossa ja vaatteet päälle. 5v toki osaa jo pukea itse.
Leikkivät pukeutumishuoneen lattialla sillä aikaa kun minä pesen itseni ja taaperon. Sitten jonossa hampaiden pesulle, pisulle ja nukkumaan.
Sä voit myös helpottaa arkea. Ei ole mitään pahaa jos ostaa valmisruokia. Ei ole mitään vikaa jos antaa lapsen katsoa lastenohjelmia sillä välin kun siivoaa. Kotiin voi myös palkata viikkosiivoojan jos varaa on, se helpottaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillä mennään näin.
Taapero Ikean muoviseen syöttötuoliin, loput riviin seisomaan ja heiltä vuorotellen pestään hiukset ja saippuoidaan iho, kuivaus jonossa ja vaatteet päälle. 5v toki osaa jo pukea itse.Leikkivät pukeutumishuoneen lattialla sillä aikaa kun minä pesen itseni ja taaperon. Sitten jonossa hampaiden pesulle, pisulle ja nukkumaan.
Mitä taikoja teet, että saat lapset odottamaan rivissä ja liikkumaan jonossa pesulle ja nukkumaan? Kuulostaa nimittäin oikein hienolta. Jos minä yrittäisin, niin tapahtuisi varmaan lähinnä joku massiivinen räjähdys, jossa yksi lapsi päättää singota itsensä portaisiin, toinen hypätä kattoon, kolmas liukastua kylpyammeeseen ja neljäs jo viilettäisi nakuna pitkin pihaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yksinhuoltaja?
En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.
ApNo ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.
Mutta onhan toisaalta yksinhuoltajiakin. Jotenkin hekin selviää.
Ap
Selvitään kyllä :) Minä otin keittiön alakaapista tavarat pois, ja kun tein keittiöhomia niin lapsi leikki siellä kaapissa. Leikkikaluiksi annoin kauhoja ja muovirasioita kansineen.
If there is a will, theres a way.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillä mennään näin.
Taapero Ikean muoviseen syöttötuoliin, loput riviin seisomaan ja heiltä vuorotellen pestään hiukset ja saippuoidaan iho, kuivaus jonossa ja vaatteet päälle. 5v toki osaa jo pukea itse.Leikkivät pukeutumishuoneen lattialla sillä aikaa kun minä pesen itseni ja taaperon. Sitten jonossa hampaiden pesulle, pisulle ja nukkumaan.
Mitä taikoja teet, että saat lapset odottamaan rivissä ja liikkumaan jonossa pesulle ja nukkumaan? Kuulostaa nimittäin oikein hienolta. Jos minä yrittäisin, niin tapahtuisi varmaan lähinnä joku massiivinen räjähdys, jossa yksi lapsi päättää singota itsensä portaisiin, toinen hypätä kattoon, kolmas liukastua kylpyammeeseen ja neljäs jo viilettäisi nakuna pitkin pihaa.
Ap
Sitä kutsutaan kuriksi. Lasta voi pakottaa ja painostaa jos lapsi ei tottele.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä kun lapset olivat tuonikäisiä niin sovellettiin tilanteen mukaan. En tiedä miten teillä, mutta me nyt ainakin oltiin baby ja kid proofatty koko koti täysin. Eikä isommatkaan lapset olleet sitten mikään täystuho. Oli mm. lapsilukkoja keittiön kaapeissa ja vaatekaapeissa, pesuaineet yms. lasten ulottumattomissa, joku aita ja aitauskin taisi pienimmälle olla jossakin vaiheessa.
Kysymykseen vastaus. Lapsia pestessä tuo 1 v muistaakseni sitterissä tai aitauksessa lähellä, lepertelin sille että viihtyi. 3 ja 5 v kylpyyn leikkimään kylpyleluilla. Eka itse suihkuun, pesin itseltä hiukset, pesin 5 v:ltä hiukset ja kylpytakki -> leikkimään leluilla, pesin 3 v:ltä hiukset ja kylpytakki -> leikkimään leluilla, kumosin kylpyveden, pesin vauvan ja tultiin suihkusta pois. Jotenkin tuolla tavalla.
Mulla itselläni on lapseton sisko, miehen sisko myös lapseton ja olen ihan varma, että kumpi tahansa niistä olisi tarvittaessa osannut käyttää meidän lapset suihkussa jos olisi tarvittu jostain syystä häntä apuun lasten kanssa niin paljon. Ei tuo kyseinen homma ole siis mahdotonta fyysisesti suorittaa siten, että lapsetkaan eivät kärsi. Joku muu on syy jos ei selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillä mennään näin.
ApSitä kutsutaan kuriksi. Lasta voi pakottaa ja painostaa jos lapsi ei tottele.
Juu ymmärrän tämän. Mutta siinäpä se, että kun komentaisin ja painostaisin sitä yhtä, niin samalla ne kolme muuta räjähtäisi ympäriinsä ja katoaisi minulta.
Ap
Meillä 6 lasta. Ja vaikka mieskin löytyy, on ollut enemmän yksi hoidettava lisää kuin apuna, varsinkin pikkulapsi vaiheessa.
Lapsista on ollut seuraa toisilleen, joten olen kokenut, että helpommalla on päässyt useamman kuin yhden kanssa. Eli esikoisen, kun oli pieni. Lapsi tarvitsee huomioita ja seuraa ja jos ei ole sisaruksia, vanhempien pitää revetä joka hetkeen.
Tosin pitää taas muistaa, että kaikki ovat yksilöitä; joku viihtyy yksinkin tai isossa sisarusparvessa voi joku kaivata vaan aikuisen seuraa. Ja jos on jonkin asteisia ongelmia lapsella, niin tilanne muuttuu tietysti taas.