Perustoimeentulotuella ei ihan oikeasti kohta ole enää varaa ostaa ruokaa...Kaikki vain nousevat koko ajan...Joka kerta joku tuote noussut kun käyn kaupassa
Nyt jo olen karsinut ja vaihtanut halvempiin, mutta kun nekin kallistuvat koko ajan!
Milloin hallitus oikein puuttuu tähän? Ei ole oikein että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohta kerjuulle tai varastamaan ruokansa...
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukiasiakkaat valittavat aina, vaikka he ovat etuoikeutettuja. Matalapalkkaiset ja pieneläkeläiset, joilla tulot jäävät juuri toimeentulotuen rajalle, voivat vain haaveilla toimeentulotuen perusosaa vastaavasta rahamäärästä. Heillä on laskujen jälkeen usein paljon vähemmän rahaa käytössään. He suunnittelevat, harkitsevat, organisoivat, priorisoivat ja saavat asiansa hoidettua. Tiukkaa on, mutta he selviävät. Koska on pakko. Kukaan ei maksa puolesta.
Jos toimeentulotukea ei saa riittämään kohtuullisiin perustarpeisiin, on kyse rahankäytön ongelmasta.
Se matalapalkkainen tai pieneläkeläinen voi myös hakea toimeentulotukea, jos käteen jää vähemmän kuussa kuin perustoimeentulotuen saajilla.
Ei voi jos on omaisuutta (auto, rahaa säästötilillä, osakkeissa tai omistuskämppä).
Jos on rahaa, osakkeita tai muuta omaisuutta, niin eihän silloin edes tarvita toimeentulotukea.
Miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa eläminen sellaiselle, joka ei omia varojaan raski käyttää omaan elämiseensä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Eikö teille ole tarjottu uudelleenkoulutusta?
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.
On tarjottu mutta pitäisi myös päästä sinne kouluun myös sisälle. Mulla vaihtoehdot ovat hyvin vähissä ja pääsykoeuudistuksen jälkeen nelikymppisenä on hyvin vaikeaa päästä vaihtamaan alaa, systeemissä suositaan juuri ylioppilaiksi kirjoottaneita. Olisikin helppo jos voisi vaan sinne kouluun kävellä että hei tämä on ainoa ala mitä fyysisesti pystyn tekemään tulen nyt opiskelemaan. Tai tosiaan jos niitä vaihtoehtoja olisi enemmän. Mulla ne rajoittuvat kahteen jotka molemmat ovat niin suosittuja että muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelemaan. Ja kun pitää koko ajan miettiä myös sitä että se uusi ala myös työllistää, ettei lähde opiskelemaan jotain muinaiskreikan kieltä, siitä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuet nousee elokuussa ja nousee sitten uudestaan viimeistään vuodenvaihteessa. Sellainen 10-15 % kokonaisnosto voi olla tiedossa. Elokuussa nousee 3,5 %.
Tuo elokuun nosto ei paljon taida auttaa, jos hinnat nousevat paljon enemmän. 10-15% kokonaisnosto olisi miltei välttämättömyys, mikäli halutaan, että tuet pysyvät hintojen nousun tahdissa. Mutta se ei auta tuensaajaa tässä kuussa eikä syksylläkään, jos nosto tapahtuu vasta vuodenvaihteessa. Hyvä kuitenkin, jos edes silloin.
t. ei-tuensaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukiasiakkaat valittavat aina, vaikka he ovat etuoikeutettuja. Matalapalkkaiset ja pieneläkeläiset, joilla tulot jäävät juuri toimeentulotuen rajalle, voivat vain haaveilla toimeentulotuen perusosaa vastaavasta rahamäärästä. Heillä on laskujen jälkeen usein paljon vähemmän rahaa käytössään. He suunnittelevat, harkitsevat, organisoivat, priorisoivat ja saavat asiansa hoidettua. Tiukkaa on, mutta he selviävät. Koska on pakko. Kukaan ei maksa puolesta.
Jos toimeentulotukea ei saa riittämään kohtuullisiin perustarpeisiin, on kyse rahankäytön ongelmasta.
Se matalapalkkainen tai pieneläkeläinen voi myös hakea toimeentulotukea, jos käteen jää vähemmän kuussa kuin perustoimeentulotuen saajilla.
Ei voi jos on omaisuutta (auto, rahaa säästötilillä, osakkeissa tai omistuskämppä).
Ihminen jolla on omaisuutta varsinkin rahana ei ole yleensä köyhä, eikä edes tarvitse toimeentulotukea.
Autonkin voi hätätapauksessa myydä, varsinkin jos asuu kaupungissa. Asunto on eri asia, koska jokaisen pitää voida asua jossakin.
Miten ne 10 ämpäriä kuskataan sieltä hiivatissa olevasta metsästä myyjille johonki? kerran kuussa kulkevalla bussilla ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos yrittäisit ihan itse ansaita edes osan rahoista joita elämiseen tarvitset? Töitä kyllä löytyy kunhan on valmis tekemään. Voi olla että työnkuva tai palkka ei aina miellytä, mutta huonokin työ on parempi kuin ei töitä ollenkaan.
En allekirjoita tuota. En ole itse tuensaaja, vaan teen itselleni mieluisaa työtä. Tällaisesta tilanteesta on helppo huudella muille, että "työ kuni työ" ja "huonokin työ on parempi kuin ei mitään". Mutta itse sanoisin, että huono työ, joka on epämieluisaa ja jossa on huono palkka, voi olla jopa kaikkein huonoin vaihtoehto - näin ainakin, jos tuntuu että on "loukussa" siinä työssä vailla poispääsyn mahdollisuutta, ja jos se on fyysisesti tai henkisesti kuluttavaa/kuormittavaa. Ja jos palkka ei nosta pois köyhyydestä, jatkuu samat taloudelliset ongelmat edelleen, sillä erotuksella vain, että arkeen on ilmestynyt ahdistava työ lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Perustele "perustele "höpö höpö"".
Argumentit loppui näköjään. Eipä sinusta ollutkaan keskustelijaksi. Pelkkä ulisija sossuoummi.
Hyi, miten rumia puhut, sinä tuhma ja fiksu loisinnanmaksaja. Hyh hyh, ettet häpeä! No, menepäs nyt töihin siitä rahoittamaan loisintaa. :D xD
En nyt viitsi mennä, kun on loma.
Ja onpa muuten kiva, kun edellisessä palkassa tuli lomarahat, palkka oli puolet isompi.
Sillä rahalla voinkin tehdä jotain mukavaa, lähteä vaikka reissuun.
Onko teillä elämäntapatyöttömillä sama, saatteko kesäksi enemmän rahaa?Onko kiva v-tuilla? Itse olen työkyvytön, eläkkeellä, nuori. En saa toimeentulotukea, koska eläke on 1400/kk. Eli en ole köyhistä köyhin, mutta köyhä. Kyllä se työkyvyttömyys viiltää ilman kettuilujakin.
Et ole "köyhistä köyhin". Toimeentulotukea saavat kaikki samoin ehdoin -> sinulla tulot riittävät, jotta et tarvitse ttt:tä täydentämään tukiasi. Ne jotka tarvitsevat saavat joka tapauksessa vähemmän tai saman verran kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne 10 ämpäriä kuskataan sieltä hiivatissa olevasta metsästä myyjille johonki? kerran kuussa kulkevalla bussilla ?
Mitä mitä, eikö julkiset kuljekaan ihan joka paikkaan ja vartin välein???
Cityvihreät kyllä ainakin käskevät käyttää julkisia, ja niitä on kuulemma ihan koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP voisi vähän eritellä kulujaan, itsellä menee näin:
--
150-180 euroa ruoka
100 euroa kulut joita kela ei maksa (bussi, netti, yms)
514 euroa käteen joka kuukausi, tästä 280 euroa pois jää 234 euroa säästöön. Tällä hetkellä käteistä kotona n. 2500 euroa, kaikki toimeentulotuesta säästettyinä. Elokuuksi varattu viikon etelänmatka, all inclusive ja tämän hinta 1500 euroa, merinäköala hotellihuoneesta.
Hyvin pärjää siis toimeentulotuella enkä aio mennä töihin, koska bruttotulojen pitäisi olla yli 3000 euroa kuussa, että saisin samanlaisen elintason ja säästöt aikaan.
Sun kuuluisi ilmoittaa säästöt toimeentulohakemuksessa. Muuten syyllistyt sosiaaliturvapetokseen.
Höpö höpö, toimeentulotuesta saa säästää eikä se vaikuta mitenkään tukiin, vaikka se teitä työtätekeviä harmittaa ja kiukuttaa.
Persustele "höpö höpö". Vai etkö osaa? Äläkä unoha, että me työssäkäyvät olemme työttömiä fiksumpia.
Juuh, todella fiksuja olette kun raadatte 8h päivässä ja me fiksummat elämme teidän rahoillanne ja meillä on ikuinen loma :D
Minusta on mukava käydä töissä.
Saan mukavasti rahaa, jolla kustannan oman mukavan ja ylellisen elämän.
Työkaverit on mukavia, sosiaalinen elämä on paljon vilkkaampaa kun työkavereita on tullut ystäviä.Ainoa miinuspuoli on korkea verotus (palkkani on sen verran kova, että verojakin otetaan ihan kiitettävä määrä).
Mutta kyllähän se jonkun on elätettävä teidätkin sossureppanat, ilman meitä työssäkäyviä olisitte kuolleet nälkään jo ajat sitten.No siinä on fiksun ihmisen puhetta. :D
Kyllä! Ja hyvin empaattisen. DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet perustoimeentulotuella?
Jäikö koulut käymättä ja töitä ei viitsi hakea, kun on mukavampi maata kotona?Ei sun kannata tämmöisillä vaivata päätäsi. Mee vaan niitä töitäs tekemään siitä ja anna fiksumpien hoitaa ajattelu.
Fiksummat käy töissä, eivätkä ole yhteiskunnan elätteinä ja lokkeina.
Eipä tarvitse vauvapalstalla ulista, että rahat ei riitä, kun on tehnyt oikeita valintoja.
Jokaisen kuuluu itse hoitaa oma toimeentulonsa.Olenkin odottanut tätä tilannetta, että loisijat joutuvat ahtaalle, kun tuet ei enää riitäkään elämiseen.
Silloin pitäisi oikeasti herätä, ja hakeutua sinne kouluun ja töihin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää.Sinäkin fiksuna ja oikeita valintoja tehneenä voit sairastua ja joutua toimeentulotuelle.
Jep, itse sairastuin enkä saa edes toimeentulotukea pienipalkkainen puolison vuoksi. Vielä on säästöjä jotka hankittu ennen sairastumista mutta on hirveää koko ajan syödä niitä. Olisi pitänyt nauttia elämästä ja tuhlata kaikki niin saataisiin toimeentulotukea koska tulot jäävät alle sen rajan ja maksettaisiin hammaslääkärikin ja lääkkeet.
Ovatko säästöt sinun vai kumppanin, ja ovatko tilillä? Jos säästöt ovat sinun tililläsi, ne estäisivät toimeentulotuen muutenkin. Jos taas säästöt ovat kumppanin, neuvoisin teitä laittamaan kirjat eri osoitteisiin. Toki oikeasti asuisitte yhdessä. Näin saisit tukea ja tulisitte toimeen paremmin.
Miten hitossa 469e muka ei kata 20e puhelinlaskua, 20e nettiä ja 100e ruokamenot/kk kun kävelee lähikauppaan? Niijoo ja 4% vuokrasta eli joku 32e. Sähköjä tai lääkkeitä ei kuulemma tarvii maksaa perustoimeentulotuella.
Vaatteet kuluu mutta jatkat niiden käyttämistä reikäisinä ja kengät hajoaa sillai kolmessa vuodessa ja uudet saa 15e hinnalla. Tuskin menee edes 5e/kk sillai keskimäärin.
Sitten voi ihan kevyesti ostaa 100e/kk kirjoja. Ja voi laittaa loput 150e+ salaiselle holdingyhtiön pörssisalkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi omaisuutesi ei sitten tuota? Ja omistuskämpässäkin asuva voi saada toimeentulotukea, samaten jos omistaa auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Argumentit loppui näköjään. Eipä sinusta ollutkaan keskustelijaksi. Pelkkä ulisija sossuoummi.
Hyi, miten rumia puhut, sinä tuhma ja fiksu loisinnanmaksaja. Hyh hyh, ettet häpeä! No, menepäs nyt töihin siitä rahoittamaan loisintaa. :D xD
Ja onpa muuten kiva, kun edellisessä palkassa tuli lomarahat, palkka oli puolet isompi.
Onko teillä elämäntapatyöttömillä sama, saatteko kesäksi enemmän rahaa?Onko kiva v-tuilla? Itse olen työkyvytön, eläkkeellä, nuori. En saa toimeentulotukea, koska eläke on 1400/kk. Eli en ole köyhistä köyhin, mutta köyhä. Kyllä se työkyvyttömyys viiltää ilman kettuilujakin.
Et ole "köyhistä köyhin". Toimeentulotukea saavat kaikki samoin ehdoin -> sinulla tulot riittävät, jotta et tarvitse ttt:tä täydentämään tukiasi. Ne jotka tarvitsevat saavat joka tapauksessa vähemmän tai saman verran kuin sinä.
Mä saan 670e ja ei senttiäkään toimeentulotukea. Rahat loppuu heti kun maksaa pari laskua ja käy kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Eikö teille ole tarjottu uudelleenkoulutusta?
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.On tarjottu mutta pitäisi myös päästä sinne kouluun myös sisälle. Mulla vaihtoehdot ovat hyvin vähissä ja pääsykoeuudistuksen jälkeen nelikymppisenä on hyvin vaikeaa päästä vaihtamaan alaa, systeemissä suositaan juuri ylioppilaiksi kirjoottaneita. Olisikin helppo jos voisi vaan sinne kouluun kävellä että hei tämä on ainoa ala mitä fyysisesti pystyn tekemään tulen nyt opiskelemaan. Tai tosiaan jos niitä vaihtoehtoja olisi enemmän. Mulla ne rajoittuvat kahteen jotka molemmat ovat niin suosittuja että muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelemaan. Ja kun pitää koko ajan miettiä myös sitä että se uusi ala myös työllistää, ettei lähde opiskelemaan jotain muinaiskreikan kieltä, siitä ei ole mitään hyötyä.
Missä haussa suositaan juuri ylioppilaaksi kirjoittaineita? Jos sulla ei ole aikaisempaa korkeakoulutusta mutta kirjoitukset tehty kauankin sitten, niin olet samanlainen ensikertalainen kuin viime keväänä kirjoittaneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Sä et olekaan elämätapatyötön, vaan eläkeläinen.
Kuinka moni työtön on elämäntapa työtön? Itse olen nähnyt työttöminä vain itseni kaltaisia, jotka eivät pääse eläkkeelle. On hyvä tietää, että olen kuitenkin vähän ylempää kastia🙄. Itsekkin luen itseni hyvöosaiseksi verrattuna niihin joiden arpa ei avannut eläkettä vaan työttömyysputken. Meillä siis taitaa olla eri näkökulma työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Mä saan 670e ja ei senttiäkään toimeentulotukea. Rahat loppuu heti kun maksaa pari laskua ja käy kaupassa.
ja taas unohtui ne talouden muut tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
ja taas unohtui ne talouden muut tulot.
Puolison pieni palkka ja lapsilisät 199e.
Menisin todella mielelläni töihin mutta en saa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Niin, sitähän juuri sanoin. Olen siis toimeentuleva, mutta tuollainen v-tuilu viiltää silti. Mitä se tekee kädestä suuhun elävälle? Murskaa?
Sitäpaitsi aina välillä menen reilusti alle toimeentulotuen rajan, mutta sitä on turha hakea, kun on "isot tulot". Ja usein en mene sen takia, koska jätän lääkkeitä ostamatta. Toimeentulotukea (ehkä) saisin rasvoista lähtien kaikki , eikä tarvitsisi miettiä mitä lääkkeitä yms jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hakeutua toimistotöihin tai eläkkeelle.
Tämä kuvastaa täydellisttietämättömyyttä mitä työnhaku ja eläkkeellepääsy nykyään on.
Jos ihmisellä on hoitajan ammatti niin miten joku luulee, että siitä vaan pääsee "toimistotoihin".
Ensinnäkin nykyn on hyvin vähän perinteisiä toimistotöitä. Niihin pääsi joskus ennenvanhaan helpostikin, kun oli konekirjoittajaa ja kopioijaa jne.
Nyt vaaditaan erikoistietämystä, yleiskonttoristeja tuskin on olemassa.
Jos sitten kouluttautuu merkonomiksi, datanomiksi tms. niin niitä ja vastaavia on paljon työttöminä jo valmiiksi.
Eläkkeellepääsystä ja sen vaikeudesta on ollut niin paljon puhetta vastaavissa ketjuissa etten enää niitä asioita toista.
Ulkona tosielämästä on varmaan kiva olla. Kun on saanut jollain konstilla, no ei ainakaan järjen perusteella, aikoinaan vakituisen työpaikan ja uskoo sen olevan vakituisen iän kaiken.
Sieltä on mukava heitellä perusteettomia ja tietämättömiä kommentteja elämästä ja tuntea olevansa muita, ainakin köyhiä, parempi.
Joo, mahtava loma kun ei ole varaa koskaan tehdä yhtään mitään, olla vaan. Jos se olisi kivaa, otettaisiin mekin lopputili.