Perustoimeentulotuella ei ihan oikeasti kohta ole enää varaa ostaa ruokaa...Kaikki vain nousevat koko ajan...Joka kerta joku tuote noussut kun käyn kaupassa
Nyt jo olen karsinut ja vaihtanut halvempiin, mutta kun nekin kallistuvat koko ajan!
Milloin hallitus oikein puuttuu tähän? Ei ole oikein että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohta kerjuulle tai varastamaan ruokansa...
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Perustele "perustele "höpö höpö"".
Argumentit loppui näköjään. Eipä sinusta ollutkaan keskustelijaksi. Pelkkä ulisija sossuoummi.
Hyi, miten rumia puhut, sinä tuhma ja fiksu loisinnanmaksaja. Hyh hyh, ettet häpeä! No, menepäs nyt töihin siitä rahoittamaan loisintaa. :D xD
En nyt viitsi mennä, kun on loma.
Ja onpa muuten kiva, kun edellisessä palkassa tuli lomarahat, palkka oli puolet isompi.
Sillä rahalla voinkin tehdä jotain mukavaa, lähteä vaikka reissuun.
Onko teillä elämäntapatyöttömillä sama, saatteko kesäksi enemmän rahaa?Onko kiva v-tuilla? Itse olen työkyvytön, eläkkeellä, nuori. En saa toimeentulotukea, koska eläke on 1400/kk. Eli en ole köyhistä köyhin, mutta köyhä. Kyllä se työkyvyttömyys viiltää ilman kettuilujakin.
Sä et olekaan elämätapatyötön, vaan eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap sitten vaan hakeman töitä.
Perustoimeentuloa saavat ovat laiskoja lusmuja.
Olipa ilkeästi sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta keräämään marjoja.
Aivan työtään tarjota tätä vaihtoehtoa. Ne jotka pääsee kerää marjoja. Niillä ei kuitenkaan elä, vaan ne on (ylimääräisistä) herkkuja. Puuro normaalisti ilman lisukkkeita, puuro marjoilla=herkkupuuro. Ne puuroaineet on ostettava ja maksettava
Ja niillä eletään.
Ymmärrän tuskan, koska nyt itsekin olen tiskistellut esim lounasravintoloiden nousua ja jalan hintaa yms. Mennään siis eri sfääreissä, mutta hintojen nousu tuntuu. Ei enää ravintolalounaita. Pelottavaa vaikka on varaa vielä.
Marjat kannattaa myydä. Niistä voi saada useamman kympin ämpäri.
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Uudelleenkoulutus. Toivottavasti sinulla on säästöjä urasi alkuvaiheesta. Vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Mustikoita tulossa ennätysmäärä. Siivotut mustikat 50€ ämpäri 👍
Miinus bensarahat sun muut kulut = 20 e ämpäri.
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Hommafoorumilla kehotetaan sanomaan köyhyyden syyksi työtapaturma jos vastapuoli käskee mennä töihin. Joten en nyt usko että tämä ketju on täynnä köyhiä joiden köyhyyden syy on työtapaturma😊
Mitä jos yrittäisit ihan itse ansaita edes osan rahoista joita elämiseen tarvitset? Töitä kyllä löytyy kunhan on valmis tekemään. Voi olla että työnkuva tai palkka ei aina miellytä, mutta huonokin työ on parempi kuin ei töitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävele, mene bussilla.
Ei sinne eläkkeellekään noin vaan pääse.
Mulla just alle kuukausi sitten oli eläkeselvittelyä ja ei pääse.
Koska tämä on hoidettavissa oleva sairaus.
On kyllä, vaan kun ketään ei kiinnosta hoitaa.
Valviran johtajakin sai lisäaikaa, aina 31.12.2024 asti. Sitä ennen tuskin mitään tapahtuu.
Ei tällä perus ttt ole vara itteensä hoidattaa, kun julkinen ei hoida.
Eilen nukuin 17 tuntia, kaupassa ja suihkussa piti käydä. No yritän tänään uudestaan jos onnistuisi. Kohta loppuu ruoka.
Mun työ on pitää itseni hengissä, niin kauan kunnes saan hoitoa.
Missä välissä ja millä energialla minä töitä tekisin? Kun en kämppääkään saa kunnolla siivottua, yksiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hakeutua toimistotöihin tai eläkkeelle.
Ulkopuoliinenhan sen tietää miten asiat pitää mennä. Esim usein kipu on se rajoittav tekijä. Se kipu on läsnä toimistotyössä myös. Itse olen koko ajan sanonut, että pitää olla räätälöityjä työpaikkoja osatyökykyisille. Niin ettei työnantaja joudu pelkäämään sairaspoissaolojen kustannuksia tai jopa eläkkeen kustannusta. Työnantaja maksaa vain tehdyistä.työpäivistä, jotka joustavat työntekijän kunnon mukaan. Sellaisia työpaikkoja ei ole. Siksi alentuneella työkyvyllä ei löydy työtä.
Itse en ole huollisani työssäkävijöistä. Heillähän säästyi parina vuotena rahaa, koska ei päässyt ravintolaan tai matkustamaan ulkomaille. Useilla säästyi myös matkakulut, koska etätyöt. Heillä on nyt rahaa maksaa vähän enemmän.
Läheskään kaikki työlliset eivät ole ahkeria, vaan liian korkean irtisanomissuojan vuoksi pakoilevat töitä ja siirtävät sitä esim. harjoittelijoille tai ahkerille työntekijöille. Näin varsinkin julkisella/kunnallisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on verotonta tuloa.
Jos rahasta on oikeasti tiukkaa, niin kannattaa hakea muutama ämpäri.
Yhden ämpärin poimimiseen ei kauaa mene, ja samalla reissulla saa poimittua monta ämpärillistä.
Nuoriso on fiksua kun hankkii itselle vähintään kaksi ammatti jotkut jopa kolme.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos yrittäisit ihan itse ansaita edes osan rahoista joita elämiseen tarvitset? Töitä kyllä löytyy kunhan on valmis tekemään. Voi olla että työnkuva tai palkka ei aina miellytä, mutta huonokin työ on parempi kuin ei töitä ollenkaan.
Olen just seurannut erästä urheilevaa, hyväkuntoista nuorta ulkomaalaista miestä. Hän sai töitä puhtaanapito firmalta. Työvuorot tippuu miten sattuu. Työ on fyysisesti todella raskasta. Hän sanoo sitä itse ja olen nähnyt kuinka väsynyt hän on työvuoron jälkeen. Hän on onnellinen että saa palkkaa. Mutta työ on sellaista, että vain nuori ja hyväkuntoinen pystyy sitä tekemään. Työvuorot ja palkkaus on riistoa.
Täällä maaseudulla ainakin asutaan isoissa taloissa ja ajetaan uusilla isoilla autoilla. Joten missä ne köyht ovat? Kaupungeissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on verotonta tuloa.
Yhden ämpärin poimimiseen ei kauaa mene, ja samalla reissulla saa poimittua monta ämpärillistä.
Ei välttämättä saa jos marjoja löytyy huonosti. Huonolla marjapaikalla yhdenkin ämpärin poimimiseen voi mennä kauan aikaa. Toki he voivat kokeilla sitä, jotka pystyvät ja jos siihen on mahdollisuus.
T. marjoja poiminut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on verotonta tuloa.
Jos pystyy. Joku vuosi sitten poimin myyntiin. Nyt en pysty edes poimimaan itselleni käyttömarjoja. Vaikka siitä hommasta tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hakeutua toimistotöihin tai eläkkeelle.
En pysty tekemään toimistotyötä paria tuntia pitempään, olen kyllä kokeillut sitä työkokeilussa noin 2kk ajan, oli myös todella hidasta kun se terve käsi on juuri se "väärä käsi". Ei kukaan palkkaa jos on tarjolla työntekijöitä joilla on käytössä molemmat kädet ja niitähän on. Eihän tässä mitään ongelmaa olisikaan jos pystyisin tekemään toimistotyötä. Eläkkeelle en ole päässyt vielä. Täytyy katsoa ensin löytyykö toimenkuva jota olisi fyysisesti mahdollista tehdä työkseen ja joka myös työllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukiasiakkaat valittavat aina, vaikka he ovat etuoikeutettuja. Matalapalkkaiset ja pieneläkeläiset, joilla tulot jäävät juuri toimeentulotuen rajalle, voivat vain haaveilla toimeentulotuen perusosaa vastaavasta rahamäärästä. Heillä on laskujen jälkeen usein paljon vähemmän rahaa käytössään. He suunnittelevat, harkitsevat, organisoivat, priorisoivat ja saavat asiansa hoidettua. Tiukkaa on, mutta he selviävät. Koska on pakko. Kukaan ei maksa puolesta.
Jos toimeentulotukea ei saa riittämään kohtuullisiin perustarpeisiin, on kyse rahankäytön ongelmasta.
Se matalapalkkainen tai pieneläkeläinen voi myös hakea toimeentulotukea, jos käteen jää vähemmän kuussa kuin perustoimeentulotuen saajilla.
Ei voi jos on omaisuutta (auto, rahaa säästötilillä, osakkeissa tai omistuskämppä).
Opettele tekemään ruokaa itse. Ei niitä valmisruokia. Itse ruokin 30-40 e/viikko
3-henkisen perheen.