Perustoimeentulotuella ei ihan oikeasti kohta ole enää varaa ostaa ruokaa...Kaikki vain nousevat koko ajan...Joka kerta joku tuote noussut kun käyn kaupassa
Nyt jo olen karsinut ja vaihtanut halvempiin, mutta kun nekin kallistuvat koko ajan!
Milloin hallitus oikein puuttuu tähän? Ei ole oikein että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohta kerjuulle tai varastamaan ruokansa...
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet perustoimeentulotuella?
Jäikö koulut käymättä ja töitä ei viitsi hakea, kun on mukavampi maata kotona?Ei sun kannata tämmöisillä vaivata päätäsi. Mee vaan niitä töitäs tekemään siitä ja anna fiksumpien hoitaa ajattelu.
Fiksummat käy töissä, eivätkä ole yhteiskunnan elätteinä ja lokkeina.
Eipä tarvitse vauvapalstalla ulista, että rahat ei riitä, kun on tehnyt oikeita valintoja.
Jokaisen kuuluu itse hoitaa oma toimeentulonsa.Olenkin odottanut tätä tilannetta, että loisijat joutuvat ahtaalle, kun tuet ei enää riitäkään elämiseen.
Silloin pitäisi oikeasti herätä, ja hakeutua sinne kouluun ja töihin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää.Sinäkin fiksuna ja oikeita valintoja tehneenä voit sairastua ja joutua toimeentulotuelle.
Jep, itse sairastuin enkä saa edes toimeentulotukea pienipalkkainen puolison vuoksi. Vielä on säästöjä jotka hankittu ennen sairastumista mutta on hirveää koko ajan syödä niitä. Olisi pitänyt nauttia elämästä ja tuhlata kaikki niin saataisiin toimeentulotukea koska tulot jäävät alle sen rajan ja maksettaisiin hammaslääkärikin ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP voisi vähän eritellä kulujaan, itsellä menee näin:
--
150-180 euroa ruoka
100 euroa kulut joita kela ei maksa (bussi, netti, yms)
514 euroa käteen joka kuukausi, tästä 280 euroa pois jää 234 euroa säästöön. Tällä hetkellä käteistä kotona n. 2500 euroa, kaikki toimeentulotuesta säästettyinä. Elokuuksi varattu viikon etelänmatka, all inclusive ja tämän hinta 1500 euroa, merinäköala hotellihuoneesta.
Hyvin pärjää siis toimeentulotuella enkä aio mennä töihin, koska bruttotulojen pitäisi olla yli 3000 euroa kuussa, että saisin samanlaisen elintason ja säästöt aikaan.
Sun kuuluisi ilmoittaa säästöt toimeentulohakemuksessa. Muuten syyllistyt sosiaaliturvapetokseen.
Höpö höpö, toimeentulotuesta saa säästää eikä se vaikuta mitenkään tukiin, vaikka se teitä työtätekeviä harmittaa ja kiukuttaa.
Persustele "höpö höpö". Vai etkö osaa? Äläkä unoha, että me työssäkäyvät olemme työttömiä fiksumpia.
Juuh, todella fiksuja olette kun raadatte 8h päivässä ja me fiksummat elämme teidän rahoillanne ja meillä on ikuinen loma :D
Niin, köyhänä nyt, ja köyhänä lopun elämäänne.
Uli, uli. Viki, viki. :D xD
Olipas älykäs rääkäisy.
Noh, noh. Meneppäs töihin siitä tienaamaan mulle! xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet perustoimeentulotuella?
Jäikö koulut käymättä ja töitä ei viitsi hakea, kun on mukavampi maata kotona?Ei sun kannata tämmöisillä vaivata päätäsi. Mee vaan niitä töitäs tekemään siitä ja anna fiksumpien hoitaa ajattelu.
Fiksummat käy töissä, eivätkä ole yhteiskunnan elätteinä ja lokkeina.
Eipä tarvitse vauvapalstalla ulista, että rahat ei riitä, kun on tehnyt oikeita valintoja.
Jokaisen kuuluu itse hoitaa oma toimeentulonsa.Olenkin odottanut tätä tilannetta, että loisijat joutuvat ahtaalle, kun tuet ei enää riitäkään elämiseen.
Silloin pitäisi oikeasti herätä, ja hakeutua sinne kouluun ja töihin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää.Sinäkin fiksuna ja oikeita valintoja tehneenä voit sairastua ja joutua toimeentulotuelle.
Oiketa valintoja on myös se, että kuuluu liittoon, jolloin työttömyyskorvaksella pärjää ihan hyvin.
Toinen oikea valinta on, että maksaa omaa asuntoa, eikä lihota vuokranantajan pankkitiliä. Tarvittaessa asunnon voi myydä, ja hankkia pienemmän ja halvemman.
Kolmas asia on, että alkaa säännöllisen säästämisen heti ensimmäisestä palkasta. Summa ei tarvitse olla iso, mutta vuosien varrella tilille /osakkeisiin kertyy mukava summa.Mutta varmuus siitä, ettei nälkää tarvitse nähdä lähtee siitä, että hankkii ammatin ja töitä. Silloin ei tarvitse "sossun luukulla roikkua".
Ei liiton rahat kestä ikuisuuksia.
Mitä ne ammatit auttaa jos sairastuu ja ei pysty töihin?
Ja sitäpaitsi jos sairastuu nuorena niin ei siinä ole paljoa säästöjä kertynyt.
Minullakin on 3 ammattia ja silti olen työtön.
Et näytä millään tajuavan sitä että voi sairastua vuosiksi tai jopa kokonaan työkyvyttömäksi.
Mulla myös 2 ammattia joista toinen työllistäisi ihan heti jos en olisi tapaturman vuoksi työkyvytön. Tällä hetkellä tuloina kuntoutustuki mutta kohta taas joutuu sitä uudestaan hakemaan ja jännittämään toimeentuloaan. Harva ajattelee tällaisen tilanteen osuvan omalle kohdalle. Eläkelaitoksen lääkärit voi tuosta noin vain hylätä eläkehakemuksen ja äkkiä sitä on työttömyyskortistossa vaikka ei töitä pystyisi tekemään.
Jos ihan oikeasti ja tosissaan puhutaan (ja jätetään trollit huomioimatta), maailman tilanne on sellainen, että raha ei riitä kaikille jaettavaksi.
Venäjä on arvaamaton, ja pakotteet nostaa hintoja.
Vihreä siirtymä tulee kalliiksi, ja nostaa hintoja.
Jokaisen kannattaisi oikeasti pohtia omalla kohdalla sitä, miten pärjää, ja olisiko se työnteko kuitenkin varmempi tapa selviytyä.
Entistä pienempi työssäkäviöiden määrä huolehtii entistä suuremmasta määrästä työelämän ulkopuolella olevista.
Voi oikeasti olla niin, että menneen ajan köyhäintalot tulee takaisin.
Ja rahaa ei enää anneta suoraan kenenkään tilille, vaan jaetaan ostokortteja kauppoihin.
Eikö muka ruokajakelua enää järjestetä? Entisessä kotikunnassani ruokakasseja jaettiin kolmesti viikossa. Käytännössä ruoat voi siis saada ilmaiseksi. Voisitko vaihtaa puhelimen liittymän edullisemmaksi, lopettaa lehden tai netflixin tilaamisen, kulkea harvemmin julkisilla, myydä jotakin?
Ei iki-iki-ikinä suoraa kansanvaltaa!
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen vaihtoehto: miten olis TYÖNTEKO?
Miten jos EI olis TYÖNTEKO? HÄH! Tee vaan kuule keskenäs niitä töitäs.
Minä olen työssä muutaman päivän viikossa ja en saa toimeentulotukea.
Olen naimisissa ja puolisoni sanoi, että ei tarvi tämän asian vuoksi erota. Kun asuisin yksin, olisi rahaa enemmän käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta keräämään marjoja.
Aivan työtään tarjota tätä vaihtoehtoa. Ne jotka pääsee kerää marjoja. Niillä ei kuitenkaan elä, vaan ne on (ylimääräisistä) herkkuja. Puuro normaalisti ilman lisukkkeita, puuro marjoilla=herkkupuuro. Ne puuroaineet on ostettava ja maksettava
Ja niillä eletään.
Ymmärrän tuskan, koska nyt itsekin olen tiskistellut esim lounasravintoloiden nousua ja jalan hintaa yms. Mennään siis eri sfääreissä, mutta hintojen nousu tuntuu. Ei enää ravintolalounaita. Pelottavaa vaikka on varaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
Tämä kommentti osoittaa kuinka vähän jotkut on kartalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ruokajakelua enää järjestetä? Entisessä kotikunnassani ruokakasseja jaettiin kolmesti viikossa. Käytännössä ruoat voi siis saada ilmaiseksi. Voisitko vaihtaa puhelimen liittymän edullisemmaksi, lopettaa lehden tai netflixin tilaamisen, kulkea harvemmin julkisilla, myydä jotakin?
Suurimmalla osalla paikkakuntia ei ole missään vaiheessa ollut mitään ruokajakelua. Joillain paikkakunnilla saattaa olla n. leipäjono, eli kauppojen ylijäämätuotteita, pääasiassa leipää ja joskus jotain einestä tai vihanneksia saa käydä hakemassa. Nämä on usein jonkun lahkon ylläpitämiä, kun se kauppias kuuluu siihen lahkoon. Monella paikkakunnalla ruokajakeluun pääsy edellyttää käyntiä diakonissan tai sosiaalipuolen työntekijän pakeilla, ja he sitten kirjoittavat lapun, jonka kanssa voi sen ruokakassin hakea. Kuka tahansa jonoon ei voi mennä, ja aika harva sen lapunkaan saa.
Joillain paikkakunnilla antavat pieniä summia maksukorteilla (S-liikkeen lahjakortti), siis 20€ tai 30€, ja noita saa maksimissaan kerran kuukaudessa, ja voi olla, että jos on jo kerran tuon saanut, ei uutta saa saman kalenterivuoden aikana.
Sitten vapaakirkko tms voi tarjota ilmaisen aterian kerran viikossa/kerran kuussa, mutta se edellyttää ensin tunnin hartauteen osallistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hakeutua toimistotöihin tai eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Loiset töihin. Tai sitten syötte mitä sillä tuella saa.
Siinäpä vasta sivistynyt kommentti.
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Eikö teille ole tarjottu uudelleenkoulutusta?
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.
Ap työpaikka. Säästöt. Säästöt on tarkoitettu just näitä pahoja päiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele "höpö höpö".
Perustele "perustele "höpö höpö"".
Argumentit loppui näköjään. Eipä sinusta ollutkaan keskustelijaksi. Pelkkä ulisija sossuoummi.
Hyi, miten rumia puhut, sinä tuhma ja fiksu loisinnanmaksaja. Hyh hyh, ettet häpeä! No, menepäs nyt töihin siitä rahoittamaan loisintaa. :D xD
En nyt viitsi mennä, kun on loma.
Ja onpa muuten kiva, kun edellisessä palkassa tuli lomarahat, palkka oli puolet isompi.
Sillä rahalla voinkin tehdä jotain mukavaa, lähteä vaikka reissuun.
Onko teillä elämäntapatyöttömillä sama, saatteko kesäksi enemmän rahaa?
Onko kiva v-tuilla? Itse olen työkyvytön, eläkkeellä, nuori. En saa toimeentulotukea, koska eläke on 1400/kk. Eli en ole köyhistä köyhin, mutta köyhä. Kyllä se työkyvyttömyys viiltää ilman kettuilujakin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki ei ole kansalaispalkka jolla voi syödä sisäfilettä. Ihan oikein että tulee nälkä, silloin alkaa oikea työ kelvata.
Tämä on fiksun ihmisoletetun puhetta.
Mustikoita tulossa ennätysmäärä. Siivotut mustikat 50€ ämpäri 👍
No siinä on fiksun ihmisen puhetta. :D