Perustoimeentulotuella ei ihan oikeasti kohta ole enää varaa ostaa ruokaa...Kaikki vain nousevat koko ajan...Joka kerta joku tuote noussut kun käyn kaupassa
Nyt jo olen karsinut ja vaihtanut halvempiin, mutta kun nekin kallistuvat koko ajan!
Milloin hallitus oikein puuttuu tähän? Ei ole oikein että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohta kerjuulle tai varastamaan ruokansa...
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Eikö teille ole tarjottu uudelleenkoulutusta?
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.On tarjottu mutta pitäisi myös päästä sinne kouluun myös sisälle. Mulla vaihtoehdot ovat hyvin vähissä ja pääsykoeuudistuksen jälkeen nelikymppisenä on hyvin vaikeaa päästä vaihtamaan alaa, systeemissä suositaan juuri ylioppilaiksi kirjoottaneita. Olisikin helppo jos voisi vaan sinne kouluun kävellä että hei tämä on ainoa ala mitä fyysisesti pystyn tekemään tulen nyt opiskelemaan. Tai tosiaan jos niitä vaihtoehtoja olisi enemmän. Mulla ne rajoittuvat kahteen jotka molemmat ovat niin suosittuja että muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelemaan. Ja kun pitää koko ajan miettiä myös sitä että se uusi ala myös työllistää, ettei lähde opiskelemaan jotain muinaiskreikan kieltä, siitä ei ole mitään hyötyä.
Missä haussa suositaan juuri ylioppilaaksi kirjoittaineita? Jos sulla ei ole aikaisempaa korkeakoulutusta mutta kirjoitukset tehty kauankin sitten, niin olet samanlainen ensikertalainen kuin viime keväänä kirjoittaneetkin.
Ihan niissä amk haussa, tehtävissä. Jos et ole tehnyt esim. yhtälöitä 25 vuoteen niin pitäisi kerrata lukion matikka että olisi mitään realistista mahdollisuutta selvitä tehtävistä. Ja siis toki ei-suosituille voi päästä vaikka pääsykoe ei menisikään niin hyvin mutta kuten totesin aiemmassa viestissä niin todennäköisyys on hyvin pieni suositulla alalla. Näin sanoi ihan jo se palvelutoimihenkilö jonka asiakas olen. Toki olin vastaavan todennut jo ihan itsekin selatessani aiempia pääsykokeita. Ennen oltiin enemmän samalla viivalla kun oli pääsykoekirja joka piti lukea. Eikä todistusvalintaa ollut nykyiseen tyyliin.
Siis tarpeeksi hyvällä YO-todistuksella pääsee AMKkiin suoraan ilman pääsykokeita. Ei ole väliä milloin ne kirjoitukset on suoritettu. Ainoastaan sillä on väliä että olet ensikertalainen.
Ei ole tarpeeksi hyvä niin suositulle alalle. Ja kirjoitettu myös "vääriä" aineita. Silloin 25v sitten ei voinut mitenkään tietää mitä kannattaa kirjoittaa että pääsisi NYT tietylle alalle. Eikä sitä silloin ajatellut että joutuu monta ammattia hankkimaan ja että on pakko yrittää hakeutua alalle joka ei ole kovin kiinnostava itselle mutta ainoita vaihtoehtoja fyysiseltä kannalta. En tiennyt että näin voi käydä kun ei ole kristallipalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa 469e muka ei kata 20e puhelinlaskua, 20e nettiä ja 100e ruokamenot/kk kun kävelee lähikauppaan? Niijoo ja 4% vuokrasta eli joku 32e. Sähköjä tai lääkkeitä ei kuulemma tarvii maksaa perustoimeentulotuella.
Vaatteet kuluu mutta jatkat niiden käyttämistä reikäisinä ja kengät hajoaa sillai kolmessa vuodessa ja uudet saa 15e hinnalla. Tuskin menee edes 5e/kk sillai keskimäärin.
Sitten voi ihan kevyesti ostaa 100e/kk kirjoja. Ja voi laittaa loput 150e+ salaiselle holdingyhtiön pörssisalkkuun.
No siksi, että laskelmasi ei ole realistinen. 100 euron ruokamenot /kk ei ole realismia. Sehän tarkoittaa vain reilu 3 eur /päivä henkilöä kohden, mikä vastaa suunnilleen kehitysmaalaisen ruokabudjettia.
- Eri
Ihan hyvin syö keitettyjä kananmunia, riisiä, puuroa. Välillä voi jopa ostaa paketin jauhelihaa. Voita, juustoa ja leipääkin saa. Jopa sveitsiläistä fondueta tosin ainoastaan lidlistä kun on noi alppipäivät muuten hinta sietämätön. Opi kartuttamaan varastoja. Menee oikein hyvin.
Mutta noin muuten ei varmaan ois pahitteeksi lakata ostamasta tyhjiä eineskaloreita, alkoholia yms ensimmisen maailman lihavuusepidemiapaskaa.
Ehkä siksi olenkin edelleen hoikka 44v vanhana ja kuvitellaan välillä alaikäiseksi nuorten kasvojen perusteella. Teinivaatteetkin menee päälle. Onneksi oli tyylimaku kohdallaan 30v sitten kun vanhemmat osti vaatteet.Noin muuten syön itse tommosella summalla ja alle 50e jopa onnistuisi suht helposti. Mutta ehkä siksi onkin rahaa kuin roskaa kun en tuhlaa turhaan. Noin muuten pitkälle käsitellyistä ja siten kalliista ruuista menny makukin..
Ja entäs se vähintään 500 g kasviksia päivässsä?
yksi purkki pakastepinaattikeittoa?
Mutteihän kukaan vähänkään järkevä noudata noita mtkn mainoksia. Syö mielummin vaikka lidlin mainoslehden ekan sivun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi tai vartijaksi pääsee nyt oikeastaan kuka vaan ja töitä on paljon.
No ei kyllä pääse. Esim mulla on kolarin jäljiltä selkä ja toinen käsi täynnä metallia, eivät kestä edes arkisia pikkutöitä. Olen hoitaja ammatiltani enkä pysty enää hoitotyöhön. Vartijana voisin toki komentaa äänelläni mutta en pystyisi mitenkään puolustamaan itseäni tai muita tosipaikan tullen, karkuun lähtisin heti kävelemään jos tulisi vaaratilanne, en pysty juoksemaan enää. Varmaan on muitakin joilla on fyysisiä esteitä.
Täällä kohtalotoveri. Työtapaturma. Sen jälkeen voin ja pystyn työpaikan työhyvinvoinnin ihmisen mukaan tekemaan vain muutamaa tuntia. Eri ammatti.
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.On tarjottu mutta pitäisi myös päästä sinne kouluun myös sisälle. Mulla vaihtoehdot ovat hyvin vähissä ja pääsykoeuudistuksen jälkeen nelikymppisenä on hyvin vaikeaa päästä vaihtamaan alaa, systeemissä suositaan juuri ylioppilaiksi kirjoottaneita. Olisikin helppo jos voisi vaan sinne kouluun kävellä että hei tämä on ainoa ala mitä fyysisesti pystyn tekemään tulen nyt opiskelemaan. Tai tosiaan jos niitä vaihtoehtoja olisi enemmän. Mulla ne rajoittuvat kahteen jotka molemmat ovat niin suosittuja että muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelemaan. Ja kun pitää koko ajan miettiä myös sitä että se uusi ala myös työllistää, ettei lähde opiskelemaan jotain muinaiskreikan kieltä, siitä ei ole mitään hyötyä.
Missä haussa suositaan juuri ylioppilaaksi kirjoittaineita? Jos sulla ei ole aikaisempaa korkeakoulutusta mutta kirjoitukset tehty kauankin sitten, niin olet samanlainen ensikertalainen kuin viime keväänä kirjoittaneetkin.
Ihan niissä amk haussa, tehtävissä. Jos et ole tehnyt esim. yhtälöitä 25 vuoteen niin pitäisi kerrata lukion matikka että olisi mitään realistista mahdollisuutta selvitä tehtävistä. Ja siis toki ei-suosituille voi päästä vaikka pääsykoe ei menisikään niin hyvin mutta kuten totesin aiemmassa viestissä niin todennäköisyys on hyvin pieni suositulla alalla. Näin sanoi ihan jo se palvelutoimihenkilö jonka asiakas olen. Toki olin vastaavan todennut jo ihan itsekin selatessani aiempia pääsykokeita. Ennen oltiin enemmän samalla viivalla kun oli pääsykoekirja joka piti lukea. Eikä todistusvalintaa ollut nykyiseen tyyliin.
Siis tarpeeksi hyvällä YO-todistuksella pääsee AMKkiin suoraan ilman pääsykokeita. Ei ole väliä milloin ne kirjoitukset on suoritettu. Ainoastaan sillä on väliä että olet ensikertalainen.
Ei ole tarpeeksi hyvä niin suositulle alalle. Ja kirjoitettu myös "vääriä" aineita. Silloin 25v sitten ei voinut mitenkään tietää mitä kannattaa kirjoittaa että pääsisi NYT tietylle alalle. Eikä sitä silloin ajatellut että joutuu monta ammattia hankkimaan ja että on pakko yrittää hakeutua alalle joka ei ole kovin kiinnostava itselle mutta ainoita vaihtoehtoja fyysiseltä kannalta. En tiennyt että näin voi käydä kun ei ole kristallipalloa.
Todistit juuri oman TYHMYYTESI. Jo 30 vuotta sitten ihan yleisesti joka puolella puhuttiin elinikäisestä oppimisesta ja siitä että enää ei yksi koulutus riitä koko työuralle. Miksi et kuunnellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistit juuri oman TYHMYYTESI. Jo 30 vuotta sitten ihan yleisesti joka puolella puhuttiin elinikäisestä oppimisesta ja siitä että enää ei yksi koulutus riitä koko työuralle. Miksi et kuunnellut.
No opiskelin ennen kolaria toisen tutkinnon kun ensimmäinen ei enää oikein työllistänyt että kiitos vaan sinulle nimittelystä. Opiskelin vielä alan jossa on täystyöllisyys että ei olisi mitään pelkoa jäädä työttömäksi. Ehdin olla 2v hoitajana ennen kohtalokasta kolaria joka vei työkyvyn molempiin aiempiin ammatteihin ja miltei kaikkeen muuhunkin työhön. Mielelläni opiskelisin sen kolmannenkin ammatin mutta se opiskelemaan pääsy on todella vaikeaa kun ala on sellainen mihin en ikimaailmassa hakeutuisi opiskelemaan jos olisi muita vaihtoehtoja. Sitä en lukioiässä osannut ennakoida, ehkä se oli sitten sitä nuoruuden tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Näistä jutuista olisi kiva keskustella, mutta jatkuva trollailu/vihapuhe köyhiä kohtaan pilaa aina nämä ketjut. Jatkuvasti tulee paha mieli, kun näitä lukee. Ihan kuin ei siinä köyhyydessä olisi riittävästi itsessään. :(
Totta. Ja meillä miehen kanssa se tilanne, että ollaan molemmat vakkarityössä, mutta palkka on niin pieni niin sen vuoksi saadaan toimeentulotukea. Suorastaan veetuttaa kuulla haukkumista toimeentulotuesta, kun tehdään niskalimassa töitä ja silti palkalla ei tule toimeen vaan on otettava toimeentulotukea lisäksi, saadaan myös asumistukea. 4 lasta jotka on tehty opiskeluaikana (kahdet kaksoset).
Sairaanhoitajan työssäni näen paljon nuoria ihmisiä (alle 30v) jotka ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Syyt yleisimmin psyykkiset. Heille työnhaku ei luonnollisestikaan ole vaihtoehto tai opiskelu. Heidän on tultava toimeen todella pienellä rahamäärällä eikä tilanne paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Täyttyy myöntää, että tämä alkaa jo tuntumaan... Itse sh:n 1840 netollani joudun nykyisin katsomaan todella paljon tarkemmin kaupassa, mitä ostaisin. Joten ei se jonkun ehdottama työntekokaan asiaan auta. Tosin alaa voisin vaihtaa.
Millaset kulut sinulla muuten? Kiinnostaa kun itsellä samat nettotulot ja tiukkaa tekee.
Jahkaaminen pitää lopettaa. Jos ihmiseltä ei voida edellyttää, häntä on kohdeltava nykyistä paremmin. Jos ihmiseltä voidaan edellyttää, on häntä kohdeltava säälimättömästi.
Siskonmakkarat 4,29e kun ennen 2,99e.
Ei ole kuin 1,3e korotus, mutta prosentuaalisesti aikamoinen.
Facen ruokakassi ryhmät. Saa liittyä taiteilijanimellä. Ryhmissä jaetaan ResQ kredujakin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.
Meillä tuttavien nuori halvaantui jaloistaan onnettonuudessa. Kulkee pyörätuolilla, pääsee itse vaivalloisesti tuolistaan autoon. Hän opiskeli ammispohjalta AMK-insinööriksi ja on nyt ollut monta vuotta koulutusta vastaavassa työssä. Vastikään vaihtoi asuntonsa hulppealla paikalla olevaan uudisasuntoon.
Hän olisi onnettomuuden jälkeen voinut jäädä vain olemaan tukien varassa. Luulen että hän on nyt onnellisempi mielekkäässä työssä ja rahaakin riittää vrt olisi pienillä tukilla vuokrakämpässä.
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja ainakin meille elokuun ja syyskuun päätöksessä on 44 euron korotus per kuukausi. Onhan sekin nyt jotain, kiitos siitä. Mutta joka viikkoinen kauppareissu (suunnilleen samat perustuotteet) on joka viikko aina vain kalliimpi.
Korotus pitäisi olla suurempi. Koronalisäkin oli suurempi kuin tämä korirus ja koronakin jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.Meillä tuttavien nuori halvaantui jaloistaan onnettonuudessa. Kulkee pyörätuolilla, pääsee itse vaivalloisesti tuolistaan autoon. Hän opiskeli ammispohjalta AMK-insinööriksi ja on nyt ollut monta vuotta koulutusta vastaavassa työssä. Vastikään vaihtoi asuntonsa hulppealla paikalla olevaan uudisasuntoon.
Hän olisi onnettomuuden jälkeen voinut jäädä vain olemaan tukien varassa. Luulen että hän on nyt onnellisempi mielekkäässä työssä ja rahaakin riittää vrt olisi pienillä tukilla vuokrakämpässä.
Hän onkin siinä mielessä onnekas että on ilmeisesti matemaattisesti lahjakas ja ongelmaa ei ole käsissä vaan jaloissa jolloin jää kaikki toimistotyötyyppiset työt mahdollisiksi. Minullekin olisi löytynyt huomattavasti enemmän vaihtoehtoja jos olisi vain selkä mennyt, tai just jalat. Tällöin kaikki toimistotyyppiset työt jäisivät jäljelle ja opiskelumahdollisuuksia olisi heti paljon enemmän. Ja siis ei se että on pienet tulot tarkoita automaattisesti asumista vuokrakämpässä. Kyllä minäkin asun ihan uudehkossa omakotitalossa ja on mies ja perhe. Ne oli hankittu ennen tätä onnettomuutta.
Meressä on kalaa. Kala on hyvää ruokaa. Minulla on pakastimessa 15 kiloa ahven fileitä. Olen kalastanut koko kesän. Sitten ostan vain perunia kaupasta ja maitoa jotta saan muusia. Halpaa on, syön kalaa kaksi kertaa päivässä. Kalastan koko loppusyksyn ja talveksi saan paljon kalaa pakastimeen. Joulukuussa aion kalastaa siikaa. Tammi ja helmikuussa meri on varmaan jäässä mutta jossain paikoissa voi onkia siikaa kuitenkin kun on sulaa.
Onhan se hassua kun suurin osa vammaisistakin saa töitä, mutta perusterve nuori ei "jaksa" nousta aamulla töihin tai pää lahoaa jo 20-vuotiaana. Onneksi meillä on tosin maailman paras peruskoulutus. Missä suossa oltaisiinkaan jos meillä ei olisi niin mahtavaa täällä Suomessa?
Saan peräti 6 euroa toimeentulotukea. Saan työttömyysrahaa 552 euroa ja asumistuen. Sitten jos haen toimeentulotukea niin se on 6 euroa. Kyse on siitä 21.5 kertoimesta. Kela käyttää sitä ja sen takia menetän 80 euroa toimeentulotukea joka kuukausi. Minun piti saada kesäkuussa kaksi kertaa työttömyysrahaa, 1 ja 30 päivä. En hakenut 30 päivä jotta kela ei käyttäisi 21.5 kerrointa. Hain työttömyys rahaa vasta heinäkuun eka päivä jotta se 21.5 kerroin ei tulisi voimaan. No kela otti sen voimaan kuitenkin ja niin menetin 80 euroa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40955 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa henkilöt on koulutettu eri ammattiin juurikin työtapaturman tai allergisoitumisen takia.
Minulla on kaksi ammattitutkintoa ja molemmissa töissä allergisoiduin. Kolmannella alalla sain pahoja rasitusvammoja. Yli 30 v kulunut eikä kertaakaan ole saanut tai tarjottu (kuka?) uutta koulutusta, kuntoutusta tai edes kunnollisia tutkimuksia tms. Itse olen kouluttautunut ja yrittänyt selvitä ja pärjätä. Nyt on voimat loppu, ei jaksa enää uudelleen aloittaa alusta. Ikää 56v. En ole edellinen jolle kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hakeutua toimistotöihin tai eläkkeelle.
Tämä kuvastaa täydellisttietämättömyyttä mitä työnhaku ja eläkkeellepääsy nykyään on.
Jos ihmisellä on hoitajan ammatti niin miten joku luulee, että siitä vaan pääsee "toimistotoihin".
Ensinnäkin nykyn on hyvin vähän perinteisiä toimistotöitä. Niihin pääsi joskus ennenvanhaan helpostikin, kun oli konekirjoittajaa ja kopioijaa jne.
Nyt vaaditaan erikoistietämystä, yleiskonttoristeja tuskin on olemassa.
Jos sitten kouluttautuu merkonomiksi, datanomiksi tms. niin niitä ja vastaavia on paljon työttöminä jo valmiiksi.Eläkkeellepääsystä ja sen vaikeudesta on ollut niin paljon puhetta vastaavissa ketjuissa etten enää niitä asioita toista.
Ulkona tosielämästä on varmaan kiva olla. Kun on saanut jollain konstilla, no ei ainakaan järjen perusteella, aikoinaan vakituisen työpaikan ja uskoo sen olevan vakituisen iän kaiken.
Sieltä on mukava heitellä perusteettomia ja tietämättömiä kommentteja elämästä ja tuntea olevansa muita, ainakin köyhiä, parempi.Kannattaa kyllä kouluttautua merkonomiksi. Kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista on huutava pula.
Meidän firmassa, ja parissa kilpailevassa maksetaan vinkkipalkkioita, jos saadaan houkuteltua joku töihin.Mä en saanut merkonomin papereita vaikka kuinka yritin.
Opiskelin merkonomiksi yhden lukukauden ja sitten työkkäri ilmoitti että tuet katkee jos jatkan opiskelua. No piti lopettaa opiskelu sitten- Puolen vuoden päästä työkkäris ne sanoi minun pitäisi mennä opiskelemaan taas. Sanoin että justiinsa minä yritin opiskella merkonomiksi mutta sanoitte että en saa työttömyysrahalla enää opiskella. Mutta kun se oli toinen virkailija ja se antoi vääriä tietoja sanoivat. Minä sanoin että en varmasti opiskele enää koskaan mitään. Olen työttömänä kunnes löytyy tyä josta saa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan havainto on oikeansuuntainen. Erityisesti kauppaketjujen halvimmat tuotteet ovat kallistuneet suhteessa eniten. Vuosi sitten kaikissa kolmessa (S, K ja Lidl) halvin spagetti maksoi 0,39€/kg. Nyt se maksaa 0,89-1,09€/kg. Korotus on ollut prosenteissa noin 280!
Samaa linjaa, joskin jonkin verran pienemmillä prosenteilla, on kaikissa halvimmissa tuotteissa. Jos yleinen elintarvikekorin hinta on on noussut 10%, niin näillä pienituloisimmilla, halvimpia tuotteita ostavilla, sen korin hinta on noussut 30-100%.
Ja se kyllä sitten pienissä tuloissa tuntuu ihan todella raa'alta.
Hinnat ovat kyllä nousseet, mutta tuo spagetti on kyllä kallistunut 180%, ei 280%.
Näppismoka. 179,4% korotus on mun mielestä aika järkky.
Anton?