Verta pitäisi kerätä Suomessa 800 pussia päivittäin, mutta kesä vie luovuttajat mukanaan
Pitäisikö Suomessa alkaa maksamaan verenluovuttajille ja mikä mielestäsi olisi sopiva korvaus.
Kommentit (149)
Sille puljulle en luovuta paskaakaan eikä moni muukaan. Pitäisi ottaa pois siltä monopoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veripalvelutyöntekijän keskimääräinen palkka on yli 4000 €/kk.
No jopas nyt summan kekskt. Enemmistö työntekijöistä on amk-tasoisia, esim.
sairaanhoitajia (jotka ottavat näytteet) ja testaus puolen laboratoriohoitajat (veren testaus, käsittely ym.). Näiden palkka julkisella ilman vuorolisiä on n. 2400 €/kk, joten tuo mainitsemasi summa on aivan liikaa...
Erikseen korkeammin koulutetut asiantuntijat, joita on vähemmistö määrällisesti...
Kyse oli keskimääräisestä palkasta. Sitä nostaa palkkahaitarin yläpäässä olevat johtajien yms. ylisuuret palkat, joista voisi hyvin leikata isollakin kädellä ilman, että se näkyisi toiminnassa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitajia (jotka ottavat näytteet) ja testaus puolen laboratoriohoitajat (veren testaus, käsittely ym.). Näiden palkka julkisella ilman vuorolisiä on n. 2400 €/kk, joten tuo mainitsemasi summa on aivan liikaa...
Erikseen korkeammin koulutetut asiantuntijat, joita on vähemmistö määrällisesti...
Verenottamista voisi pyörittää amk hoitajaopiskelijoilla joille maksettaisiin harjoittelijan palkkaa 👍
Se pitäisi joko muuttaa voittoa tuottamattomaksi tai maksaa luovuttajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus on liian vaikeaa. Omalla ajalla ja omalla vaivalla käyt ilmakseksi luovuttamassa verta. Pitää olla jokin helpompi keino jos ei siitä haluta maksaa mitään!
Työajallako sen hoitajan pitäisi tulla sinun luo verta ottamaan, samalla kun näpyttelet tietokonettasi tai puhut työpuhelua?
Miksei, jos kerran ovat ilmaista verta vailla?
Veripalveluiden aukioloajat eivät varsinaisesti kannusta työssäkäyviä ihmisiä sinne menemään, varsinkin kun ainakin Turussa sijainti on tosi hankala muille kuin keskustassa asuville tai työskenteleville.
Minusta on outoa, että SPR:n linja on aina vain tämä, että luovuttajia syyllistetään sen sijaan, että mietittäisiin, miten tehtäisiin homma luovuttajalle helpommaksi?
Jos sinä haluat minulta jotain, minkä antamisesta minä en saa mitään, kumman kannattaa joustaa, mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luovuttanut verta enkä aio koska Veripalvelu tekee sillä bisnestä.
Anna kun arvaan: leikkauksen tai onnettomuuden jälkeen se ilmainen veri kyllä sulle kelpaa?
No se meneekin silloin oikeaan osoitteeseen, todennäköisesti töissä käyvän ja veroja maksavan valkoisen hoitoon, mihin se kuulukin. Sen velan voi tarvittaessa käydä omalla luovutuksella kuittaamassa.
Kaikkein suurimmalla todennäköisyydellä luovutusveri päätyy itsensä teloneen/maksansa tuhonneen juopon/narkin elimistöön. Eli elimistöön, jonka kantaja ei ole maksanut kuin alkoholiveroa, jo sitäkään eikä tule koskaan itse olemaan luovutuskuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus on liian vaikeaa. Omalla ajalla ja omalla vaivalla käyt ilmakseksi luovuttamassa verta. Pitää olla jokin helpompi keino jos ei siitä haluta maksaa mitään!
No vaikeaahan se nimenomaan ei ole. Yksi helpompia asioita toteuttaa. Viitsimisestä se on kiinni, ettei ihmiset käy. Juurikin siksi, ettei siitä saa itse muuta kuin hyvän mielen.
Itse pitää nähdä vaivaa ja lähteä omalla autolla verta luovuttamaan. Ja missä välissä raskasta tehdastyötä tekevä duunari edes ehtii?
Edelleen: Kyse on sinun kohdallasi laiskuudesta, ei siitä että luovuttaminen olisi vaikeaa. Nimittäin aika moni tehdastyöläinenkin ehtii verta luovuttamaan, kun vaan tahtoa löytyy.
Arveletko, että tällä moraalisäteilylläsi kannustat ihmisiä kovastikin luovuttamaan?
Fakta on, että ihmiset eivät ole niin auttamishaluisia, että nykyisillä spekseillä lahjoittaisivat omaa vertaan niin paljon kuin SPR tahtoo.
Ihmisten asennemuokkaus varsinkaan syyllistämällä ei toimi, sitä on jo vuosia kokeiltu.
Joten ainoa, mitä voidaan tehdä, on muuttaa SPR:n toimintaa.
Verenluovutuspisteitä voisi aivan hyvin olla ainakin isommissa terveyskeskuksissa. Se, missä veri jatkokäsitellään, on yksi asia, luovuttaa voidaan käytännössä missä vaan. Se, että et nykyään voi luovuttaa verta samalla kun käyt muutenkin labrassa, on silkkaa huonoa organisointia, ei mitään muuta. SPR kun voisi ostaa tk:lta sen verenottopalvelun, tai saada labran yhteyteen kojun.
Älkääkä tulko väittämään, että veren kuljetus ja säilytys olisi ongelma. Ei ole, sitä kuljetellaan muutenkin koko ajan, sekä näytteissä että luovutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois O- mut pitäis maksaa.
Miksi haluat maksun? Eikö sulle riitä tieto, että voit pelastaa toisen hengen tai vähintään autat hyvin vakavasti sairasta? Entä jos itse joudut sairaalaan ja sulle ei riittäisi verta? Minä olen saanut verta sairaalassa ja olen luovuttajille kiitollinen. Luovuttaisin itsekin jos terveyden tilani ei estäisi. Lähimmäiseni on luovuttanut verta, se on arvostettava teko ja kunnioitan häntä.
Jos minä haluaisin luovuttaa verta, minun pitäisi ajaa 200km suuntaansa. Jostain kumman syystä sen tekeminen puhtaasta auttamishalusta ei houkuttele. Varsinkaan kun tuo lähinkin veripalvelu on auki sellaisina kellonaikoina, että minun pitäisi ottaa töistä palkatonta vapaata sinne päästäkseni.
Spr teki valtavat voitot vuoden 15 invaasiolla, joten voi kaivaa kuvettaan vaikka niistä voitoista ensin. Voitoista jotka kurjistivat suomalaisten elämää, varsinkin tyttöjen ja naisten, ja ovat johtaneet mm. nuorten itsemurhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikeaahan se nimenomaan ei ole. Yksi helpompia asioita toteuttaa. Viitsimisestä se on kiinni, ettei ihmiset käy. Juurikin siksi, ettei siitä saa itse muuta kuin hyvän mielen.
Itse pitää nähdä vaivaa ja lähteä omalla autolla verta luovuttamaan. Ja missä välissä raskasta tehdastyötä tekevä duunari edes ehtii?
Edelleen: Kyse on sinun kohdallasi laiskuudesta, ei siitä että luovuttaminen olisi vaikeaa. Nimittäin aika moni tehdastyöläinenkin ehtii verta luovuttamaan, kun vaan tahtoa löytyy.
Arveletko, että tällä moraalisäteilylläsi kannustat ihmisiä kovastikin luovuttamaan?
.
En ole täällä kannustamassa ketään yhtään mihinkään. Ei ole minun tehtäväni se. Olen vain keskustelemassa siitä, onko luovuttaminen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veren keruu, säilytys, kuljetus, testaus, verisolujen hiutalelden erottelu, lääkkeiden (syöpä) valmistus verestä ja maailmanluokan veren tutkimus ei ole asia, jota sairaalat voisivat
näillä resursseilla toteuttaa turvallisesti, laadukkaasti tai luotettavasti.Perehtykää joskus SPR:n työhön.
-Lääkäri
"Jos on tahtoa, löytyy keinoja". Eli jos oikeasti haluttaisiin luovuttamista lisätä, resurssit laitettaisiin sen mukaisiksi. Näin ei antipatiat tiettyä järjestöä kohtaan estäisi tärkeää luovuttamista. Tuntuu nimittäin, että aika monella nimenomaan se SPR on syy, miksi veren luovuttaminen ei kuulu omiin tapoihin.
Kenenkään intressi ei ole eikä tule olemaan romuttamaan toimivaa ja maailmanluokan verivalmisteita sekä mm. syöpätutkimusta tekevää Suomen Veripalvelua röllien takia jotka samaan hengenvetoon haukkuu julkista puolta tehottomuudesta ja rahanhaaskaamisesta kun yrittää perustella että Veripalvelu pitää laittaa jonnekin sairaaloiden helmoihin. Näin voi ajatella vain jos ei ole alkeellisintakaan hajua mitä sillä luovutulla verellä tehdään. Kun röllit näyttää luulevan että joku kerää veren purkkiin ja joku toinen sen johonkin toiseen piikittää ja SPR kerää tuohet
Lukutaito ei näköjään ole vahvuutesi. Eihän kukaan ole järjestelmän romuttamisesta puhunut. Järjestelmän voisi tuollaisenaan siirtää julkisen terveydenhuollon alaisuuteen. Näin veri päätyisi sairaaloihin ilman "voittotavoittelemattoman" yhdistyksen rahankeruuta. Uskallan väittää, että olisi pidemmällä aikavälillä myös halvempaa, kun SPR:n byrokratia kulut jäisivät pois.
Kiinnostava ehdotus, mitä meinasit oikein karsia? Luovutettua verta ei käytetä sellaisenaan, vaan siitä tehdään punasolu- ja verihiutalevalmisteita sekä plasmaa lääkevalmisteiden raaka-aineeksi. Ennen kuin verivalmiste on käytettävissä potilaan hoitoon, tarvitaan monta työvaihetta, joista kaikista aiheutuu kustannuksia. Nämä kustannukset katetaan siten, että sairaalat maksavat Veripalvelulle käyttämistään tuotteista ja palveluista. Veripussin kustannuksista 54 % koostuu veren keräämisestä (verenluovutustoiminta). Laboratoriotutkimusten osuus on 26 % kustannuksista, verivalmisteiden tuotantoprosessin 12 %, varastoinnin sekä kuljetuksen 5 % ja lääketieteellisen tuen osuus 2 %.
Verta kerätään ympäri Suomen koska yhdenkään sairaalan tai sairaanhoitopiirin toimintavarmuutta ei voida taata koska eri veriryhmiä ja verimääriä tarvitaan jatkuvasti eri tasoisesti eri puolilla. Veri myös vanhenee joten siitä on parempi esim valmistaa lääkeaineita. Sitä verta on pakko kerätä ja kuljettaa ihan koko ajan.
Joten olisiko järkevää tehdä se keruu helpommaksi luovuttajille, mitä luulet?
Se, että sairaanhoitopiiri hoitaisi keruun, ei tarkoita että sen pitäisi olla omavarainen tai hoitaa jatkokäsittely. Luovuttajan kannalta oleellista on se, että voisi luovuttaa omassa lähitk:ssaan, johon yleensä on lyhyt matka ja jopa parkkipaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen Luvut ovat veripalvelun OMISTA dokumenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni, koska kuitenkin sillä tehdään miljardi luokan bisnestä. Sopiva summa olisi mielestäni 200 euroa per luovutus.
Tällainen rahasummahan houkuttelisi vastaamaan epärehellisesti terveyskyselyyn, jos tietää ettei oikeasti täyttäisi luovutuskriteerejä ym. Kukaan ei pysty tarkistamaan nytkään tietojen todenperäisyyttä, mutta pullakahvi ym. palkkiona ei kannusta epärehellisyyteen (ainakaan yhtä paljon). Veren testaaminen tautien varalta ei muuta tarvetta nykyisille kriteereille/varoaikoja koskien mm. matkustelua, uusia s€ksikumppaneita jne.
Nykytekniikalla ei luulisi olevan kovin haastavaa tarkistaa, että kriittiset kriteerit täyttyvät ennen luovuttamista. Matkustusrajoitteet ovat järjettömällä tasolla, joten niistä voisi hyvin joustaa isollakin kädellä. Samoin kysymyksestä homosekstistä, koska jokainen 2000-luvulla vähänkään asioista kartalla oleva tietää, että se pelätty HIV tarttuu yhtälailla myös heteroseksissä.
Mitä tarkoitat nykytekniikalla, liittyen verentestaamiseen vai?
Varoajat ovat syystä,
esim. uusi HIV tartunta ei heti näy testeissä edes nykytekniikalla (varoaika koskee sekä uusia heterosuhteita että homosekstiä)
Malariaakin tulee yllättävän paljon Suomeen matkatuliaisena, joten en lähtisi hölläämään näitä matkustuskriteerejäkään.
Ilman vahvaa yksityisyyden suojaan kajoamista näitä ei pysty varmistamaan kyllä millään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veren keruu, säilytys, kuljetus, testaus, verisolujen hiutalelden erottelu, lääkkeiden (syöpä) valmistus verestä ja maailmanluokan veren tutkimus ei ole asia, jota sairaalat voisivat
näillä resursseilla toteuttaa turvallisesti, laadukkaasti tai luotettavasti.Perehtykää joskus SPR:n työhön.
-Lääkäri
"Jos on tahtoa, löytyy keinoja". Eli jos oikeasti haluttaisiin luovuttamista lisätä, resurssit laitettaisiin sen mukaisiksi. Näin ei antipatiat tiettyä järjestöä kohtaan estäisi tärkeää luovuttamista. Tuntuu nimittäin, että aika monella nimenomaan se SPR on syy, miksi veren luovuttaminen ei kuulu omiin tapoihin.
Kenenkään intressi ei ole eikä tule olemaan romuttamaan toimivaa ja maailmanluokan verivalmisteita sekä mm. syöpätutkimusta tekevää Suomen Veripalvelua röllien takia jotka samaan hengenvetoon haukkuu julkista puolta tehottomuudesta ja rahanhaaskaamisesta kun yrittää perustella että Veripalvelu pitää laittaa jonnekin sairaaloiden helmoihin. Näin voi ajatella vain jos ei ole alkeellisintakaan hajua mitä sillä luovutulla verellä tehdään. Kun röllit näyttää luulevan että joku kerää veren purkkiin ja joku toinen sen johonkin toiseen piikittää ja SPR kerää tuohet
Lukutaito ei näköjään ole vahvuutesi. Eihän kukaan ole järjestelmän romuttamisesta puhunut. Järjestelmän voisi tuollaisenaan siirtää julkisen terveydenhuollon alaisuuteen. Näin veri päätyisi sairaaloihin ilman "voittotavoittelemattoman" yhdistyksen rahankeruuta. Uskallan väittää, että olisi pidemmällä aikavälillä myös halvempaa, kun SPR:n byrokratia kulut jäisivät pois.
Kiinnostava ehdotus, mitä meinasit oikein karsia? Luovutettua verta ei käytetä sellaisenaan, vaan siitä tehdään punasolu- ja verihiutalevalmisteita sekä plasmaa lääkevalmisteiden raaka-aineeksi. Ennen kuin verivalmiste on käytettävissä potilaan hoitoon, tarvitaan monta työvaihetta, joista kaikista aiheutuu kustannuksia. Nämä kustannukset katetaan siten, että sairaalat maksavat Veripalvelulle käyttämistään tuotteista ja palveluista. Veripussin kustannuksista 54 % koostuu veren keräämisestä (verenluovutustoiminta). Laboratoriotutkimusten osuus on 26 % kustannuksista, verivalmisteiden tuotantoprosessin 12 %, varastoinnin sekä kuljetuksen 5 % ja lääketieteellisen tuen osuus 2 %.
Verta kerätään ympäri Suomen koska yhdenkään sairaalan tai sairaanhoitopiirin toimintavarmuutta ei voida taata koska eri veriryhmiä ja verimääriä tarvitaan jatkuvasti eri tasoisesti eri puolilla. Veri myös vanhenee joten siitä on parempi esim valmistaa lääkeaineita. Sitä verta on pakko kerätä ja kuljettaa ihan koko ajan.
Joten olisiko järkevää tehdä se keruu helpommaksi luovuttajille, mitä luulet?
Se, että sairaanhoitopiiri hoitaisi keruun, ei tarkoita että sen pitäisi olla omavarainen tai hoitaa jatkokäsittely. Luovuttajan kannalta oleellista on se, että voisi luovuttaa omassa lähitk:ssaan, johon yleensä on lyhyt matka ja jopa parkkipaikkoja.
Ja jos se nyt on ihan ylitsepääsemätön kynnys antaa vastuu luovutusveren keräämisestä muualle kuin SPR:lle, niin toisivat edes ne SPR:n tyypit lähemmäs ihmisiä. Juurikin terveyskeskuksiin, sairaaloihin jne. olisi hyvä tuoda, koska a) tilat valmiiksi sopivat toimintaa, b) terveysasioissa jo valmiiksi asialla oleville asiakkaille olisi helpompi "myydä" verenluovutuksen tärkeyttä, c) ihmisten ei tarvitsisi nähdä ylimääräistä vaivaa päästäkseen luovuttamaan. Terveyskeskuksia on kuitenkin huomattavasti laajemmalla ja keskeisemmällä sijainnilla kuin Veripalvelun toimipisteitä.
En luovuta enää.
Edellisellä kerralla kohdeltiin kuin vieraan talon sikaa kun olen jo vanhempi ihminen. Edellä ilmoittautuneet nuoret saivat tilpehöörejå, heille hymyiltiin ja suhtauduttiin kivasti.
Olen luovuttanut 11 kertaa, nyt en siis enää pariin vuoteen. En luovuttanut jääskrapan tai heijastimen toivossa, mutta kaikille samaa kohtelua, kiitos vain.
Ja toinen juttu: eikö anglosaksin veri sovellu afrosuomalaiselle kun erikseen täytyy tummia luovuttajia hakea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni, koska kuitenkin sillä tehdään miljardi luokan bisnestä. Sopiva summa olisi mielestäni 200 euroa per luovutus.
Tällainen rahasummahan houkuttelisi vastaamaan epärehellisesti terveyskyselyyn, jos tietää ettei oikeasti täyttäisi luovutuskriteerejä ym. Kukaan ei pysty tarkistamaan nytkään tietojen todenperäisyyttä, mutta pullakahvi ym. palkkiona ei kannusta epärehellisyyteen (ainakaan yhtä paljon). Veren testaaminen tautien varalta ei muuta tarvetta nykyisille kriteereille/varoaikoja koskien mm. matkustelua, uusia s€ksikumppaneita jne.
Nykytekniikalla ei luulisi olevan kovin haastavaa tarkistaa, että kriittiset kriteerit täyttyvät ennen luovuttamista. Matkustusrajoitteet ovat järjettömällä tasolla, joten niistä voisi hyvin joustaa isollakin kädellä. Samoin kysymyksestä homosekstistä, koska jokainen 2000-luvulla vähänkään asioista kartalla oleva tietää, että se pelätty HIV tarttuu yhtälailla myös heteroseksissä.
Mitä tarkoitat nykytekniikalla, liittyen verentestaamiseen vai?
Varoajat ovat syystä,
esim. uusi HIV tartunta ei heti näy testeissä edes nykytekniikalla (varoaika koskee sekä uusia heterosuhteita että homosekstiä)
Malariaakin tulee yllättävän paljon Suomeen matkatuliaisena, joten en lähtisi hölläämään näitä matkustuskriteerejäkään.
Ilman vahvaa yksityisyyden suojaan kajoamista näitä ei pysty varmistamaan kyllä millään
Onko siis miesten kanssa seksiä harrastaneilla sama varoaika kuin naisten kanssa seksiä harrastaneilla? Jos ei, silloinhan edelleen eletään siinä harhassa, että HIV tarttuisi vain homoseksissä.
t. eri, joka ei pysty luovuttamaan sairautensa vuoksi
Vierailija kirjoitti:
En luovuta enää.
Edellisellä kerralla kohdeltiin kuin vieraan talon sikaa kun olen jo vanhempi ihminen. Edellä ilmoittautuneet nuoret saivat tilpehöörejå, heille hymyiltiin ja suhtauduttiin kivasti.
Olen luovuttanut 11 kertaa, nyt en siis enää pariin vuoteen. En luovuttanut jääskrapan tai heijastimen toivossa, mutta kaikille samaa kohtelua, kiitos vain.
Ja toinen juttu: eikö anglosaksin veri sovellu afrosuomalaiselle kun erikseen täytyy tummia luovuttajia hakea?
Vastaan puhtaalla mutuilulla: Olisiko kyse veriryhmistä? Tummilla ehkä joku ryhmä yleisempää kuin vaaleilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois O- mut pitäis maksaa.
Miksi haluat maksun? Eikö sulle riitä tieto, että voit pelastaa toisen hengen tai vähintään autat hyvin vakavasti sairasta? Entä jos itse joudut sairaalaan ja sulle ei riittäisi verta? Minä olen saanut verta sairaalassa ja olen luovuttajille kiitollinen. Luovuttaisin itsekin jos terveyden tilani ei estäisi. Lähimmäiseni on luovuttanut verta, se on arvostettava teko ja kunnioitan häntä.
Huomattavasti harvempi ihminen saa verensiirron tai plasmalääkkeitä, kun mitä luovuttajia on. Eli tuo logiikka "luovutan, että sitten minäkin saan" ei toimi millään tasolla. On itse asiassa hyvin epätodennäköistä päätyä tarvitsemaan verensiirtoa. Valtaosa ihmisistä kun EI joudu onnettomuuksiin tai suurleikkauksiin tms.
Ja jos tuolle linjalle lähtee, kannattaa laskea mintä monta pussia verta todennäköisesti tarvitaan sen oman tarpeen täyttämiseen. Itse olen käynyt luovuttamassa 11 kertaa, sattui minulle mitä hyvänsä, on erittäin epätodennäköistä, että sen enempää menisi. Joten olen silläkin logiikalla omani tienannut.
Leikki leikkinä, mutta ei tätä verenluovutusta voi mitenkään järjellä perustella, koska tosiaan todennäköisyys veren tarpeelle on niin pieni, eikä sitä omaansa kumminkaan takaisin saa. Eikä maailma toimi jollain käänteisellä "jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa" -logiikalla.
Auttamishalukin motivoi hyvin harvoja, luojan kiitos. Harvassa ovat onneksi tässä ketjussa nähneet minäminä-auttajat, omassa erinomaisuudessa ja hyvyydessään rypijät.
Jos halutaan ihmisten tekevän jotain, täytyy miettiä, mikä niitä oikeasti motivoi, ja toisaalta, jos niiltä halutaan jotain ilmaiseksi, miten sen antaminen tehdään niille mahdollisimman helpoksi.
Eli realismia, lapsoset siellä SPR:llä. Realismia. Jos ihmiset eivät luovuta tarpeeksi näillä "säännöillä", teidän on yksinkertaisesti pakko muuttaa sääntöjä ja se siitä. Koska ihmisluonto ei muutu tässäkään asiassa, vaikka kuinka itkisi ja polkisi jalkaa.
SPR:n veribisnes. Johdon ökypalkat. Vuosi 2015. Eihän tuo hirveästi houkuttele kyseiselle järjestölle luovuttaa