Verta pitäisi kerätä Suomessa 800 pussia päivittäin, mutta kesä vie luovuttajat mukanaan
Pitäisikö Suomessa alkaa maksamaan verenluovuttajille ja mikä mielestäsi olisi sopiva korvaus.
Kommentit (149)
Sairaanhoitajilta voitaisiin ottaa verta, ne on valmiiksi jo sairaalassa lorvimassa ja on ikäänkuin niitten velvollisuuskin. Siitä saisivat sitten lisäpalkkaa hiukan.
Veripalvelutyöntekijän keskimääräinen palkka on yli 4000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilta voitaisiin ottaa verta, ne on valmiiksi jo sairaalassa lorvimassa ja on ikäänkuin niitten velvollisuuskin. Siitä saisivat sitten lisäpalkkaa hiukan.
Mitenkäs ajattelit yhdenvertaisuus lain puitteissa tuon hoitaa? Kaikki sairaanhoitajat kun eivät ole luovutuskelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla voisi olla velvoite luovuttaa verta kerran kuussa. Päivän päätteeksi verenluovutus ja siitä saisi sen viimeisen työtunnin palkallista vapaata 👍
Miksi vain hoitajilla?
Hoitajat ja lääkärit kaikki ketkä työskentevät sairaalassa ja kelpaavat. Ei tarvitsisi erikseen lähteä verta luovuttamaan ja saisi edes lähteä vähän aikaisemmin kotiin 👍
Verta ei edes saa luovuttaa noin usein 🤡 Muutaman kuukauden kuluttua sairaalan työntekijät olisivat itse osastolla saamassa verta, jos heidät lypsettäisiin kuiviin 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla voisi olla velvoite luovuttaa verta kerran kuussa. Päivän päätteeksi verenluovutus ja siitä saisi sen viimeisen työtunnin palkallista vapaata 👍
Miksi vain hoitajilla?
Hoitajat ja lääkärit kaikki ketkä työskentevät sairaalassa ja kelpaavat. Ei tarvitsisi erikseen lähteä verta luovuttamaan ja saisi edes lähteä vähän aikaisemmin kotiin 👍
Hassu ja varsin epälooginen ajatus, että terveydenhuollon ammattilainen olisi automaattisesti luovuttajaksi sopiva. Niinhän ei ole. Tuollainen velvoite siis laittaisi ammattilaiset terveydentilansa takia hyvinkin eriarvoiseen asemaan, mikä on laitonta.
No sitten on vitsit vähissä kun ei verenluovutuksesta haluta maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luovuttanut verta enkä aio koska Veripalvelu tekee sillä bisnestä.
Anna kun arvaan: leikkauksen tai onnettomuuden jälkeen se ilmainen veri kyllä sulle kelpaa?
No se meneekin silloin oikeaan osoitteeseen, todennäköisesti töissä käyvän ja veroja maksavan valkoisen hoitoon, mihin se kuulukin. Sen velan voi tarvittaessa käydä omalla luovutuksella kuittaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus on liian vaikeaa. Omalla ajalla ja omalla vaivalla käyt ilmakseksi luovuttamassa verta. Pitää olla jokin helpompi keino jos ei siitä haluta maksaa mitään!
No vaikeaahan se nimenomaan ei ole. Yksi helpompia asioita toteuttaa. Viitsimisestä se on kiinni, ettei ihmiset käy. Juurikin siksi, ettei siitä saa itse muuta kuin hyvän mielen.
Miten niin hyvä mieli?
Itse tunnen verenhukasta lievää euforiaa, joka kestää puolisen tuntia. Mutta en minä siitä vaivannäöstä mitään mystistä hyvää mieltä saa.
En ole niin epärehellinen itselleni, että ajattelisin olevani suuri auttaja luovuttamalla 450 g verta silloin tällöin.
Minulta menee verenluovutukseen matkoineen vähintään kaksi tuntia. Jos tahtoisin oikeasti auttaa, tekisin palkkatöitäni senkin ajan ja lahjoittaisin rahat hyväntekeväisyyteen.
En voi saada hyvää mieltä toiminnasta, joka on tehty hirveän tehottomaksi sen luovuttajan, eli kriittisen resurssin, kannalta.
Eikä minulla kyllä muutenkaan ole mitään laupias samarialainen -tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain hoitajilla?
Hassu ja varsin epälooginen ajatus, että terveydenhuollon ammattilainen olisi automaattisesti luovuttajaksi sopiva. Niinhän ei ole. Tuollainen velvoite siis laittaisi ammattilaiset terveydentilansa takia hyvinkin eriarvoiseen asemaan, mikä on laitonta.
No sitten on vitsit vähissä kun ei verenluovutuksesta haluta maksaa mitään.
Ja olet niin pöljä, että luulet hoitajien pakottamisen luovutuksiin ratkaisevan ongelman? Ihme asenne tuo, että hoitajien pitää vastata kaikesta terveydenhuollon epäkohtiin liittyvästä henkilökohtaisesti.
Maahanrikastajilta voisi kanssa ottaa, tai takaisin afrikaan
Vierailija kirjoitti:
On ihan helvetin liian kovat palkat "voittoa tuottamattomalle" puulaakille. Ja tuon lisäksi, tekevät bisnestä sillä ilmaisella verellä, ja voitot laitetaan suomen syöntiin eli neeepereiden tänne haalaamiseen ja sen edistämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni, koska kuitenkin sillä tehdään miljardi luokan bisnestä. Sopiva summa olisi mielestäni 200 euroa per luovutus.
Tällainen rahasummahan houkuttelisi vastaamaan epärehellisesti terveyskyselyyn, jos tietää ettei oikeasti täyttäisi luovutuskriteerejä ym. Kukaan ei pysty tarkistamaan nytkään tietojen todenperäisyyttä, mutta pullakahvi ym. palkkiona ei kannusta epärehellisyyteen (ainakaan yhtä paljon). Veren testaaminen tautien varalta ei muuta tarvetta nykyisille kriteereille/varoaikoja koskien mm. matkustelua, uusia s€ksikumppaneita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus on liian vaikeaa. Omalla ajalla ja omalla vaivalla käyt ilmakseksi luovuttamassa verta. Pitää olla jokin helpompi keino jos ei siitä haluta maksaa mitään!
No vaikeaahan se nimenomaan ei ole. Yksi helpompia asioita toteuttaa. Viitsimisestä se on kiinni, ettei ihmiset käy. Juurikin siksi, ettei siitä saa itse muuta kuin hyvän mielen.
Miten niin hyvä mieli?
Itse tunnen verenhukasta lievää euforiaa, joka kestää puolisen tuntia. Mutta en minä siitä vaivannäöstä mitään mystistä hyvää mieltä saa.
En ole niin epärehellinen itselleni, että ajattelisin olevani suuri auttaja luovuttamalla 450 g verta silloin tällöin.
Minulta menee verenluovutukseen matkoineen vähintään kaksi tuntia. Jos tahtoisin oikeasti auttaa, tekisin palkkatöitäni senkin ajan ja lahjoittaisin rahat hyväntekeväisyyteen.
En voi saada hyvää mieltä toiminnasta, joka on tehty hirveän tehottomaksi sen luovuttajan, eli kriittisen resurssin, kannalta.
Juuri tuo minäminä-asenne on tässä se ongelman ydin. Mitään ei voi tehdä, jos siitä ei saa itse (rahallista) hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Veren keruu, säilytys, kuljetus, testaus, verisolujen hiutalelden erottelu, lääkkeiden (syöpä) valmistus verestä ja maailmanluokan veren tutkimus ei ole asia, jota sairaalat voisivat
näillä resursseilla toteuttaa turvallisesti, laadukkaasti tai luotettavasti.Perehtykää joskus SPR:n työhön.
-Lääkäri
Joten se luovutuspiste ei voi olla sairaalan tai tk:n yhteydessä, mikä olisi luovuttajalle helpointa?
Totta on, että lääkäreiden korkeampi logiikka ei yksinkertaiselle insinöörille aukene. Sairaala ei voi edes vuokrata tiloja veripalvelulle, oi ei, koska ei ole resursseja. Veripalvelun täytyy olla jossain (kalliissa) kerrostalossa kävelykadulla, ettei kukaan vaan vahingossakaan mene sinne. Tiloissa, jotka alkujaan soveltuvat mahdollisimman huonosti lääketieteellisen toimintaan, mitä veren laskeminen ihmisistä kuitenkin on.
Jos olis maksettu 200 e / kerta, olisin tienannut jo yli 10 000 e.
Mutta juu, ei ole SPRn luovutuksessa hörhökkeet mömmörahaa hakemassa.
Aktiivimalliin lisäys, että työttömän on luovutettava verta 3kk välein. Tottakai ensin tutkitaan kenen veri kelpaa. Verenluovutus laskettaisiin yhdeksi työhakemukseksi 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvä mieli?
Juuri tuo minäminä-asenne on tässä se ongelman ydin. Mitään ei voi tehdä, jos siitä ei saa itse (rahallista) hyötyä.
Niin. parempi se että JOKU MUU saa (rahallista) hyötyä SINUN verestäsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvä mieli?
Minä en pyytänyt rahallista hyötyä, ja olen kyllä verta luovuttanut.
Mutta olen sitä mieltä, että jos minulta tahdotaan ilmaiseksi jotain, mikä on vaatinut minulta resursseja (ei pyhä henki sitä verta suoniisi tee, vaan ihan itse sen valmistat), lahjoitus pitäisi tehdä minulle mahdollisimman helpoksi, ei mahdollisimman vaikeaksi, kuten nykyään.
Ensin homma tehdään helvetin hankalaksi ja sitten syyllistetään. Kuten sanottu, luovutin ennen, mutten luovuta enää. SPR on itse tämän surkealla toiminnallaan aikaansaanut.
Vierailija kirjoitti:
No jopas nyt summan kekskt. Enemmistö työntekijöistä on amk-tasoisia, esim.
sairaanhoitajia (jotka ottavat näytteet) ja testaus puolen laboratoriohoitajat (veren testaus, käsittely ym.). Näiden palkka julkisella ilman vuorolisiä on n. 2400 €/kk, joten tuo mainitsemasi summa on aivan liikaa...
Erikseen korkeammin koulutetut asiantuntijat, joita on vähemmistö määrällisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni, koska kuitenkin sillä tehdään miljardi luokan bisnestä. Sopiva summa olisi mielestäni 200 euroa per luovutus.
Tällainen rahasummahan houkuttelisi vastaamaan epärehellisesti terveyskyselyyn, jos tietää ettei oikeasti täyttäisi luovutuskriteerejä ym. Kukaan ei pysty tarkistamaan nytkään tietojen todenperäisyyttä, mutta pullakahvi ym. palkkiona ei kannusta epärehellisyyteen (ainakaan yhtä paljon). Veren testaaminen tautien varalta ei muuta tarvetta nykyisille kriteereille/varoaikoja koskien mm. matkustelua, uusia s€ksikumppaneita jne.
Nykytekniikalla ei luulisi olevan kovin haastavaa tarkistaa, että kriittiset kriteerit täyttyvät ennen luovuttamista. Matkustusrajoitteet ovat järjettömällä tasolla, joten niistä voisi hyvin joustaa isollakin kädellä. Samoin kysymyksestä homosekstistä, koska jokainen 2000-luvulla vähänkään asioista kartalla oleva tietää, että se pelätty HIV tarttuu yhtälailla myös heteroseksissä.
Lisään vielä, että kaiken lisäksi ne ovat ottaneet käyttöönsä sellaisen teennäisen amerikkalaisen lahja elämälle -henkisen retoriikan. Näyttävät veripussia, että tällainen lahjapaketti sitten tuli. Voi jeesus. En voi sietää minkäänlaista lässytystä, joten tuo oli kyllä se oljenkorsi, joka katkaisi kamelin selän.
Hankala matka luovutukseen, joka on hankalassa paikassa. Et voi mennä hetken mielijohteesta, vaan on varattava aika. Esitietolomake pitää täyttää hankalasti netissä, ja joka kerta erikseen, ei riitä että ilmoittaisi jos on tullut jokin muutos. Ja kaiken tuon paskan lisäksi joutuu kuuntelemaan lässytystä.
Luovutelkoot omaa vertaan, jos ovat sitä vailla. Minä olen osani tehnyt.