Olen karppi ja lapsestani tulee myös karppi.
Meillä ei lapselle tulla imetyksen jälkeen antamaan mitään perunavellejä, vaan karppiruokaa. Liha ja kasvikset muodostavat ruokavalion selkärangan, lisäksi rasvaisia maitotuotteita, marjoja ja hedelmiä sekä ajoittain tummaa riisiä ja pastaa. Peruna, karkit, leivonnaiset yms. jäävät meidän lapselta kokonaan syömättä.
Mitäs mieltä olette, etenkin muut karpit?
Kommentit (31)
En kyllä muista lukuja, mutta ihan hyvät ne oli, ei mulle ainakaan pillerireseptiä käteen lyöty...eikä ohjattu ravitsemusterapeutille. t.26
Mitä muuten tarkoittaa hyväkarppaus?
Ei karpit mässää sillä rasvalla ja kermalla, vaikka sitä käytetäänkin.
hyväkarppi ei syö sokeria eikä valkoisia jauhoja ja tuskin perunaakaan....kaikkea muuta sitten
ja nimenomaan mässäilynälkä aina näitä juttuja lukiessa. Karpit, veget, mitä ikinä... Alkaa ihan hirveästi tekemään mieli leipää, leikkeleitä ja juustoja. Pizzaa... Mieluummin kuolen nuorena kuin kidun epämiellyttävän ruuan kanssa satavuotiaaksi. Toki jos tuollaiset ruokavaliot miellyttää ja pysyy järjissään niitä noudattaessaan, niin siitä vaan, mutta minä kyllä lähden lätkimään sellaisista porukoista, jotka niuhottaa ruuan kanssa tuohon malliin. Eipä ne karpit jne kyllä varmaan jaksa minuakaan katsella, joten ilo on molemminpuolinen, kun ei hengata yhdessä! ;-)
Karppipizzaa teen aika ajoin ja tänäänkin söin jopa ruisleipää (ja karkkia). Paino oli silti pudonnut aamulla uuteen ennätykseen =)
Perunaa käytämme harvoin, ihan vain siksi, että olen lapsuudessani saanut siitä kyllikseni. Valkoisia jauhoja ja sokeria vältän suuressa osin käyttämättä lukuunottamatta lasten karkkipäivää, jolloin he saavat syödä suklaamunan ja tikkarin.
Emme karppaa, vaan olen tämän ruokavalion kehitellyt ihan virallisterveellisten suositusten pohjalta.
Eikö se ole nykyään pyramidimalli?
Tosiaan käymme miehen kanssa vuosittain työterveystarkastuksessa ja kaikki on ollut paremmin kuin hyvin. Olemme hoikkia, energisiä, terveitä. Miksi ihmeessä en haluaisi samaa lapselle? Hulluhan olisin, jos pistäisin lapsen epäterveelliselle ruoalle. Sitä paitsi lapsi on tullut meidän perheeseen ja me opetamme hänelle ne arvot, jotka ovat meille tärkeitä.
ap
Varmasti esim. neuvoloissa aletaan huomioida karppiperheet paremmin, kun tämä elämäntapa yleistyy. Muutaman vuoden päästä vähä-/hyvähiilihydraattinen ruokavalio päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikkaruokaloissa on arkipäivää, ihan kuten vähälaktoosinen/laktoositon on nykyään.
Isompi on jo koulussa, nuorempi syö melkein pelkästään äidin pöperöitä. Hiilaritietoisuus näkyy meillä lähinnä niin, että kotona painotan etenkin koululaisen ruokavaliossa kasviksia, proteiinia ja luonnollisia rasvoja, koska tiedän, että koulussa etenkin protsku ja rasva jäävät vähille. Salaattia siellä kyllä saa, mutta lapsen mielestä koulun salaatti on pahaa joten hän ei sitä siellä tarpeeksi syö. Proteiinissa taas on kustannusten takia koulussa rajoituksia, esim. 3 lihapullaa/oppilas. Ihan liian vähän minusta. Kun kotona päivälliseltä karsii potut pois, ei päivän hiilarikuorma kasva kohtuuttomaksi vaikka koulussa olisi puuropäivä.
Lihalla ja rasvalla mässäämisestä meitä syytetään, mutta se ei kyllä ole kuin muunneltua totuutta. Enemmänkin karppaaminen on sitä, että ei syödä mitään turhaa. Kutakuinkin kaikki, mitä arkena syödään, on ravinteikasta ja elimistölle hyödyllistä. Toki joskus pitää etenkin muksuille antaa ihan mitä-sattuu-ruokaa, mutta kun syö arkena terveellisesti, voi joskus herkutellakin.
Minä olen kyllä iloinen siitä, että omille lapsilleni kelpaa maustamaton jugurtti, puolukat ja muut marjat ilman sokeria, kasvikset, kala jne eikä kumpikaan kinua kaupassa sipsejä tai limsaa.