Psykologia 2023
En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.
Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)
Kommentit (495)
nyt toimii valintakoepisteet palvelun linkki, mistä näkee oman kokeen. kuinka monta tehtävää porukka oli vastannu oikein ja pääskö sillä sisään?
Mistä saa kerättyä taas voimia ja motivaatiota. En päässyt logopediaan ja turhautuminen on nyt ihan jäätävää :(
Mulla 15 virhettä ja pääsin Tampereelle, Helsingin kandista jäi 1 piste eli 1 kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa kerättyä taas voimia ja motivaatiota. En päässyt logopediaan ja turhautuminen on nyt ihan jäätävää :(
Minne hait?
Vierailija kirjoitti:
Mulla 15 virhettä ja pääsin Tampereelle, Helsingin kandista jäi 1 piste eli 1 kysymys.
Onnittelut opiskelupaikasta, mahtavaa! :) Oliko virheitä matematiikka- tai logiikkaosiossa vai vain artikkelien puolella? Ehditkö tehdä kaikki tehtävät kokeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut opiskelupaikasta, mahtavaa! :) Oliko virheitä matematiikka- tai logiikkaosiossa vai vain artikkelien puolella? Ehditkö tehdä kaikki tehtävät kokeessa?
Kiitos! Ehdin tehdä kaikki ja kaikkiin vastasin. 2 virhettä matematiikassa ja 1 logiikassa, 1 osio virheetön, 1 osio 1 virhe ja tosiaan 2 osiota meni heikommin muita.
Tulin katsomaan mikä meininki täällä. Itse olen päässyt sisään muutama vuosi sitten ja nyt teen psykologin sijaisuuksia. Saa kysyä, jos joku asia opinnoissa tai töissä kiinnostaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Tulin katsomaan mikä meininki täällä. Itse olen päässyt sisään muutama vuosi sitten ja nyt teen psykologin sijaisuuksia. Saa kysyä, jos joku asia opinnoissa tai töissä kiinnostaa. :)
Voiko sijaisuuksia tehdä jo parin opiskeluvuoden jälkeen?
Sijaisuuksia voi tehdä, kun on tehnyt 5 kuukauden harjoittelun. Harjoittelu sijoittuu maisterivaiheeseen. Se kuinka monta vuotta siihen kestää päästä riippuu opiskelunopeudesta ja mahdollisista hyväksiluvuista. Yleensä harjoittelu sijoittuu aivan opintojen loppuun eli tyypillisesti etenevälle johonkin viidennen vuoden tienoille.
Monennelta varasijalta voisi vielä paikka aueta?
Olisiko suurinta viisautta nyt unohtaa koko psykalle haku, hakukertoja nyt jo 4 keväältä takana ja ei vain tärppää ei millään😤😭
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suurinta viisautta nyt unohtaa koko psykalle haku, hakukertoja nyt jo 4 keväältä takana ja ei vain tärppää ei millään😤😭
Kuinka lähelle oot päässyt? Itse en unohtaisi, jos on unelma-ala. Toisaalta jos e varasijat olleet kaukana edelliskerroilla, voi olla hankalaa. Ainakin lukutapojen muutos auttaa. Tai valmennuskurssi / varjovalmennus.
Ja varsinkin jos tuntuu, että joka hakukerralla oot parantanut tai on jääny jotain enemmän käteen, niin yritä ihmeessä!
Vierailija kirjoitti:
Millaista itse työ oikeasti on? Onko raskasta kuunnella asiakkaita päivästä toiseen? Kerro työarjesta millaista se oikeasti on - hyvät ja huonot puolet.
Ala kiinnostaa mutta työarki mietityttää.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista itse työ oikeasti on? Onko raskasta kuunnella asiakkaita päivästä toiseen? Kerro työarjesta millaista se oikeasti on - hyvät ja huonot puolet.
Ala kiinnostaa mutta työarki mietityttää.
Kiitos!
Olen tykännyt tosi paljon. Usein havahdun miettimään, miten voi olla niin osuva työ minulle. Asiakkaiden kuuntelua en koe raskaaksi. Siihen varmaankin auttaa analyyttinen ote, että olen tässä ratkaisemassa ongelmaa eli ymmärtää tilanteen ytimen. Kerään tietoa ja peilaan aiempiin samankaltaisiin asioihin josta olen potilailta/asiakkailta kuullut tai oppinut teoriaa. Kuuntelua vaikeammaksi koen oikeiden sanojen löytämisen. Yleensä ne kyllä tulee ulos ihan hyvin, mutta siinä olen välillä epävarma. Ja välillä pitää skarpata, että oliko se tämä henkilö joka kertoi tätä vai joku muu; tai kerroinko jo hänelle tämän vai en. Työarki on hyvää siinä, että mielestäni psykologi pystyy vaikuttamaan melko paljon siihen kuinka tekee töitä, milloin ja jopa työtahtiin. Huonona puolena ehkä hiukan koen moniammatilliset työyhteisöt. Välillä on huikean hienoa olla osana moniammatillista tiimiä. Esimerkiksi kun yritetään selvittää potilaan/asiakkaan tilannetta ja jokainen tuo siihen oman palasesta. Mutta välillä tuntuu, että pitäisi ikään kuin markkinoida psykologiaa ja olla vakuuttava muille ammattilaisille. Psykologian aihepiireistä on tietoa muillakin ammateilla. Joskus voi tuntua, että heillä on vain pintaraapaisu tiedosta mutta intoa ja itseluottamusta tuoda heidän omaa näkemystä ja suositusta esiin. Silloin psykologin olisi hyvä olla tuomassa omaa näkökulmaa. Nämä koen vielä haastavina.
Vierailija kirjoitti:
Hei, onpas kiva kuulla et täällä on joku alaa opiskeleva ja psykologin hommia tekevä. :)
Mua kiinnostaa kuulla et tiedätkö onko yliopistoon päässyt ketään, joka ei ole menestynyt tilastomatematiikan osiossa pääsykokeessa? Laskin, et nyt ois voinut päästä sisään jos olisi artikkelikysymykset osannut kaikki, mutta en yltänyt siihen suoritukseen. :( Logiikka ja matematiikkaosio meni kehnosti. Mietin onko mahdollista päästä sisään opettelemalla logiikat vain ja jos menisi artikkelikysymykset kohdilleen.
Olen ihan hyvä matematiikassa yleisesti, pärjään tällä työssäni, mutta en todellakaan muista miten tehdä ja ratkoa epäyhtälöitä ja sun muuta soveltavaa jota pääsykokeessa tänä vuonna vaadittiin. Hain nyt ekan kerran. Mulla on siis lukiosta aikaa tosi paljon ja en ole ensisijainen hakija kun on jo yliopistotutkinto. Psykologia on kiinnostanut aina ja mietin hukkaanko aikaani, jos yritän sisään vain opettelemalla artikkelit ja logiikan. Saan nyt ehkä jonkun pisteen revittyä matematiikasta mutta en usko että työn ja perhe-elämän keskellä pystyn likimainkaan täydelliseen suoritukseen, jossa kaikki menisi kokeessa kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lähelle oot päässyt? Itse en unohtaisi, jos on unelma-ala. Toisaalta jos e varasijat olleet kaukana edelliskerroilla, voi olla hankalaa. Ainakin lukutapojen muutos auttaa. Tai valmennuskurssi / varjovalmennus.
Ja varsinkin jos tuntuu, että joka hakukerralla oot parantanut tai on jääny jotain enemmän käteen, niin yritä ihmeessä!
Kaukana on, varasija 25 tällä kertaa.
En oikein ymmärrä mikä mättää, ei tässä oikein enää 22v ikäisenä voi vaan ollakaan, pitää joko opiskella jotain muuta tai tehdä töitä. Nyt en ole tehnyt oikeastaan kumpaakaan, asun vielä kotonakin, se ei vanhempiani haittaa, että "ainokainen" viihtyy kotona, mutta itseäni tämä tilanne vaivaa jo aika paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukana on, varasija 25 tällä kertaa.
En oikein ymmärrä mikä mättää, ei tässä oikein enää 22v ikäisenä voi vaan ollakaan, pitää joko opiskella jotain muuta tai tehdä töitä. Nyt en ole tehnyt oikeastaan kumpaakaan, asun vielä kotonakin, se ei vanhempiani haittaa, että "ainokainen" viihtyy kotona, mutta itseäni tämä tilanne vaivaa jo aika paljonkin.
Itse olin viime vuonna varasijalla n. 190 ja tänä vuonna 22. varasija. Loikka on niin suuri, että aion ainakin vielä kerran hakea, koska tiedän kompastukiveni ja kehityksen kohteeni aika hyvin. Mielestäni tuo 25. varasija on oikeasti todella lähellä, sillä opiskelupaikan saaminen oli 1-2 kysymyksen päässä, jotka meni ihan puhtaasti väärin (itsellä) jonkun aivopierun tai stressin takia. Hakijoita on kuitenkin tuhansia.
Joo siis noihan on superhyviä varasijoja! Leuka ylös ja uutta yritystä vaan!
Mitä tarkotat? Koejono ei oo ainakaan liikkunut kummassakaan viikkoon.