Psykologia 2023
En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.
Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)
Kommentit (495)
Mites meni korottelijoilla? Ite veikkaan et siinä ja siinä yltääkö L vai jääkö E psyka.. Valitsin ehkä huonosti ku otin sen ilmastokysymyksen, olis pitäny ottaa se kehityspsykan tehtävä nii olis ollu ees jotai varmasti oikeeta nyt en tiiä meniks ihan ohi ku aika eri juttuja mitä hvp:ssä.
Asdfghmij kirjoitti:
Mites meni korottelijoilla? Ite veikkaan et siinä ja siinä yltääkö L vai jääkö E psyka.. Valitsin ehkä huonosti ku otin sen ilmastokysymyksen, olis pitäny ottaa se kehityspsykan tehtävä nii olis ollu ees jotai varmasti oikeeta nyt en tiiä meniks ihan ohi ku aika eri juttuja mitä hvp:ssä.
Asdfghmij kirjoitti:
mun matikka ehkä korottu vihdoin L! mutta en uskalla viel juhlistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon menossa korottamaan. Sain lyhyestä matikasta 2p vaille L, joten nyt yritän uusia sitä taas. Sen jälkeen pitäis vielä uusia psykan joka on nyt E, eikä sekään vielä riitä :D seuraavaks yritän ehkä saada uskontoa E:stä L. en tiiä missä vaiheessa luovutan, mutta nyt ainakin yritän saada nuo älläksi ja miettiä sitten seuraavaa liikettä. En haluis luovuttaa korotusten suhteen kun oon hionu todistustani niin kauan, mutta samalla alkaa mietityttämään millon pitäis vaihtaa pääsykokeeseen. En myöskään haluu palaa ihan loppuun pelkästä hakuprosessista. Tuntuu että jos korotan ja luen pääsykokeeseen samanaikaisesti, niin vaikuttaa tuloksiin koska mulla on laajat oppimisvaikeudet ja tarviin paljon aikaa että opin kokonaisuuksia. Tuntuu siis että saisin keväällä varmemmin L jos en samaan aikaan opiskele pääsykokeeseen. En myöskään haluu opiskella "vähän" siihen koska tiiän että en pääse jos en opiskele 100%, joten tuhlaisin vaan aikaani muusta opiskelusta jos tekisin kaikkee sillei vähän. Mulla ei myöskään oo rahaa valmennuskurssiin atm, joten en tiiä miten tekisin sen opiskelun itsenäisesti ainakaan nyt.
Jos on vinkkejä ihmisiltä ketkä on päässy psykalle (tai logopedialle), niin saa jakaa <33 Mulla on tällä hetkellä
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
ruotsi toisena kielenä CVituttaa että viidellä E:llä ei pääse ees joensuuhun psykalle eikä logopedialle :D Enkku on heikoin, mutta mulla on vakava lukivaikeus ja oon yrittäny korottaa sitää jo, mutta C se on ja pysyy. logopedialle ei myöskään riitä että korottaisin joko psykan tai matikan älläks. anyway saa jakaa mitä tekisit jos olisit mä. Saa myös vinkata muita aloja mitkä on psykan tyylisiä,tai ulkomaan vaihtoehtoja koska oon toivoton Haluun vaan päästä opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa, eikä mua haittaa vaikka se ois joensuussa tms. ja haluun myös että saisin suomessa psykologin pätevyyden eli ulkomailla käyty koulu ei vissiin riitä (?) ja toi jyväskylän avoin linja ei myöskään anna psykologin pätevyyttä, joten sellaset vaihtoehdot on nou ELLEI jollain oo suositella jotain muuta tapaa koska esim psykoterapeuttina olo kiinnostais myös, mutta en tiiä mikä pääaineaine ois kiinnostava muu kun psyka tai logopedia.
Käy kirjoittamassa lyhyt enkku. Voit samalla kirjoituskerralla osallistua sekä pitkään että lyhyeen, koska ne ovat eri päivinä.
Noin hyvällä todistuksella korottaminen on fiksumpaa kuin pääsykokeella yrittäminen, etenkin kun enkku on sulle haastavaa. Ulkomailta tai Jyväskylän FM-linjalta ei tosiaan psykologin pätevyyttä saa.
Sinun tilanteessasi panostaisin vielä ihan täysillä ensi kevään kirjoituksiin.
Ensi vuoden pääsykokeestahan ei ole mitään tietoa. Tendenssi on kohti ennakkomateriaalitonta koetta, mutta se ei ehkä ole lukihäiriöisen etu. Hirveästi luettavaa parissa tunnissa, vaikka saisikin vähän lisäaikaa.
okei! sain nyt syksyllä matikasta vihdoin L, joten on taas intoa mennä keväällä, meinasin just tuon lyhyen enkun ja sit psykaa älläks! jep, todistusvalinta tuntuu nyt kyl järkevämmältä, sekä oon jo nyt aika lähellä logopediaan pääsyä niin sekin motivoi että edes sinne sit pääsis jos ei psykalle!
Mä sain alustavista 97p psykasta eli toivon et L tulis. Toi ope on vaan mun mielestä aika lepsu arvioija ainakin tehtävissä ja prelissä, joten en voi viel luottaa tohon. Mut nosti kans intoa alkaa lukee uskontoa keväälle ja yritän korottaa kans englantia.
Meinaako joku aloittaa jo syksyllä valmistautumisen/valmennuskurssin kevään pääsykokeita varten?
Vierailija kirjoitti:
Meinaako joku aloittaa jo syksyllä valmistautumisen/valmennuskurssin kevään pääsykokeita varten?
Minä. Oon jo yli 30 -vuotias kouluun (toivottavasti) palaaja, jolla on jo yks (sote-alan) korkeakoulututkinto takataskussa. Mun tavoitteena on päästä logopediaa opiskelemaan, mut koska yhteisvalintakoe, täällä kirjottelen.
Mietin koulutusta jo muinoin lukion jälkeen, mut tuolloin muistan avanneeni pääsykoekirjan, lukeneeni ekaa -kolmen virkkeen kappaletta puoli tuntia (en ymmärtänyt siitä yhtään sanaa) ja sulkeneeni kirjan xD.
Tein avoimessa viime vuonna lämmittelynä psykoterapiakoulutukseen vaadittavat psykan opinnot (30op).. lähinnä siksi etten silloin tiennyt mitä haluan tehdä. Siinä samalla sai hyvää treeniä englanninkielisestä tutkimussanastosta.
Keskinkertasilla lukiopapereilla (kirjoitin 2005, tuolloin vielä yhteisreaali) on ihan turha yrittää sisään, joten valintakokeeseen siis :E .
Nyt tässä vaiheessa ajattelin alkaa harjoittelemaan tilastomatikkaa ja loogista päättelyä (sen tyylisistä tehtävistä mulla ei oo aiempaa kokemusta, ajattelin pyytää tukiopetusta psykologityökavereilta :D ) ja pikkuhiljaa siirryn aiempiin artikkeleihin yms.
Valmistaudun kokeisiin työn ohessa, eli siksi aikanen valmistautuminen.
Oon ajatellut ilmoittautua myös HY:n yhteiskuntatilastotieteen MOOC-kurssille ja Varjovalmennuksen valmennukseen.
Jos en pääse sisään, kokeilen Avointa väylää.
Vähän sama ku mulla, kirjotin 2005 keskinkertaset paperit surkeella panostuksella ja mietin sillon jo mm.logopediaa ja varhaiskasvatusta mutta en sit jostain syystä edes hakenut kumpaankaan. Aloin sit lukee kätilöksi,vaikkakin nyt teen kyl sh hommia, mut kun tää ala on niin nurkkaan ajettu nii logopedia on alkanut taas houkuttelemaan.
Kerran kävin pääsykokeissa mutta, kun niin pienet mahdollisuudet ei-ensikertalaisena päästä (eli 2-3kpl/yliopisto), nii vaihdoin suunnitelman et korottelen töiden ohessa yo arvosanoja ja haen vasta keväällä 23 uudelleen. En tiiä tuleeko ikinä onnistuun, koska vain Helsinki on tällä hetkellä itelle ainoa vaihtoehto lasten vuoksi ja vuosi vuodelta pisterajat näyttää nousevan. Mutta yrittänyttä ei laiteta.
Oldie kirjoitti:
Vähän sama ku mulla, kirjotin 2005 keskinkertaset paperit surkeella panostuksella ja mietin sillon jo mm.logopediaa ja varhaiskasvatusta mutta en sit jostain syystä edes hakenut kumpaankaan. Aloin sit lukee kätilöksi,vaikkakin nyt teen kyl sh hommia, mut kun tää ala on niin nurkkaan ajettu nii logopedia on alkanut taas houkuttelemaan.
Kerran kävin pääsykokeissa mutta, kun niin pienet mahdollisuudet ei-ensikertalaisena päästä (eli 2-3kpl/yliopisto), nii vaihdoin suunnitelman et korottelen töiden ohessa yo arvosanoja ja haen vasta keväällä 23 uudelleen. En tiiä tuleeko ikinä onnistuun, koska vain Helsinki on tällä hetkellä itelle ainoa vaihtoehto lasten vuoksi ja vuosi vuodelta pisterajat näyttää nousevan. Mutta yrittänyttä ei laiteta.
Veikkaan että systeemiä tullaan muuttamaan koska ennen pitkää vaikeapääsyisten hakijoiden aloilla kaikilla hakijoilla on 10 ällää todistuksessa.
Joo, uskon kans et tulee jossain kohtaa muuttumaan mutta onneks nää muutokset yleensä tulee vähintään parin vuoden viiveellä, joten on aikaa yrittää ennen sitä.
Minä ajattelin hypätö tuohon ens viikolla alkavaan valmennuskurssin valmennukseen. Toinen hakukerralla tulossa ja nyt aijon päästä sisälle. Viime keväänä jäi vajaa 10 pistettä puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon menossa korottamaan. Sain lyhyestä matikasta 2p vaille L, joten nyt yritän uusia sitä taas. Sen jälkeen pitäis vielä uusia psykan joka on nyt E, eikä sekään vielä riitä :D seuraavaks yritän ehkä saada uskontoa E:stä L. en tiiä missä vaiheessa luovutan, mutta nyt ainakin yritän saada nuo älläksi ja miettiä sitten seuraavaa liikettä. En haluis luovuttaa korotusten suhteen kun oon hionu todistustani niin kauan, mutta samalla alkaa mietityttämään millon pitäis vaihtaa pääsykokeeseen. En myöskään haluu palaa ihan loppuun pelkästä hakuprosessista. Tuntuu että jos korotan ja luen pääsykokeeseen samanaikaisesti, niin vaikuttaa tuloksiin koska mulla on laajat oppimisvaikeudet ja tarviin paljon aikaa että opin kokonaisuuksia. Tuntuu siis että saisin keväällä varmemmin L jos en samaan aikaan opiskele pääsykokeeseen. En myöskään haluu opiskella "vähän" siihen koska tiiän että en pääse jos en opiskele 100%, joten tuhlaisin vaan aikaani muusta opiskelusta jos tekisin kaikkee sillei vähän. Mulla ei myöskään oo rahaa valmennuskurssiin atm, joten en tiiä miten tekisin sen opiskelun itsenäisesti ainakaan nyt.
Jos on vinkkejä ihmisiltä ketkä on päässy psykalle (tai logopedialle), niin saa jakaa <33 Mulla on tällä hetkellä
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
ruotsi toisena kielenä CVituttaa että viidellä E:llä ei pääse ees joensuuhun psykalle eikä logopedialle :D Enkku on heikoin, mutta mulla on vakava lukivaikeus ja oon yrittäny korottaa sitää jo, mutta C se on ja pysyy. logopedialle ei myöskään riitä että korottaisin joko psykan tai matikan älläks. anyway saa jakaa mitä tekisit jos olisit mä. Saa myös vinkata muita aloja mitkä on psykan tyylisiä,tai ulkomaan vaihtoehtoja koska oon toivoton Haluun vaan päästä opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa, eikä mua haittaa vaikka se ois joensuussa tms. ja haluun myös että saisin suomessa psykologin pätevyyden eli ulkomailla käyty koulu ei vissiin riitä (?) ja toi jyväskylän avoin linja ei myöskään anna psykologin pätevyyttä, joten sellaset vaihtoehdot on nou ELLEI jollain oo suositella jotain muuta tapaa koska esim psykoterapeuttina olo kiinnostais myös, mutta en tiiä mikä pääaineaine ois kiinnostava muu kun psyka tai logopedia.
Hae mielummin opiskelemaan sosionomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
Käy kirjoittamassa lyhyt enkku. Voit samalla kirjoituskerralla osallistua sekä pitkään että lyhyeen, koska ne ovat eri päivinä.
Noin hyvällä todistuksella korottaminen on fiksumpaa kuin pääsykokeella yrittäminen, etenkin kun enkku on sulle haastavaa. Ulkomailta tai Jyväskylän FM-linjalta ei tosiaan psykologin pätevyyttä saa.
Sinun tilanteessasi panostaisin vielä ihan täysillä ensi kevään kirjoituksiin.
Ensi vuoden pääsykokeestahan ei ole mitään tietoa. Tendenssi on kohti ennakkomateriaalitonta koetta, mutta se ei ehkä ole lukihäiriöisen etu. Hirveästi luettavaa parissa tunnissa, vaikka saisikin vähän lisäaikaa.
Vaikea siitä lyhyestäkin englannista on hyvää arvosanaa saada, koska tuon kirjoittajia on niin vähän ja tuokin arvostellaan Gaussin käyrällä. Tuohan suosii suurta joukkoa eli mitä enemmän osallistujia on niin sitä oikeudenmukaisemmin menee, vaikka koko Gaussin käyrä onkin epäoikeudenmukainen ja sen käytöstä ylioppilaskirjoitusten arvostelussa pitäisi luopua ja arvostelun perustua todelliseen osaamiseen, ei siihen, että kirjoittajat kilpailevat keskenään ja joku hylätään aina. Pahimmillaan tällä mallilla todella hyvälläkin tuloksella voi seurata hylkääminen.
Useamman vuoden olen pyöritellyt mielessä, pitäisikö yrittää psykologiaa opiskelemaan... Millaisilla todistuksilla sinne on päästy? Kirjoitin 2006 äidinkieli, (pitkä) englanti ja psykologia L, lyhyt matikka ja ranska E, pitkä ruotsi ja lyhyt saksa M.
Itse taas haluaisin Helsingin yliopistoon opiskelemaan valtiotieteitä tai sosiaalitieteet kai nimi nykyään on. Aikoinaan hainkin joku 4 tai 5 kertaa. Olen jo vanha ja huono ylioppilastodistus kaukaisesta menneisyydestä ja AMK-tutkintokin löytyy. Olen haaveillut noista opinnoista oikeastaan koko aikuisikäni, mutta enpä ole hakenut enää vuosiin kun tiedän, että mitään mahdollisuuksia sisäänpääsyyn ei ole.
Minäkin toiskertalainen hakija, mutta psykassa kumminkin on avattu toiskertalaisille hakijoille ihan kivasti paikkoja verrattuna moneen muuhun linjaan, missä pääsykokeiden kautta touskertalaiselle on varattu 1-2 paikkaa.
Käyttäjä39785 kirjoitti:
Kertokaa viisaammat onko mulla toivoa päästä psykalle opiskelemaan:D
Olen siis valmistunut kymmenen vuotta sitten lukiosta ja olisin alan vaihtaja ja lisäksi pienen lapsen kanssa tällä hetkellä kotona.
Onko tarvittava tilastomatematiikan ja loogisen päättelyn osaaminen mitenkään mahdollista opiskella tässä ajassa ennen varsinaisten pääsykoe matskujen tuloa?
Entäs vaadittava Englannin kielen taito. Mulla ei lähde Englannin kieliset artikkelit tuosta vain, niin kaataako jo se tän hankkeen.
Ja jos jollakin on kertoa rohkaiseva tarina opiskeluun pääsystä aikuisiällä niin saa jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin toiskertalainen hakija, mutta psykassa kumminkin on avattu toiskertalaisille hakijoille ihan kivasti paikkoja verrattuna moneen muuhun linjaan, missä pääsykokeiden kautta touskertalaiselle on varattu 1-2 paikkaa.
Toiskertalaisille ei ole varattu yhtään paikkaa.
Toivottavasti onnistut! Onnea ja motivaatiota urakkaan!