Psykologia 2023
En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.
Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni 30 tehtävää väärin kokeesta. Tämäkin haku on turha, ei tule riittämään minnekään, edes Joensuuhun. Ai että itkettää.
Eihän sitä vielä tiedä riittääkö! Ei kannata heittää kirvestä kaivoon vaikka tiedän fiiliksen, mulla varmasti yli 30 väärin mut toivon et taso olis yleisesti heikko, kuitenkin tuhansia hakijoita joista nettipalstoilla huutelee vain muutama ja koe oli vaikea aikapaineen vuoksi. ;)
Vierailija kirjoitti:
V 2022 Hki valintakoe kaikki 104,27
Itä-Suomi 89,97, Jkylä 92,59 Oulu 90,33 Tre 97,36 Turku 97,12
Mikä oli maksimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli maksimi?
Nämä ovat skaalattuja pisteitä. Rajat olivat n. 58-66% raakapisteistä välillä jos nyt oikein muistan. Voi olla että Ouluun riitti jopa 57-58%. Helsinkiin lähes 66% ja Tampereelle 62% pisteistä. Turku siinä kintereillä ehkä 61%. Jyväskylä n. 60% ja Joensuu ehkä 58-59%. Viime vuoden koe tosin taisi olla yleisesti haastavampi kokeen tehneiden mielestä.
Mistä tuo tieto on peräisin, että kokeen laatijoiden mielestä tänä vuonna oli helpompi koe..?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo tieto on peräisin, että kokeen laatijoiden mielestä tänä vuonna oli helpompi koe..?
En tarkoittanut kokeen laatijoita vaan niitä ketkä käyneet tekemässä kokeen.
Ainakin jodelin perusteella tosi monella vain muutama kysymys mennyt väärin tämän vuoden kokeessa. Tarkoittanee sitä että pisterajat nousee todella korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jodelin perusteella tosi monella vain muutama kysymys mennyt väärin tämän vuoden kokeessa. Tarkoittanee sitä että pisterajat nousee todella korkealle.
Ei ehkä kannata ottaa totuutena kaikkea, mitä somessa tai foorumeilla kirjoitellaan :)
Joo, en edes tiedä mikä on jodel :D Olen alanvaihtaja ja ekaa kertaa pyrkinyt psykalle. Tilastojen valossa, kun vain pari prosenttia hakijoista pääsee sisään helpoimpaankin opinahjoon, ajattelin kokeen jälkeen, ettei mitään toivoa. Ajattelin, että käytännössä vain pari saa mennä väärin...
Mutta mitä tätä ketjua nyt on lukenut, niin tulee mielikuva, että jotain toivoa saattaisi ollakin, vaikken sille uskalla yhtään sijaa antaakaan... Pyrin ensisijaisesti Joensuuhun ja saanen jotain 70-75 pistettä kokeesta. Saapa nähdä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en edes tiedä mikä on jodel :D Olen alanvaihtaja ja ekaa kertaa pyrkinyt psykalle. Tilastojen valossa, kun vain pari prosenttia hakijoista pääsee sisään helpoimpaankin opinahjoon, ajattelin kokeen jälkeen, ettei mitään toivoa. Ajattelin, että käytännössä vain pari saa mennä väärin...
Mutta mitä tätä ketjua nyt on lukenut, niin tulee mielikuva, että jotain toivoa saattaisi ollakin, vaikken sille uskalla yhtään sijaa antaakaan... Pyrin ensisijaisesti Joensuuhun ja saanen jotain 70-75 pistettä kokeesta. Saapa nähdä..
Kyllä kai tuolla pistemäärällä Joensuuhun pääsee.😊 Minäkin olen alanvaihtaja ja sama homma että eka kertaa kävin pääsykokeessa. Mulla tulee miinuksia sen verran etten usko et pääsen sisään, vaikka jotain myös tiesinkin. 🙁
No, nyt kun tuossa laskeskelin uudestaan pisteitä, niin huonomassa skeraariossa niitä tulee jotain 65.. Vaikea kyllä loppupeleissä arvioida tulevia pisteitä, en jotenkin kykene käymään koetta läpi järjestelmällisesti pisteeni laskien, en kai halua viedä toivoa pois.. Piinaavaa tämä odotusaika, aivan kuin elämä olisi pausella. Tulisikohan tulokset kuitenkin jo kesäkuun puolella... Toivotaan, että me kummatkin alanvaihtajat ihmeen kaupalla päästäisi sisään. Tässä vaiheessa elämää sitä jo osaisi tehdä oikeamman valinnan alan suhteen, ja myös näköalaa elämästä on kertynyt tuohon ammattiin. Jos ajattelen itseäni lukion jälkeen, en varmaan olisi hommaan kypsä ollutkaan. Toivottavasti vielä tässäkin vaiheessa elämä voisi saada sen suunnan, mikä sillä kuuluisi olla.. :)
Niinpä, pidetään peukkuja, että päästään!👍😃 Mietin aivan samaa, että olen ollut ihan penska lukion jälkeen, nyt on elämänkokemusta ja työkokemusta myös kertynyt. Harmillisen vaikeaksi on tehty sisäänpääsy meille alanvaihtajille ja mielestäni se on ihan järjetöntä, koska psykologeista on huutava pula ja uskon myös että tällaisessa ammatissa elämänkokemus on ehdoton valtti.
Täällä myös yksi ei-ensikertalainen hakija. Olen koittanut jo luopua toivosta päästä sisään, kun jätin moneen vastaamatta ja matikkaosio meni huonosti (logiikka hyvin, mutta logiikan painotus oli tosi pieni tänä vuonna!). Toki toivo elää niin kauan ku tulokset tulee. Tympii odotella, kun mulla myös mun työpaikassa odotetaan tätä tietoa ja olis kiva jo päästä suunnitteleen joko opiskelua tai syksyn työhommia. Mutta peukut pystyyn, jos tärppäis meille kaikille. :)
Se on jännä, miten toivo on vaikea haudata, jos sitä on pienikään ripe... Minulla on myös vaikea tilanne työpaikan kanssa, ja tieto opiskelupaikasta olisi tärkeä monen työasian suhteen, mikä vaikeuttaa nyt hitsisti kuvioita. Tosin en ole kertonut esimiehelle edes, että hain tuonne, koska ajattelin jo silloin mahkujen olevan niin pienet sisään pääsyyn :D Vaikka olin sen kuukauden ajan aivan nääntynyt töissä työn, perheen ja pääsykokeisiin luvun kanssa, niin halusin jotenkin pitää omana tietonani (joskin lähimmälle työkamulle kerrtoin). Tuo on muuten toinen asia, mikä laittaa meidät alanvaihtajat tosi eriarvoiseen asemaan - on pakko yrittää lukea pääsykokeisiin työn ohessa, jolloin aikaa lukemiselle on vain murto-osa siitä, mitä esim. abeilla. Mielestäni tässä kyllä haaskataan erittäin potentiaalinen porukka tuohon työhön eli me hieman kypsemmät, joilla elämänkokemusta ja ehkä näkemystäkin on jo kertynyt enemmän. Mutta eipä elämää reiluksi saa - ehkä kuitenkin reilummaksi, jos pääsisi unelma-ammattiin psykologiksi, ja pääsisi auttamaan ihmisiä elämän epäreiluuksien kanssa!
Vierailija kirjoitti:
teidänki kantsii kirjoittaa niitä laudatureja kun pääsee helposti todistuksella minne haluaa
Soisi kyllä, ettei psykologiksi opiskelevalla olisi näin yksioikoinen näkemys. Jos pääsit todistuksella sisään, niin toivottavasti pystyt opintojen aikana rikastamaan käsityksiäsi ihmisten yksilöllisistä tilanteista. Tai jos halusit vain ilkkua, niin sitten voisit kehittää hyväntahtoisuuttasi.
Joensuuhun on naurettavan helppo päästä sisään. Aika keskinkertaisella todistuksella pääsee. Eihän sinne ole ensisijaisia hakijoitakaan paljonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joensuuhun on naurettavan helppo päästä sisään. Aika keskinkertaisella todistuksella pääsee. Eihän sinne ole ensisijaisia hakijoitakaan paljonkaan.
Viime vuonna tilastojen mukaan Joensuuhun pääsi pääsykokeella hakijoista 2,66% sisään. Aika huono taso saa olla, jotta olisi naurettavan helppoa. Mutta toivon, että olisit oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna tilastojen mukaan Joensuuhun pääsi pääsykokeella hakijoista 2,66% sisään. Aika huono taso saa olla, jotta olisi naurettavan helppoa. Mutta toivon, että olisit oikeassa.
Tilastot vääristää asiaa siinä mielessä, että siinä on mukana kaikkiin kuuteen yliopistoon psykaa hakeneet eli samat ihmiset kuuteen kertaan, jos on hakenut kaikkiin. Kukaan ei kuitenkaan voi kuutta paikkaa vastaanottaa. Ensisijaiset hakijamäärät on parempi mittari.
Tuleeko siitä jotain tietoa jos kokeen vastauksia korjataan vai korjataanko koetta vain sinne esillä olevaan 2023 kokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastot vääristää asiaa siinä mielessä, että siinä on mukana kaikkiin kuuteen yliopistoon psykaa hakeneet eli samat ihmiset kuuteen kertaan, jos on hakenut kaikkiin. Kukaan ei kuitenkaan voi kuutta paikkaa vastaanottaa. Ensisijaiset hakijamäärät on parempi mittari.
Nooh, kuitenkin kaikki ovat hakeneet. Eihän ensisijaisuus tarkoita sinällään mitään,voihan se olla ettei yksikään joka on laittanut joensuun 1.vaihtoehdoksi ei pääse sisään vaan esimerkiksi Helsingin ykköseksi laittanut kiilaa ohi menestymällä paremmin kokeessa. Eli kaikki ne jotka on hakenut Joensuuhun, kilpailee niistä paikoista. Ainoastaan se vaikuttaa jos joensuun 6. Laittanut pääsee ylempään toiveeseen ja vapauttaa paikkansa. Mutta silti sisäänpäässeitä ei voi suhteuttaa pelkästään ensisijaisiin (299) hakijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä matematiikan läsnäolon kokeessa, koska psykologian tutkimus ja täten myös opinnot vaativat kykyä näiden menetelmien omaksumiseen ja ymmärtämiseen. Ja matematiikan sekä logiikan osio heijastanee jotain yleisälykkyyden aspektia. Tämän takia onkin harvinaisen epäonnistunut fiilis, koska vaikka tosiaan olen ällän kirjoittanut matikasta ja edelliseltä ammatiltani vieläpä insinööri, niin epäonnistuin ko. osiossa. Tämä oli eka kerta, kun osallistuin psykologian valintakokeeseen, ja keskityin kokeeseen valmentautumisessa omaksumaan artikkelien asioita. Ajattelin, että matemaattinen osuus menee omalla painollaan. No eipä mennyt. Artikkeliosioissakin oli mielestäni joitakin epäolennaisuuksiin liittyviä kysymyksiä, kuten vaikkapa kuinka moni keskeytti tutkimuksen. Mielestäni kokeessa pitäisi kysyä kaikista olennaisimpia asioita, koska tärkeä taito on kyetä poimimaan ja ymmärtämään olennainen suuresta informaatiomäärästä. Nippelitiedon ulkoaopettelu ei minusta ole viisasta eikä minusta ole järkevää, jos valintakoe ohjaa huonoihin opiskelutapoihin. Yleisesti ottaen artikkelikysymykset olivat ihan ok, mutta joitakin hieman ihmettelin.
Mitenkään ottamatta kantaa muuhun ja anteeksi jos tästä on jo sanottu, mutta on erittäin tärkeää tietää kuinka monta on poistunut tutkimuksen aikana. Eli erittäin relevantti kysymys kun arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Joka tapauksessa tsemppiä ja toivottavasti pääset!!!
^ Toki, mutta se ei ole mielestäni sellainen asia, mitä ko. tutkimuksesta olisi tärkeää osata ulkoa. Tietysti kyky arvioida tutkimuksia on tärkeää, mutta tosiaan mielestäni on tärkeämpi osata arvioida niitä ko. lukujen valossa, kuin osata nuo luvut ulkoa. 🙂