Psykologia 2023
En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.
Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku 3.6.
Sain tulokseksi 66,33 ja vastausvaihtoehdoissa oli ainoastaan 66,4. Vastasin siis "ei mikään vaihtoehdoista", sillä pyöristys ei mene ylöspäin ,33:lla.
Onko muilla ollut tämä sama vai laskinko itse jotakin väärin?Joo siis, sama juttu. Tähän piti kommentoida :D Valitetaan!
Kyllä mä sain vastaukseksi 66,37, joka pyöristyy 66,4.
Joo, valitan itsekin tuosta pyöristyksestä. PPV kyllä kertoo ihmisistä, mutta kun lasketaan PPV, on se prosentti, jollon kokeen antama pyöristyssääntö ei mielestäki kyllä päde..
Saako siitä yhtään lisäpisteitä, jos on ensisijaisesti hakenut esim. Joensuuhun? Vai pääseekö sinne etusijalla kaikki paremmat pisteet saaneet, jotka ovat laittaneet sen mille tahansa sijalle hakutoiveissa..?
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä yhtään lisäpisteitä, jos on ensisijaisesti hakenut esim. Joensuuhun? Vai pääseekö sinne etusijalla kaikki paremmat pisteet saaneet, jotka ovat laittaneet sen mille tahansa sijalle hakutoiveissa..?
Ensisijaisuudesta ei saa lisäpisteitä.
Ikuisuuksia sitten valmistunut psykologi kirjoittelee. Ai että mua ottaa niin pannuun tuo, miten alanvaihtajia nykyään kohdellaan! Eli netin perusteella jos 70% paikoista on varattu ensikertalaisille, niin ei jää kyllä kauheasti paikkoja jakoon alanvaihtajille tai muuten ensikertalaisuuden menettäneille. Tuntuu epäreilulta, että tuolla systeemillä voi ilmeisesti matalammilla pisteillä päästä sisään, jos on ensikertalainen?
Itsekään en varmaan olisi nykyisellä systeemillä päässyt sisään. Otin lukion jälkeen paikan vastaan humanistisesta tiedekunnasta, ja parin vuoden jälkeen tajusin ettei olekaan minun juttuni. Sitten pääsykokeilla pääsin psykalle ja oli mielestäni tasa-arvoinen pääsykoe kaikille. Korkeintaan saman vuoden ylioppilaat saivat jotain pieniä bonuspisteitä, jos oli tosi hyvä yo-todistus. Harmi, että nykyään on niin erilaiseksi mennyt systeemi.
Mutta oikein paljon tsemppiä tulosten odotteluun kaikille pääsykokeissa käyneille! Ja jos ei jostain syystä osuisi (tällä kertaa) sisäänpääsy omalle kohdalle, niin muistakaa että arki tulee aika pian vastaan psykologian opinnoissa ja töissä, eikä palkkaus ole mikään huima etenkin jos on kuntasektorilla töissä (en suosittele).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku 3.6.
Sain tulokseksi 66,33 ja vastausvaihtoehdoissa oli ainoastaan 66,4. Vastasin siis "ei mikään vaihtoehdoista", sillä pyöristys ei mene ylöspäin ,33:lla.
Onko muilla ollut tämä sama vai laskinko itse jotakin väärin?Joo siis, sama juttu. Tähän piti kommentoida :D Valitetaan!
Kyllä mä sain vastaukseksi 66,37, joka pyöristyy 66,4.
Edellisestä tehtävästä saadaan a+b ja a joten se oli 75/113 = 66,37
Milläköhän pisteillä on päässyt yleensä Joensuuhun tai Jyväskylään? Haen ensimmäistä kertaa ja en ole ensikertalainen.
Mihinkähän voi laittaa tarkistusvaatimusta näistä kysymyksistä/oikeista vastauksista. Oon löytänyt jo kolme väittämää joista en tajua miten se vastaus voi olla se mitä annettu ja ihan mielenkiinnosta olis kiva kuulla perustelut niin tietää ens kerralla paremmin miten ennakkomateriaalia pitäisi lukea.
100 pistettä on kyllä liki mahdottomuus, 80 on tosi hyvä. 80 pistettä tarkoittaa että noin 80 prosenttia kokeesta on mennyt oikein, huomioden ettei tänä vuonna voinut välttyä miinuksilta. Jos keskimäärin hesaan on päässyt 70% raakapisteistä vuosina jolloin ei oo ollut miinuksia niin tämä tarkoittaa sitä että taso olisi noussut huomattavasti, jos tälle vuodelle rajat asettuu 80 pisteeseen. Uskoisin ennemminkin että pisteet on siellä 75-65 pisteen hujakoilla millä pääsee sisään. Todella mielenkiintoista nähä mihin pisterajat asettuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän voi laittaa tarkistusvaatimusta näistä kysymyksistä/oikeista vastauksista. Oon löytänyt jo kolme väittämää joista en tajua miten se vastaus voi olla se mitä annettu ja ihan mielenkiinnosta olis kiva kuulla perustelut niin tietää ens kerralla paremmin miten ennakkomateriaalia pitäisi lukea.
Haluaisitko antaa esimerkin? Itsw samaa pohdin..
Vierailija kirjoitti:
Jodelin perusteella kyllä on vedetty helposti 70-90 % raakapisteistä MIINUKSET MUKAAN LUKIEN, joten eiköhän sillä jo saatu ainakin Helsinkiin helvetin korkea pisteraja tälle vuodelle. Hirvittää tämä suorastaan. Tuurilla on varmasti myös asiaa, koska monet kysymyksistä herätti kyllä kysymyksiä ja sai vähän arpoa että mitä tällä haetaankaan takaa.
Nooh täytyy muistaa, että Helsinkiin on pääsykokeellakin 30 paikkaa (maisteri mukaan lukien), joten en usko, että niitä yli 70% pisteitä saaneita olisi kuitenkaan niin paljon hakenut juuri Helsinkiin ensisijaisena.
Mitä veikkaatte millaiset todistuspisteet riittää Joensuun psykalle tänä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Hei, osaisiko joku kertoa miten tehtävät 3.7 ja 3.8 ratkaistaan?
Mun laskut ei täsmää 3.7:n oikean vastauksen kanssa, mietin et mikähän mulle menee siinä pieleen.
3.8:n suhteen aivot lyö ihan tyhjää.
Kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastata!
3.7 laskin kaavalla 0,41 / (0,41 + 0,055) = 0,8817 = 88,2
0,41 saadaan, kun lasketaan 0,5 - (0,18 x 0,5)
0,055 saadaan, kun lasketaan 0,5 - (0,89 x 0,5)
3.8 en osannut
En usko, että saan yli 65% pisteistä. Sinne taisi mennä Helsingin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijapalveluihin vaan viestiä
Ai mihin tahansa yliopistoon vai hkin yliopiston hakijapalveluihin.
Hki, eli hakijapalvelut@helsinki.fi
Kannattaa viestiä laittaessa aina perustella hyvin, miksi mallivastauksessa on virhe. Mitä selkeämmin sen pystyy esim. artikkelia lainaten tekemään, sitä todennäköisempää on, että ne otetaan arvostelussa huomioon ennen tuloksia.
Luuletteko että 65% pisteistä saaneena voi olla hyvillä mielin hakiessa jyväskylään?
Mulla meni 30 tehtävää väärin kokeesta. Tämäkin haku on turha, ei tule riittämään minnekään, edes Joensuuhun. Ai että itkettää.
Oikaisupyyntö tehty 3 väittämästä. Katsotaan miten käy.
Itsellä ei kyllä menny koe kovin putkeen, mutta ihan ohuehko toivo että riittäis pisteet Joensuuhun tai Ouluun. Harmittavan pitkä aika odotella tuloksia.
Jodelissa oli joku, joka oli saanut viime vuonna 55% raakapisteistä ja jäänyt varasijalle 20 Joensuuhun. Veikkaisin siis, että alin pistemäärä sisäänpääsyyn on edelleen n. 60%.