Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2023

Vierailija
15.07.2022 |

En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.

Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)

Kommentit (495)

Vierailija
161/495 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia sivuaineita psykologiaa opiskelleet ovat valinneet ja millä perusteella olette päätyneet valitsemaan niin? 

Mun tyttäreni opiskeli samalla liiketaloutta, yrityspsykologiaa (en muista millä nimikkeellä tää menee) ja ulkomailla kansainvälistä taloutta. Päätyi sitten hr-johtajaksi.

Alunperin haaveili lastenpsykologin tai jopa lastenpsykiatrin urasta mutta onneksi luopui siitä. 

Vierailija
162/495 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna pääsykoe oli yllättävän vaikea, etenkin matematiikka & logiikka -osion vaikeus yllätti. Ei hajuakaan miten koe meni, riippuu täysin muiden hakijoiden tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/495 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka osuus ilmeisesti ollut haastava monella tänä vuonna. Liian soveltavia monet munkin mielestä!

Vierailija
164/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teidänki kantsii kirjoittaa niitä laudatureja kun pääsee helposti todistuksella minne haluaa

Kävin itseasiassa varmuuden vuoksi täydentämässä todistusta (en siis korottamassa) kahdella L:llä ja yhdellä E:llä. Vika oli työtapaturma, mutta olisin ko. vuonna silti päässyt papereilla mihin vaan psykalle, mutta kyseessä oli toinen koronavuosi, ja edellisvuodesta poiketen linjattiin, että todistusvalinta koskee vain ensikertalaisia. Pääsin sitten onneksi kokerlla silloin.

Vierailija
165/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikka osuus ilmeisesti ollut haastava monella tänä vuonna. Liian soveltavia monet munkin mielestä!

Jep, mutta silloinhan matikkaosuus toimii kuten pitääkin, eli erottelee hakijoita. Mua vain harmittaa kun tuskin kuulun siihen eliittiin, joka nyt pääsee sisään. Toinen kysymys sitten onkin, että onko matematiikka -osiolla muuta virkaa psykologian opintoihin haettaessa, kuin tuo erottelu. Tuskin itse ammatissa kauheasti moista tarvitaan. Eikö olisi kiva tvisti kun laittaisivat ens vuonna vaikka pitkän fysiikan kysymyksiä kokeeseen vaihteeksi.😁

Vierailija
166/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia sivuaineita psykologiaa opiskelleet ovat valinneet ja millä perusteella olette päätyneet valitsemaan niin? 

Logopediaa opiskelin sivuaineena, koska siellä on paljon yhtymäkohtia psykologian kanssa ja käsitellään paljon lapsia ja heidän kommunikaatiotaan, mikä itseäni kiinnostaa. Sen lisäksi evoluutiopsykologiaa, se oli itselleni täysin uusi kiehtova psykologian haara.

Vierailija
167/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksia odotellessa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta silloinhan matikkaosuus toimii kuten pitääkin, eli erottelee hakijoita. Mua vain harmittaa kun tuskin kuulun siihen eliittiin, joka nyt pääsee sisään. Toinen kysymys sitten onkin, että onko matematiikka -osiolla muuta virkaa psykologian opintoihin haettaessa, kuin tuo erottelu. Tuskin itse ammatissa kauheasti moista tarvitaan. Eikö olisi kiva tvisti kun laittaisivat ens vuonna vaikka pitkän fysiikan kysymyksiä kokeeseen vaihteeksi.😁

Vaikeimmat laskut siinä matikkaosuudessa oli ensimmäisen asteen yhtälöitä eli selvitettiin vaikka esim. 100/(50+x) = 0,78 mitä on x? Joten en tajua miten tuo on edes vaikeaa yhtään kellekään joka on käynyt lukion.

Vierailija
168/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeimmat laskut siinä matikkaosuudessa oli ensimmäisen asteen yhtälöitä eli selvitettiin vaikka esim. 100/(50+x) = 0,78 mitä on x? Joten en tajua miten tuo on edes vaikeaa yhtään kellekään joka on käynyt lukion.

Noh eihän ne ihan noin yksinkertaisia olleet. Piti myös hahmottaa, miten ennakkoartikkelin kaavoja sovelletaan, jotta tuon yhtälön sai muodostettua. Tehtävänannot eivät olleet myöskään helpompia hahmottaa, sillä esim. passitehtävässä sensitiivisyys ja spesifisyys eivät olekaan ihan yhtä helposti ymmärrettävissä kuin seulonta- vs diagnoositestitilanteessa.

Vierailija
169/495 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaiset tunteet kirjoitti:

Pääsin nyt sitten todistuksella. Olo on silti jotenkin epäonnistunut, koska meni monta vuotta yrittäessä ja tuntuu, että oon ihan "jäljessä" elämässä. Ei jotenkin tunnu saavutukselta tässä kohtaa vrt. siihen että olis valmistunut lukiosta ajallaan ja päässyt heti sisään.

Onnittelut! Nuorihan sinä varmaan vielä olet. Kyllä ehtii. 

Vierailija
170/495 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne alustavat vastaukset oikeen tulee???

Vierailija
171/495 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha ei ne nyt aivan noin helppoja olleet.😃 Mut hei, sä pääset ainakin sisään varmasti kun kerran sulle oli helppoja!

Vierailija
172/495 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha ei ne nyt aivan noin helppoja olleet.😃 Mut hei, sä pääset ainakin sisään varmasti kun kerran sulle oli helppoja!

Oli ne oikeasti noin helppoja jos oli sisäistänyt sen artikkelin, missä nämä kaavat oli.

Vierailija
173/495 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää, kun kauppiksen, oikiksen, vakavan ja lääkiksen valintakokeet julkaistaan aina lähes samana päivänä pdf-tiedostoina kokeen jälkeen ja sitten psykan koetta saa yleensä viikko tolkulla odotella.... miks oi miksi.

Vierailija
174/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan viime vuonna julkaistiin sisäänpäässeet eli milloin tuli tieto opintopolkuun?

Vierailija
175/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan viime vuonna julkaistiin sisäänpäässeet eli milloin tuli tieto opintopolkuun?

Valintakokeen tulokset julkaistiin 29.6. ja itse taisin tarkistin opintopolun n. klo 12.20 +/- 5 min. Eli sanoisin, että n. klo 12 ne tuli. 

Vierailija
176/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakokeen tulokset julkaistiin 29.6. ja itse taisin tarkistin opintopolun n. klo 12.20 +/- 5 min. Eli sanoisin, että n. klo 12 ne tuli. 

Tarkistin huvikseni viime vuoden ketjusta, niin jotkut oli ainakin jo klo 11 saaneet tuloksia, joten taisin itse vain katsoa vähän myöhässä ne. 

Vierailija
177/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kokeen kysymyksiä näe vieläkään missään? Viimeksi ne tuli samana päivänä valintakoeyhteistyön sivulle. 

Vierailija
178/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koe tulee nähtäväksi tänä vuonna vasta kun tuloksetkin tulee. Käsittämätöntä kyllä, ja myös typerää, sillä kokeissa on ollut virheitä kysymyksissä/vastauksissa niin kauan kuin muistan. Luulisi että olis hyvä saada nuo mahdolliset virheet bongattua ennen tuloksia - ainakin hakijoiden näkökulmasta. 

https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…

Vierailija
179/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tänä vuonna pedattu ja varmistettu niillä vastausvaihtoehdoilla "ei mikään näistä" se, ettei voi valittaa jälkikäteen kokeesta, kun olis pitänyt se sitten vastata

Vierailija
180/495 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko tänä vuonna pedattu ja varmistettu niillä vastausvaihtoehdoilla "ei mikään näistä" se, ettei voi valittaa jälkikäteen kokeesta, kun olis pitänyt se sitten vastata

Voi ollakin, laskutehtävissä. Artikkelikysymyksissähän tää ei päde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä