Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on vastanneet suomalaiset ei - yhteisölliset ihmiset, joita ei itseään varmaan sukulaiset kiinnosta. Onneksi kaikki Suomessakaan eivät ole pihejä öykkäreitä. Tiedän useankin ihmisen, joka auttaa köyhempää sukulaista, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tekevät sen rakkauden vuoksi, luulisin. Itsekin autan postinjakajana toimivaa veljeäni ja hänen lapsilleen ostan ja tarjoan. Vien välillä matkoillekin, koska mulla on sydäntä, pääomaa, päätä ja rahaa sekä taloudellista osaamista, sanoisin hyvä vainu kartuttamaan omaisuutta. Hävetkää ihmiset sydämetöntä ajatteluanne.
Ap:lle tsempit! Toivottavasti täti nyt välillä edes jotenkin teitä taloudellisesti auttaa?
Älä nyt viitsi enää jatkaa, ap.
Mites AP itselläsi on aatokset avunannon suhteen? Menetkö pesemään tätisi laittoita ja ikkunoita, kun varmaan hänellä on ikää enemmän kuin sinulla? Autatko noin muuten missään, missä hän tarvitsee apuja, vai onko odotukset ainoastaan yhdensuuntaiset ja rahalliset sinun eduksesi?
Minkä helvetin takia tädin täytyy maksaa sun persehedelmille mitään?
Mene töihin ja elätä persehedelmäsi itse.
Provo osui ja upposi. Oikeaa mestarin kädenjälkeä. Sadat ihmiset tulleet tänne tuhlaamaan aikaansa kommentoimalla ja peukuttamalla. Vilpittömät onnittelut sinulle ap ja onnea tuleviin provoihin!
T. Aloitteleva trolli
Muiden (tähän loputtomaan ja kestämättömään ylivarojensa lisääntymiseen) syyttömien on siis maksettava vastuuttomien aapeiden yhtymiset seurauksineen, taikka "sydämettömiä ei-yhteisöllisiä pihejä öykkäreitä"?
Kuulostaa aivan hirveältä. Jos minulla olisi täti, minä vaatisin häneltä ainakin tonnin kuussa. Kannattaa selvittää, voitko haastaa tädin oikeuteen.
Kun ap nai katteetta ja ehkäisyttä, niin ne seuraukset unelmineen päivineen hoitaa ja rahoittaa koko yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että teen nyt tarkan matkasuunnitelman kaikkine matkatietoine ja hintoineen. Alustavasti olen miettinyt että matka-aika olisi 22.10. lähtö ja paluu joko 29.10. tai 30.10, lapsilla on silloin syysloma. NHL-peli New York Islandersilla on 23.10. eli se onnistuisi. Katsoin että Islandersin pelit on paljon edullisempia kuin New York Rangersin pelit niin varmasti tuohon Islandersin peliin päädytään.
Kun suunnitelma on tehty menen lasten kanssa henkilökohtaisesti asiasta keskustelemaan sisareni luo. En voi uskoa että täti edes kehtaa kieltäytyä kun näkee miten innolla lapset matkaa odottavat. Jos jollakin on vinkkejä kivasta ja edullisesta hotellista New Yorkista niin otan mielelläni vinkkejä vastaan. Hotellin ei tarvitse olla Manhattanilla, olen ajattelut että esimerkiksi Brooklyn olisi kivempi kun ei oltaisi niin hulinan keskellä. Myös Queens on edullisempi kuin Manhattan. Eikä tarvitse olla hieno hotelli, riittää että on siisti, oma kylpyhuone, ikkuna (en osaa olla ikkunattomassa huoneessa, laivallkin pitää ottaa aina ikkunahytti vaikka on kalliimpi) ja metroasema on lähellä. Meitä olisi siis lähdössä 2 aikuista ja 2 lasta (10 v.)
ap
Elii valehtelit kun sanoit jo löytäneesi edulliset lennot ja hotellin. Taitaa alkaaa jo unohtua sulla mitä tullu sanottua täällä.. Kuulostaa siis et trolli vaan oot :)
En ole valehdellut, olen katsonut YHDELTÄ sivustolta lentoja ja yhdeltä hotellia. Joten todennäköistä on että vielä halvempia hintoja löytyy kun etsii enemmän. Vinkkejä kyselin hotellista jos jollain on kokemusta jostain kivasta hotellista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ilmaisin itseni jotenkin huonosti. En todellakaan ole töykeä tai muiden siivellä eläjä. Siltikään mielestäni ei ole kohtuuton pyyntö tällaiset lahjatoiveet. Varsinkin kun vanhin täyttää 18 vuotta ja nuoremmillakin on 10-vuotispäivä. Monille annetaan lahjaksi tietokoneita ym. kallista, ei nämä meidän toiveet sen kalliimpia ole. Pojan toivoman auton ei tarvitse olla edes kallis, hänelle riittää että auto toimii. Sellaisen saa jo tuhannella eurolla.
ap
Siiiis miksi muitten pitää se kustantaa... Trolllaa jo muilla aiheillla, kukaan noin pimeä ole kuten sinä et auto ja newyork matka pitää kustantaa. 1000e auto 2000e /perh henkilö matka new yorkkii. Aika rikas pitää siskon olla että olisi varaa tommoseen, melkein 10k menis
New Yorkiin lento 500 euroa ja hotellihuone noin 100 €/yö (halvemmallakin voi saada) eli jos kolmestaan lähtisivät niin lennot 1500 €, lapset saisi ehkä vielä alennusta. Hotelliyöt 700 € tai vähemmän eli yhteensä matka olisi noin 2000 euroa. Itse antaisin tietysti lapsille käyttörahaa mukaan.
Täti on todella varakas, moni tässä ketjussa ei varmastikaan ymmärrä millaisesta rahamäärästä on kyse. Tädin talous ei kariudu näihin lahjoihin.
ap
Voin sanoa että ei noin halvalla pääse new yorkiin :) en tiedä mistä hintasi revit. Liput mew yorkkiin on 1,5k per henkilö ja hotellit on 1 - 2 k riippuen kauanko viivyt siellä. Että. Jos noin halvalla olet löytänyt niin kerro meillekkin mistä löytyyy! Koska aika hyvä tarjous
Lokakuussa 524 €/hlö 22.10.-29.10. Delta-lennot
Samoille päiville esimerkiksi La Quinta Inn & Suites by Wyndham Brooklyn Central 900 euroa 7 yöltä
En ole hirveästi vielä matkoja etsinyt kun ensin pitäisi saada se varmistus että lapset pääsevät reissuun.
ap
Delta ei lennä Suomeen, arvoisa lokki.
Olen katsonut lentoja ja satuin kirjoittamaan Delta-lennot kun hakusivulla on Deltan logo lentojen kohdassa ja lennot on sivulle merkitty Deltan lennonnumerolla. En ajatellut että tarvitsee sen tarkemmin alkaa kirjoittamaan lentojen tarkkoja tietoja, varsinkaan kun emme välttämättä tuolla lennolla matkalle lähde. Sivuilla lukee pienemmällä tekstillä osittainen liikennöinti KLM ja paluulennossa osittainen liikennöinti Air France. Tässä vielä lentojen tarkat tiedot (meno 22.10. ja paluu 29.10.)
Delta
DL9475| Lentoyhtiöt: KLM
2 t 35 min
7.00
8.35
HEL Helsinki VantaaAMS Amsterdam Schiphol
2 t 45 min
Vaihtoaika
Delta
DL259
8 t
11.20
13.20
AMS Amsterdam SchipholBOS Boston Logan kans.val.
3 t 10 min
VaihtoaikaPitkä odotusaika
Delta
DL1035
1 t 29 min
16.30
17.59
BOS Boston Logan kans.val.JFK New York John F Kennedy
Delta
DL1577
1 t 40 min
18.15
19.55
JFK New York John F KennedyBOS Boston Logan kans.val.
2 t 40 min
Vaihtoaika
Delta
DL8555| Lentoyhtiöt: Air France
6 t 40 min
22.35
10.15+1
BOS Boston Logan kans.val.CDG Pariisi Charles de Gaulle
2 t 10 min
Vaihtoaika
Delta
DL8492| Lentoyhtiöt: Air France
3 t
12.25
16.25
CDG Pariisi Charles de GaulleHEL Helsinki Vantaa
Nyt tuota lentoa on halvempi on Icelandair, lentoaikakin siinä on lyhyempi, meno 11 tuntia ja paluu 10 tuntia 35 minuuttia. Joten jos matkalle pääsemme niin tällä hetkellä todennäköisesti Icelandair olisi lento jolla menemme.
ap
Ja tuon New York Islandersin pelinkin olen tänne kirjoittanut väärin. Se on 26.10. New Yorkissa, ei 23.10. Sopisi meidän matka-aikatauluun oikein hyvin jos lähtö on 22.10.
Ja nyt alan tehdä tarkkaa suunnitelmaa, johon merkitsen lentojen hinnat, hotellin hinnat, joitakin maksullisia paikkoja joissa kävisimme ja niiden hintoja. Nämä maksaisin kuitenkin itse mutta ihan matkan kokonaishinnan kannalta aion ne tarkasti vielä selvittää. Itse haluaisin syömään Ellens Stardust Dineriin, muuten söisimme edullisesti, meille ei ole niin tärkeää ruoat matkalla. Ellens Stardust Diner ruoat noin 20 dollaria eli todella kalliiksi tulee jos noin tasokkaasti söisi koko matkan ajan.
Vanhin poika innostui New York Yankeesin pelistä kun eilen matkasta keskusteltiin eli nekin hinnat täytyy selvittää minkä verran peli maksaa. Hän voisi myös mennä peliin itsekseen jos on kovin kallista, turha meidän kaikkien mennä jos muita ei baseball-peli niin kiinnosta. En edes tiedä onko lokakuun lopulla peliä kun netistä löytyy aikataulu vain 5.10. asti.
Olen nyt alustavasti miettinyt että ainakin näissä voisimme käydä:
NHL-peli, American Museum of Natural History, September 11 Museum, Staten Island Ferry (ilmainen), Intrepid-museum, joko One World Trade Center tai Empire State Building, High Line Park (ilmainen), itseäni kiinnostaa myös MOMA, sinne ehkä menisin yksin, lapsia ei se niin kiinnosta, sitten tietysti Keskuspuisto, Brooklyn Bridge yms. ilmaiset paikat.
ap
Itsekin nyt odotan matkaa niin innolla, oikea New York-kuume tullut. Alustava suunnitelmahan oli että minä en tulisi matkalle mukaan. Noista nähtävyyksistä vielä unohtui kiertoajelu, mietin New York Night Touria, että se voisi olla kiva. Lisäksi ruokapaikoista vielä Starbucks ja ehkä Shake Shack. Muuten meille riittää katukojujen edulliset ruoat yms.
Vielä mietinnässä myös taksi menomatkalle. Jos hotelli siis olisi Manhattanilla niin ajattelin että olisi ihana tulla lentokentältä taksilla. Tiedätte varmaan elokuvista yms. sen näyn kun keltaisella taksilla ajetaan New Yorkiin ja mennään pilvenpiirtäjien ohitse. Se olisi kiva kokea. Mutta jos hotelli esimerkiksi Brookynissa niin taksi silloin turha ja mieluummin halvemmin metrolla hotellille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itsekin nyt odotan matkaa niin innolla, oikea New York-kuume tullut. Alustava suunnitelmahan oli että minä en tulisi matkalle mukaan. Noista nähtävyyksistä vielä unohtui kiertoajelu, mietin New York Night Touria, että se voisi olla kiva. Lisäksi ruokapaikoista vielä Starbucks ja ehkä Shake Shack. Muuten meille riittää katukojujen edulliset ruoat yms.
Vielä mietinnässä myös taksi menomatkalle. Jos hotelli siis olisi Manhattanilla niin ajattelin että olisi ihana tulla lentokentältä taksilla. Tiedätte varmaan elokuvista yms. sen näyn kun keltaisella taksilla ajetaan New Yorkiin ja mennään pilvenpiirtäjien ohitse. Se olisi kiva kokea. Mutta jos hotelli esimerkiksi Brookynissa niin taksi silloin turha ja mieluummin halvemmin metrolla hotellille.
ap
Oletko sinä millään lailla maininnut sisarellesi näistä suunnitelmista? Vai ajattelit mennä valmiiden laskelmien kanssa ja pyytäää rahaa? Sanoit jo aloitusviestissä että hän on aiemmin kieltäytynyt matkan rahoituksesta joten mikä sinun mielestäsi on nyt muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko sinä millään lailla maininnut sisarellesi näistä suunnitelmista? Vai ajattelit mennä valmiiden laskelmien kanssa ja pyytäää rahaa? Sanoit jo aloitusviestissä että hän on aiemmin kieltäytynyt matkan rahoituksesta joten mikä sinun mielestäsi on nyt muuttunut?
Teen matkasuunnitelman ja menemme koko perheenä sisareni luo keskustelemaan asiasta. En voi millään uskoa että kehtaa kieltäytyä matkasta kun näkee lasten innon. Lapset on odottaneet tätä niin paljon ja en edes uskalla ajatella millainen pettymys on jos ei matkalle päästä.
ap
Aloituksessa kerroit, että sisaresi ei suostu maksamaan lastesi lahjatoiveita. Ymmärsin, että pyysit autoa ja New Yorkin matkoja. Oletit, että mielellään matkusteleva täti innoissaan lähtisi reissuun 10-vuotiaittesi kanssa ja varakkaana kustantaisi koko lystin. Ilmeisesti erehdyit ja sisaresi kieltäytyi ehdotuksesta. Sitä en ymmärrä, miksi olit jo luvannut lapsillesi auton ja matkat. Onko sisaresi aiemmin ollut lahja-automaatti ja nyt tuli yllätyksenä tämä vastaus? Miksi edelleen puhut lapsille reissusta? Eikä tätiä enää edes otettaisi mukaan vaan sinä itse matkustaisit perheesi kanssa? Sisarellasi on oma perhe ja ilmeisesti aikuinen lapsi/lapsia, jossain vaihessa myös lastenlapsia. Varmaan hän haluaa keskittyä omaan perheeseensä, reissata heidän kanssaan ja kenties kustantaa yhteisiä matkoja ym. Tämän säälittävän ja myötähäpeää herättävän kerjäämisesi seurauksena välinne viilenevät ja sisaresi joutuu ottamaan etäisyyttä myös lapsiisi.
Varmasti "kehtaa" kieltäytyä jos ap kehtaa noin röyhkeästi ensin turhaan agitoida kakaransa ja kerjätä rahaa.
Pakko myöntää että tässä on jo yritystä, 4/5
Hyvä äiti ja emo, sinulla on perhettä. Se on ihana asia. On tervettä, että lapsesi haaveilevat asioista. Kesätyöt tai, jos haluat itse vaikkapa antaa pienen lisän haaveiden toteutumiseen, se varmasti kiva asia! Nuoret ovat varmasti innoissaan, jos pääsevät tienaamaan matkakassan, ehkä ensin Eurooppaan, sitten myöhemmin vaikka pidemmällekin:)
Eli mukavia ja täysin luonnollisia nuorten ajatuksia; kesätöillä esim. kummipoikani toteutti omia haaveitaan:)
Siihen voi hyvin kannustaa, jutella myös yhessä nuoren kanssa. Haaveet voi myös vaihtua, mutta sekään ei haittaa. Kannustaminen yes minusta aina, ja omiin siipiin uskomisen vahvistaminen.
Sinulla on varmasti omat haaveesi ja valitset elämässäsi sellaisia asioita, jotka siihen luontevasti kuuluvat ja joista pidät. Oma varallisuus on jokaisen oma asia. Voit antaa jotain omasta hyvinvoinnistasi käsin myös toisille, mutta toisen omaa et voi ottaa tai valita hänen elämästään asioita.
Tärkeää on ymmärtää minusta sitä hienoutta, jota omassa elämässä on. Ja ethän himoitse siskosi varoja, se on pikkuisen höpsöä, oot oma, erillinen yksilösi ja varmaankin hyvä äiti haluat olla, kuten me kaikki. Kannusta siis lapsiasi haaveilemaan ja tekemään töitä asioitten eteen, silloin ne voivat toteutua.
Nauti itsekin kesästä, ilman turhia kateuksia tms. + viettäkää ihanaa loppukesää:)
Vierailija kirjoitti:
Missä ulkomailla saa palkan verottomana?
P*llua tai p*rsettä myymällä
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ilmaisin itseni jotenkin huonosti. En todellakaan ole töykeä tai muiden siivellä eläjä. Siltikään mielestäni ei ole kohtuuton pyyntö tällaiset lahjatoiveet. Varsinkin kun vanhin täyttää 18 vuotta ja nuoremmillakin on 10-vuotispäivä. Monille annetaan lahjaksi tietokoneita ym. kallista, ei nämä meidän toiveet sen kalliimpia ole. Pojan toivoman auton ei tarvitse olla edes kallis, hänelle riittää että auto toimii. Sellaisen saa jo tuhannella eurolla.
ap
Olen täti. Olen varakkaampi kuin siskoni. Olen siskoni pojan kummitäti. 18 vuotislahjaksi ostin näillä perusteilla kolmen päivän Ruisrock lipun, joka maksoi 180€. Vaikka olen varakas, en silti osta yltiömäisiä lahjoja oli syntymäpäivä mikä järjestysnumero tahansa. 10 vuotispäiväksi en ostanut kummallekaan lapselle sen kummallisempaa, ehkä noin 50 euron arvoiset lahjat.
Normaali syntymäpäivälahja pojalle oli se, että vein hänet elokukuviin ja ostin kasakaupalla karkkia - hän oli erittäin innoissaan kun pääsi tädin kanssa elokuviin.
Miksi, miksi, miksi lapset pitäisi totuttaa kalliisiin lahjoihin jos niihin ei ole sulla itsellä varaa????????
Palstalla on vastanneet suomalaiset ei - yhteisölliset ihmiset, joita ei itseään varmaan sukulaiset kiinnosta. Onneksi kaikki Suomessakaan eivät ole pihejä öykkäreitä. Tiedän useankin ihmisen, joka auttaa köyhempää sukulaista, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tekevät sen rakkauden vuoksi, luulisin. Itsekin autan postinjakajana toimivaa veljeäni ja hänen lapsilleen ostan ja tarjoan. Vien välillä matkoillekin, koska mulla on sydäntä, pääomaa, päätä ja rahaa sekä taloudellista osaamista, sanoisin hyvä vainu kartuttamaan omaisuutta. Hävetkää ihmiset sydämetöntä ajatteluanne.
Ap:lle tsempit! Toivottavasti täti nyt välillä edes jotenkin teitä taloudellisesti auttaa?