Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki tiukkaa toivoa siskoltani satukirjaa (19,90e) lapselleni 1v synttärilahjaks kun hän kysyi toiveita :)
Kaikki eivät onneksi ole röyhkeitä uhrinsa kuiviin (ja vaikka puille paljaille) imeviä ja kuppaavia iilimatoja.
En ole koskaan odottanut rikkailta sukulaisilta mitään koska ovat pihejä.En myöskään ole heidän elämässään kun he vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan odottanut rikkailta sukulaisilta mitään koska ovat pihejä.En myöskään ole heidän elämässään kun he vanhenevat.
Jokainen saa käyttää/olla käyttämättä itse ansaitsemansa varat miten haluaa. Osto"ystäviä" ei kukaan tarvitse.
Pakko oli kaivella vielä tämä ketju esiin. Olen se, joka maksaa veljen ja veljen lasten kuluja. Tasan ei mene aina syntymälahjat. Veljelläni on ollut psyykkisiä haasteita nuoresta pitäen ja on iloinen, kun voi ja jaksaa tehdä jotakin työtä. Työstä ei paljon makseta. Miksi ihmeessä en auttaisi veljeäni, jonka kanssa on yhdessä kasvettu? Miksi sanoisin hänelle, että tienaa omat rahasi ja tee asioita, mihin palkkasi riittää? Ehkä se olisi kerran kesällä risteily tai Lintsi. Sillä välinkö menisin matkoille ja mökille aina vain oman perheen kanssa, hyvällä omalla tunnolla? Sydämeni itkee, jos ajattelenkin tuota vaihtoehtona.
Kyllä suomalaisessa ajattelussa on todella paljon petrattavaa. Ei ole ihme, että ne köyhät masentuu ja tappaa itsensä, aina vaan enenevissä määrin. Kukaan ei välitä, ei edes oma läheinen sukulainen.
Aloittaja saattaa olla provo mutta siitä viis. Mieluummin uskoisin, että ne lukuisat häntä haukkuneet olisivat provoja, koska niiden määrä on suuri.
Jos nyt joku tuntee piston sydämessä, että lähisuvussa on se surkea mt-ongelmainen lähiömutsi tenavineen, niin please, ajatelkaa ennen kun tuomitsette. Luuri käteen ja puhelu ja ehdotatte, että viette vaikka heidät kaikki syömään yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli kaivella vielä tämä ketju esiin. Olen se, joka maksaa veljen ja veljen lasten kuluja. Tasan ei mene aina syntymälahjat. Veljelläni on ollut psyykkisiä haasteita nuoresta pitäen ja on iloinen, kun voi ja jaksaa tehdä jotakin työtä. Työstä ei paljon makseta. Miksi ihmeessä en auttaisi veljeäni, jonka kanssa on yhdessä kasvettu? Miksi sanoisin hänelle, että tienaa omat rahasi ja tee asioita, mihin palkkasi riittää? Ehkä se olisi kerran kesällä risteily tai Lintsi. Sillä välinkö menisin matkoille ja mökille aina vain oman perheen kanssa, hyvällä omalla tunnolla? Sydämeni itkee, jos ajattelenkin tuota vaihtoehtona.
Kyllä suomalaisessa ajattelussa on todella paljon petrattavaa. Ei ole ihme, että ne köyhät masentuu ja tappaa itsensä, aina vaan enenevissä määrin. Kukaan ei välitä, ei edes oma läheinen sukulainen.
Aloittaja saattaa olla provo mutta siitä viis. Mieluummin uskoisin, että ne lukuisat häntä haukkuneet olisivat provoja, koska niiden määrä on suuri.
Jos nyt joku tuntee piston sydämessä, että lähisuvussa on se surkea mt-ongelmainen lähiömutsi tenavineen, niin please, ajatelkaa ennen kun tuomitsette. Luuri käteen ja puhelu ja ehdotatte, että viette vaikka heidät kaikki syömään yhdessä.
Sinusta on siis ihan ok, jos veljesi tekee esim. Nykin matkan suunnitelmat ja lähettää laskun sinulle? Ei siis niin, että sinä ehdotat jotain ja tarjoudut maksamaan heille jotain, vaan niin, että sinua vain käytetään Otto-automaattina.
Se on kumma miksi ihmiset täällä ovat aina niin kovasti varakkaiden ihmisten puolella. Kyllä sen ymmärtää että ei sisko ole mihinkään velvollinen, siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, mitä varten suomalaisessa kulttuurissa niitä omia rahoja varjellaan kuin korkeimman turvaluokituksen valtiosalaisuuksia. Ne totta tosiaan viedään hautaan mukaan jos ei omia lapsia ole.
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma miksi ihmiset täällä ovat aina niin kovasti varakkaiden ihmisten puolella. Kyllä sen ymmärtää että ei sisko ole mihinkään velvollinen, siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, mitä varten suomalaisessa kulttuurissa niitä omia rahoja varjellaan kuin korkeimman turvaluokituksen valtiosalaisuuksia. Ne totta tosiaan viedään hautaan mukaan jos ei omia lapsia ole.
Minä sanoisin että suomalaiset ovat melko itsekkäitä ja ahneita loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Pahalta tuntuu kun olen jo alustavasti luvannut lapsille matkan. En uskonut että täti ei tätä lahjatoivetta haluaisi toteuttaa. On aina tykännyt matkustaa ja minä tyhmä nyt ajattelin että olisi voinut lapsille tämän unelman toteuttaa.
ap
Tämän trollin tyyli alkaa olla jo liiankin tuttu. Välillä pitää vähän lyödä löylyä lisää tällaisella kommentilla kun porukka on jo väsähtänyttä näihin ikipaskoihin yritelmiin.
Valitettavasti näihin trolleihin väsyneet ihmiset sitten pilaavat myös aidot keskusteluketjut. Onko se trollaajien tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Niin? Rahankäyttökohteita on ziljoonia muitakin kuin röyhkeän debiilin minäminäminä sukulaisen mukulat.
Tao tyhjää kumisevaan kaaliisi, että omilla ansiollaan voi kukin tehdä mitä ikinä itse haluaa (=hautaan, tms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Rahankäyttökohteita on ziljoonia muitakin kuin röyhkeän debiilin minäminäminä sukulaisen mukulat.
Tao tyhjää kumisevaan kaaliisi, että omilla ansiollaan voi kukin tehdä mitä ikinä itse haluaa (=hautaan, tms.)
Mitä varten sinäkin olet niin ilkeä? Kysy sitä itseltäsi.
Tätä se on, suomalaisuus. Ahneus, ilkeys, itsepäisyys, itsekkyys.
Just joo! Mikset pyydä ostamaan asuntoja kaikille samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sinäkin olet niin ilkeä? Kysy sitä itseltäsi.
Tätä se on, suomalaisuus. Ahneus, ilkeys, itsepäisyys, itsekkyys.
En ole ilkeä, vaan realisti ja vastuullinen aikuinen, joka hallitsee taloutensa kerjäämättä/kuppaamatta.
Tulin vielä takaisin ketjuun kun tuli mieleen että joskus aikoinaan luin Sirpa Selänteen haastattelusta että hän esimerkiksi ostaa siskoilleen kalliita laukkuja yms. mihin siskoilla ei itse olisi varaa. Haluaa näin ilahduttaa heitä. En vieläkään ymmärrä mitä outoa siinä on jos siskoni maksaisi meidän matkan. Enkä mitenkään röyhkeästi ole matkaa pyytämässä vaan se on ennen kaikkea lasten toive. Laskelman teen sitä varten että voin kertoa siskolleni että mitä matka maksaa ja kenties yhdessä vielä miettiä onko jotain missä voisi säästää. Ja aion siis tehdä paikan päällä kuluvista rahoistakin suunnitelman (nämä siis maksaisin itse) että tietää minkä verran kaikki maksaa jne.
Siskoni on usein raha-asioista puhuessamme todennut että hänellä kun ongelma on enemmänkin se että mitä rahoilla tekee eikä se että mihin rahat riittää. Niin oudolta tuntuu että rahoja säilöisi mieluummin tileillä/sijoituksissa kuin että haluaisi ilahduttaa omia sukulaislapsia. Kun sitä rahaa riittää vaikka yhden matkan maksaisikin.
ap
Ap, kerro toki mitä sisko sanoi, kun esittelit matkasuunnitrlman reissusta, jobka hän jo kerran torppasi.
Aattelitko, että 10-vuotiaat kaksoset saisivat autot siskoltasi, kun täyttävät 18 vuotta?
Eli mitkä kulut reissusta meinasit siskollasi maksattaa? Lennot, hotellit, huvitukset, ruokailut, liikkumiset? Kaikki vai osan?
10000 on ihan realistinen budjetti koko reissulle. Helposti tässä taloustilanteessa menee ylikin...
Vaikka sisko olisi miljonääri niin silti melkoisen kohtuuton summa PYYTTÄÄ/kerjätä.
Toivon, että siskosi ei suostu. Tai lainaamaan suostuminen olisi ihan ok
Vierailija kirjoitti:
Aattelitko, että 10-vuotiaat kaksoset saisivat autot siskoltasi, kun täyttävät 18 vuotta?
En, nyt vanhin poika vaihtoi jo lahjatoiveensa autosta New Yorkin matkaan. Mietittiin että auto kuitenkin tulee aika kalliiksi vaikka olisi siitä hyötyäkin ollut kauppareissuissa yms.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli mitkä kulut reissusta meinasit siskollasi maksattaa? Lennot, hotellit, huvitukset, ruokailut, liikkumiset? Kaikki vai osan?
10000 on ihan realistinen budjetti koko reissulle. Helposti tässä taloustilanteessa menee ylikin...
Vaikka sisko olisi miljonääri niin silti melkoisen kohtuuton summa PYYTTÄÄ/kerjätä.
Toivon, että siskosi ei suostu. Tai lainaamaan suostuminen olisi ihan ok
Matkan eli lennot ja majoituksen. Ne saa alle 3000 eurolla. Meillä ei kyllä mitenkään mene 7000 euroa muuhun viikon aikana. Ellens Stardust Diner noin 100 euroa, Shake Shack noin 50 euroa, Starbucks noin 40 euroa. Muut ruoat syömme halvoista kojuista, pizzerioista, Mcdonaldsissa yms. Liikkuminen noin 30 euroa/hlö, täytyy vielä selvittää saako lapset alennusta. Museot maksavat jonkin verran ja NHL-peli. Jos menen itse Momaan niin se on 25 dollaria. Näistä ei mitenkään tule 7000 euroa.
ap
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5e7369e-c6ae-4a92-8c48-46ecabdf2761