Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Älä nyt hyvä pölhö suunnittele asioita, joihin sinulla itselläsi ei ole varaa tai muuten rahkeita. Realismi kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin nyt odotan matkaa niin innolla, oikea New York-kuume tullut. Alustava suunnitelmahan oli että minä en tulisi matkalle mukaan. Noista nähtävyyksistä vielä unohtui kiertoajelu, mietin New York Night Touria, että se voisi olla kiva. Lisäksi ruokapaikoista vielä Starbucks ja ehkä Shake Shack. Muuten meille riittää katukojujen edulliset ruoat yms.
Vielä mietinnässä myös taksi menomatkalle. Jos hotelli siis olisi Manhattanilla niin ajattelin että olisi ihana tulla lentokentältä taksilla. Tiedätte varmaan elokuvista yms. sen näyn kun keltaisella taksilla ajetaan New Yorkiin ja mennään pilvenpiirtäjien ohitse. Se olisi kiva kokea. Mutta jos hotelli esimerkiksi Brookynissa niin taksi silloin turha ja mieluummin halvemmin metrolla hotellille.
ap
Oletko sinä millään lailla maininnut sisarellesi näistä suunnitelmista? Vai ajattelit mennä valmiiden laskelmien kanssa ja pyytäää rahaa? Sanoit jo aloitusviestissä että hän on aiemmin kieltäytynyt matkan rahoituksesta joten mikä sinun mielestäsi on nyt muuttunut?
Teen matkasuunnitelman ja menemme koko perheenä sisareni luo keskustelemaan asiasta. En voi millään uskoa että kehtaa kieltäytyä matkasta kun näkee lasten innon. Lapset on odottaneet tätä niin paljon ja en edes uskalla ajatella millainen pettymys on jos ei matkalle päästä.
ap
Aivan mahtava suunnitelma. Viet kaikki kolme lasta tädin luokse pyytämään rahaa. Asetat sisaresi mahdottoman tilanteen eteen. Mikä voisi mennä pieleen?
Ai niin, se että sisaresi suuttuu tuosta törkeydestäsi ja manipulaatiosta niin paljon että laittaa välinne poikki kokonaan. Niin itse tekisin.
Minusta pointti ei ole se voisiko varakas perheenjäsen tai sukulainen kenties avustaa tai piffata jotain kivaa köyhemmille perheenjäsenille, vaan se, että joku on noin ällistyttävän röyhkeä ja tekee suuria suunnitelmia New Yorkin matkoineen ja ihan pokkana aikoo vain ojentaa laskun siskolleen. Just tällaisten lokkien takia jotkut varakkaat tulevatkin siihen tulokseen, että parempi olla antamatta yhtään mitään.
Jos olisin tuo täti niin laittaisin mukuloillesi tilit pystyyn ja sinne syntymäpäivinä hieman rahaa. Niillä rahoilla voisi sitten maksella vaikka takuuvuokran, kun lähtee opiskelemaan. Ja Ap:n kannattaisi opettaa lapsilleen, että itse kukin täällä tienaa matkarahansa sen sijaan, että rahaa tippuu taivaasta.
Ap opettaa kersansakin kouluttamattomiksi ja syrjäytyneiksi työnvieroksujiksi kerjäämään kuten lokkimutsi?
Ei itselleni tulisi meilleenkään loukkaantua, jos varakkaat sukulaiset eivät osta lahjoja sukulaislapsilleen. Oma sisareni oli hyvä esimerkki siitä miten varakkaat ihmiset eivät halua huomioida sukulaisaan.Ei oilisi tullut mieleenkään toivoa autoa tai jotakin muuta lahjaksi lapsille. Olimme asuntovelkainen pariskunta,jonka rahat olivat tiukassa, mutta ei olisi tullut ajatuksiinkaan että he olisivat jollakin tavalla velvollisia ostamaaan jotakin lapsilleni. He olivat erittäin varakas pariskunta ja kuitenkin tuntui että he vielä kadehtivat meitä, en ymmärrä?
😂😂
Mulla on hyvä kirja kesken, mutta ap vie kyllä tän vielä astetta pidemmälle "aikataulusuunnitelmineen". Way to go, ap!!
Ap kyllä sekoilee ja urakalla mutta hyvin keksinyt tarinansa ,mutta vähän noissa yksityiskohdissä välillä heittelee. Trollii varmaa liian monella sivulla että muistaa mitä sanonu missäkin kohtaa. :')
Ap anna jo olla ,tajutaan otit väärät lääkket aamulla
Ostan toetenkin matkan sinulle ja teemme velkakirjan joten maksat sitten takaisin ja extraa päälle. Varmaan 10k riittänee hyvin!
T: Rikas Siskosi
Viisas täti sinulla, voisit ottaa oppia ja lopettaa uhriutumisen. Olet vastuussa omista valinnoista lapsi pieni, toivottavasti kasvatat lapsesi paremmin.
Olen joutunut kuuntelemaan n. 60 vuotiaan valitusta, kun äiti, n. 90 v. , ei suostunut maksamaan tyttärensä hammaslääkärilaskua. Tytär oli työelämässä, äiti pienellä duunarin eläkkeellä. Tyttären mielestä äidillä ei ollut mitään kuluja elämässään.
Vaikka tätisi on varakas se ei tarkoita että hän on velvollinen ostamaan mitään lapsillesi. Ihmeelliselta myös kuulostaa että nyt alkaisit vaatimaan sitä sun tätä koska aikoinaan olit lapsenvahtina. Nyt vyörytät kaikki lapsiesi odotukset tädin niskoille ja jos täti ei niihin suostu niin voit pestä kätesi koko hommasta ja muistuttaa lapsia kenen vika on etteivät saaneet haluamaansa, ei sinun vaan tädin. Tavallisesti lapset ovat kiukkuisia vanhemmilleen jos eivät saa sitä mitä toivovat joten onhan se sinulle helpompaa että ovat kiukkuisia ja vihaisia tädille,,
Kyseessä on lasten täti eli ap:n sisko.
Käännä tilanne lastesi eduksi. Voit näyttää heille, mikä ero on sillä, että kouluttautuu ja hankkii hyvän työpaikan sen sijaan, että joutuu turvautumaan toisten rahoihin.
Ehkä he tekevät samanlaisia valintoja, kuin heidän tätinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää.
Missä "ulkomailla" saa palkan verottomana?
Ei missään. Nämä tämän palstan provoajat ei ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Kaverini meni Maltalle töihin johtajaksi tyyliin "viis tonnia kuussa käteen" ja lisäksi saa vuosittain parit lennot kotiinsa Suomeen. Itsekin sain Aasiasta työtarjouksen "2000e/kk käteen". Ei noita veroja maksella joka paikassa. Aasiassa kuulemma työnantaja hoitaa verot päältä (jos hoitaa).
Trolli tai ei mutta eikös moisesta autolahjasta menisi lahjavero? Jos poika on 18v ja menee töihin ja tyytyy tonnin autoon niin sellaisen ostaa parista ekasta palkasta. Ja saa myös lähes korotonta lainaa varmaan autoliikkeestä jos on tulot.
Vierailija kirjoitti:
En ole provo enkä mitenkään törkeä. Täti on todella varakas, nämä lahjatoiveet vastaa hänen kohdallaan sitä jos minä antaisin jollekin lahjaksi parinkymmenen euron arvoisen lahjan. Minä olen myös aikoinaan paljon tädin lasta hoitanut kun he loivat uraa ja työpäivät oli pitkiä. Jonkinlaista kiitollisuutta voisi tästäkin osoittaa. Olin aina valmis tulemaan hoitajaksi vaikka lyhyellä varoitusajalla tuli tieto että nyt tarvittaisiin hoitajaa yms.
ap
Ehei, Tippuri-Tiina sinä olet!
Kyllä hävettäisi ja v*tuttaisi jos oma äiti olisi tuollainen muiden lompakoille tuppaava laiska umpitollo loinen.
Mulle teki tiukkaa toivoa siskoltani satukirjaa (19,90e) lapselleni 1v synttärilahjaks kun hän kysyi toiveita :)
Sama juttu. Itselläni ei ole perillistä ja olin ajatellut jättää varallisuuteni siskoni lapsille. Enää en ajattele. Ehkä voisin jättää toiselle lapselle jotain, hän ei ole vielä mokannut raha-asioitaan. Toinen lapsi on mokannut ja pahasti.
Suurimman osan varallisuudestani muutan rahaksi kun jään eläkkeelle ja laitan menemään. Se mitä on jäljellä, menee tällä hetkellä eläinsuojeluyhditykselle.