Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno rölli, vedit tosin hieman liian pitkälle. Ei kukaan tota usko. :D
minä uskon. olen tavannut yh-mammoja ja ne oikeasti kuvittelevat, että muiden kuuluisi antaa heille rahaa.
Ja puolue on - aivan oikein: SDP
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun lapsia mistään rangaista, ei heillä ole minkäänlaista oikeutta tädin rahoihin.
Ole kiitollinen JOS lapsesi saavat perintöä. Siitäkään ei ole takuita.
Miksi saisivat perintöä, se kuuluu omille lapsille?
Ap täällä taas. Nyt olen miettinyt uudestaan asiaa ja ehkä olisi parempi jos vanhin poika ei pyydä autoa lahjaksi vaan myös matkaa. Myös minä lähtisin matkalle mukaan. Tädin ei tarvitsisi itse lähteä mukaan. 4 hengen lennot 2000 € ja hotelli 900 € (mahdollisesti halvempi, olen katsonut hintoja vasta yhdeltä sivulta). Mahdumme kaikki samaan huoneeseen, 2 parivuodetta huoneessa.
Tänään taas lapset kyselivät New Yorkista ja niin pahalta tuntuu jos matka ei toteudukaan. Netistä on myös jo katseltu kuvia ja mietitty mihin mennä.
Ymmärrän että kyse on tavallista isommasta lahjasta mutta siltikään lahjatoive ei ole kohtuuton. Se olisi kohtuuton jos kyseessä oli pienituloisempi ihminen. Vaikka täti maksaisi meidän matkan niin se on hänelle todella pieni ja mitätön summa. Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miksi hän ei halua antaa lapsille tätä matkaa kun se olisi niin iso juttu lapsille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää.
Missä "ulkomailla" saa palkan verottomana?
Ei missään. Nämä tämän palstan provoajat ei ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Monissa maissa on veroton palkka, tässä yksi lista: https://globalisationguide.org/tax/countries-without-income-tax/
Maailma ei kuule pyöri sinun ja lastesi ympärillä.
Siksihän Mika Häkkinen ja moni muu formulatähti asuu Monacossa kun ei tarvitse maksaa veroja.
Varakkaana tätinä hommaisin vanhan puhelinluettelon ja antaisin sen lahjaksi saatteella keltaisista sivuista löytyy työantajien nimiä, googleta nykyiset yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Nyt olen miettinyt uudestaan asiaa ja ehkä olisi parempi jos vanhin poika ei pyydä autoa lahjaksi vaan myös matkaa. Myös minä lähtisin matkalle mukaan. Tädin ei tarvitsisi itse lähteä mukaan. 4 hengen lennot 2000 € ja hotelli 900 € (mahdollisesti halvempi, olen katsonut hintoja vasta yhdeltä sivulta). Mahdumme kaikki samaan huoneeseen, 2 parivuodetta huoneessa.
Tänään taas lapset kyselivät New Yorkista ja niin pahalta tuntuu jos matka ei toteudukaan. Netistä on myös jo katseltu kuvia ja mietitty mihin mennä.
Ymmärrän että kyse on tavallista isommasta lahjasta mutta siltikään lahjatoive ei ole kohtuuton. Se olisi kohtuuton jos kyseessä oli pienituloisempi ihminen. Vaikka täti maksaisi meidän matkan niin se on hänelle todella pieni ja mitätön summa. Jotenkin minun on vaikea ymmärtää miksi hän ei halua antaa lapsille tätä matkaa kun se olisi niin iso juttu lapsille.
ap
Mitä jos ottaisit pankista lainaa matkaa varten? Kyse on kuitenkin vain parista tuhannesta eurosta.
Ajattelin että teen nyt tarkan matkasuunnitelman kaikkine matkatietoine ja hintoineen. Alustavasti olen miettinyt että matka-aika olisi 22.10. lähtö ja paluu joko 29.10. tai 30.10, lapsilla on silloin syysloma. NHL-peli New York Islandersilla on 23.10. eli se onnistuisi. Katsoin että Islandersin pelit on paljon edullisempia kuin New York Rangersin pelit niin varmasti tuohon Islandersin peliin päädytään.
Kun suunnitelma on tehty menen lasten kanssa henkilökohtaisesti asiasta keskustelemaan sisareni luo. En voi uskoa että täti edes kehtaa kieltäytyä kun näkee miten innolla lapset matkaa odottavat. Jos jollakin on vinkkejä kivasta ja edullisesta hotellista New Yorkista niin otan mielelläni vinkkejä vastaan. Hotellin ei tarvitse olla Manhattanilla, olen ajattelut että esimerkiksi Brooklyn olisi kivempi kun ei oltaisi niin hulinan keskellä. Myös Queens on edullisempi kuin Manhattan. Eikä tarvitse olla hieno hotelli, riittää että on siisti, oma kylpyhuone, ikkuna (en osaa olla ikkunattomassa huoneessa, laivallkin pitää ottaa aina ikkunahytti vaikka on kalliimpi) ja metroasema on lähellä. Meitä olisi siis lähdössä 2 aikuista ja 2 lasta (10 v.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä jos ottaisit pankista lainaa matkaa varten? Kyse on kuitenkin vain parista tuhannesta eurosta.
En tässä maailmantilanteessa uskalla ottaa lainaa kun sähkö, ruoka, kaikki kallistuu koko ajan. Tuntuisi typerältä maksaa matkan jälkeen vielä lainaa.
ap
Kivalta kuulostaa tuo ap:n suunnitelma. Toivottavasti täti siihen suostuu. Tuollaiset rahat on ihan pikkurahaa monille varakkaammille.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että teen nyt tarkan matkasuunnitelman kaikkine matkatietoine ja hintoineen. Alustavasti olen miettinyt että matka-aika olisi 22.10. lähtö ja paluu joko 29.10. tai 30.10, lapsilla on silloin syysloma. NHL-peli New York Islandersilla on 23.10. eli se onnistuisi. Katsoin että Islandersin pelit on paljon edullisempia kuin New York Rangersin pelit niin varmasti tuohon Islandersin peliin päädytään.
Kun suunnitelma on tehty menen lasten kanssa henkilökohtaisesti asiasta keskustelemaan sisareni luo. En voi uskoa että täti edes kehtaa kieltäytyä kun näkee miten innolla lapset matkaa odottavat. Jos jollakin on vinkkejä kivasta ja edullisesta hotellista New Yorkista niin otan mielelläni vinkkejä vastaan. Hotellin ei tarvitse olla Manhattanilla, olen ajattelut että esimerkiksi Brooklyn olisi kivempi kun ei oltaisi niin hulinan keskellä. Myös Queens on edullisempi kuin Manhattan. Eikä tarvitse olla hieno hotelli, riittää että on siisti, oma kylpyhuone, ikkuna (en osaa olla ikkunattomassa huoneessa, laivallkin pitää ottaa aina ikkunahytti vaikka on kalliimpi) ja metroasema on lähellä. Meitä olisi siis lähdössä 2 aikuista ja 2 lasta (10 v.)
ap
Miksi tädin tai jonkun varakkaan ihmisen pitäisi maksaa teidän perheen Amerikan matka?
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ihminen on varakas tai varaton ihan itsestä riippuvista syistä. Ei sukulaisten tarvitse elättää köyhempiä sukulaisiaan.
Mitäs jos Ap hankkisit sivuduunin, vaikkapa joku myyntihomma, jota voi tehdä kotoa käsin? Saat äkkiä kasaan 2000 euroa matkaa varten. Muista kuitenkin, että matkakuiluihin kuuluu muutakin kuin hotellit. Esimerkiksi covid-tilanne elää, joten kannattaa varmuuden vuoksi varata tonni covid-testeihin, koska säännöt tämän suhteen elävät.
Tärkeinpänä kaikesta: jätä jo se siskosi rauhaan!
kyllä tuollaisia ap:n kaltaisia ihmisiä on oikeasti, minullakin sukulainen pyysi mukaan matkalle vain sen takia että yritti saada ilmaisen lastenvahdin omille lapsilleen, sitten vielä yritti maksattaa lastensa ruuat jne. ja itse olin siis myös nuori ja köyhä, mutta se ei menoa haitannut silti yritti. Ei kukaan halua toista kertaa tuollaisen kanssa matkalle, joka maksattaa muilla kaiken. Mitään kiitosta tuosta ei edes saanut, ei tietenkään. Jos haluaa matkalle/rahaa sen eteen täytyy tehdä jotain, työtä, säästää, tai ota lainaa jos "pakko" päästä tai valita halvempi äkkilähtö niitä voi saada 300e viikko.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tiedän paljon lapsia, jotka on päässyt kaverin perheen kanssa reissuun kun on haluttu ottaa lapselle kaveri mukaan. Jos on vaikka vain yksi lapsi perheessä että lapsella olisi oman ikäistä seuraa matkalla. Nämä kaverin matkat usein kai perhe maksaa itse. Eikä shhitä kukaan ihmettele. Jotenkin outoa miten tuomitsevasti on lapsieni toiveisiin tällä palstalla nyt suhtauduttu.
ap
Vetoatko nyt lapsivihaan? Lapsien toiveisiin tuomitsevasti suhtautuvat lapsivihamielisiä?
Vai sinun ahneuteesi?
Olen haaveillut aina Karibian risteilystä.
Taidanpa mennä kinuamaan rahat yhdeltä sukulaisesta. Pakkohan sen on mun ja puolison reissu kustantaa ollaan kutenkin häntä paljon auteltu mm. puhelimen käytössä.
Eikä tämän sukulaisen edes tarvitse tulla mukaan.
Mulla on lähisukulainen, joka ei peruskoulun jälkeen ole tehnyt yhtään mitään kymmeneen vuoteen. Elänyt tuilla ja voivotellut surkeaa elämää. Jotenkin nyt elämisen kallistuessa kaikki katseet kohdistuvat muhun. Että pitäisi olla ilomielin auttamassa koko ajan ja antamassa rahaa, kun minulla sitä on.
Ärsyttää, kun varallisuuteni on kerätty kovalla työllä. Siis ihan palkkatyöllä ja myös säästämisellä ja sijoittamalla. Äitinikin hokee minulle vain, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaan. Ja syyllistää jatkuvasti. En silti auta, kun ei ole kymmeneen vuoteen pistänyt tikkuakaan ristiin minkään eteen. Jos yrittäisi koko ajan saada töitä tai opiskelupaikkaa ja olisi vaivannäöstään huolimatta ilman kumpaakaan, voisin auttaa. Mutta kattoo räkimistä en ala maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä täti on aina kehunut kuinka kivoja lapsia ovat ja että olisi ihana lähteä yhdessä joskus vaikka reissuun. No sitä reissua ei ole vielä tullut, mielestäni ei ole mitenkään kohtuutonta jos lasten lahjapyyntönä on New Yorkin matka.
ap
On se kyllä kohtuutonta.
Jos lahjatoive olisi päivä Lintsillä tms., pysyttäisiin kohtuudessa, mutta kyllä ulkomaanmatka ja auto menevät jo niin törkeiksi vaatimuksiksi keneltäkään paitsi omilta vanhemmilta, että hämmästyisin, jos kukaan noihin suostuisi.
Eri asia, jos täti/setä/isovanhempi itse on lähdössä ja pyytää lasta mukaan tai tarjoutuu auttamaan auton ostossa, mutta tästähän nyt ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tässä maailmantilanteessa uskalla ottaa lainaa kun sähkö, ruoka, kaikki kallistuu koko ajan. Tuntuisi typerältä maksaa matkan jälkeen vielä lainaa.
ap
Kaikki tuntuu heti typerältä kun joutuu itse kustantamaan sikiämisensä + muut omat elämänvalintansa.
Eikä saa jos puhutaan Finnairin suorista lennoista. Lähemmäs tonnia per naama menee.