Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen paikka Lohja on asua?

Vierailija
13.07.2022 |

Työt pk-seudulla. Harkinnassa erityisesti Muijala/Perttilä/Lempola. Miten lapsiperheille palveluita? Päiväkodit? Koulut?

Tuoreet kokemukset kiinnostaa.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohjalaiset:

Millaista seutua on Mäntynummi? Erityisesti perheellisten kokemukset kiinnostaa. 

Mä oon asunut 22 vuotta Mäntynummi-Lohjan asema-alueella. Mäntynummen yhtenäiskoulu on ehdottomasti Lohjan paras koulu! Alueella on koko kaupungin parhaat julkiset liikenneyhteydet, kaikki Helsingin bussit kulkee Mäntynummen läpi. Alueella on koulun lisäksi hyvä kirjasto, luistelukenttä, lähellä Liikuntakeskuksen kuntosali Perttilän koululla, Lempolan liikekeskukselle lyhyt matka. Lisäksi muutama kiva kahvila lähellä, kirppis, seurakuntatalo (ilmaisia kerhoja lapsille), pari kivaa kahvilaa jne. Keskustaan on lyhyt matka. Hyvät ulkoilumaastot ja frisbeegolf-rata lähellä. Hyvä päiväkoti myös.

Toki tälläkin alueella on mopojonneja ja tarinat kertoo huumekauppiaista. Omat lapset päässeet jo pitkälle myöhäiseen teini-ikään ja varhaisaikuisuuteen asti ongelmitta. Itse asun vieläpä kunnan vuokrakämpässä ja tää on varsin rauhallinen talo sellaiseksi, tottakai aina joskus joku tuolla kännissä örveltää mutta sitä ei tapahdu läheskään joka viikonloppu ja yleensä loppuu hiljaisuuteen mennessä.

Kiitos kattavasta viestistä! Onko seutu millaista ilmapiiriltään? Viihtyvätkö ihmiset yleensä pitkään vai onko paljon vaihtuvuutta?

Mäntynummen alue-Aseman-Lempolan alue on yleisesti varsin rauhallista. Tunnelma on pitkälti kuin pienessä maalaiskylässä. Toki näissä kunnan vuokrataloissa on isompi vaihtuvuus kun ihmiset muuttaa näihin pitkälti elämäntilanteiden takia, mutta sitten tässä samassa talorivistössä on muiden firmojen omistamia ja isännöimiä vuokrataloja, joissa mm. muutama mun tuttu (yli 50v ikäisiä) on asunut koko ikänsä, välillä vaan asuntoa talon sisällä vaihtaen. Aseman alueella on pitkä rivistö omakotitaloja ja niissä vaihtuvuus on todella pientä.

En tiedä mistä tämä aiempien kirjoittajien Lohja-ahdistus oikein kumpuaa itse olen syntynyt Lohjalla mutta lapsena muuttanut muualle ja käynyt peruskoulun toisessa kaupungissa. Tulin aikanaan Lohjalle takaisin opiskelemaan ja asuin valmistumisen jälkeen pk-seudulla pari vuotta. En viihtynyt vaan muutin takaisin Lohjalle ja edelleen viihdyn täällä. Tuttuja ja ystäviä on matkan varrelta tarttunut mukaan, lasten kautta varsinkin paljon (leikkipuisto, perhekerho, avoin päiväkoti, päiväkoti, koulu) mutta myös omien harrastusten (liikuntaryhmät, työvöenopisto) kautta. En ole koskaan kokenut vaikeaksi tutustua Lohjalaisiin. Ja vaikka oon syntynyt täällä, asuin just noi tärkeät kouluvuodet muualla joten en laske itseäni alkuperäiseksi Lohjalaiseksi, sukujuuretkin on ihan muualta päin Suomea. Eli ei tarvii olla alkuperäinen Lohjalainen viihtyäkseen täällä.

Tuosta ihmisiin tutustumisesta vielä, tähän kunnan vuokrataloon kun muutin niin täällä on kyllä saman rapun naapurit ihan tulleet esittäytymään ja juttelemaan.

Eli tervetuloa Lohjalle, mä ainakin koen tämän hyväksi paikaksi asua ja elää 😊

Vierailija
62/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa Lohjasta tietävät, miksi niin moni valittelee tuota ikävää ilmapiiriä ja tutustumisen vaikeutta? Kai noihin kommentteihin joku syy on.

Minä synnyin ja vartuin 16-vuotiaaksi Lohjalla. Olen nyt palannut tänne mökkiläiseksi viiskymppisenä ja solahtanut suoraan takaisin lohjalaiseksi. Aivan kuin en olisi ikinä poissa ollutkaan.

Siskoni taas ei ikinä viihtynyt täällä eikä tule edes kylään.

Minä saan joka paikassa helposti tuttuja ja ystäviä, sisko ei, joten väitän että luonne vaikuttaa paljon.

Korkeakoulutettuja ollaan koko perhe😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain osviittaa voi löytää myös tilastokeskuksen kuntien avainluvuista eri kunnista:

https://www.stat.fi/tup/alue/kuntienavainluvut.html#?active1=SSS&year=2…

Vierailija
64/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni autojen liikennekulttuuri on aika aggressiivinen. Olen käynyt siellä kerran ja ajanut läpi muutaman kerran.

Vierailija
65/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne on tosiaan aika vallatonta.

T mökkiläinen

Vierailija
66/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Nummelaan. Kiva paikka asua ja Helsinki lähempänä.

Vierailija
67/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta Nummelaan. Kiva paikka asua ja Helsinki lähempänä.

Rumaa espoojatke.

Vierailija
68/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, asuin Lohjalla muutaman vuoden ja onneksi pääsin sieltä pois. Ihmiset ovat NIIIIN outoja :O

Ei mitään käytöstapoja.. Edessäpäin hymyillään ja takaa puukotetaan selkään aivan urakalla. 

Vierailija
69/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni autojen liikennekulttuuri on aika aggressiivinen. Olen käynyt siellä kerran ja ajanut läpi muutaman kerran.

Olen ajanut lähemmäs 20v melkein päivittäin Helsingissä ja Lohjalla, sekä tietenkin Helsinki-Lohja väliä eikä Lohjalla ole läheskään agressiivinen ajokulttuuri kuin pääkaupunkiseudulla. Itse kuulun tosin tuohon agressiivisenkin ajokulttuurin omaaviin lohjalaisiin, mutta se ei ole Lohjan vaan Helsingin peruja. Lohjalla on tyypillistä jättää vähän pidempiäkin välimatkoja ja ei ole niin kiire, mutta minuun tuo kiire ja perässäajo on tarttunut jo pääkaupunkiseudulta automaatioksi ja huomaan sen järjettömyyden sitten aika-ajoin Lohjalla ajaessani. Olet ilmeisesti törmännyt Lohjalla ajaessasi minuun.

Vierailija
70/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, asuin Lohjalla muutaman vuoden ja onneksi pääsin sieltä pois. Ihmiset ovat NIIIIN outoja :O

Ei mitään käytöstapoja.. Edessäpäin hymyillään ja takaa puukotetaan selkään aivan urakalla. 

Tämä tuo mieleeni työkaverini, joista pahimmat selkään puukottajat asuvat Helsingissä. Ne kehyskunnissa asuvat eivät ole yhtään tällaisia tai läheskään niin pahoja.

Vierailija
71/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapseton korkeakoulutettu voisi tutustua uusiin ihmisiin? Ei ole koiraa eikä aikeissa hankkia sellaista, naapureita ei kodin vieressä ole.

72/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin menevälle kaupunkilaissinkulle Lohja on liian pieni paikka ja liian kaukana pk-seudun kaupungeista. Jos sinkkuna tai pariskuntana ilman lapsia pitäisi muuttaa pois pk-.seudulta, mutta kuitenkin haluaisi työn takia pysyä lähellä, asuisin mieluumin vaikka Porvoossa tai Hyvinkäällä.

Vierailija
73/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut lähemmäs 20v melkein päivittäin Helsingissä ja Lohjalla, sekä tietenkin Helsinki-Lohja väliä eikä Lohjalla ole läheskään agressiivinen ajokulttuuri kuin pääkaupunkiseudulla. Itse kuulun tosin tuohon agressiivisenkin ajokulttuurin omaaviin lohjalaisiin, mutta se ei ole Lohjan vaan Helsingin peruja. Lohjalla on tyypillistä jättää vähän pidempiäkin välimatkoja ja ei ole niin kiire, mutta minuun tuo kiire ja perässäajo on tarttunut jo pääkaupunkiseudulta automaatioksi ja huomaan sen järjettömyyden sitten aika-ajoin Lohjalla ajaessani. Olet ilmeisesti törmännyt Lohjalla ajaessasi minuun.

Lohjalla on vähän outo liikennekulttuuri. Siellä ei välttämöttä noudateta mm kolmion takaa tulemisia ja myös liikenneympyrät tuottaa vaikeuksia. Pahin oli Tynninharju ennen remonttia. Liikenne seisoi Virkkalaan asti neljän maissa.

Liikenne ei ole aggressiivista vaan ehkä vähän semmosta eitäällänyniinskarppinatartteolla.

Seurasin aikoinani Laurinkadulla peräänajon jossa kumpikin ajoi max 20 ja perässä tullut papparainen hitaasti silti kolautti perään.

Vierailija
74/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammatti-Lohja-tuellä ajetaan liian lujaa. Ja tiet on osin kaameassa kunnossa. Viime talvena lumityöt hoidettiin luokattoman huonosti.

Vierailija
75/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia itselläkin. Onneksi asun nykyään muualla. 

Vierailija
76/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohja on kiva kesäkaupunki, mutta tosiaan olen kuullut, että lohjalla on vähän outo käyttäytymiskoodi: ei moikkailla, ollaan yrmeitä yms.

Kirkkonummen keskusta on tosi pieni, mutta sinne pääsee Helsingistä junalla. Turun motarin varrella Veikkola on ainoa kirkkonummen kaupunginosista, joka on lähes kokonaan suomenkielinen. Veikkolassa on kaksi peruskoulua, ja pari päiväkotia, mutta ei toisen asteen oppilaitoksia. Palveluita on vähän, isommilla kaupoilla käydään Nummelassa. Aika urheiluhenkistä porukkaa ja aktiivinen kyläyhdistys.

Vihdin kirkonkylä on idyllinen, mutta sieltä on pitkä matka vähän joka paikkaan. Vihdin peräkylille voi uskaltautua, jos ei haittaa, ettei koulukyydit toimi, eikä oikein muutkaan palvelut. Vihdin Nummela on kiva, löytyy sekä kerrostalo- että omakotitaloalueita. Todella monipuoliset harrastusmahdollisuudet sekä lapsille että aikuisille (mm. budo-lajit, taitoluistelu, lätkä, jalkapallohalli, useita kuntosaleja, tanssiliikunta, kuvataide, on uimahalli ja kirjasto). Muutama peruskoulu, yksi lukio, Luksian amis. Vuoropäiväkoti Nummelan keskustassa. Julkinen liikenne surkea, mutta suunnitteilla on tunnin juna Hki-Nla-Turku. Lapset on aina päässeet hyvin Vihdin kunnan lääkäriin, mutta aikuiset ei niinkään. Nummelassa on myös Mehiläinen ja Terveystalo sekä yksityisiä hammalääkäreitä.

Joku tuossa aiemmin mainitsi ratsastuksen rikkaiden harrastuksena. Helsingissä ratsastustunti maksaa n. 45€, Vihti/Karkkila-akselilla pääsee tallille jopa alle 30€/h. Talliharrastus tuli meillä maksamaan saman minkä toisen lapsen jalkapallo.

Kun suunnittelee muuttoa pois Helsingistä, niin kannattaa valita sellainen paikka, johon ei jää jumiin. Halvemmat asuinkustannukset kyllä, mutta työmatkakulut on aika kovat. Itse ainakin ajattelen niin, että periferia on silloin hyvä valinta, jos on mahdollisuus vaihtaa töihin kotikylälle tai tehdä etätöitä. Olen asunut poissa Helsingistä jo 20v, mutta silti napanuora tiukasti kiinni siellä. Onnea sulle ap uuden etsintään!

Vierailija
77/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohjalla on vähän outo liikennekulttuuri. Siellä ei välttämöttä noudateta mm kolmion takaa tulemisia ja myös liikenneympyrät tuottaa vaikeuksia. Pahin oli Tynninharju ennen remonttia. Liikenne seisoi Virkkalaan asti neljän maissa.

Liikenne ei ole aggressiivista vaan ehkä vähän semmosta eitäällänyniinskarppinatartteolla.

Seurasin aikoinani Laurinkadulla peräänajon jossa kumpikin ajoi max 20 ja perässä tullut papparainen hitaasti silti kolautti perään.

Eli juurikin rauhallista maaseutumaista ajoa, jossa liikenneympyrä voi olla hankala. Tynninharjun osalta ongelma on enemmän liikenneratkaisuissa, koska se ei vedä. Lempolan ympyrässä taas kaistojen määrän vaihtelu on liian vaikea monelle kuskille. Ja niitä papparia on liikenteessä 😁. Oma eläkeläinen äitinikin uskaltaa ajaa meille Lohjalle, vaikka jo Espooseen ajamisesta kieltäytyy.

Vierailija
78/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Lohjalla ole ongelmana niinkään ylinopeus, vaan huono liikennesääntöjen noudattaminen kuten joku yllä sanoi. Autot ajaa miten sattuu, tullaan kolmion takaa eteen, ajetaan silloin kun pitäisi väistää toista jne. Jalankulkijat oikaisevat autotien poikki, vaikka lähistöllä olisi suojatie. Eniten pelottaa nuo jalankulkijat, sillä en haluaisi ajaa kenenkään tielle äkisti hyppäävän yli. Kerran puskasta hyppäsi eteeni ajotielle koiranulkoiluttaja ja soitin hänelle torvea, koiranulkoiluttaja näytti keskaria.😁

Vierailija
79/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohjalaisena väittäisin että loistava paikka perheille, mutta sinkulle ei välttämättä jos menoa ja seuraa kaipaa.

Vierailija
80/125 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Lohjalla ole ongelmana niinkään ylinopeus, vaan huono liikennesääntöjen noudattaminen kuten joku yllä sanoi. Autot ajaa miten sattuu, tullaan kolmion takaa eteen, ajetaan silloin kun pitäisi väistää toista jne. Jalankulkijat oikaisevat autotien poikki, vaikka lähistöllä olisi suojatie. Eniten pelottaa nuo jalankulkijat, sillä en haluaisi ajaa kenenkään tielle äkisti hyppäävän yli. Kerran puskasta hyppäsi eteeni ajotielle koiranulkoiluttaja ja soitin hänelle torvea, koiranulkoiluttaja näytti keskaria.😁

Lohjalla annetaan tosiaan jalankulkijoiden mennä ensin. Ja jalankulkijat eivät pelkää auton alle jäämistä. Jonkun yksittäisen esimerkin perusteella, eli sen keskaria näyttäneen kouran ulkoiluttajan, en vetäisi koko kaupungin liikennekulttuurista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan