Millainen paikka Lohja on asua?
Työt pk-seudulla. Harkinnassa erityisesti Muijala/Perttilä/Lempola. Miten lapsiperheille palveluita? Päiväkodit? Koulut?
Tuoreet kokemukset kiinnostaa.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Lohja on kiva pieni suuri paikka. Tää on riittävän suuri, ettei tarvi lähtee ostoksille muualle. Tää on riittävän suuri, ettei täällä tunne kaikkia. Mutta ihanan pieni, että puuttuu suurkaupungin meteli. Lohjalaiset ovat hyvin ystävällisiä, kun heihin pääsee tutustumaan.
Kerro toki, missä lohjalaisiin tutustuu. Minä olen yrittänyt avata vaikka kuinka monta keskustelua, mutta joko ihmisillä on ollut jo valmiiksi kaveriporukkansa johon ei muita mahdu tai sitten eivät ole lainkaan kiinnostuneita tutustumaan syvällisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki, missä lohjalaisiin tutustuu. Minä olen yrittänyt avata vaikka kuinka monta keskustelua, mutta joko ihmisillä on ollut jo valmiiksi kaveriporukkansa johon ei muita mahdu tai sitten eivät ole lainkaan kiinnostuneita tutustumaan syvällisemmin.
Harrastusporukat, vanhempainyhdistykset, urheiluseurat ja naapurit on helpoin aloituskohta. Kyllä täällä tutustuu kun avaa suunsa ja osallistuu. Ihan samalla lailla kuin kaikkialla muuallakin
En muuttaisi enää, jos olisin etukäteen tiennyt, millaista täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastusporukat, vanhempainyhdistykset, urheiluseurat ja naapurit on helpoin aloituskohta. Kyllä täällä tutustuu kun avaa suunsa ja osallistuu. Ihan samalla lailla kuin kaikkialla muuallakin
Kaikilla ei riitä aikaa ja energiaa pyöriä jossain vanhempainyhdistyksissä ja urheiluseuroissa, eikä kaikilla ole (tuon ikäisiä) lapsiakaan.
Täällä on nyt selvästi joku loukkaantunut viidennen polven lohjalainen, joka ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, ettei muut viihdy Lohjalla.😂
Tuppukylä keskellä metsää. Sopii persuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei riitä aikaa ja energiaa pyöriä jossain vanhempainyhdistyksissä ja urheiluseuroissa, eikä kaikilla ole (tuon ikäisiä) lapsiakaan.
Ap puhui lapsiperheistä.
Vierailija kirjoitti:
Lohjalaiset:
Millaista seutua on Mäntynummi? Erityisesti perheellisten kokemukset kiinnostaa.
Mä oon asunut 22 vuotta Mäntynummi-Lohjan asema-alueella. Mäntynummen yhtenäiskoulu on ehdottomasti Lohjan paras koulu! Alueella on koko kaupungin parhaat julkiset liikenneyhteydet, kaikki Helsingin bussit kulkee Mäntynummen läpi. Alueella on koulun lisäksi hyvä kirjasto, luistelukenttä, lähellä Liikuntakeskuksen kuntosali Perttilän koululla, Lempolan liikekeskukselle lyhyt matka. Lisäksi muutama kiva kahvila lähellä, kirppis, seurakuntatalo (ilmaisia kerhoja lapsille), pari kivaa kahvilaa jne. Keskustaan on lyhyt matka. Hyvät ulkoilumaastot ja frisbeegolf-rata lähellä. Hyvä päiväkoti myös.
Toki tälläkin alueella on mopojonneja ja tarinat kertoo huumekauppiaista. Omat lapset päässeet jo pitkälle myöhäiseen teini-ikään ja varhaisaikuisuuteen asti ongelmitta. Itse asun vieläpä kunnan vuokrakämpässä ja tää on varsin rauhallinen talo sellaiseksi, tottakai aina joskus joku tuolla kännissä örveltää mutta sitä ei tapahdu läheskään joka viikonloppu ja yleensä loppuu hiljaisuuteen mennessä.
Lohja on kaunis, luonnonläheinen ja rauhallinen. Harrastusmahdollisuuksia löytyy hyvin, sekä riittävä määrä palveluita mukaan lukien myös terveyspalvelut. Tämä on hyvä paikka perheille, sopivan kokoinen lapsille ja piirit pienet, mutta ei liian pienet.
Huumeongelmista on kirjoiteltu, mutta niitä on myös naapurikunnissa ja varmasti paljon enemmän pääkaupunkiseudulla. Ehkä tuo kirjoittelu kertoo, että Lohjalla asiat eivät ole samalla lailla piilossa ja ongelmat nousevat tapetille.
Koulujen sisäilmaongelmia on korjattu ja korjataan. Kouluyksiköt tosin ovat sitten jatkossa suht isoja, mutta ei vielä ihan jättikouluja. Kouluissa on monenlaista oppijaa, eivät ole jakautuneet ja eriytyneet. Kyllä siis siellä luokissa on myös niitä huonompia oppijoitakin, sekä haasteellisia, mutta ei montaa per luokka (näitä hajautetaan). Koulunkäyntiä helpottaa se, että suomenkieli on lähes kaikkien äidinkieli.
Uuden täysin ulkopuolelta muuttaneen aikuisen voi olla alkuun haastava päästä mukaan. Mutta kyllä se onnistuu, kun on aktiivinen. Itselläni meni siihen jokunen vuosi, mutta olen saanut hyviä ystäviä ja erityisesti niistä syntyperäisistä lohjalaisista. Näistä ei muuten kukaan ole aiemmin ketjussa hehkutettu amis koulutuksen saanut, vaan ihan normi AMK koulutuksen omaavaa hyvinkin keskiluokkaisen elämäntavan omaavaa. Ja kyllä sitä akateemistakin porukkaa löytyy, mutta eivät sitä niin paljoa korosta.
Oma työpaikkani on Helsingissä, mutta teen töitä paljon etänä. Moottoritie on kuitenkin tässä kuviossa tärkeä ja ilman sitä tuskin olisimme Lohjalle muuttaneet. Olen myös tuota työmatkaa ajellut aikanaan paljonkin, joka välillä ärsytti, mutta jotenkin fiilis muuttui aina kotiinpäin tullessa kehä kolmosen jälkeen. Kuitenkin Lohjalla meno ja mentaliteetti tuntuu olevan leppoisampaa kuin pääkaupunkiseudulla.
Meillä lapset onkin sitten kasvaneet lohjalaisiksi ja kaverisuhteet kestäneet ala-asteelta aikuisikään. He ovat saaneet olla omanlaisiaan ja hyväksyttyjä. Lisäksi positiivisena pidän sitä että hyvin on tiennyt missä ja kenen kanssa ovat liikkuneet, monen kaverin vanhemmatkin ovat tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lohja on kiva pieni suuri paikka. Tää on riittävän suuri, ettei tarvi lähtee ostoksille muualle. Tää on riittävän suuri, ettei täällä tunne kaikkia. Mutta ihanan pieni, että puuttuu suurkaupungin meteli. Lohjalaiset ovat hyvin ystävällisiä, kun heihin pääsee tutustumaan.
Jos ehtii väistää ne ekat jabit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohjalaiset:
Millaista seutua on Mäntynummi? Erityisesti perheellisten kokemukset kiinnostaa.
Mä oon asunut 22 vuotta Mäntynummi-Lohjan asema-alueella. Mäntynummen yhtenäiskoulu on ehdottomasti Lohjan paras koulu! Alueella on koko kaupungin parhaat julkiset liikenneyhteydet, kaikki Helsingin bussit kulkee Mäntynummen läpi. Alueella on koulun lisäksi hyvä kirjasto, luistelukenttä, lähellä Liikuntakeskuksen kuntosali Perttilän koululla, Lempolan liikekeskukselle lyhyt matka. Lisäksi muutama kiva kahvila lähellä, kirppis, seurakuntatalo (ilmaisia kerhoja lapsille), pari kivaa kahvilaa jne. Keskustaan on lyhyt matka. Hyvät ulkoilumaastot ja frisbeegolf-rata lähellä. Hyvä päiväkoti myös.
Toki tälläkin alueella on mopojonneja ja tarinat kertoo huumekauppiaista. Omat lapset päässeet jo pitkälle myöhäiseen teini-ikään ja varhaisaikuisuuteen asti ongelmitta. Itse asun vieläpä kunnan vuokrakämpässä ja tää on varsin rauhallinen talo sellaiseksi, tottakai aina joskus joku tuolla kännissä örveltää mutta sitä ei tapahdu läheskään joka viikonloppu ja yleensä loppuu hiljaisuuteen mennessä.
Muita hyviä asioita Lohjalla:
Täällä on hyvin toimivat terveyspalvelut, hyvät neuvolapalvelut ja erittäin hyvä sairaala, synnytysosasto siellä vieläpä aivan huikea.
Erittäin hyvät harrastusmahdollisuudet, varsinkin liikuntapuolella mutta myös laajasti kaikkea muuta (työväenopiston laaja tarjonta, Musiikkiopisto, Kuvataidekoulu, lastenteatteria jne). Erittäin hyvä uimahalli ja liikuntakeskus joka tarjoaa kuntosaleja ja ryhmäliikuntaa ympäri kaupunkia
Aktiivinen nuorisotoimi sekä seurakunnan nuorisotyö
Loistava teatteri joka toimii puoliammatillisesti ja tekee siihen nähden hämmästyttävän laadukkaita produktioita.
Mahtava kahvilatarjonta
Erittäin hyvä elokuvateatteri, ei kuulu ketjuihin mutta siellä on kaikki uutuudet samassa tahdissa kuin pk-seudulla.
Kaunista luontoa, retkeilymahdollisuuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohjalaiset:
Muita hyviä asioita Lohjalla:
Täällä on hyvin toimivat terveyspalvelut, hyvät neuvolapalvelut ja erittäin hyvä sairaala, synnytysosasto siellä vieläpä aivan huikea.Erittäin hyvät harrastusmahdollisuudet, varsinkin liikuntapuolella mutta myös laajasti kaikkea muuta (työväenopiston laaja tarjonta, Musiikkiopisto, Kuvataidekoulu, lastenteatteria jne). Erittäin hyvä uimahalli ja liikuntakeskus joka tarjoaa kuntosaleja ja ryhmäliikuntaa ympäri kaupunkia
Aktiivinen nuorisotoimi sekä seurakunnan nuorisotyö
Loistava teatteri joka toimii puoliammatillisesti ja tekee siihen nähden hämmästyttävän laadukkaita produktioita.
Mahtava kahvilatarjonta
Erittäin hyvä elokuvateatteri, ei kuulu ketjuihin mutta siellä on kaikki uutuudet samassa tahdissa kuin pk-seudulla.
Kaunista luontoa, retkeilymahdollisuuksia
missä päin suomea ei ole kaunista suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohjalaiset:
Kiitos kattavasta viestistä! Onko seutu millaista ilmapiiriltään? Viihtyvätkö ihmiset yleensä pitkään vai onko paljon vaihtuvuutta?
Kertokaa Lohjasta tietävät, miksi niin moni valittelee tuota ikävää ilmapiiriä ja tutustumisen vaikeutta? Kai noihin kommentteihin joku syy on.
Ei Lohjalla ole ikävä ilmapiiri, vaan pikemminkin tuo aikaa vievä tutustuminen. Se voi johtua osaltaan siitä, että vaihtuvuutta ei ole niin paljoa. Moni Lohjalle muuttanut jää pitkäksi aikaa/pysyvästi ja monella on siten jo omat pysyvät ystäväpiirit.
Asutaan pienessä kylässä Lohjalla, Lempola on meidän lähikauppa. Muutettiin Helsingistä 6 vuotta sitten. Meillä on ihana ok-talo ja iso piha, luonto alkaa suoraan takaovelta. Lapsille on lähellä hevosharrastusta ja jalkapalloa. Lapset saivat toivomiaan lemmikkejä. Ja mikä parasta: meidän pienimmille lapsille kyläkoulu! Aivan mahtavaa, olen joka päivä niin kiitollinen että uskallettiin ottaa ja lähteä tänne.
Minä käyn töissä Helsingissä, mies Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Mites Vihti/Nummela?
Nummela oli mukava paikka vielä 10v sitten, mutta nykyään täysin pk-seudun satelliittikylä: palvelut kivijalkamyymälöistä kadonneet, kaksi isoa markettia ja muutama kampaamo jäljellä.
Vihdissä harrastusmahdollisuudet lätkää, pallopelejä ja joukkuevoimistelua, kuntosali, muttei mitään sen kummempaa. Varakkaammille hevostalleja on pilvin pimein.
Vihti-Karkkila-terveydenhoito on todella retuperällä. Koskee sekä terkkarin vastaanottoja (aikoja saa lääkärille kuukauden-kahden päähän), että vanhuspuolella kotikäyntejä. Iltaisin ajettava Lohjan sairaalaan päivystykseen (25km) jos tulee terveysongelmia.
Vihti on muuttotappiokunta, joss syntyvyys on tähän mennessä kasvattanut viime vuodet väkilukua. Rakentamisessa tehdään vain 1-3h+k huoneistoja, ja perheellisten täytyy ostaa tontti ja rakentaa talo, jos mielii asua Vihdissä. Tontit pieniä, kalliita.
Vihti on myös erittäin huono talousasioiltaan: kolmen edellisvuoden tulos ollut -5M€, -10M€ ja -5M€. Ylitys tullut lähes täysin lakisääteisten terveydenhoitomenojen osalta, eli kunnassa joku kaunistelee budjettia ja sitten oho, raha ei riitäkään LAKISÄÄTEISIIN terveydenhoitokustannuksiin. Sitten irtisanotaan jatkuvasti tk-puolelta pomoja, koska heidän syynsä se tietenkin on.