Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua, pyydän. Mun bmi on yli 60.

Vierailija
13.07.2022 |

Olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, aina jollain konstilla saanut muutamia kymmeniä kiloja katoamaan Viimeistään puolen vuoden jälkeen taas kumminkin repsahdan herkkuihin ja ahmimiseen ja kaikki tulee korkojen kanssa takaisin :( Olen testannut varmasti kaikki maailmassa olevat laihdutuskuurit ja elämäntapamuutokset.

Nyt haluan taas yrittää, koska olo on aivan hirveä, en jaksa mitään enkä pysty mihinkään. Mietin, että jos tällä kertaa minkään ruokavalion sijasta opettelisinkin syömään normaalia ruokaa normaaleja määriä. Olisiko täällä ihania ihmisiä, jotka jaksaisivat antaa mulle konkreettisia esimerkkejä mitä ja millaisia annoksia päivässä mun pitäisi syödä että laihtuisin ja voisin hyvin? Yritin etsiä maksullisia ruokavalioitakin, mutta ne on kaikki suunnattu maks satakiloisille, eikä toimi mulle vielä tässä kohtaa. Auttakaa joku :(

Ai niin, en halua lihavuusleikkaukseen, älkää sitä ehdottako. Haluan oppia normaalin terveellisen ruokavalion.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lääkärin, ja niin että pääset johonkin ryhmään (saat vertaistukea) ja tarpeeksi tietoa ravinnosta yms. sekä psykologista tukea ja mahdollisesti noita lääkkeitä. Niitä tulee koko ajan uusia ja parempia.

Vierailija
22/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään erityisiä ruokavaliovinkkejä en osaa antaa, mutta suosittelen erittäin vahvasti alkamaan käyttää ruokapäiväkirjaa ja ruokien punnitsemista. Se vie kyllä aikaa arjessa, mutta 100varmasti on sen arvoista. Ja kun toimintaan tottuu, se ei tunnu enää niin raskaalta.

Ruokapäiväkirjasovellus Yazio ja FatSecret ovat ainakin hyviä. Yaziossa ainakin saa maksullisessa versiossa paljon valmiita ruokavalioita ja reseptejä käyttöön.

Unohda ainakin kaikki laihdutusKUURIT, ne ovat sananmukaisestikin vain hetkellisiä kuureja, eivätkä enää auta, kun sellaisen lopetat. Tarvitset muutoksen koko tapaasi syödä ja siihen, miten suhtaudut ravintoon ja omaan kehoosi.

Psykologin/terapeutin luona voisi olla hyvä myös käydä juttelemassa ruokaan liittyvistä ajatuksista.

Ja kuuntele seuraava ajatuksella:

https://areena.yle.fi/audio/1-50820258

Paljon tsemppiä! Olen varma, että onnistut, kunhan löydät juuri sinulle oikeat keinot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsena ollut ruoka-ajat ainakin koulussa, jotta sieltä mallia syömisille, ateriointi aluksi kolmen tunnin välein ja pinnistellen yksi tunti siihen lisää.

Vierailija
24/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä hakeudut lihavuusleikkaukseen. Joko julkiselle puolelle verovaroin tai nopeasti pääset Viroon, omasta pussista tietysti menee. Itse kävin Virossa.

Vierailija
25/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.

Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)

Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.

Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.

3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.

Kiitos vinkeistä. En juo mitään sokerisia mehuja tai limsoja, ostan sokerittomia silloin kun niitä juon. Makurahkoja ja -jogurtteja yms en myöskään syö, nekin ostan sokerittomina jos joskus tekee mieli. Olen varmaan pari kuukautta jo syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa marjoilla/hedelmillä tai sitten olen tehnyt rahkapohjaisen smoothien rahkasta, sokerittomasta mehukeitosta, marjoista jne. Lounaskin on pari leipäpalaa kahvin kanssa tms, mutta illalla sitten kaikki lähtee käsistä. Syön vaikka pelkkää sulatettua juustoa, jos mitään muuta ei löydy. Tai puuroa runsaalla voisilmällä... :/ 

5 viimeistä riviä aivan perseestä.

Syö ruokaa.

Vierailija
26/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalasi kuulostaa ihan ok, mutta lounas todellakaan ei. Syöpä lounaaksi runsas ruokaisa salaatti (esim lohisalaatti), niin se pitää nälän kurissa paremmin eikä homma hajoa illalla. Siksi sinä illalla mätät kaikkea, koska sinulla on nälkä. Syöt liian vähän.

Ravitsemusterapeuttia tai jotain laihdutusryhmää itsekin suosittelen. Kyselepä omalta terveysasemalta, syksyllä varmaan alkaa taas.

Vierailija
27/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus on ilmainen ravinto opastus terveyden hoitajalta, Jolla voit käydä seranassa ja semppaa sinua.Jos sinulla kantia omatoimisuus?Moni on laihtunut helpolla . Otannut netistä sairaalan ruoka ajat ja ruoka rytmin kellon mukaan. Siellä näkyy mitä syövätkin kellon mukaan.Helpoa koti ruokaa.Laidut hitasti. 30 kg lähtee sillä 3 vuodessa. 40 kg videssä vuodessa. Katso ja ala toteutaa sitä,Nälkää et näe ja näet mitä syövät kelon mukaan. Muista kaikki juomat missä on hiilihappoa laajentavat vatsalaukkua ja syöt enemmän.Et lankea ota nyt yksi pulla,keksi,jäde ei sitä lihoa. Sanot suoran en ja kieltäyt kaikesta missä sokeria.Ihmiste vinoilee lihavus Mutta ei kestä ,koskaan jos sinä laihdut. Se on monen ylipainoisen kateus,jos toinen laihtuu.

Vierailija
28/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ongelma on ruoka ja paino ja siitä obsessoiminen. Ne stressaa sua, ehkä syystä. Annat paljon tunnetta niille, luot itelles paineita ja odotuksia ja ahdistuksissas sitten et pystykään. Syystä. Koska henkinen kuormitus vaan tekee kaikesta hankalampaa. Mut yrität koska oot aiemminki onnistunu. Niinku sanoit, pudottanu kymmeniä kiloja, se tarvii tietyn moodin.

Tosi kontrollinhaluset ihmiset kykenee noudattamaan tiettyjä rutiineja koska ne saa mielihyvää ite rituaalista. Mut meille muille on ongelma se ''repsahtaminen''. Jne jne sä tiedät, tuntuu pahalta.

Ratkasu: älä välitä.

Oikeesti se ratkasu on että et enää anna emotionaalista kapasiteettias painoa ja ruokaa koskeville asioille. Unoha ruoka. Keskitä ittes muihin juttuihin. Upota ittes harrastuksiin, unohda syödä. ''Unoha syödä'' kuulostaa jäätävältä mutta meissä on niin hyvä selviytymisvietti että et sä nyt kuukautta paastoa. Kuuntele kroppaas mut vie se myös rajoille. Ihminen ei delaa jos se vähän paastoo. Mut sen paastoomisen ei pidä olla tahallista. Sun huomion pitää olla muualla.

Se meinaa että sit ku oot tehny lempijuttujas ja huomaat että et oo syöny, meet tekeen sen normisafkan ja syöt sen verran et on hyvä olo ja meet jatkaa juttuja. Ei silleen et nälkäsenä meet ahmiin kaiken kuten yleensä extriimidieeteillä tekee.

Sit paino, älä kyttää pudotettuja kiloja vaan grammoja. Ota motoks ''grammanki pudotus on alaspäin''. Jos sun ainoot tavotteet on että 1) paino pysyy vähintään samassa ja 2) kunhan se tippuu, ei siinä oo muuta vaihtoehtoo ku että se menee alaspäin. Hyväksy sun paino, sit unoha se suurimmaks osaks. Punnitse miten punnitset mutta älä pety jos se ei tipu. Jos se on noussu syö vähemmän, oikeesti puolita vaikka aamupalas ihan sama, ihan sama mitä syöt niin kauan ku sulla ei oo huono olo arjessa, pitää olla suurpiirteinen, ei yksityiskohilla oo väliä voit miettii niitä sit ku oot saanu kaiken rullaamaan.

Jossain vaiheessa ku oot tiputtanu taas sen 10 kiloa ja oot innoissas, älä oo. Tää on tylsää, älä anna tunteelle valtaa, vaan jatka samaa rataa. Tää ei saa olla tunneasia, koska tunnetilat saa ihmisen stressaamaan ja se ryssii kaiken.

Ku huomaat että et enää pakonomasesti mieti syömisiäs ja kilojas, sun paino on normaalin rajoissa tai sulla on helpompi olla, se on merkki siitä että tilanne on normalisoitunu. Voit vaan todeta sen. Et oo enää pakkoajatustes vanki, oot vapaa. Voit tehä safkaa syödä lautasellisen ja laittaa loput jääkaappiin, et mieti enää kauheita mättöjä mitä voisit vetää, syöt joskus mättöjä ja sit siinä se, joskus et, ei sillä oo sulle enää väliä. Nautit lempiruoistas mutta et enää sairaalla tavalla. Et enää häpeä. Sun mustavalkoajattelu on sulanu pois.

Ihansama mikä sun tavote bmi on ja mikä tuntuu hyvältä olkoon vaikka 55. Älä luovuta, vaan irrottaudu aiheen ahistavista aspekteista. Sä pystyt siihen kyllä, se tulee luonnostaan loppujen lopuks. Tsemiä.

Terv. Entinen bmi 67 nykynen bmi 36

Vierailija
29/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.

Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)

Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.

Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.

3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.

Kiitos vinkeistä. En juo mitään sokerisia mehuja tai limsoja, ostan sokerittomia silloin kun niitä juon. Makurahkoja ja -jogurtteja yms en myöskään syö, nekin ostan sokerittomina jos joskus tekee mieli. Olen varmaan pari kuukautta jo syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa marjoilla/hedelmillä tai sitten olen tehnyt rahkapohjaisen smoothien rahkasta, sokerittomasta mehukeitosta, marjoista jne. Lounaskin on pari leipäpalaa kahvin kanssa tms, mutta illalla sitten kaikki lähtee käsistä. Syön vaikka pelkkää sulatettua juustoa, jos mitään muuta ei löydy. Tai puuroa runsaalla voisilmällä... :/ 

Syöt selkeästi liian vähän päivällä, siksi lähtee illalla käsistä. Syö kunnon lounas. Pari leipää kahvin kanssa iltapäivällä. Kevyempi illallinen ja sitten naposteluun illaksi porkkanoita, raejuustoa, dippiä, kurkkua, hapankorppua jne.

Ja mene joka ilta kymmeneltä nukkumaan. Nukkuva ei ehdi syödä :D

Samoin joku tunnin liikunta, siksi että liikunta lisää hyvinvointia ja siinä menee hyvää syömisaikaa hukkaan, etsit liikunta varusteet, mietin mitä haluat tehdä, liikut, käyt suihkussa jne.

Yritä keksiä muitakin projekteja sen syömisen sijasta. Neulominen, maalaaminen, mikä vaan missä käytät käsiä, etkä voi syödä.

Tee suunnitelma mitä teet, kun repsahdat. Koska kaikille tulee se hetki, että oho söin herkkuja, joku syö pullan ja toinen koko leipomon :D suunnittele miten palaat ruotuun, miten kirjaat ylös repsahduksen syyt, kenelle kerrot siitä ja kuka auttaa sinua siitä eteenpäin. Jos kerran puolessa vuodessa herkuttelet, et liho, jos olisit palannut takaisin mille tahansa dieetille, olisit laihtunut lisää.

Yritä löytää täältä, netistä, lääkäristä, ravinto neuvoja lta tai keksiä itse vaikka kuukauden ruokalista. Osta sen ruuat ja laita muu ruoka kotoa pois. Syö kaikki ateriat ja napostele tarvittaessa niitä porkkanoita tms. Jos ei riitä. Jos tulee mieleen joku ruoka mitä ihan välttämättä haluat syödä, syö sitä silloin kun vaihdat seuraavan kuukauden ruokalistaan, vaikka se pitsa tai mikä onkaan sinun suosikki. Näin tiedät ettet joudu olla ilman kaikkea hyvää ikuisesti. Ota ruokalistassa myös huomioon mahdolliset juhlat ja menot. Siellä seisoo se ravintolaillallnen kaverin synttärinä, ei tarvitse turhaan kärvistellä mitä juhlien kanssa tekee.

Vierailija
30/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sun pituus ja paino on?

Vierailija
31/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika tk-lääkäriltä ja pyydä Ozempic -resepti ja lähete Hus:n painonhallintataloon (vuoden nettivalmennus). Laihduin itse 42kg vuodessa. Lääke on kallis, n. 124€/kk, eikä siitä saa Kela-korvausta, eikä kerrytä maksukattoa, mikäli lääke määrätään laihdutustarkoitukseen. Mikäli sinulla on 2-tyypin diabetes ja siihen lääkitys, joka ei riittävästi tehoa, voit saada Kelakorvauksen ja lääke maksaa tuolloin n.40€/kk. Itse olen maksanut lääkkeestä tuon korkean hinnan ja se on ollut sen arvoista. Olen vuodessa päässyt eroon ilta-ahmimisesta, oppinut uuden tavan syödä, tekemään valintoja, käyttämään harkintaa. Lääke on ollut loistava tuki tähän. Olen edelleen ylipainoinen, enkä tavoittelekaan normipainoa. Jatkan lääkkeen kanssa vielä ja varmaan vuoden päästä aletaan sitä lopettelemaan. BMI ennen 43,5, nyt 29. Vaatekoko ennen 50-52, nyt 42. BMI 27 on tavoite ja siinä pysyminen.

En pysty kuvailemaan miten elämä on muuttunut.

Olin jo turtunut ajattelemaan, että olen lopun ikääni sairaalloisen lihava ja iltasyöppö herkuttelija. Jokin vain napsahti kohdilleen ja päätin etten halua kuolla ennenaikaisesti ja ainakin yritän vaikuttaa terveyteeni. Joku ehdotti sairaalan ruoka-aikoja ja sitä suosittelen, sekä virallisia ruokasuosituksia esim. sydän.fi -sivuilta.

Vierailija
32/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa syömishäiriöltä. Siihen en itse suosittelisi mitään dieettejä, nutraamista tai tiukkaa sokerikieltoa tai muutakaan kieltoa. Mielestäni juuri oikealta kuulostaa että haluaisit opetella syömään normaalisti ja siihen kuuluu välillä myös herkuttelu esim. juhlahetkenä.

Syömishäiriöön pitäisi saada asiantuntevaa apua jostain, psykologi tms. Mutta huom. myös psykologeissa on painonatseja jotka lietsoo syömishäiriöitä. Myöskään PT ei kuulosta hyvälle vaihtoehdolle, heillä sitä paitsi usein käytössä vahingolliset proteiinidieetit.

Mieleeni tulee myös ryhmä https://oafinland.fi/

todellakin lounaasi on liian kevyt. Itse söin tänään aamulla puuron, lounaaksi bolognesea ja pastaa(juustoa en käytä), illalliseksi air fryerissä paahdettuja perunoita(3 keskikok), munakoisoa(3 viipaletta) ja ja jotain proteiinia(yksi viipale) sekä salaattilautanen itsetehdyllä kastikkeella. Yhdet lautaselliset kutakin, ei kukkuroillaan. Välipaloina vesimelonia ja marjaproteiinismoothie tai protskupatukka.

Vierailija
33/100 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi pätkäpaasto (vähintään 16h syömättä ja max 8h ajan ruokaa), annosten koon järkevöittäminen, makean pois jättäminen ja liikunnan lisääminen vähitellen.

On myös hyvä, jos mielessä on joku syy, miksi haluaa olla terveemmässä kunnossa. Paastoamista helpottaa huomattavasti etätyömahdollisuus ja jos keksii illoiksi jotain ajan tappamiseksi. Esimerkiksi kiinnostavan aihealueen youtube-videot korvaavat helposti iltanapostelun.

Vierailija
34/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kaupassa vain kylläisenä kauppalapun kanssa. Suunnittele ateriat, osta vain niihin ainekset. Osta paljon terveellistä naposteltavaa. Tee ruokaa useammaksi päiväksi, pakasta annoksia, niin ruoka on valmiina aina kun on ruoka-aika. Syö. Juo vettä.

Ole vähemmän kotona iltaisin. Keksi tekemistä aivoille ja käsille. Katkaise ruuan pakonomainen ajattelu heti kun huomaat aivojesi aloitavan. Oman ajattelun kouluttaminen on täysin mahdollista. Etsi joku luotettava tukihenkilö.

Käy lääkärissä, pyydä laihtumista tukeva lääkitys. Keskustele leikkauksesta lääkärin kanssa avoimin mielin. Päätä kuitenkin itse.

Ole sitkeä, jos repsahdat, älä käytä sitä tekosyynä palata vanhoihin tapoihin. Älä syyttele ja rankaise itseäsi, vaan rohkaise ja kannusta.

Tsemppiä!

Vierailija
35/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns sokerittomissa tuotteissa on makeutusaineita mitkä sotkee aineenvaihduntaa lisää ja saa himoitsemaan makeaa! Moni on koukussa noihin ja voi todella huonosti. Todettu että kevyttuotteet em syystä oikeasti lihottaa

Vesi. Se käy janoon oikein hyvin sellaisenaan, siihen voi liottaa mansikkaa, sitruunaa, limeä tms antamaan makua. Jos kuplat on tärkeitä hanki sodastream.

Vierailija
36/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi kuulostaa typerälle, mutta sanon silti. Sain ensimmäisen lapsen ja tietysti lapselle rutiini ja säännöllinen ruokailurytmi. Mietin hänen ruokiaan ja mitä hänen pitää saada päivän aikana jne. ja sitten havahduin että hetkinen, miksen hoida itseäni samalla tavalla? Miksi en syö säännöllisesti ja sopivia annoskokoja? Lisäksi havahduin siihen, että en halunnut lapselle antaa karkkia tms. miksi itse mätän sitä pussillisen? Tämä herätti mut oikein todella ja sen sijaan että suuntaan mielialat edellä, syön säännöllisesti ja ruokin itseäni kuin lasta, terveellisesti ja ravintorikkaasti ja joskus voi saada pienen herkun. 

Pelkästään jo säännöllinen syöminen auttoi huomattavasti, koska vuosikymmenien laihdutus jojoilumieli yritti aina skipata aterioita tai syödä lounaaksi jotain naurettavan pientä ja lopputuloksena illalla ahmiminen ja kaiken närppiminen päivänmittaan. En salli lapsillekkaan napostelua, miksi tekisin niin itsekkään, typerää. Sekin auttoi, että aikuisten lautasen sijaan aloin syödä lasten lautaselta. Huomasin että vaikka kuinka yrittäisi ottaa kohtuudella, helposti se suuri lautanen täyttyy. 

N -52kg.

Vierailija
37/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskus on ilmainen ravinto opastus terveyden hoitajalta, Jolla voit käydä seranassa ja semppaa sinua.Jos sinulla kantia omatoimisuus?Moni on laihtunut helpolla . Otannut netistä sairaalan ruoka ajat ja ruoka rytmin kellon mukaan. Siellä näkyy mitä syövätkin kellon mukaan.Helpoa koti ruokaa.Laidut hitasti. 30 kg lähtee sillä 3 vuodessa. 40 kg videssä vuodessa. Katso ja ala toteutaa sitä,Nälkää et näe ja näet mitä syövät kelon mukaan. Muista kaikki juomat missä on hiilihappoa laajentavat vatsalaukkua ja syöt enemmän.Et lankea ota nyt yksi pulla,keksi,jäde ei sitä lihoa. Sanot suoran en ja kieltäyt kaikesta missä sokeria.Ihmiste vinoilee lihavus Mutta ei kestä ,koskaan jos sinä laihdut. Se on monen ylipainoisen kateus,jos toinen laihtuu.

Jos ei osaa kirjoittaa, on parempi olla hiljaa.

Vierailija
38/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriarytmisi on sekaisin. Syöt aamulla ja päivällä todella vähän, joten tottakai olet illalla nälkäinen!

Unohda keinomakeutus. Se tutkitusti saa elimistön sekaisin: makea maku saa elimistön odottamaan energiapaukkua, ja kun sitä ei tulekaan, niin alkaa hälytykset huutaa ja tulee vielä kovempi makeanhimo ja nälkä.

Mitä on normaali syöminen? Se on monien mielestä umpitylsää, säännöllisiä aterioita, säännöllisen kokoisia annoksia, vain satunnaisesti herkkuja.

Perusateriarytmi on usein ollut paras tae painonhallintaan: aamiainen, lounas, välipala, iltaruoka - ehkä iltapala.

Riittävä aamiainen (kaikille ei aamulla ruoka maistu, niin se riittävä on vähän tulkinnanvarainen, voi olla kuppi kahvia ja voileipäkeksi, tai tomaatti, tai lautasellinen puuroa, kaksi voileipää, ämpärillinen kahvia ja keitetty kananmuna ja banaani. Jos aamulla ei ruoka maistu, niin lounas kannattaa olla ihan tukeva: riittävästi proteiineja ja kuituja. Iltapäivällä välipala, ennenkuin iskee hirveä nälkä. Moni hoikka ja normaalipainoinen syö AINA iltapäiväkahvilla pienen pullan tai jonkun muun makean, kuivakakkua palasen tms. Vain yhden, ja pienen. Jos on iso viineri, niin puolittaa sen.

SIlloin ei olekaan hirveä nälkä, kun alkaa tehdä iltaruokaa. Sekin kannattaa olla ihan ruokaa, eikä pussi sipsejä. Lautasmalli on ihan pätevä ja toimiva, kunhan se lautanen on järkevän kokoinen. Ikean matalat valkoiset lasilautaset tai teeman matala lautanen on sopivan kokoinen. Puolet kasviksia (raakoja, kypsennettyjä) puolet hiilihydraattia (kokojyväriisiä, keitettyä perunaa, kokojyväpastaa, kvinoaa tms) ja loppuun neljännekseen sitten se proteiini, olipa se kasvisproteiinia (papuja, tofua, kasvispihvejä tms), kanaa, kalaa tai lihaa.

Mutta kannattaa oikeasti ymmärtää, että se Teeman matala lautanen RIITTÄÄ, vaikka onkin olevinaan kovin pieni. Jos jää nälkä (oikeasti se ei ole enää ravinnontarvetta, vaan korvien väli huutaa edelleen ruokaa), niin sitten jälkiruuaksi ihan kylmästi kasviksia, kukkakaalia raakana, porkkanaa, kirsikkatomaatteja, kurkkua. Niitä voi mättää vadillisen.

Jos illalla haluaa vielä napostella jotain, niin sekin kannattaa annostella ja asetella lautaselle/kippoihin. Salsaa ja tortillasipsejä? Laita salsa kivaan pikkukippoon ja se kippo lautaselle ja sipsit siihen viereen. Älä koskaan syö mitään suoraan pussista tai myyntipakkauksesta, vaan asettele se tarjolle itsellesi.

Älä haksahda siihen harhaluuloon, että kannattaa kerralla tehdä useampi ateria valmiiksi. Lopputulos on kuitenkin se, että ne kaikki tulevat syödyksi samantein, jos ei yhdeltä istumalta, niin illan mittaan.

Syö AINA ruokapäydän ääressä (mielellään se iltanapostelukin, mutta sen kohdalla voi tehdä poikkeuksen ainakin kerran viikossa). Kata pöytä, lautanen, veitsi, haarukka, juomalasi - ota karahviin/tyhjään pulloon juomavesi siihen ruokapöytään. Iltapäiväkahville kata leipälautanen ja se pikkupulla siihen, älä syö suoraan pussista. Tee ruokailuista rauhallisia omia hetkiään. Syöminen ON elintärkeää, miksi sille ei sitten annettaisi arvostusta?

Kävi iltaisin kävelyillä, jos et löydä mieleisiä sadekamppeita, osta sateenvarjo. Ei sillä kävelyllä laihduta, vaan tarkoitus on, että sinulla on muuta tekemistä kuin tässä ruudun edessä löhöäminen ja syöminen. Kulje ihan rauhassa, katsele kasveja, liikennemerkkejä, katso, kuinka kaupungin talojen seinät hitaasti rapistuvat, kuuntele moottoritien ääniä, testaa, kuinka paljon jättisateenvarjoa voi kallistaa, ennenkuin sade kastelee.

Anna itsellesi joka kerta anteeksi, mutta älä huijaa itseäsi. Älä rankaise itseäsi, jos teet omasta mielestäsi väärin. Tee seuraavalla kerralla paremmin. Älä vaadi täydellisyyttä.

Vierailija
39/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kaupassa vain kylläisenä kauppalapun kanssa. Suunnittele ateriat, osta vain niihin ainekset. Osta paljon terveellistä naposteltavaa. Tee ruokaa useammaksi päiväksi, pakasta annoksia, niin ruoka on valmiina aina kun on ruoka-aika. Syö. Juo vettä.

Ole vähemmän kotona iltaisin. Keksi tekemistä aivoille ja käsille. Katkaise ruuan pakonomainen ajattelu heti kun huomaat aivojesi aloitavan. Oman ajattelun kouluttaminen on täysin mahdollista. Etsi joku luotettava tukihenkilö.

Käy lääkärissä, pyydä laihtumista tukeva lääkitys. Keskustele leikkauksesta lääkärin kanssa avoimin mielin. Päätä kuitenkin itse.

Ole sitkeä, jos repsahdat, älä käytä sitä tekosyynä palata vanhoihin tapoihin. Älä syyttele ja rankaise itseäsi, vaan rohkaise ja kannusta.

Tsemppiä!

"Osta paljon terveellistä naposteltavaa"  Voiko typerämpää ohjetta antaa? Napostelulla ei painoa hallita, on ne naposteltavat sitten mitä tahansa.

Vierailija
40/100 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo, jos laihduttaa, niin ylimääräisestä nahasta saa parit nahkahousut, nahkatakin ja nahkalippiksen. kui hienoa olisi sanoa kaverille, että arvaa minkä nahasta nämä on tehty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän