Auttakaa mua, pyydän. Mun bmi on yli 60.
Olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, aina jollain konstilla saanut muutamia kymmeniä kiloja katoamaan Viimeistään puolen vuoden jälkeen taas kumminkin repsahdan herkkuihin ja ahmimiseen ja kaikki tulee korkojen kanssa takaisin :( Olen testannut varmasti kaikki maailmassa olevat laihdutuskuurit ja elämäntapamuutokset.
Nyt haluan taas yrittää, koska olo on aivan hirveä, en jaksa mitään enkä pysty mihinkään. Mietin, että jos tällä kertaa minkään ruokavalion sijasta opettelisinkin syömään normaalia ruokaa normaaleja määriä. Olisiko täällä ihania ihmisiä, jotka jaksaisivat antaa mulle konkreettisia esimerkkejä mitä ja millaisia annoksia päivässä mun pitäisi syödä että laihtuisin ja voisin hyvin? Yritin etsiä maksullisia ruokavalioitakin, mutta ne on kaikki suunnattu maks satakiloisille, eikä toimi mulle vielä tässä kohtaa. Auttakaa joku :(
Ai niin, en halua lihavuusleikkaukseen, älkää sitä ehdottako. Haluan oppia normaalin terveellisen ruokavalion.
Kommentit (100)
Joku on aika tukevassa kunnossa, laskin tässä että itse painaisin tuolla BMI:llä 207 kiloa.
Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus on ilmainen ravinto opastus terveyden hoitajalta, Jolla voit käydä seranassa ja semppaa sinua.Jos sinulla kantia omatoimisuus?Moni on laihtunut helpolla . Otannut netistä sairaalan ruoka ajat ja ruoka rytmin kellon mukaan. Siellä näkyy mitä syövätkin kellon mukaan.Helpoa koti ruokaa.Laidut hitasti. 30 kg lähtee sillä 3 vuodessa. 40 kg videssä vuodessa. Katso ja ala toteutaa sitä,Nälkää et näe ja näet mitä syövät kelon mukaan. Muista kaikki juomat missä on hiilihappoa laajentavat vatsalaukkua ja syöt enemmän.Et lankea ota nyt yksi pulla,keksi,jäde ei sitä lihoa. Sanot suoran en ja kieltäyt kaikesta missä sokeria.Ihmiste vinoilee lihavus Mutta ei kestä ,koskaan jos sinä laihdut. Se on monen ylipainoisen kateus,jos toinen laihtuu.
Jos ei osaa kirjoittaa, on parempi olla hiljaa.
Kyllä maahanmuuttajillakin on täysi oikeus kirjoittaa tänne... Eikä toisten kiusaaminen ole oikein.
BMI yli 60?? Mitkä sun mitat on?
Varmaan parasta laihduttaa ammattilaisten kanssa. Terapeutti, ravitsemusterapeutti ja lääkäri mukaan.
Laihduttaa voi pelkällä ruokavaliolla, mutta liikunta tekee hyvää. Uinti tai vesijuoksu on sunkokoiselle hyvää, koska nivelille ei tule siinä liikaa kuormaa. Tsemppiä. Jo pienikin pudotus helpottaa kehon kolotuksia ja pienentää riskiä ylipainosta johtuviin sairauksiin.
Lihavat on lepposia.Ei ne keksi kepposia.Runsaslihainen ei ole vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutille mars, tuollainen ylipaino on syömishäiriö ja sitä ei jollain mammapalstan viiden pennin vinkeillä hoideta. Varmasti saat lääkäriltä lähetteen, jos pyydät.
Hei! Sitten kärsivällisyyttä sen ravitsemusterapeutin kanssa. Ei todennäköisesti osaa sua auttaa ollenkaan, mutta ehkä oppii kokeilemalla.
Mulle tulosteli vaan samat suositukset ja ohjeita mitä netissä löytyy eikä osannut ollenkaan ottaa kantaa määriin mitä pitäisi syödä. Tai yritti saada mut jollekin 1500kcal dieetille, mikä nyt on lähinnä kidutusta, kun koomakulutus on päälle 4000kcal.
Paremmin toimii asteittain vähentäminen ja kokeilu. Älä AP luovuta vaan ota pitkä loppuelämän projekti.
Jos on mielitekoja, niin vierottaudu sokereista.
Karppisokerit ei sitten toimi, vaikka ovat kalorittomia. Vierottaudu vaan kokonaan liiasta makeudesta.
Niin, että lopulta olet tilanteessa, joissa raaka-aineiden luontainen makeus riittää.
Muita ohjeita en uskalla antaa, vaikka luulen ettei täällä kovin monella muulla edes ole kokemusta tuollaisesta ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
BMI yli 60?? Mitkä sun mitat on?
Varmaan parasta laihduttaa ammattilaisten kanssa. Terapeutti, ravitsemusterapeutti ja lääkäri mukaan.
Laihduttaa voi pelkällä ruokavaliolla, mutta liikunta tekee hyvää. Uinti tai vesijuoksu on sunkokoiselle hyvää, koska nivelille ei tule siinä liikaa kuormaa. Tsemppiä. Jo pienikin pudotus helpottaa kehon kolotuksia ja pienentää riskiä ylipainosta johtuviin sairauksiin.
Laihduttaminen voi myös laukaista nimenomaan noita kolotuksia. Jos elimistö ei saa tarpeeksi rasvaa, niin juuri kipuja tulee. Muuten olo tietysti muuttuu paremmaksi.
Suosittelen annoskokojen ja kalorimäärien hahmottamiseksi ilmaista ja helppokäyttöistä FatSecret -sovellusta, jonne syötetään ruuat ja juomat. Se kertoo, paljonko kaloreita olet syönyt ja juonut, ja omien alkutietojen perusteella myös sen, paljonko voit päivän tai viikon aikana vielä syödä pysyäksesi tavoitteessasi. Sovellus auttaa hahmottamaan, mistä ruoka-aineista ne yllättävät kalorit tulevat, ja mitä voi toisaalta syödä käytännössä kuinka paljon tahansa.
Jos rajoitat sokereita, älä säikähdä alakuloista oloa. Sokerit vaikuttaa positiivisesti mieleen.
Laihduttamisessa pitää vaan ottaa jotain seurauksia vastaan, terveys on tärkeämpi kuin ne vaivat, mitä sen tavoittelemiseksi kohtaa.
Tee pysyviä elämäntapamuutoksia. Esimerkiksi nukkumaan aikaisemmin, toimii terveyttä edistävänä. Muitakin ei ruokailuun liittyviä, mutta terveyttä tukevia.
Vesi juomaksi aina.
Jos jätät leivän tms pois, juo vichyä.
Minun pitäisi kysyä sinulta neuvoa ! Miten sait pois kymmeniä kiloja ?!
Jatka siihen malliin kuin ennenkin olet onnistunut, mutta älä repsahda herkkuihin.
Minä en saa pois edes 5:ttä kiloa, vaikka olen jättänyt herkut pois lähes kokonaan, liikun, nukun hyvin, vatsa toimii, syön terveellisesti, jne.
Vierailija kirjoitti:
tuo, jos laihduttaa, niin ylimääräisestä nahasta saa parit nahkahousut, nahkatakin ja nahkalippiksen. kui hienoa olisi sanoa kaverille, että arvaa minkä nahasta nämä on tehty?
aitoa av mamman nahkaa. luomua. ei ole vahingoitettu eläimiä. vegaanikin voi käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.
Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)
Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.
3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.Kiitos vinkeistä. En juo mitään sokerisia mehuja tai limsoja, ostan sokerittomia silloin kun niitä juon. Makurahkoja ja -jogurtteja yms en myöskään syö, nekin ostan sokerittomina jos joskus tekee mieli. Olen varmaan pari kuukautta jo syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa marjoilla/hedelmillä tai sitten olen tehnyt rahkapohjaisen smoothien rahkasta, sokerittomasta mehukeitosta, marjoista jne. Lounaskin on pari leipäpalaa kahvin kanssa tms, mutta illalla sitten kaikki lähtee käsistä. Syön vaikka pelkkää sulatettua juustoa, jos mitään muuta ei löydy. Tai puuroa runsaalla voisilmällä... :/
Päivä alkaa ihan ok, tosin enemmänkin voisit aamupalalla syödä. Pieleen menee jo lounaan kohdalla. Ei pari leipäpalaa ole mikään lounas! Syö kunnon ruokaa niin että saat itsesi kylläiseksi. Kun päivällä syö liian vähän niin illalla kaikki lähtee käsistä, tää on ihan perus. Älä yritä syödä kevyesti, sun kokoisen ihmisen peruskulutuskin on jo niin iso, ettei kannata yrittää mitään 60-kiloisen ruokavalion.
Äärettömän yksinkertaista. Alat pitää ruokapäiväkirjaa kiojouleistasi.
Jos olen sinkku, voit tehdä sen suoraan kauppakuiteistasi.
Hanki harrastus, joku oikeasti kiva harrastus, johon voit uppoutua. Sen harrastuksen ei tarvitse olla liikuntaa, se voi ihan yhtä hyvin olla korujen tekemistä tai lukeminen tai autojen rekisterinumeroiden luettelointi. Pääasia että on jotain, joka innostaa ja kiinnostaa.
Kirjaa ylös kaikki, mitä syöt. Siis ihan kaikki. Joka ikinen kahvikuppi ja jäätelötötterö ja vihersalaatti öljyineen. Näin näet, missä ongelma oikeastaan on: huono ateriarytmi, liian suuret annokset, liikaa herkkuja, vai näiden yhdistelmä.
Syö kunnon aamupala (syö sitä mikä sulle toimii, mutta pidä huolta, että saat tarpeeksi proteiinia myös).
Syö hyvä lounas. Huolehdi proteiinin saannista.
Syö niukempi illallinen.
Syö pieni välipala lounaan ja illallisen välillä, esimerkiksi joku hedelmä.
Paastoaminen ei sovi kaikille, joten jos se ei sovi sinulle, hyväksy se.
Älä napostele, opettele säännöllinen ruokarytmi. Syö neljä kertaa päivässä, aamulla tuhdimmin ja iltaa kohden vähemmän. Älä syö telkkaria katsellessa tai lehtiä lukiessa. Keskity ruokaan, kun syöt.
Jos herkkuja tekee mieli, anna itsellesi lupa syödä, mutta aseta rajat. Ei mitään järkeä ostaa kolmea säkillistä sokerittomia herkkuja, jos niistä ei tule kuin paha mieli ja kipeä vatsa. Osta se suklaapatukka, ja syö se, mutta laita stoppi siihen. Syö arvostaen ja maistellen jokaista palaa. Rauhoita hetki ja nauti jokaisesta suupalasta. Analysoi makua, suutuntumaa. Miltä se tuntuu, maistuu, mitä kehossa tapahtuu samanaikaisesti. Syö vähemmän, mutta parempaa laatua.
Arvosta ruokaa. Arvosta itseäsi. Opettele meditoimaan.
Jos nappaa, ala liikkua. Liikkuminen on painonpudotuksessa ihan hyvä tuki, mutta ennenkaikkea pääset pois sieltä kotiympyröistä, joissa ne herkut ovat. Kuuntele äänikirjoja tai podcastejä tai kerää kukkia samalla, jos muuten tuntuu tylsältä. Fillaroi, jos sulla on fillari. Jos et jaksa kävellä paria sataa metriä enempää, älä kävele. Kävele puoli tuntia kerralla.
Etsi juurisyy ongelmillesi. Onko sulla selvittämättömiä traumoja. Joku elämänhallintaongelma?
Hanki apua. Soita terveyskeskukseen, ja kysy, mitä julkisessa terveydenhuollossa on tarjota. Oletko töissä? Onko teillä työterveyshuolto? Voisiko sitä kautta saada tukea?
Painonvartijat ovat kuulemma ainoa toimiva "dieetti", joten harkitse mukaan menemistä. Heillä kai on usein joitain maksuttomia aloituskuukaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.
Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)
Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.
3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.Kiitos vinkeistä. En juo mitään sokerisia mehuja tai limsoja, ostan sokerittomia silloin kun niitä juon. Makurahkoja ja -jogurtteja yms en myöskään syö, nekin ostan sokerittomina jos joskus tekee mieli. Olen varmaan pari kuukautta jo syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa marjoilla/hedelmillä tai sitten olen tehnyt rahkapohjaisen smoothien rahkasta, sokerittomasta mehukeitosta, marjoista jne. Lounaskin on pari leipäpalaa kahvin kanssa tms, mutta illalla sitten kaikki lähtee käsistä. Syön vaikka pelkkää sulatettua juustoa, jos mitään muuta ei löydy. Tai puuroa runsaalla voisilmällä... :/
Syö enemmän päivällä, niin illalla ei tule nälkäisenä ahmimiskohtausta.
Ruokapäiväkirja on hyvä tapa laihtua terveellisesti. Kirjoitat ylös kaiken mitä syöt ja sen kalorit. Asetat itsellesi jonkun kaloritavoitteen, mutta et yritä pysyä siinä. Kirjaat vain kaiken ylös. Automaattisesti alat harkitsemaan, onko kaloripitoisten ruokien syöminen tosiaan sen arvoista. Ja voit syödä esim. puolikkaan tai neljäsosa croissantin kokonaisen sijasta.
En tiedä mikä on Eiran klinikan laihdutusoohjelma, mutta jos luulet sen auttavan niin harkitsisin vahvasti sitä. Kaksi tonnia menee meidän perheellä ruokaan neljässä kuukaudessa, mikä on varmaan aika normia. Jos saat nyt säästettyä siihen, säästät varmasti jatkossa ruokakuluissa + olet terveempi, jolloin lääkärikuluissakin säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy kaupassa vain kylläisenä kauppalapun kanssa. Suunnittele ateriat, osta vain niihin ainekset. Osta paljon terveellistä naposteltavaa. Tee ruokaa useammaksi päiväksi, pakasta annoksia, niin ruoka on valmiina aina kun on ruoka-aika. Syö. Juo vettä.
Ole vähemmän kotona iltaisin. Keksi tekemistä aivoille ja käsille. Katkaise ruuan pakonomainen ajattelu heti kun huomaat aivojesi aloitavan. Oman ajattelun kouluttaminen on täysin mahdollista. Etsi joku luotettava tukihenkilö.
Käy lääkärissä, pyydä laihtumista tukeva lääkitys. Keskustele leikkauksesta lääkärin kanssa avoimin mielin. Päätä kuitenkin itse.
Ole sitkeä, jos repsahdat, älä käytä sitä tekosyynä palata vanhoihin tapoihin. Älä syyttele ja rankaise itseäsi, vaan rohkaise ja kannusta.
Tsemppiä!
"Osta paljon terveellistä naposteltavaa" Voiko typerämpää ohjetta antaa? Napostelulla ei painoa hallita, on ne naposteltavat sitten mitä tahansa.
Hyvin hallitaan, kun napostelee porkkanoita, pikkutomaatteja, kukkakaalia jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy kaupassa vain kylläisenä kauppalapun kanssa. Suunnittele ateriat, osta vain niihin ainekset. Osta paljon terveellistä naposteltavaa. Tee ruokaa useammaksi päiväksi, pakasta annoksia, niin ruoka on valmiina aina kun on ruoka-aika. Syö. Juo vettä.
Ole vähemmän kotona iltaisin. Keksi tekemistä aivoille ja käsille. Katkaise ruuan pakonomainen ajattelu heti kun huomaat aivojesi aloitavan. Oman ajattelun kouluttaminen on täysin mahdollista. Etsi joku luotettava tukihenkilö.
Käy lääkärissä, pyydä laihtumista tukeva lääkitys. Keskustele leikkauksesta lääkärin kanssa avoimin mielin. Päätä kuitenkin itse.
Ole sitkeä, jos repsahdat, älä käytä sitä tekosyynä palata vanhoihin tapoihin. Älä syyttele ja rankaise itseäsi, vaan rohkaise ja kannusta.
Tsemppiä!
"Osta paljon terveellistä naposteltavaa" Voiko typerämpää ohjetta antaa? Napostelulla ei painoa hallita, on ne naposteltavat sitten mitä tahansa.
Hyvin hallitaan, kun napostelee porkkanoita, pikkutomaatteja, kukkakaalia jne jne
Ei hallita napostelulla.
Kiitos taas kaikille vastauksista.
Mulla on sodastream, juon "kuplavettä" janooni. Vettä menee päivittäin ehkä n. 2l. Todella harvoin ostan itselleni Pepsi maxia tai muuta sokeritonta limua. En muista milloin olen viimeksi juonut mehuja. Maitoakaan en enää juo, sitä menee pieni loraus kahvin kanssa, mutta ei muuten.
Mulla on viimeiset laihikset päättyneet aina jouluun. Siis kun annan itselleni luvan syödä normaalia jouluruokaa ja joulusuklaata ja joulutorttuja... ja sitten se vaan jää päälle se syöminen, joulu menee ohi mutta mä vaan jatkan kaiken epäterveellisen mättämistä :( Mulla on edelleen päällä viime joulusta alkanut syömistyyli, ja kaikki se 40 kg jonka sain pois, on tullut takaisin korkojen kera. En tiedä miten selätän tuon mun kompastuskiven, että pystyisin oikeasti joskus syömään jotain epäterveellistä ja herkkua niin, että se jää vain siihen yhteen kertaan ja sitten pystyisin palaamaan takaisin raiteilleni. Miten voi olla normaali syöminen näin vaikeaa???
Ja haluan laihtua oman terveyteni takia. Haluan pystyä liikkumaan normaalisti enkä halua kuolla ennenaikaisesti sen takia, että tapan itseni ruualla. En ole laihduttamassa ulkonäköseikkojen takia tai miellyttääkseni ketään muuta, ihan itsekkäät omanapa-syyt mulla tässä on :)
Tuota pienempää lautastakin olen käyttänyt pitemmän aikaa. Samoin olen kokeillut pätkäpaastoa. Pätkäpaaston aikana en laihtunut yhtään mitään, keho meni täysin juntturaan, joten totesin ettei se taida sopia mulle. Mulla on ongelmana se, että todella helposti lipsun syömään liian vähän ja sitten jossain kohtaa lähtee käsisistä ja vedän monta päivää kaikkia herkkuja (jäätelöä, leivoksia, keksejä, pitsaa, lihapiirakoita jne...). Kaiken hyvän lisäksi en pysty lopettamaan, vaan mun syömiskaudet jatkuu kuukausitolkulla ennenkuin ne saan taas poikki. Mä oon ihan kuin joku tuurijuoppo, mutta vaan ruuan kanssa :(