Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aviomies odottaa minun huolehtivan syömisistään, onko tämä normaalia? Mitä tehdä?

Vierailija
11.07.2022 |

Väsyttää tämä tilanne, kun ei vaan saada tätä toimimaan kunnolla. Minulla on omakin syöminen usein epäsäännöllistä, koska on mielenterveyden ja arjenhallinnan kanssa ongelmia. Kun pitäisi kahden aikuisen ruokailuista huolehtia, niin en vain pärjää. Ja siis syömisistä huolehtimisella tarkoitan tosiaan, että mies odottaa minun huolehtivan alusta loppuun kaikesta: minun pitäisi suunnitella molempien kaikki ateriat, ostaa ainekset kaupasta, ajoittaa ruoanlaitto ja valmistaa ateriat. Mies pahoittaa joka kerta mielensä, jos jääkaapissa ei ole ruokaa hänelle, mutta ei ihan oikeasti tee yhtään mitään sen eteen, että olisi. Ei edes sen verran, että suunnittelisi omia aterioitaan ja kertoisi minulle, mitä ruokaa haluaisi kaupasta.

Ihan mielelläni siis kyllä käyn meillä kaupassa ja teen joskus ruokaakin molemmille. Ei silti tunnu reilulta, että aikuinen, jonka pitäisi osata itsekin huolehtia omasta syömisestään, sälyttää vastuun siitä täysin minulle. Olen jotenkin kai tottunut siihen, että miehet ovat hiukan itsenäisempiä. Tosin miehen kaveriporukassa vaimot ehkä huolehtivat miestensä syömisistä, koska hän tuntuu pitävän sitä jonkinlaisena normina. Olisi kiva kuulla ulkopuolisten näkemyksiä tähän ja ehkä myös, millaisia järjestelyjä muissa avioliitoissa on syömisten kanssa.

Kommentit (457)

Vierailija
141/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tämä tulee, että minä makaan työttömänä kotona ja mies maksaa kaiken? Näistä kumpikaan ei ole totta. Olen osa-aikaisesti myös töissä ja meidän perheessä yhteiset kulut on maksettu puoliksi. Siinä iso syy, miksi tämä niin paljon hiertääkin.

ap

Vierailija
142/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en voi ymmärtää, minkä takia aikuiset naiset passaavat ja hoivaavat tuollaisia itsekkäitä maailmannapoja."

Varmaan siksi että mies tuo rahat taloon. Pitäisi jaksamista löytyä moneen muuhunkin asiaan kuin yhden sopan keittoon, jos ei ole kuka elättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin,perinteinen,mies käy töissä maksaa kaiken,lomamatkat ja naisen shoppailut,mutta kotityöt pitää jaksaa tasan.

Nainen uupuu sohvalla makaamisesta ja somessa chättäilystä liikaa niin ei jaksa tehdä kotihommia aina.

Tuo on sitä miehen uran mahdollistamista .

Taas joku katsonut liikaa leffoja. Suomalainen mies ei maksa shoppailuja eikä lomamatkoja.

Tämä. Suomessa miehet ja naiset käy tasavertaisesti töissä. Tilastojen mukaan kuitenkin naisten harteille kaatuu useimmiten myös kotityöt ja lastenhoito. On myös tutkittu että miehet usein mieltävät itsensä perheensä elättäjäksi, vaikka he käyttävät palkastaan enemmän omiin huvituksiinsa, kun taas naiset käyttää palkkansa useimmin perheen yhteisiin tarpeisiin ja lapsiin.

Ap:n tapauksessa tämä ei pidä paikkaansa. Tilastoja katsomalla miehet ovat vaativimmissa töissä, miksi heille maksetaan enemmän. Pistätkö viitteen siihen, missä miehet kokevat olevan perheen elättäjiä, mutta oikeasti käyttävät rahat omiin harrastuksiin. Voisin lukea tuon läpi. Kuulostaa erikoiselle.

Vierailija
144/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tämä tulee, että minä makaan työttömänä kotona ja mies maksaa kaiken? Näistä kumpikaan ei ole totta. Olen osa-aikaisesti myös töissä ja meidän perheessä yhteiset kulut on maksettu puoliksi. Siinä iso syy, miksi tämä niin paljon hiertääkin.

ap

Älä välitä näistä. Palstalla on pari trollia joiden mielestä on hauskaa levittää naisvihaisia viestejä. He ovat saaneet jostain amerikkalaisilta foorumeilta sellaisen idean, että naiset eivät käy töissä. :D

Vierailija
145/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Koska aikaisemmin kirjoitit että olet opiskelija, mutta mt-ongelmien takia et nyt opiskele.

Tarinasi ei kuulosta enää uskottavalle. Olet täällä ainoastaan provoamassa.

Vierailija
146/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä en voi ymmärtää, minkä takia aikuiset naiset passaavat ja hoivaavat tuollaisia itsekkäitä maailmannapoja."

Varmaan siksi että mies tuo rahat taloon. Pitäisi jaksamista löytyä moneen muuhunkin asiaan kuin yhden sopan keittoon, jos ei ole kuka elättää.

Edelleenkään, Suomessa noin ei tapahdu. Nainen tekee töitä ja väsyy palkkatyössä siinä missä mies. Vielä pitäisi jaksaa miestä hoitaa?

Vierailija
147/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen aviomies?

Vierailija
148/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olet jo naimisiin asti kerennyt tuon kultakimpaleen kanssa?

Kyllä ihmisen pitää pystyä huolehtimaan itsestään eikä vastuuttaa sitä toiselle.

Mutta tuohon on lopulta ihan yksinkertainen ratkaisu. Lopetat passaaminen ja mies alkaa itse hoitamaan ruokansa.

Ei muuten kannata hankkia lapsia tuon miehen kanssa. Siinä sitten hoidat yksin sekä lapsia että miestä.

Näin miehenä, ei tuo ap:kaan vaikuta kultakimpaleelle. Itselläni oli aikoinaan myös masentunut vaimo, joka oli kotona, eikä tehnyt mitään. Itse olin töissä kaiket päivät ja vaimolle oli kovin tärkeää jakaa kotityöt tasan. Hyvyyttäni sallin tuon liian pitkään. Nyt kun vaimo on taas töissä, tajuaa hän myös noiden sen aikaisten vaatimusten epäreiluuden.

Mitä epäreilua on olettaa kumppanin tekevän osansa kotitöistä? Epäreilua on olettaa sairaan ihmisen huolehtivan kotona kaikesta.

Kaikesta vs. jostain?

Onhan se kamalasti vaadittu että kotona oleva tekisi oman ruokansa lisäksi MYÖS toiselle ruokaa. Sorry vaan mutta minusta on uskomatonta k*sipäisyyttä, maata kotona, tehdä ainoastaan itselle ruokaa ja kitistä kohtuullisesta toiveesta täällä.

Ehkä ap:n kannattaa jättää tuo sika. Onpahan sialla mukavampi tulevaisuus.

Läheskään kaikki ihmiset eivät " tee kotona ruokaa". Syön muroja, viiliä ,hedelmiä ja joskus leipää joskus kuppinuudeleita tai salaattia. Ihan hyvin toimii.

Salaatti ja kuppinuudelit ovat ruokaa, jota voidaan syödä yhdessä. Jos elää pelkästään viilillä ja leivällä, kannattaa se ruuan laittaminen jo oman terveydenkin kannalta. Ehkä jaksaminen ja hyvinvointi rupeaa paranemaan.

Mieskin voi ihan itse sen veden keittää ja kaataa kuppiinsa ja ostaa salaattinsa kaupasta. Suurimman osan masilmanväestöstä pitää tulla ihan pelkällä leivällä toimeen eikä ole edes viiliä ja hedelmiä.

Missä nämä suuret väestömäärät ovat jotka elävät pääsääntöisesti leivällä?

Afrikka, Aasia ja Etelä-Amerikka. Köyhillä ei ole aina edes leipää. USassakin on köyhiä, jotka ajoittain ovat hyväntekeväisyysjärjestojen leipien ja koulussa jaettavan ruoka-avun varassa. Näin oli jo ennen koronaa

Euroopassakin se rahvas on saanut aina tyytyä leipään ja papuihin. Vain yläluokalla on ollut varaa lihan kaltaiseen ylellisyyteen.

Vierailija
149/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Koska aikaisemmin kirjoitit että olet opiskelija, mutta mt-ongelmien takia et nyt opiskele.

Tarinasi ei kuulosta enää uskottavalle. Olet täällä ainoastaan provoamassa.

Jospa lukisit uudelleen sen viestin, jossa kerroin opiskelevani ja opintojen olevan tauolla, niin huomaisit, että kirjoitin kirjaimellisesti samassa viestissä myös käyväni osa-aikaisesti töissä.

ap

Vierailija
150/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä auttaisi jos et sano että "teet ihan mielelläsi" koska sehän tulkitaan niin että teet mielelläsi kaiken. Sano jatkossa että ruokahuolto on sinulle yhtä helvettiä ja vihaat sitä kuin ruttoa. Niin ja suutu joka kerta kun mies osoittaa mieltään siitä että et ole hankkinut hänelle ruokaa. Älä syyllisty syyllistämisestä.

Yritin tällä sanoa vain sitä, että teen ihan mielelläni JOSKUS ruokaa. Kaupassa voin käydä ihan hyvin eikä siitä olisi mitään vaivaa, että ostaisin sieltä samalla ne jutut, joita mies pyytää, jos hän siis pyytäisi joskus jotain. Minua harmittaa siinä kohtaa, kun mies käy kaupassa ostamassa itselleen jonkin evään päiväksi, ei osta itselleen ruokaa myöhemmäksi, ei keskustele kanssani mitään päivän ruokasuunnitelmasta ja sitten myöhemmin on pahalla mielellä siitä, ettei kotona ole ruokaa. Eikö hän olisi voinut suunnitella omaa syömistään oikeasti edes muutamaa tuntia pidemmälle ihan itse?

ap

Hyvällä tolalla varmaan suhde ja yhteisasuminen kun ihan alkeellisimmistakin yhteisistä asioista ei osata kommunikoida. Minusta yhdessä asuen ei "suunnitella omaa syömistä" ja "osteta itselle ruokaa myöhemmäksi" jos on tiedossa, että molemmat ovat samaan aikaan kotona, vaan ostetaan/suunnitellaan molemmille. Jos mies ei kerro mielipidettä niin osta mitä ostat tai pyydä häntä käymään kaupassa. Se tekee ruuan joka ehtii. Ruoka-aineksia voi ostaa jääkaappiin useaksi päivää josta tehdä myöhemmin, vaikkei heti aikoisi tehdä. Ilmeisesti olet itse kotona niin mikset vaan tee sitä safkaa jos ukko kerran käy töissä? Voi elämä taas että saa elämästä vaikeeta. Oletteko jotain 20v juuri omilleen muuttaneita?

Vierailija
151/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään samoja ruokia. Minä haen ruuat ja laitan eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
152/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti aikuinen mies ei osaa/viitsi ottaa itse aamu- ja välipaloja kaapista? Ei ilmeisesti osaa itse syödäkään, vaan pitää ruokkia kuin pikkuvauvaa?

Näytä ap sille tämä ketju ja heitä sitten pihalle kasvamaan.

Mies haluaa syödä paistettuja munia aamulla ja haluaisi mun tekevän sen. Ei siitä yleensä mitään isompaa riitaa tule, jos en tee, mutta harmittaa, että tällaisia odotuksia ylipäätään ladataan muhun. Ei ryhdy tähän oma-aloitteisesti ikinä, vaan jää aamulla odottamaan, että minä tekisin.

Omat välipalansa toki ottaa itse, mutta ei suunnittele. Pyytää vaikka "vanukkaita", mutta ei kerro, millaisia vanukkaita haluaa. Mun pitäisi koittaa kaupassa kattoa kivoja makuja. No kai voisin lakata yrittämästä miellyttää ja ostaa sitten vain joka kerta jotain yhtä ja samaa, kunnes alkaa tulemaan tarkempia tietoja, mutta en tiedä, veisikö tällainen käytös tilannetta oikeasti eteenpäin tai parempaan suuntaan.

ap

Mitä mä just luin? Onpa sovinistinen mies. Pitää sua piikana.

Vierailija
153/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin,perinteinen,mies käy töissä maksaa kaiken,lomamatkat ja naisen shoppailut,mutta kotityöt pitää jaksaa tasan.

Nainen uupuu sohvalla makaamisesta ja somessa chättäilystä liikaa niin ei jaksa tehdä kotihommia aina.

Tuo on sitä miehen uran mahdollistamista .

Taas joku katsonut liikaa leffoja. Suomalainen mies ei maksa shoppailuja eikä lomamatkoja.

Tämä. Suomessa miehet ja naiset käy tasavertaisesti töissä. Tilastojen mukaan kuitenkin naisten harteille kaatuu useimmiten myös kotityöt ja lastenhoito. On myös tutkittu että miehet usein mieltävät itsensä perheensä elättäjäksi, vaikka he käyttävät palkastaan enemmän omiin huvituksiinsa, kun taas naiset käyttää palkkansa useimmin perheen yhteisiin tarpeisiin ja lapsiin.

Ap:n tapauksessa tämä ei pidä paikkaansa. Tilastoja katsomalla miehet ovat vaativimmissa töissä, miksi heille maksetaan enemmän. Pistätkö viitteen siihen, missä miehet kokevat olevan perheen elättäjiä, mutta oikeasti käyttävät rahat omiin harrastuksiin. Voisin lukea tuon läpi. Kuulostaa erikoiselle.

Mikä ei pidä Ap kohdalla paikkaansa? Sillä ei ole väliä kuka tekee muka raskaampaa duunia tai tienaa enemmän, vaan jos molemmat käy töissä niin kyllä kotityöt kuten kaupassa käyminen ja ruoanlaitto kuuluu molemmille.

Itse luin kyseisestä tutkimuksesta muistaakseni kirjasta Sairas ja viallinen. Hyvä kirja, kannattaa lukea vaikka aihe ei liity varsinaisesti tämän ketjun aiheeseen, mutta siinä avattiin naisten varallisuuden vaikutusta terveyteen. Ja lopusta löytyy tietysti se lähdeluettelo.

Vaihtoehtoisesti voit yrittää googlata tutkimusta miten perheen varoja käytetään sukupuolen mukaan.

Minusta tulos ei kuulosta lainkaan erikoiselta. Äidit ne Suomessakin usein käy ruokakaupassa ja ostamassa lasten talvivaatteet.

Vierailija
154/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus pistää jälleen kerran miettimään mitä iloa naisesta ylipäätänsä on. Perinteisesti nainen on hankittu 1) pillun takia, 2) pitämään huolta ruokahuollosta, 3) hoitamaan panemisesta väistämättä syntyvistä lapsista.

Nyt kun tussun antaminen loppuu hääkakkuun tai viimeistään lasten syntymiseen eikä ruokahuoltokaan pelaa niin minkä ihmeen takia mies enää raahaisi naista perässään? Ja älkää tulko kertomaan mistään ihmissuhteista, miesten kaverit on miehelle sata kertaa parempia ihmissuhteita. Jos taas joku kommentoi ettei tuollainen mies edes saisi naista ja blaa blaa niin en ehkä saisi ostaa lehmääkään (eläimenpitosäännöt tms) mutta se ei ole minulle ongelma koska en toden totta halua hankkia mitään nautaa.

Hyvät päivän jatkot.

Me muut kyllä mietitään, mitä iloa ap:n miehestä on. Ei niin mitään. Haittaa vain.

Vierailija
155/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään samoja ruokia. Minä haen ruuat ja laitan eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Miksi? Miksi toisen ruokien maksaminen ja passaaminen kuuluu mielestäsi sinulle?

Vierailija
156/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on valitettavasti alistava ja hyväksikäyttävä mies, joka on valinnut sinut puolisokseen siksi, että sinua on mt-sairaustaipumuksen vuoksi helpompi alistaa. Vointisi kohenisi, jos asuisit ilman häntä. Jos et jaksa itse laittaa stoppia noille miehen törkeille vaatimuksille, että ryhtyisit hänen piiakseen ja palvelijakseen, niin toivon, että jaksaisit muuttaa pois tuolta johonkin omaan asuntoon. Jos sinulla on hoitosuhde, niin kerro siellä tästä alistavasta parisuhteesta ja pyydä tukea eroamiseen. Tsemppiä!

Vierailija
157/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yritin tällä sanoa vain sitä, että teen ihan mielelläni JOSKUS ruokaa"

Miksi vain joskus? Se kuulostaa kovin vähäiseltä. Elintarvikkeet voi tilata kotiinkuljetuksella ja ravintoloista valmiita annoksia. Teidän täytyy maksaa jos haluatte molemmat valmista pöytään ilman vaivaa.

Vierailija
158/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta onhan tuo nyt ihan selvä mieslapsi, ei aikuinen mies (jos edes mikään mies ollenkaan).

Sanoisin tuolle "miehelle", että sinä olet aikuinen mies, pystyt hoitamaan tämä asian ihan itse. (Vaikkei se olisi tottakaan, kuten se "mies" on osoittanut.) Jos mies valittaisi "palvelusta", katsoisin häntä kuin halpaa makkaraa ja tokaisisin jotain tällaista:

"Aikuinen mies eikä pysty itse huolehtimaan syömisistään!"

"Etkö sinä aikuinen mies itse osaa käydä kaupassa?"

Äideille sanoisin, että älkää paapoko niitä poikianne, mamman helmoista suoraan liian kiltin vaimon hoteisiin muuttanut mieslapsi on tuommoinen.

Lopuksi on pakko todeta, että tämä palsta on kyllä nostanut arvostustani omaa miestäni kohtaan ihan hurjan paljon. Jokaisessa on vikansa, mutta tästäkin on pakko todeta, että onneksi mieheni ei ole tuollainen. Sympatiani on puolellasi, ap. Voi olla, ettei tuohon auta muu kuin se klassinen lapikas.

159/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun edesmennyt tätini oli avoliitossa erään juoppomiehen kanssa, ja kun tämän miehen teini-ikää lähestyvä lapsi tuli heille kylään aina joka toinen viikonloppu, halusi tätini huolehtia lapsen ruokailuista, vaikak mielestäni se on isän tehtävä. Kerrankin olin käymässä mummon luona samalla paikkakunnalla , missä myös tätini asui, vietimme aikaa tätini kanssa koko päivän lukuunottamatta sitä, kun tätini sanoi, että hänen täytyy käydä kotona laittamassa ruokaa miehen lapselle. Eihän se ole "bonusäidin" eli tätini tehtävä ruokkia miesystävän lasta.

Vierailija
160/457 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko minkä ikäisiä? Minä olen parikymppinen ja tälläiseen ajatteluun ja malliin en juurikaan enää törmää... Kyllä tuokin lähtee kasvatuksesta ja miksi naiset ovat alunperin menneet moiseen mukaan, ei tiedetty paremmasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan