Aviomies odottaa minun huolehtivan syömisistään, onko tämä normaalia? Mitä tehdä?
Väsyttää tämä tilanne, kun ei vaan saada tätä toimimaan kunnolla. Minulla on omakin syöminen usein epäsäännöllistä, koska on mielenterveyden ja arjenhallinnan kanssa ongelmia. Kun pitäisi kahden aikuisen ruokailuista huolehtia, niin en vain pärjää. Ja siis syömisistä huolehtimisella tarkoitan tosiaan, että mies odottaa minun huolehtivan alusta loppuun kaikesta: minun pitäisi suunnitella molempien kaikki ateriat, ostaa ainekset kaupasta, ajoittaa ruoanlaitto ja valmistaa ateriat. Mies pahoittaa joka kerta mielensä, jos jääkaapissa ei ole ruokaa hänelle, mutta ei ihan oikeasti tee yhtään mitään sen eteen, että olisi. Ei edes sen verran, että suunnittelisi omia aterioitaan ja kertoisi minulle, mitä ruokaa haluaisi kaupasta.
Ihan mielelläni siis kyllä käyn meillä kaupassa ja teen joskus ruokaakin molemmille. Ei silti tunnu reilulta, että aikuinen, jonka pitäisi osata itsekin huolehtia omasta syömisestään, sälyttää vastuun siitä täysin minulle. Olen jotenkin kai tottunut siihen, että miehet ovat hiukan itsenäisempiä. Tosin miehen kaveriporukassa vaimot ehkä huolehtivat miestensä syömisistä, koska hän tuntuu pitävän sitä jonkinlaisena normina. Olisi kiva kuulla ulkopuolisten näkemyksiä tähän ja ehkä myös, millaisia järjestelyjä muissa avioliitoissa on syömisten kanssa.
Kommentit (457)
Näitä juttuja lukiessa tulee miettineeksi että miksi mies ja nainen ylipäätään haluavat jakaa elämänsä ja asua yhdessä. Mikä se syy on? Ettei tarvitse haeskella satunnaisia seksikumppaneita? Halvempaa jakaa kallis asuminen? Lapsia en viitsi tässä yhteydessä edes mainita, eihän niitä enää kukaan tee ja jos tekeekin, kyllä yhteiskunta hoitaa. Lapset ovat myös kamala kiviriippa, ne nyt varsinkin ovat koko ajan jotain vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä auttaisi jos et sano että "teet ihan mielelläsi" koska sehän tulkitaan niin että teet mielelläsi kaiken. Sano jatkossa että ruokahuolto on sinulle yhtä helvettiä ja vihaat sitä kuin ruttoa. Niin ja suutu joka kerta kun mies osoittaa mieltään siitä että et ole hankkinut hänelle ruokaa. Älä syyllisty syyllistämisestä.
Yritin tällä sanoa vain sitä, että teen ihan mielelläni JOSKUS ruokaa. Kaupassa voin käydä ihan hyvin eikä siitä olisi mitään vaivaa, että ostaisin sieltä samalla ne jutut, joita mies pyytää, jos hän siis pyytäisi joskus jotain. Minua harmittaa siinä kohtaa, kun mies käy kaupassa ostamassa itselleen jonkin evään päiväksi, ei osta itselleen ruokaa myöhemmäksi, ei keskustele kanssani mitään päivän ruokasuunnitelmasta ja sitten myöhemmin on pahalla mielellä siitä, ettei kotona ole ruokaa. Eikö hän olisi voinut suunnitella omaa syömistään oikeasti edes muutamaa tuntia pidemmälle ihan itse?
ap
Niin, mites ne keskustelut asiasta sitten sujuu? Vissiin huonosti. Eli mies ei "ymmärrä" =ei halua ymmärtää, ettet halua ottaa koko vastuuta siitä että hän ei kuole nälkään. Silloin sinun pitää puhua isommin kirjaimin eikä tuollaista nönnönnöö-selostusta että "kyllä minä kuitenkin tykkään ja voin kyllä tehdä, mutta".
Selkeää viestintää tarvitaan hidasälyiselle, ap.
En ole näillä sanoilla asiaa ilmaissut miehelleni, vaan sanonut suoraan, että toivoisin apua näihin ruokailuihin ja että hän ottaisi itse vastuuta omasta syömisestään. Olen saanut yhtä suoran vastauksen, että hän ei haluaisi tehdä ruokailuiden eteen mitään.
ap
Eli hän on vain laiska ja odottaa palvelua.
Kaipa hän on sitten valmis hoitamaan pyykkihuollon ja viikko siivouksen, jos keittiöön ei kykene tulemaan kuin syömään?
Lopeta hyysääminen. Jos hankitte lapsia, joudut heistä yksin vastuuseen, ellei mies tuosta itsenäisty.
Miksi aikuiselle, terveelle miehelle pitäisi tehdä ruokaa ???
Vierailija kirjoitti:
Minulle (N45) ei olisi mikään ongelma tehdä ruokaa puolisolleni samalla kuin itselleni. Olen tehnytkin. Nyt elän sinkkuna enkä tykkää tehdä ruokaa yhdelle, joten syön usein valmista ja ne ovat tylsiä ja pahoja.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä nykyajan feminismiä. Miksi pitää kotiasioista taistella? Eikö ole mukava ilahduttaa toista - ihmistä, jota rakastaa? Miksi et palvelisi toista jos ja kun toinenkin palvelee sinua?
Mies ja nainen eivät ole samanlaisia ja ei ole syytä olla vastatusten ja sotajalalls oman puolison kanssa. Puolisohan on oma valinta.
Uskon että jos vielä löydän sopivan miehen niin valitsen taas sellaisen, joka luonnollisesti hoitaisi minunkin asioitani puolestani, kaikenlaisia korjauksia, fiksauksia, talon ulkotöitä, autojen huollattamisia, renkaita yms.
Näin entisen puolisoni kanssa olikin. Yhdessä siivottiin kun kumpikaan ei tykännyt. Minä pyykkäsin useimmin sen jälkeen, kun mies pilasi vahingossa useamman vaatteeni - enkä koe raskaaksi sitä että kone pyörittää pesun ja kuivauksen.
Tein miehelle joka päivä töihin eväätkin, koska siellä ei ollut ruokalaa eikä kauppaa lähellä. Ei se ollut raskasta. Se oli eräs tapani rakastaa, näyttää sitä.
Olen kai muinaisjäännös. Siltä ainakin tällä palstalla tuntuu. Pääasia toki on että kodin järjestelyt sopivat molemmille.
Sinä olet kyllä jäänyt nuorena leskeksi. Kai teidän lapset asuu vielä kotona, niin onhan sinulla siinä vielä huollettavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
166: Siinäs raivoat.
Oho. Modet poistikin tuon naisvihaajan kommentin. 🤷
Oho. Mikä naisviha? Olen nainen ja kehtaan sanoa asiat suoraan.
Ensin rakkaushöyryissä passataan ja hössötetään. Rakkaus laimentuu ja tajutaan "oma elämä". Lopetetaan vöyhötys ja miehet putkiaivoineen eivät pysy perässä.
Perunankeitosta tehdään salkkarin veroinen draama. Sillä itkun, uhriuden ja nokkiintumisen energialla olisi keitetty jo 10 kattilallista.
Tämä on luojan kiitos sallittua Suomessa. Niin naisille, miehille ja muusukupuolisille. Maapallon 80% eläville naisille vapaaehtoinen perunan keitto ei ole mahdollista. Keität tai itket ja keität. Miksi tämä on naisvihaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle (N45) ei olisi mikään ongelma tehdä ruokaa puolisolleni samalla kuin itselleni. Olen tehnytkin. Nyt elän sinkkuna enkä tykkää tehdä ruokaa yhdelle, joten syön usein valmista ja ne ovat tylsiä ja pahoja.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä nykyajan feminismiä. Miksi pitää kotiasioista taistella? Eikö ole mukava ilahduttaa toista - ihmistä, jota rakastaa? Miksi et palvelisi toista jos ja kun toinenkin palvelee sinua?
Mies ja nainen eivät ole samanlaisia ja ei ole syytä olla vastatusten ja sotajalalls oman puolison kanssa. Puolisohan on oma valinta.
Uskon että jos vielä löydän sopivan miehen niin valitsen taas sellaisen, joka luonnollisesti hoitaisi minunkin asioitani puolestani, kaikenlaisia korjauksia, fiksauksia, talon ulkotöitä, autojen huollattamisia, renkaita yms.
Näin entisen puolisoni kanssa olikin. Yhdessä siivottiin kun kumpikaan ei tykännyt. Minä pyykkäsin useimmin sen jälkeen, kun mies pilasi vahingossa useamman vaatteeni - enkä koe raskaaksi sitä että kone pyörittää pesun ja kuivauksen.
Tein miehelle joka päivä töihin eväätkin, koska siellä ei ollut ruokalaa eikä kauppaa lähellä. Ei se ollut raskasta. Se oli eräs tapani rakastaa, näyttää sitä.
Olen kai muinaisjäännös. Siltä ainakin tällä palstalla tuntuu. Pääasia toki on että kodin järjestelyt sopivat molemmille.
No olisko pointti just se et se toinen ei ns. palvele takaisin? Parisuhteessa toisen ilahduttamisella ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Lisäksi se käy ihan tutkimusten mukaan kalliiksi ja tuhoaa naiselta sekä fyysisen että henkisen terveyden.
Kotityöt ovat muuten ihan opeteltavissa, niin ei pilaa useampaa pyykkikoneellista vaatteita. Tuskin kotityöt on kenellekään mikään intohimon kohde, mutta pakko ne on kuitenkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
166: Siinäs raivoat.
Oho. Modet poistikin tuon naisvihaajan kommentin. 🤷
Oho. Mikä naisviha? Olen nainen ja kehtaan sanoa asiat suoraan.
Ensin rakkaushöyryissä passataan ja hössötetään. Rakkaus laimentuu ja tajutaan "oma elämä". Lopetetaan vöyhötys ja miehet putkiaivoineen eivät pysy perässä.
Perunankeitosta tehdään salkkarin veroinen draama. Sillä itkun, uhriuden ja nokkiintumisen energialla olisi keitetty jo 10 kattilallista.
Tämä on luojan kiitos sallittua Suomessa. Niin naisille, miehille ja muusukupuolisille. Maapallon 80% eläville naisille vapaaehtoinen perunan keitto ei ole mahdollista. Keität tai itket ja keität. Miksi tämä on naisvihaa?
Vastasitkohan nyt varmasti oikeaan kommenttiin? Täältä katosi tosi asiaton haistattelu viesti joka oli täynnä naisvihaa. Siihen tuo edellinen viittasi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus pistää jälleen kerran miettimään mitä iloa naisesta ylipäätänsä on. Perinteisesti nainen on hankittu 1) pillun takia, 2) pitämään huolta ruokahuollosta, 3) hoitamaan panemisesta väistämättä syntyvistä lapsista.
Nyt kun tussun antaminen loppuu hääkakkuun tai viimeistään lasten syntymiseen eikä ruokahuoltokaan pelaa niin minkä ihmeen takia mies enää raahaisi naista perässään? Ja älkää tulko kertomaan mistään ihmissuhteista, miesten kaverit on miehelle sata kertaa parempia ihmissuhteita. Jos taas joku kommentoi ettei tuollainen mies edes saisi naista ja blaa blaa niin en ehkä saisi ostaa lehmääkään (eläimenpitosäännöt tms) mutta se ei ole minulle ongelma koska en toden totta halua hankkia mitään nautaa.
Hyvät päivän jatkot.
Se on voitto kaikille naisille jos kaltaisesi ei edes yritä löytää naista. Onneksi normaaleita fiksuja miehiä löytyy myös.
Aivan kuin minun suustani! Samalla tavalla lapsille täytyy näyttää, ettei äiti ole mikään ruoantekoautomaatti. Lapset tehkööt omat ruokansa, ja äidille kans.
Sen siitä saa, kun pojat kasvatetaan niin, että äiti passaa.
Aika paljon on tuollaisia miehiä. Omani opetin itse tekemään ja hankkimaan ruokansa. Käyn itsekin töissä ja saan palkkaa saman verran kuin mies, 50-50 maksetaan kulut, joten miksi ihmeessä mun pitäisi tehdä enemmän?!
Onneksi mun mies sentään yleensä ymmärtää puhetta.
Mites ap, jos sanoisit vaan suoraan: EI KÄY!! HUOLEHDI ITSE RUOKASI, AIKUINEN UKKO!!
Ja sitten se oli siinä. Et tee etkä kuuntele valitusta.
En jaksa tehdä meille molemmille ruokaa koska mies syö kaiken heti, ja joudun tekemään uudestaan ruokaa jo ehkä samana päivänä.
Mies tekee meillä siis ruuat molemmille, ja silloin kun hän ei tee niin syön leipää ja salaattia ja kananmunia.
Jos olen yksin viikon, ja tiedän sen, niin teen ruokaa itselleni kyllä, koska voin syödä sitä samaa ruokaa sitten kolme päivää. Sama määrä riittäisi meille yhteen ateriointiin miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta hyysääminen. Jos hankitte lapsia, joudut heistä yksin vastuuseen, ellei mies tuosta itsenäisty.
Miksi aikuiselle, terveelle miehelle pitäisi tehdä ruokaa ???
Miksi aikuista tervettä naista pitäisi sietää nurkissaan? Ulos vaan elämään oman tulotasonsa mukaista elämää. Ja kremppanaisille sama.
Vierailija kirjoitti:
"Mä en voi ymmärtää, minkä takia aikuiset naiset passaavat ja hoivaavat tuollaisia itsekkäitä maailmannapoja."
Varmaan siksi että mies tuo rahat taloon. Pitäisi jaksamista löytyä moneen muuhunkin asiaan kuin yhden sopan keittoon, jos ei ole kuka elättää.
Elämme Suomessa, ei jossain kehitysmaassa. Täällä naisetkin käy yleensä töissä ja elättää itsensä.
Mulla on tämmönen uusavuton pikkuveli. Parikymppinen. Väkivaltaisesta juoppoisästä ottanut mallia, läheisriippuvainen äiti passasi talon pojatkin piloille. Pikkuveli ei ole muuttamassa omilleen kun kotona täyshoito pelaa ha voi samalla harrastella omiaan, kannetaan vesikin sängyn viereen. Jotenkin ihmeessä se on tyttöystävän löytänyt, mt-potilas ja samanlainen tohveli kuin oma äiti. Hänen luokseen on sentään harkinnut muuttavansa jos lentää kotoa pihalle. Kyläillessä pikkuveli vaan nukkuu ja on tosiaan kuin vieraana eikä parisuhteen toisena osapuolena. Ei osallistu kuluihin, ei siivoa edes omia jälkiään, ei käy kaupassa, ei pidä huolta edes henkilökohtaisesta hygieniastaan, juopottelee ja suuttuu jos pyydetään tekemään yhtään mitään. Toivon että tyttö tajuaa lähteä. Tai vähintään ettei tuohon kuvioon lapsia synny, kuten molemmat haaveilee. Helkkari!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuiselle, terveelle miehelle pitäisi tehdä ruokaa ???Miksi aikuista tervettä naista pitäisi sietää nurkissaan? Ulos vaan elämään oman tulotasonsa mukaista elämää. Ja kremppanaisille sama.
Sitten kun on nainen pihalla voi tulla mammikselle itkee kun ei koskaan saa naista :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tämä tulee, että minä makaan työttömänä kotona ja mies maksaa kaiken? Näistä kumpikaan ei ole totta. Olen osa-aikaisesti myös töissä ja meidän perheessä yhteiset kulut on maksettu puoliksi. Siinä iso syy, miksi tämä niin paljon hiertääkin.
ap
Mikset eroa ja ala elää omannäköistäsi osa-aikaista elämää? Vai rakastatko miestäsi ja hänen mukanaan tulevaa elintasoa niin syvästi ettei ero tule kyseeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko minkä ikäisiä? Minä olen parikymppinen ja tälläiseen ajatteluun ja malliin en juurikaan enää törmää... Kyllä tuokin lähtee kasvatuksesta ja miksi naiset ovat alunperin menneet moiseen mukaan, ei tiedetty paremmasta?
Oli pitkä aikakausi kun naisten oikeuksia oli rajoitettu niin kovalla kädellä että avioliitto oli käytännössä ainoa tapa selvitä hengissä ja silloin oli pakko miellyttää miehiä, vaikka se tappoi terveyden, mielen ja lopulta koko sielun. Pahemman väkivallan ja kuoleman uhka piti ns. ruodussa, ei se ettei naiset olisi tienneet jo silloin miten järjestää yhteiskunta paremmin.
Passaajan roolista ollaan vasta nyt pääsemässä eroon, mutta silti on huomattava määrä poikia ja miehiä jotka on kasvatettu palveltavaksi, eivätkä ne nyt pärjää maailmassa jossa naisen saanti ei ole itsestäänselvyys ja itsekin pitäisi osata ruokaa tehdä. Sitten kiroavat miten feminismi on pilannut naiset, kun eivät saa varaäitiä orjakseen joka on heille kotikasvatuksen mukaan luvattu.
Olihan naisilla ennen vaihtoehtoja. 3.
1. Menet naimisiin, usein vielä pakotettuna, jonkun vaan ukon kanssa, jonka isä määräsi.
2. Jos et suostunut tai miestä ei löydy, menet luostariin nunnaksi.
3. Jos luostari ei huoli sinua, joudut lähimmän mies-sukulaisesi nurkkiin kotiorjaksi.
Minkä valitset?
Mun vaimo tekee yleensä ruuat.
Hän on töissä 30h/viikko minä 50h/viikko
Mutta... ei minulla ole vapaa-aikaa lainkaan vaan teen kaiken näköistä muuta. Enimmäkseen remppaan.
M48
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo tekee yleensä ruuat.
Hän on töissä 30h/viikko minä 50h/viikkoMutta... ei minulla ole vapaa-aikaa lainkaan vaan teen kaiken näköistä muuta. Enimmäkseen remppaan.
M48
Mikäli järjestelynne on ok molemmille niin hienoa. Toinen tekee osansa muuna työnnä yhteiseksi hyväksi ja toinen hoitaa ruokapuolen.
Se että sinä haluat passata ja olla aina se antava osapuoli ei tarkoita että kaikki muut haluavat sitä tai että heidän pitäisi siihen tyytyä. Senkus passaat ihan vapaasti.
Nykyään eletään kuitenkin tasa-arvon aikaa ja on aivan normaalia ja asiallista, että kumpikin puoliso kantaa vastuunsa yhteisestä taloudesta ja perheestä, niin töiden, ruokien kuin lasten osalta.