Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni nainen samaistuu Muumihahmoista Pikku Myyhyn? On myös tatuointina kaikista suosituin

Vierailija
10.07.2022 |

Kiusaa tekevä kimittäjä josta ei ota tolkkua onko lapsi vai aikuinen.

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sanottiin Nipsuksi luonteeltani. Vähän ehkä loukkaavaa, kun Nipsu kuitenkin on ahne pelkuri. 

Vierailija
142/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkera paksukainen kirjoitti:

Ruotsalainen miespuolinen kollegani sanoi aikoinaan, että olisi iloinen jos häntä olisi sanottu muumimammaksi. Olin juuri valittanut siitä, että oppilaat olivat nimenneet minut vuosikirjassa muumimammaksi, ilmeisesti 'hyväntahtoisesti'... En ole varma oliko piruilua kuitenkin... En koe olevani yhtään muumimamman tyyppinen kodinhoitaja/emotyyppi... Vaikka omiakin lapsia minulla on.

Toista naisopettajaa kehuttiin tyylikkyydestä ja fiksuudesta.

Ja kyllä hän sellainen olikin, hoikka ja älykäs.

Mutta, vielä kerran: en harrasta hillojen keittelyä eikä muiden hyysääminen ole ekoja prioriteettejäni vaikka niin toivoittekin.

Muumeistakin samaistun eniten Nuuskamuikkuseen. Itsenäinen ja vapaa.

En tiedä miksi Muumimammaa pidetään hyvänä kodinhoitajana.

Hän tekee hilloja peittääkseen omaa turhautumistaan eikä laita muuta ruokaa kuin lettuja.

Sateella hän vie astiat tyytyväisenä pihalle puhdistumaan. Muuten saattaa työntää likaiset astiat sohvan alle piiloon.

Yhdessä tarinassa hän pakenee muumipeikkoa luolaan, sillä ei kestä vanhemmuuden paineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tunne hahmoja kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Myös sitä miksi kaikki lähihoitajat värjäävät päänsä punaiseksi. Luulevatko, että se saa miehen haluamaan ? Päinvastoin siinä käy. 

Voi tuntua uskomattomalta mutta kaikki naiset eivät käytä koko valveillaoloaikaansa yrittäen miellyttää jokaista vastaan kävelevää miestä. Ehkäpä he itse pitävät punaisesta tukasta? Ehkäpä se on heille, hui kauheaa, tärkeämpää kuin satunnaisen miehen mielipide?

Vierailija
144/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tove Jansson sanoi ystävänsä Eva Konikoffin kanssa lesboja "mymmeleiksi". Ehkä Myy kaikessa itseriittoisuudessaan viehättää nykyajan nuoria naisia.

Sitäpaitsi on huomattava, että jo japanilainen piirretty teki Myystä aggressiivisemman kuin kirjoissa, puhumattakaan uudesta animaatiosta, jossa se on ihan luonnevikainen ja haluaa koko ajan näyttää kaikille, miten "itsenäinen" on.

Oikeasti Myy ei ollut niin pätemisentarpeinen kirjoissa, vaan ennen kaikkea vapaa. Ei sitä kiinnostaneet muiden tekemiset. Tämä vapaus-puoli on Myyn hahmossa näissä sarjafilmi-versioissa unohdettu kokonaan. Ei aggressiivisuus ja näyttämisenhalu ole vapautta, vaan sidonnaisuutta.

Nostit keskustelun tasoa. Kiitos.

Vierailija
145/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Myy on ilkeä ja ivallinen. Hän kuulostaa näsäviisaalta koulu-ikäiseltä. Moni suomalainen samaistuu tällaiseen. Itse tykkään muumimammasta.

Vierailija
146/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä kuvittelin Nuuskamuikkusen (Pikku Myyn kanssa) olevan samaistuttavin hahmo naisille, vaikka todella harva ihminen on sellainen. 

Tässä ketjussa puhuttiin naishahmoista. Nuuskis on mies.

Luulin ketjun aiheena olleen samaistuttavat muumihahmot (muumihahmojen sukupuolen ollessa kumpi vaan) naisille. Yleensäkin naisilla ei ole niin paljon väliä hahmon sukupuolella, mitä tulee samaistumiseen kuin esimerkiksi miehillä. Eiks ole jännä ilmiö?

Mä oon lapsena aina ihastunut naispuolisiin piirrettyihin hahmoihin niin siinä taitaa olla vahva syy miksi en pysty samaistumaan naispuolisiin hahmoihin.

T: Ysäripoju

sitä kutsutaan heteroseksuaalisuudeksi.

minä samastuin teräsmieheen, batmaniin, tex willeriin, mustanaamioon siksi koska ovat miehiä kuten minäkin. ihmenainen aka wonder woman on ihan hyvä hahmo mutta en voi samaistua häneen.

-myös ysärinä lapsuuden viettänyt.

Vierailija
147/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä kuvittelin Nuuskamuikkusen (Pikku Myyn kanssa) olevan samaistuttavin hahmo naisille, vaikka todella harva ihminen on sellainen. 

Luulin ketjun aiheena olleen samaistuttavat muumihahmot (muumihahmojen sukupuolen ollessa kumpi vaan) naisille. Yleensäkin naisilla ei ole niin paljon väliä hahmon sukupuolella, mitä tulee samaistumiseen kuin esimerkiksi miehillä. Eiks ole jännä ilmiö?

Mä oon lapsena aina ihastunut naispuolisiin piirrettyihin hahmoihin niin siinä taitaa olla vahva syy miksi en pysty samaistumaan naispuolisiin hahmoihin.

minä samastuin teräsmieheen, batmaniin, tex willeriin, mustanaamioon siksi koska ovat miehiä kuten minäkin. ihmenainen aka wonder woman on ihan hyvä hahmo mutta en voi samaistua häneen.

Tietysti jotenkin seksuaalisuuskin on yhteydessä tuohon, mutta joihinkin poikatyttöihin voin joillain tavoin samaistua, en täysin mutta edes pienesti. Loppupeleissä aika harvat fiktiiviset hahmot ovat itselleni samaistuttavia vaikka olisi mieskin.

Tulin myös ajatelleeksi, että fiktiiviset naishahmot ovat useimmiten nukkemaisia miesten makuun olevia, joten suurimmat samaistuttavimmat hahmot ollaan annettu miespuolisille hahmoille. Eli ei ihmekään, jos naiset samaistuvat paremmin miespuolisiin hahmoihin.

(itse en ole alanuolittanut ketään, joten turha olettaa alanuolen tulleen minulta)

Vierailija
148/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Niiskuneiti tai Mymmeli

Vierailija
149/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Suurin osa ihmisistä on juuri niin raskaita kuin pikku myy. Itse olen aina samaistunut eniten piisamirottaan.

Vierailija
150/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on joku naisten yleinen voimafantasia. Haluavat olla pieniä ja pippurisia tytteleitä, jotka selviää mistä vaan. Todellisuus on sitten jotain muuta.

Valitettavasti tää selviämisen pakko on tullut monelle naiselle eteen. On selvittävä kun ei ole vaihtoehtoja. Myyn fanitus on todennäköisesti naisille kapinointia niitä iän ikuisia kiltteysvaatimuksia vastaan. Myy ei ole millään mittapuulla kiltti eikä edes sympaattinen eikä piittaa muitten mielipiteistä tippaakaan. Moni nainen haaveilee että voisipa joskus elää niin ettei aina odoteta  että olisi kiltti ja huomaavainen ja toiset huomioonottava.

Vierailija
151/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta jäänyt trauma kun on kasvatettu tottelevaiseksi eikä uskalleta oikeasti tehdä mitään mitä itse haluaa. Voi sitten fantasioissaan samaistua huonotapaiseen lapseen.

Vierailija
152/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Suurin osa ihmisistä on juuri niin raskaita kuin pikku myy. Itse olen aina samaistunut eniten piisamirottaan.

piisamirottaan samaistuu jokainen suomalainen.

Vierailija
153/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy-imitaatioita on ehkä eniten sen takia, koska sen voi helposti toteuttaa myy-nutturalla. Yritäpä tehdä itsestäsi Muumimamman tai Niiskuneidin näköinen niin, ettei sua pidetä idioottina.

Vierailija
154/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse samaistu kehenkään niistä. Mutta jos on pakko valita, niin enemmän niihin miespuolisiin hahmoihin, kuten Niiskuun (älykäs), Muumipeikkoon (innokas) ja Muumipappaan (kirjailija). Sarjan naishahmot ovat liian yksipuolisia. Kimittävä Myy, turhamainen Niiskuneiti ja rauhallinen äitihahmo Mamma.

Turhamainen Niiskuneiti avaa hyvin naisellisen turhamaisuuden ongelmaa, joka nykyään on näkyvämpää kuin koskaan ennen.

Sitten on Noita, uranainen ja yksinhuoltaja, joka kulkee aina omaa tietään. Erityiskyvyillä varustettu.

Mörkö, nainen hänkin, niin vahva että pystyy saamaan kaikki kauhun valtaan.

Tuutikki, käsiltään kätevä nikkaroija, maskuliininen ja itsenäinen nainen.

Myös mieshahmoissa on monipuolisuutta kuten arassa Nipsussa tai nörtti-Niiskussa.

Tarkoitin sitä, että naishahmoista on tehty useammin stereotyyppisiä ja negatiivisimmilla piirteillä varustettuja. On pissis (Niiskuneiti), raggari (Myy), katkera vanha eukko (Noita), epäsosiaalinen ja kiusattu (Mörkö), karen-kitisijä (Vilijonkka) jne. Aliisa on ehkä jokseenkin normaali naishahmo.

Mitä, onko Noita muka katkera?? Anna jokin esimerkki evidenssiksi! Luulen, että tulkintaasi vaikuttaa ajatus, että vanhojen naisten kuuluu olla katkeria. :D t. nainen 65 v, ei katkera.

Ei Noita ole katkera vaan sillä on noidan luonne.

Ilkikurinen ja häijy persoona. Synnynnäiset ominaisuudet.

Vierailija
155/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et kykene ollenkaan samaistumaan naisiin? Olipa se sitten Sarah Connor, Minerva McGarmiwa tai Mulan tai jokin eläinhahmo, joka sattuu olemaan naaras? Ei kai heterous tee immuuniksi samaistumiselle toisen sukupuolen edustajiin? Muutenhan bisseillä ei olisi ketään, joihin samaistua. Ehkä naiset ja miehet ovat tässä asiassa erilaisia ja miehille tuo sympatian tai samaistumisen kokeminen on hankalampaa sen heidän oman viiteryhmänsä ulkopuolella. 

Vierailija
156/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et kykene ollenkaan samaistumaan naisiin? Olipa se sitten Sarah Connor, Minerva McGarmiwa tai Mulan tai jokin eläinhahmo, joka sattuu olemaan naaras? Ei kai heterous tee immuuniksi samaistumiselle toisen sukupuolen edustajiin? Muutenhan bisseillä ei olisi ketään, joihin samaistua. Ehkä naiset ja miehet ovat tässä asiassa erilaisia ja miehille tuo sympatian tai samaistumisen kokeminen on hankalampaa sen heidän oman viiteryhmänsä ulkopuolella. 

mitä ajat takaa? miehet ja naiset on erilaisia ja se on miesten syytä koska eivät ole kuten naiset?

Vierailija
157/175 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten naisten foorumillakin törmää pakotukseen että naisen pitäis mukautua siihen miesten ihannemuottiin (esim aliisa)

jännä että nainen luo itselleen paineita kun huomaa että vain yhdellä tavalla saa miehen huomion. olemalla nainen.

Huomiolla ei ole mitään väliä, naiset haluavat olla rauhassa ja elää tasa-arvoisina

Mies ja nainen ei voi olla tasa-arvoisia. Tasa-arvo sekoitetaan tahallaan ihmisoikeuksiin.

Nainen tarvitsee kunnioitusta, arvostusta, huomiota... 

Eikö mies tarvitse? Onko mies se alempiarvoinen siinä tapauksessa?

Vierailija
158/175 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten myötä olen tajunnut että olen Vilijonkka ulkonäköä myöten.

Kamalaa:(

Vierailija
159/175 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten naisten foorumillakin törmää pakotukseen että naisen pitäis mukautua siihen miesten ihannemuottiin (esim aliisa)

Siis mihin pakotukseen???? Joku mies ilmaisi mielipiteenään, että Aliisa on söpö! Siinä ei ole mitään pakottamista. Tällaisilla virhepäätelmillä ja yleistyksillä intesektionaalinen feminismi ratsastaa.

Samaa mieltä. Yksittäinen mies ilmaisee mielipiteensä - ei ole edes pakottamisyritys. Hän ei edes sanonut, että jokaisen naisen pitäisi olla Aliisa.

Yksi mielipide tulkitaan pakotukseksi ja mielipide yritetään estää.

Aika heikko mieli naisella, jos tulkitsee että oli hänelle esitetty käsky muuttua. Vai haluaako hän kuitenkin olla mieleinen jokaiselle miehelle ja kokee tästä ristiriitaa?

Tällaisista aivopieruistako on syntynyt käsite naisten logiikka? Näiden juttujen takiako tasa-arvo alkaa kuulostaa votsiltä monen korvissa?

Vierailija
160/175 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku Myy sanoo, mitä ajattelee ja on kapinallinen. Naiselle ei ole ollut pitkiin aikoihin soveliasta olla suorasanainen ja oikeuksiaan aktiivisesti puolustava. Mediassa ihailtu erilaista naiskuvaa. Monessa naisessakin kuitenkin elää tuollainen rääväsuu, joka haluaisi elää elämää eri tavalla.

No, nainen on kyllä saanut äänensä kuuluviin jo 60-luvulta lähtien, ja Suomessakin on ollut kolme naispääministeriä, yksi naispressa.

En ymmärrä tätä feministien tarvetta mollata naisliikkeen historiaa - ikään kuin naiset olisivat eläneet nyrkin ja hellan välissä tähän saakka kun nämä intersektionaalit woket olisivat havahtuneet siihen, että naisilla on epätasa-arvoinen asema.

Nythän naisliikkeen keskeisin tavoite on saada naisille paljaiden rintojen oikeus uimarannalla ja seksin myyminen kunnianarvoisaksi ammatiksi naisille.

Kaikissa aatteissa on aika käynyt laidasta laitaan. Kun asiat ovat olleet paremmin, käydään taisteluja, joita suurinosa kyseisen aatteen kannattajista eivät näe tarpeelliseksi. Tässä paljaiden rintojen paljastelun tarpeessa menetetään arvokkuus, mikä voi hidastaa myöhemmin tärkeämpien asioiden läpiviemisessä saman aatteen nimissä.

Atteen ja niiden historia muuttuvat kunkin ikäluokan haasteiden mukana. Sukupolven vaihtuminen vaikuttaa aatteen kerrostumiin ja osan unohtumiseen.

Palstamammat ovat näköjään tulleet aivan hulluiksi ajatuksesta että jossakin on ollut paljaita rintoja. En liioittele yhtään, moni olisi aivan selkeästi kriisiterapian tarpeessa. Mikä yhteiskunnassa on vikana kun reaktio on tuollainen?

Yhteiskunnassa on vikana se, ettei kaikki halua joutua ajetuksi jokaiseen kouhkaukseen jota nuoret vihaiset naiset ajaa. (Jotkut nuorista vihaisista naisista luulee olevansa nuoria vihaisia naisia viisikymppisinäkin, koska nuoruus on kuulemma pidentynyt).

Osa ei halua jakaa helmiä kaikille sioille, osa haluaa pitää jotain itsellään, osaa ärsyttää että eri mielipide tulkitaan pakottamiseksi. Osaa ei kiinnosta ja heitä lähinnä ärsyttää se naukuminen.

Itse miellän, että edelleen osa naisista ajattelee etenevänsä yhteiskunnassa lähinnä tisseillään. Mieluiten sellaisilla, jotka eivät ole perinteisessä "ihannemuotissa". Housuun paskominen ei tuottanut toivottua tulosta mutta rakensi eräänlaisen imagon.

Se ei hierrä minua kriisiterapiaan asti, vaikka ei kieltämättä mukavaltakaan tunnu, jos niputetaan sukupuolen takia samaan sarjaan.

En siis odota henkeäni pidätellen, että tissimarssit parantaisivat naisten asemaa perheessä tai yhteiskunnassa. Ehkä jotain uutta pitäisi keksiä, jotain mikä ei liittyisi seksiin tai sen myymiseen? Jotain, joka ei pyri kehollistamaan osaa yhteiskunnasta? Feminismi käsittääkseni on yrittänyt poistaa tarpeen prostituutioon ja naisten esineellistämiseen.

Faktoja ei oikeastaan muuta se, että tarpeeksi moni tyttö tai tytöksi itsensä kokeva huutaa yhdessä kovalla äänellä jotain mikä tuli mieleen. Eikä sekään, että eri tavalla huutaville suositellaan terapiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme