Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni nainen samaistuu Muumihahmoista Pikku Myyhyn? On myös tatuointina kaikista suosituin

Vierailija
10.07.2022 |

Kiusaa tekevä kimittäjä josta ei ota tolkkua onko lapsi vai aikuinen.

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne muumien hahmoja, kirjat eivät ole tuttuja.

Mutta olisko se pikku myy persoonaltaan jotenkin sellainen että moni neito kokee olevansa tai haluaisi olla samanlainen. Jotenkin sellainen ihailtava tyyppi.

Katotaas mitä netti tietää kertoa pikku myyn persoonasta:

Hän on pienikokoinen, rasavilli tyttö, jolla on yleensä yllään punainen mekko ja iso nuttura keskellä päätä. Kriittisenä ja suoraanpuhuvana, aggressiivisenakin hahmona hän on tarpeellinen vastavoima kilteille ja kaikkia kohtaan ymmärtäväisille muumeille. 

No, just, ei mitenkään känkkäränkkä vaan jotenkin sellainen järjellä ajatteleva realisti. Sellaisiahan kaikki haluavat olla.

Vierailija
122/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä kuvittelin Nuuskamuikkusen (Pikku Myyn kanssa) olevan samaistuttavin hahmo naisille, vaikka todella harva ihminen on sellainen. 

Tässä ketjussa puhuttiin naishahmoista. Nuuskis on mies.

Luulin ketjun aiheena olleen samaistuttavat muumihahmot (muumihahmojen sukupuolen ollessa kumpi vaan) naisille. Yleensäkin naisilla ei ole niin paljon väliä hahmon sukupuolella, mitä tulee samaistumiseen kuin esimerkiksi miehillä. Eiks ole jännä ilmiö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne muumien hahmoja, kirjat eivät ole tuttuja.

Mutta olisko se pikku myy persoonaltaan jotenkin sellainen että moni neito kokee olevansa tai haluaisi olla samanlainen. Jotenkin sellainen ihailtava tyyppi.

Katotaas mitä netti tietää kertoa pikku myyn persoonasta:

Hän on pienikokoinen, rasavilli tyttö, jolla on yleensä yllään punainen mekko ja iso nuttura keskellä päätä. Kriittisenä ja suoraanpuhuvana, aggressiivisenakin hahmona hän on tarpeellinen vastavoima kilteille ja kaikkia kohtaan ymmärtäväisille muumeille. 

No, just, ei mitenkään känkkäränkkä vaan jotenkin sellainen järjellä ajatteleva realisti. Sellaisiahan kaikki haluavat olla.

Muumitarinoissa haetaan just niitä vastakohtia, siis persoonallisuuksien ja ratkaisutapojen vastakohtia. Esim. tässä ketjussa mainittu tulimuurahaisten joukkomurha. Muumipeikko pyytää ystävällisesti tulimuurahaisia lähtemään aukiolta, mutta ne eivät lähde. Pikku Myy lupaa hoitaa muurahaiset pois aukiolta kaiketi jotain palvelusta/asiaa vastaan (en muista, mikä se on). Muumipeikko huomaa, että Myy on tappanut muurahaiset bensalla. Tässäpä ajattelemisen aihetta kaikille: jos ei itse kehtaa jotain asiaa hoitaa, voiko sen jättää jollekulle toiselle hoidettavaksi, vaikka sitten ei tiedä, miten asia hoidetaan? 

Vierailija
124/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy on suosituin, sillä naisten kuuluu olla ekstroverttejä, äänekkäitä, komentelevia, kiukkuisia, kaiken tietäviä. Sellaisia niinkuin Myy.

Itse muistutan ehkä eniten Muumipappaa 😂 ja vähän myös Muumimammaa. Kummallakaan ei varsinaisesti ole mitään ihannenaisen piirteitä.

Vierailija
125/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä kuvittelin Nuuskamuikkusen (Pikku Myyn kanssa) olevan samaistuttavin hahmo naisille, vaikka todella harva ihminen on sellainen. 

Luulin ketjun aiheena olleen samaistuttavat muumihahmot (muumihahmojen sukupuolen ollessa kumpi vaan) naisille. Yleensäkin naisilla ei ole niin paljon väliä hahmon sukupuolella, mitä tulee samaistumiseen kuin esimerkiksi miehillä. Eiks ole jännä ilmiö?

No, tässä on nyt kuitenkin käyty läpi lähinnä naishahmoja. Sitä en sano, etteikö voisi samastua vastakkaisen sukupuolen hahmoon.

Vierailija
126/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan itse samaistunut Myyhyn, mutta mulle on muutama ihminen sanonut, että olen kuin Pikku Myy. Ovat toisistaan tietämättömiä ihmisiä.

Kuulemma pitää työntää se nenä joka asiaan ja olla niin pirun utelias kaikesta. Tuon piirteen kyllä tunnistan itsessäni. En kuitenkaan juoruile ja ole muuten "räväkkä". Puhun kyllä suoraan, mutta käytöstavat muistaen. Mä janoan tietoa!

Muumeista pidän, mutten itseäni sieltä tunnista kenestäkään. Hahmoissa on paljon erilaisia piirteitä, joita harvemmin löytää lastenkirjoissa. Tai ehkä näitä on vaan niin monta vuosikymmentä pureskellut, että sieltä löytää eri nyansseja.. etenkin kun kirjojen hahmot ovat erilaisia kuin nämä liikkuvat.

Tyttäreni löysi Esi-isä mukin ja siinä oli luonnehdinta mukana. "pakko ostaa, kun kuulosti ihan äidiltä".

"Muumien Esi-isä on pieni, karvainen harmaa peikko jolla on iso kuono ja pitkä musta häntä. Hän ei syö eikä puhu. Esi-isä muuttaa Muumitaloon ja vaihtaa siellä sisustusta muiden nukkuessa talviunta."

Olen siis pieni kokoinen, mustiin pukeutuva pitkähiuksinen nainen. Syön kyllä, mutta vähän, puhun jonkin verran, mieluusti vain läheisille. Ja toisinaan on tullut muutettua sisustusta, kun muut nukkuu.. Mieskin pääsi tästä jyvälle. ;)

Vierailija
127/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan itse samaistunut Myyhyn, mutta mulle on muutama ihminen sanonut, että olen kuin Pikku Myy. Ovat toisistaan tietämättömiä ihmisiä.

Kuulemma pitää työntää se nenä joka asiaan ja olla niin pirun utelias kaikesta. Tuon piirteen kyllä tunnistan itsessäni. En kuitenkaan juoruile ja ole muuten "räväkkä". Puhun kyllä suoraan, mutta käytöstavat muistaen. Mä janoan tietoa!

Muumeista pidän, mutten itseäni sieltä tunnista kenestäkään. Hahmoissa on paljon erilaisia piirteitä, joita harvemmin löytää lastenkirjoissa. Tai ehkä näitä on vaan niin monta vuosikymmentä pureskellut, että sieltä löytää eri nyansseja.. etenkin kun kirjojen hahmot ovat erilaisia kuin nämä liikkuvat.

Tyttäreni löysi Esi-isä mukin ja siinä oli luonnehdinta mukana. "pakko ostaa, kun kuulosti ihan äidiltä".

"Muumien Esi-isä on pieni, karvainen harmaa peikko jolla on iso kuono ja pitkä musta häntä. Hän ei syö eikä puhu. Esi-isä muuttaa Muumitaloon ja vaihtaa siellä sisustusta muiden nukkuessa talviunta."

Olen siis pieni kokoinen, mustiin pukeutuva pitkähiuksinen nainen. Syön kyllä, mutta vähän, puhun jonkin verran, mieluusti vain läheisille. Ja toisinaan on tullut muutettua sisustusta, kun muut nukkuu.. Mieskin pääsi tästä jyvälle. ;)

Kyllä. Olen samaa mieltä. Mua oikeasti suurimmaksi osaksi ärsyttää muumihahmot, niin jotenkin inhimillisiä ne ovat! Arvostan todella Tove Janssonin tapaa luoda hahmoja, jotka eivät ole vain yhtä asiaa, vaan todella monipuolisia ja täynnä inhimillisiä heikkouksia.

Ps. Ihana tuo esi-isäjuttu!

Vierailija
128/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kauheaa, miten Myy tuhopolttaa hengiltä kokonaisen muurahaisyhdyskunnan kirjassa Muumipappa ja meri. Olkoonkin, että olivat "kusiaisia", mutta jotenkin tosi raaka kohtaus.

Se on tarkoitettukin raa'aksi. Monet kirjojen muumitarinat liikkuvat tosi syvissä vesissä. 

Niin, ja kiinnostavaa tässä kansanmurhassa on se, että se on Muumin paikka, jossa muurahaiset ovat, ja Muumi haluaisi päästä niistä eroon. Pikku Myy suorittaa likaisen työn hänen puolestaan, ilmeisesti puuttuvan empatiayksikön takia?

Vierailija
129/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät tunne hahmoja kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Myös sitä miksi kaikki lähihoitajat värjäävät päänsä punaiseksi. Luulevatko, että se saa miehen haluamaan ? Päinvastoin siinä käy. 

Jos sinä teetkin elämässäsi kaiken, jotta saisit miehen haluamaan, voin vakuuttaa sinulle, että kaikki muut eivät toimi samoin.

suomessa varsinkin feministit pyrkivät tekemään itsestään epähaluttavia. hyvin ovat onnistuneet

Koska naisen tärkein ominaisuus onkin olla haluttava! /s

Toisaalta juuri lueskelin (taas) ketjuja joissa kyseltiin miksi naisten pukeutuminen on niin niukkaa ja haukuttiin sitten yleisesti naiset narsisteiksi huomionhakijoiksi. Ei siis kelpaa se haluttavana oleminenkaan ja toisaalta sitten sivuutetaan kaikki ne lukuisat ei-niukasti pukeutuvat jotta saataisiin haukkua naisia.

Niin, se on just tää h*ora-madonna mihin naisen pitää sopeutua. Ei saa olla liikaa, ei saa olla liian vähän. Nainen on aina vääränlainen. Ja tärkeintä on miehen ihanteisiin sopeutuminen.

Mitä kliseitä!  Olen kuullut nämä sananvalinnat tuhat kertaa!

Monet julkkisnaiset itse halventavat naista sopeutumalla joidenkin miesten korneihin naisihanteisiin. He manifestoivat sitä ideaa, että seksikkyys on tärkeintä naisessa. Esim. Kardashianit. Ja suomalaiset insta-pyllistelijät ja of-tyypit.

Nämä naiset itse profiloivat itsensä ennen kaikkea seksuaalisina olentoina, ilman mitään pakottamista, pelkän huomion - ja rahan - takia.  Ja koska he saavat eniten näkyvyyttä, kaikkia nuoria naisia on alettu pitää ennen kaikkea seksuaalisina olentoina, ja seksikkyys, "hottius", on tärkeintä naisessa, ainakin nuorena. Miten tästä kaikesta voi syyttää vain miehiä? Naiset itse ovat olleet mukana rakentamassa tätä karseaa naiskuvaa, joka ahdistaa teinityttöjä niin paljon, että he eivät halua edes kasvaa naisiksi!

Niin, meillä ei tosiaan ole sellaista naisten neuvostoa, jossa päätetään, miten naiskuvaa rakennamme. Esim. minä en siis voi vaikuttaa vaikkapa Kim Kardashianin tekemisiin. Tuskin teillä miehilläkään vastaavaa neuvostoa on.

Vierailija
130/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku Myy rikkoo sitä olettama, että millainen hyvän naisen tulee olla.

Moni ei tunne sopivansa kiltin tytön rooliin, vaan samaistuu Myyhyn, joka tekee mitä tahtoo.

(Tämä siis ihan oma tulkintani. Itse pidän eniten Tiuhtista ja Viuhtista).

Ainoa ketkä pitää Myytä ja hänen käytöstä soveliaana on he jotka toimii samoin kuin hän.

Vierailija
131/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku Myy sanoo, mitä ajattelee ja on kapinallinen. Naiselle ei ole ollut pitkiin aikoihin soveliasta olla suorasanainen ja oikeuksiaan aktiivisesti puolustava. Mediassa ihailtu erilaista naiskuvaa. Monessa naisessakin kuitenkin elää tuollainen rääväsuu, joka haluaisi elää elämää eri tavalla.

No, nainen on kyllä saanut äänensä kuuluviin jo 60-luvulta lähtien, ja Suomessakin on ollut kolme naispääministeriä, yksi naispressa.

En ymmärrä tätä feministien tarvetta mollata naisliikkeen historiaa - ikään kuin naiset olisivat eläneet nyrkin ja hellan välissä tähän saakka kun nämä intersektionaalit woket olisivat havahtuneet siihen, että naisilla on epätasa-arvoinen asema.

Nythän naisliikkeen keskeisin tavoite on saada naisille paljaiden rintojen oikeus uimarannalla ja seksin myyminen kunnianarvoisaksi ammatiksi naisille.

Kaikissa aatteissa on aika käynyt laidasta laitaan. Kun asiat ovat olleet paremmin, käydään taisteluja, joita suurinosa kyseisen aatteen kannattajista eivät näe tarpeelliseksi. Tässä paljaiden rintojen paljastelun tarpeessa menetetään arvokkuus, mikä voi hidastaa myöhemmin tärkeämpien asioiden läpiviemisessä saman aatteen nimissä.

Atteen ja niiden historia muuttuvat kunkin ikäluokan haasteiden mukana. Sukupolven vaihtuminen vaikuttaa aatteen kerrostumiin ja osan unohtumiseen.

Palstamammat ovat näköjään tulleet aivan hulluiksi ajatuksesta että jossakin on ollut paljaita rintoja. En liioittele yhtään, moni olisi aivan selkeästi kriisiterapian tarpeessa. Mikä yhteiskunnassa on vikana kun reaktio on tuollainen?

miksi mies kiihottuu rinnoista? miksi on luotu alkukantainen lisääntymis vaisto?

Vierailija
132/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät tunne hahmoja kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Myös sitä miksi kaikki lähihoitajat värjäävät päänsä punaiseksi. Luulevatko, että se saa miehen haluamaan ? Päinvastoin siinä käy. 

Jos sinä teetkin elämässäsi kaiken, jotta saisit miehen haluamaan, voin vakuuttaa sinulle, että kaikki muut eivät toimi samoin.

suomessa varsinkin feministit pyrkivät tekemään itsestään epähaluttavia. hyvin ovat onnistuneet

Sinulle taitaa olla vaikea paikka se, että koko muu maailma ei haluakaan miellyttää sinua. Useimmat oppivat tämän jo lapsena.

kyse on koko mies sukupuolesta.

Vierailija
133/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse samaistu kehenkään niistä. Mutta jos on pakko valita, niin enemmän niihin miespuolisiin hahmoihin, kuten Niiskuun (älykäs), Muumipeikkoon (innokas) ja Muumipappaan (kirjailija). Sarjan naishahmot ovat liian yksipuolisia. Kimittävä Myy, turhamainen Niiskuneiti ja rauhallinen äitihahmo Mamma.

Turhamainen Niiskuneiti avaa hyvin naisellisen turhamaisuuden ongelmaa, joka nykyään on näkyvämpää kuin koskaan ennen.

Sitten on Noita, uranainen ja yksinhuoltaja, joka kulkee aina omaa tietään. Erityiskyvyillä varustettu.

Mörkö, nainen hänkin, niin vahva että pystyy saamaan kaikki kauhun valtaan.

Tuutikki, käsiltään kätevä nikkaroija, maskuliininen ja itsenäinen nainen.

Myös mieshahmoissa on monipuolisuutta kuten arassa Nipsussa tai nörtti-Niiskussa.

Tarkoitin sitä, että naishahmoista on tehty useammin stereotyyppisiä ja negatiivisimmilla piirteillä varustettuja. On pissis (Niiskuneiti), raggari (Myy), katkera vanha eukko (Noita), epäsosiaalinen ja kiusattu (Mörkö), karen-kitisijä (Vilijonkka) jne. Aliisa on ehkä jokseenkin normaali naishahmo.

Mitä, onko Noita muka katkera?? Anna jokin esimerkki evidenssiksi! Luulen, että tulkintaasi vaikuttaa ajatus, että vanhojen naisten kuuluu olla katkeria. :D t. nainen 65 v, ei katkera.

Vierailija
134/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lapsena aina ihastunut naispuolisiin piirrettyihin hahmoihin niin siinä taitaa olla vahva syy miksi en pysty samaistumaan naispuolisiin hahmoihin.

T: Ysäripoju

Vierailija
135/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on sanottu monta kertaa pikku myyksi, ja kerran Ninniksi 🤣🤣 (koska sillä oli vaaleanpunaista). 😁

Jos kertoisin yhdelle kiusaajahenkiselle naiselle, jonka esikuva on pikku myy, että mua on moni sanonut kuin pikku myyksi, se varmaan suuttuisi ja sanoisi etten ole yhtään sen kaltainen.

Vierailija
136/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy on suosituin, sillä naisten kuuluu olla ekstroverttejä, äänekkäitä, komentelevia, kiukkuisia, kaiken tietäviä. Sellaisia niinkuin Myy.

Itse muistutan ehkä eniten Muumipappaa 😂 ja vähän myös Muumimammaa. Kummallakaan ei varsinaisesti ole mitään ihannenaisen piirteitä.

Eikös muumimamma nimenomaan ole stereotyyppinen ihannenainen? Palvelee ja hoitaa perheen yksin ilman muiden apua.

Vierailija
137/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja muumomammaksi on sanottu kanssa 😁

Vierailija
138/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy on suosituin, sillä naisten kuuluu olla ekstroverttejä, äänekkäitä, komentelevia, kiukkuisia, kaiken tietäviä. Sellaisia niinkuin Myy. .

Kirjojen Pikku Myy ei komentele muita vaan huolehtii omista asioistaan. Ei myöskään kiukkuinen, vaan toiminnallinen, utelias, rajoja rikkova (leikkaa muumimamman lankakerön halki ihan huvikseen kun on ompelukorissa). Ei myöskään kaikentietävä-

Piirretyssä hahmo on muutettu ikävällä tavalla ja  menetetty vapaus-elementti. Komenteleva tyyppi ei ole vapaa, vaan oman kontrollintarpeensa orja. Mikään ei voisi olla kauempana alkuperäisestä Pikku Myystä!

Lukekaa niitä kirjoja  - jos vielä jaksatte lukea kokonaisen kirjan sivun ylhäältä alas...

Vierailija
139/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lapsena aina ihastunut naispuolisiin piirrettyihin hahmoihin niin siinä taitaa olla vahva syy miksi en pysty samaistumaan naispuolisiin hahmoihin.

T: Ysäripoju

En ymmärrä tuota logiikkaa! Eivätköhän useimmat naisetkin ole lapsena ihastuneet piirroshahmoihin, mutta ei se samaistumista estä, päinvastoin. Parhaitenhan ihminen samaistuu sellaisiin ihmisiin, hahmoihin ja eläimiin joista tykkää.

Itse olin lapsena ihastunut Aladdiniin, ja myös samaistuin häneen.

T. ysärityttö

Vierailija
140/175 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy on suosituin, sillä naisten kuuluu olla ekstroverttejä, äänekkäitä, komentelevia, kiukkuisia, kaiken tietäviä. Sellaisia niinkuin Myy. .

Kirjojen Pikku Myy ei komentele muita vaan huolehtii omista asioistaan. Ei myöskään kiukkuinen, vaan toiminnallinen, utelias, rajoja rikkova (leikkaa muumimamman lankakerön halki ihan huvikseen kun on ompelukorissa). Ei myöskään kaikentietävä-

Piirretyssä hahmo on muutettu ikävällä tavalla ja  menetetty vapaus-elementti. Komenteleva tyyppi ei ole vapaa, vaan oman kontrollintarpeensa orja. Mikään ei voisi olla kauempana alkuperäisestä Pikku Myystä!

Lukekaa niitä kirjoja  - jos vielä jaksatte lukea kokonaisen kirjan sivun ylhäältä alas...

Tämäkin.

Mua on japanilaisessa animaatiossa ärsyttänyt se, että Mymmeli kysyi Muumimammalta, että voiko Pikku Myy asua siellä. Ikäänkuin olisi ollut siskonsa hoidossa ja sittemmin Muumimammalla. Se itsenäisyys viety tosiaan kokonaan. 

Ehkä oli liian radikaalia 90-luvun lapsille, että tämä hahmo päätti itse missä asuu ja miten jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi