Lopettakaa sen typerän KEHO-sanan hokeminen, kauniimpi sana on VARTALO
Ja ruumis on myös täysin ok sana. Se EI tarkoita pelkästään kuollutta.
Kommentit (176)
Se on eri asia. Keho tarkoittaa koko ruumista, myös päätä. Mutta eipä tuota keho-sanaa tule itse käytettyä, kun en tarvitse sitä mihinkään. Kehonrakentaja-sanaa kyllä käytän, mutta en laske sitä keho-sanan käytöksi, kun se on eri sana.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän ruumista. Jotkut tosiaan kuvittelee että tarkoittaisi vain kuollutta, no ei tarkoita.
Kekään ei käytä tollaista sanaan muutaku kuolleesta minun piireissä ainakaan.
Paljon nopeampaa ja helpompaa on sanoa keho kuin vartalo. Siinä keho -sanassa on vähemmän tavuja.
Keho on 1940-luvun tulokas. Kielitoimiston ensimmäinen hoitaja Hannes Teppo loi sen yhteistyössä Lääketieteen sanastolautakunnan kanssa. Lääketieteessä haluttiin nimittäin tehdä terminologista eroa kuolleen ja elävän ruumiin välillä. Apua sanan keksimiseen haettiin silloin viron kielestä, jossa keha tarkoittaa ruumista
Vierailija kirjoitti:
Kuustaapa paremmalta vartalorauha, ruhorauha, ruumisrauha 😂
Keho ja kroppa ovat yleisimpiä sanoja mitä käytän ruumiistani, joten onko se keneltäkään pois? Enemmänkin puheyhteydestä määriytyy mitä sanaa käytän milloinkin. Jos puhutaan seksikkyydestä niin silloin se on itselläni vartalo -sana käytössä.
Ei ruumisrauha olisi kenenkään mielestä hassu sana, jos se olisi vakiintunut yleiseen käyttöön kehorauhan sijaan. Eihän kehollinen kurituskaan kuulostaisi oudolta, jos ei olisi totuttu puhumaan ruumiillisesta kurituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torso on oikea sana
Torso on merkitykseltään suppeampi. Siihen eivät kuulu raajat.
Keho taas on osa useita yhdyssanoja, joissa vartalo-sanaa ei tavata käyttää. Kehonrakennus vaikkapa esimerkkinä.
Itse harrastan ruhonrakennusta. Ei tarvitse hikoilla niin paljon. Onnistuu ihan sohvallakin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Keho on 1940-luvun tulokas. Kielitoimiston ensimmäinen hoitaja Hannes Teppo loi sen yhteistyössä Lääketieteen sanastolautakunnan kanssa. Lääketieteessä haluttiin nimittäin tehdä terminologista eroa kuolleen ja elävän ruumiin välillä. Apua sanan keksimiseen haettiin silloin viron kielestä, jossa keha tarkoittaa ruumista
Usein kyllä näkee esimerkiksi rikosuutisissa sitä, että "vainajan kehosta löytyi luoteja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän ruumista. Jotkut tosiaan kuvittelee että tarkoittaisi vain kuollutta, no ei tarkoita.
Kekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi vaihtaa piirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sitä käyttää esimerkiksi lauseessa: "Luoti lävisti ruumiini." Tuossa yhteydessä siitä sanasta ei välity kuollut ruumis. Yleisestihän siitä sanasta tulee mieleen kuollut. Asiayhteys määrittelee mielikuvat sanavalinnoista.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kyllä näkee esimerkiksi rikosuutisissa sitä, että "vainajan kehosta löytyi luoteja".
Ei, vaan vainajan ruhosta löytyi luoteja.
Vierailija kirjoitti:
Keho ja kroppa ovat yleisimpiä sanoja mitä käytän ruumiistani, joten onko se keneltäkään pois? Enemmänkin puheyhteydestä määriytyy mitä sanaa käytän milloinkin. Jos puhutaan seksikkyydestä niin silloin se on itselläni vartalo -sana käytössä.
Mihin sellasta kehorauha-sanaa tarvitaan? Kyllä koskemattomuus ja käytöstavat on keksitty ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa tämä keho-sanan viljely alkoi? Joskus 2010-luvulla?
Ennen kaikki puhui vartalosta, puhekielisemmin kropasta ja ehkä vähän lääketieteellisemmin tai biologisemmin ruumiista. Eikä ruumis tarkoittanut vain kuollutta.
Keho-sanaa ei käytetty juurikaan, vaikka kyllä se toki ihan tiedossa oli.Tuntuu että melkein kaikki sanat on jotenkin vaihdettu typerämpiin ihan kymmenessä vuodessa tai ainakin 2000-luvulla. Ihan hyvät termit korvattu naurettavilla. Mikähän siinäkin on takana ettei normisanoja enää voi käyttää, kaikki pitää vääntää oudoksi. Esim puhuminen on yhtäkkiä "sanoittamista", mitä helvettiä. Sanoittaminen on biisin tekemistä, puhuminen on puhumista. Jne. Hulluja aikoja on eletty viime vuodet.
Taas yksi vajari tulee kertomaan, ettei ymmärrä sanoj
Hänellä oli pointti, toisin kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumis.
ruumis on hengetön
Terve sielu terveessä ruumiissa.