Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettakaa sen typerän KEHO-sanan hokeminen, kauniimpi sana on VARTALO

Vierailija
09.07.2022 |

Ja ruumis on myös täysin ok sana. Se EI tarkoita pelkästään kuollutta.

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI!

Vierailija
162/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tällaiset sanahölmöilyt ovat usein ohimeneviä. 20 vuotta sitten käytettiin sanaa "säveltää" siitä että joku ohjelmoi puhelimeensa tietyn soittoäänen. Muistan kun Pauli Hanhiniemi valitti siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörittelin hetken mielessä:

Kehonhuolto - vartalonhuolto - ruumiinhuolto 

Kehorauha - vartalorauha - ruumisrauha 

Kehon pesu - vartalon pesu - ruumiin pesu 

Keskikeho - keskivartalo - keskiruumis 

Ainoa yhteys missä löysin 'ruumis' sanan toimivaksi oli viimeinen. En lähtisi kieltämään mitään sanoja, käyttäisin asiayhteyteen sopivimpia.

Vierailija
164/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyään kun joku puhuu puolisostaan, ei voi yhtään tietää onko hänellä oikeasti puolisoa vai ei. Vähän sama kuin jos minä alkaisin sanomaan vaimoani seurustelukumppaniksi."

Minä usein kerron tapailevani naimisissa olevaa miestä...

Vierailija
165/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunein sana: keho

Sellainen neutraali sana: kroppa

Rumin sana: vartalo

Suoraan kylmiöstä: ruumis

Tarkoituksella ruma: ruho

Minusta kroppa ei ole koskaan tuntunut neutraalilta, vaan tosi teennäiseltä, ihan kuin joku yrittäisi kuulostaa nuorekkaalta ja pirteältä käyttämällä sitä. Se myös kuulostaa rumalta ja on hieman hankala äännettävä. Siksi en käytä.

Ruho kuulostaa myös rumalta. Siitä tulee mieleen rantaan ajautunut ja mädäntynyt valas. Kehokin kuulostaa rumalta, se tuo mieleen jonkun linnunpelättimen joka on tehty oljesta ja teräsverkosta. Ruumis ja vartalo ovat neutraaleja sanoja.

No itse olen käyttänyt kroppa-sanaa nimenomaan sieltä nuoresta ja pirteästä asti. :D Omaan korvaani ruumis kuulostaa vain ja ainoastaan kuolleelta, ja vartalo jollain hassulla tavalla sellaiselta vähän esineellistävältä sanalta.

Näin me ihmiset vaan ollaan erilaisia. Voi toki olla ikäpolvikysymyskin.

Vierailija
166/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tällaiset sanahölmöilyt ovat usein ohimeneviä. 20 vuotta sitten käytettiin sanaa "säveltää" siitä että joku ohjelmoi puhelimeensa tietyn soittoäänen. Muistan kun Pauli Hanhiniemi valitti siitä.

No jos joku ihan itse laittoi ne palikkapuhelimen tuut- ja piip-äänet juuri oikeille paikoille ja sävelkorkeuksille tehdäkseen itselleen uniikin soittoäänen, niin onhan se tietynlaista säveltämistä. Sävellyksen voi tehdä vaikka peltipurkkeja hakkaamalla.

Vierailija
167/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunein sana: keho

Sellainen neutraali sana: kroppa

Rumin sana: vartalo

Suoraan kylmiöstä: ruumis

Tarkoituksella ruma: ruho

Minusta kroppa ei ole koskaan tuntunut neutraalilta, vaan tosi teennäiseltä, ihan kuin joku yrittäisi kuulostaa nuorekkaalta ja pirteältä käyttämällä sitä. Se myös kuulostaa rumalta ja on hieman hankala äännettävä. Siksi en käytä.

Ruho kuulostaa myös rumalta. Siitä tulee mieleen rantaan ajautunut ja mädäntynyt valas. Kehokin kuulostaa rumalta, se tuo mieleen jonkun linnunpelättimen joka on tehty oljesta ja teräsverkosta. Ruumis ja vartalo ovat neutraaleja sanoja.

No itse olen käyttänyt kroppa-sanaa nimenomaan sieltä nuoresta ja pirteästä asti. :D Omaan korvaani ruumis kuulostaa vain ja ainoastaan kuolleelta, ja vartalo jollain hassulla tava

Edesmennyt äitini käytti usein sanoja kroppa ja kintut. En ole muiden kuullut näitä käyttävän. Olis nyt 95v.

Vierailija
168/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan selvää kehotusta kansanryhmää vastaan!

:D

Vierailija
169/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edesmennyt äitini käytti usein sanoja kroppa ja kintut. En ole muiden kuullut näitä käyttävän. Olis nyt 95v."

Itse käytän molempia XD

T. Palstamamma 30v

Vierailija
170/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keho on wokejen ja läskien lässytyssana.

Sosialismi on rikos ihmiskuntaa vastaan! Alas sosialismi! Alas marxismi-leninismi!

Vierailija
171/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ja vartalo eivät ole synonyymejä.

Ja todellakin ovat.

https://www.synonyymit.fi/vartalo

Ei ole

https://kielikello.fi/ruumis-elava/

Vierailija
172/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinon ruholle rehu!

Sanoo joko kouvolalainen tai pohojalaanen hautajaisissa.

Vierailija
173/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa kroppa. Tai kostovartalo.

Vierailija
174/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke keho hoke heko heko heko

Vierailija
175/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Edesmennyt äitini käytti usein sanoja kroppa ja kintut. En ole muiden kuullut näitä käyttävän. Olis nyt 95v."

Itse käytän molempia XD

T. Palstamamma 30v"

Hienoa! Itse tykkään monipuolisesta ilmaisusta! 

Vierailija
176/176 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ja vartalo eivät ole synonyymejä.

Ja todellakin ovat.

https://www.synonyymit.fi/vartalo

Ei ole

https://kielikello.fi/ruumis-elava/

"Sana vartalo ei ole ruumiin ja kehon synonyymi, vaan sillä tarkoitetaan vain tiettyä osaa ruumiista."

Kielikello