Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä introvertti, joka et juhlissa avaa keskustelua: mitä toivot kanssaihmisiltä?

Vierailija
08.07.2022 |

Kiinnostaisi tietää mitä keskustelunaloitukseen kykenemätön introvertti toivoo kanssaihmisiltä sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlissa? Sanotaan, että sinut on istutettu häissä pöytään, jossa et tunne muita kuin ehkä mahdollisen puolisosi. Et itse aloita keskustelua, koska et osaa /jaksa. Mitä toivot muilta ihmisiltä ko. pöydässä?

a) että joku aloittaisi keskustelun esim. kysymällä miten tunnet juhlien järjestäjän? Tästä hän johdattelisi keskustelun sujuvasti seuraaviin aiheisiin.

b) että kaikki istuisivat hiljaa ja keskittyisivät ruokailuun, toistensa tarkkailuun tai kännykän selailuun.

c) jotain muuta?

Aidosti kiinnostaa tietää.

T. Se keskustelun yleensä avaava ekstrovertti

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta ne voi puhua, jotka jaksaa. Ihan sama mulle.

Heitin tämän kommentin keskustelun alkuun provona. Tähän mennessä se on saanut 70 tykkäystä. Aivan sairasta. V*ttuilu saa tykkäyksiä, mutta asialliset ja perustellut mielipiteet eivät. 

Vierailija
122/250 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuppisuuna istuminen ole aika epäkohteliasta muita ihmisiä kohtaan? Saathan sinä olla rauhassa omissa oloissasi sitten kun olet kotona. Minä viihdyn hyvin kotona pitkiäkin aikoja, mutta seurassa olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut. Puhuminen helpottaa kummasti ihmisten välistä kommunikaatiota.

Se, että on hiljaa eikä häiritse muita ihmisiä lärpätyksellään on mitä suurinta kohteliaisuutta ja huomioimista.

Miksi sinä koet että sinun puhumisessasi olisi turhaa lärpätystä? Jospa ne muut vain odottavat ja toivovat että se hiljainenkin tyyppi sanoisi joskus jotain. "Olipa hyvää kahvia" tai muuta vastaavaa.

"Olipa hyvää kahvia" on nimenomaan sitä turhaa lärpätystä. Miksi ihmeessä sellaista pitäisi sanoa ääneen.

ekstroverttien maailmassa se on sosiaalisuutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen 'kuuntelija', joka puhuu aina kun on jotain sanottavaa - ei liian usein, kun aika yleisesti aihe on jo ehtinyt jo vaihtua silloin kun olen muodostanut päässäni sanoiksi sen haluamani idean.

Usein käy niin että huomattavasti puheliaammat kaverit päätyvät keskustelemaan kahdestaan, ja ruumiinkielellä (niska näkyvissä) suljetaan se hiljaisempi kaveri ulkopuolelle. Joten minun toiveeni ekstroverteille onkin että vaikka joku ei puhuisi yhtä paljoa kuin te, älkää blokatko häntä.

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoittaa niska näkyvissä? Niin, että suljetaan sinut ikään kuin ringin ulkopuolelle ja käännetään selkä?

en ole tuo jolta kysyit, mutta kyllä. Introverteille tehdään niin usein.[/quote

Uskon, että näin käy jos se introvertti näyttää tylsistyneeltä. Jos introvertti taas näyttää kiinnostuneelta ja esim. nyökkäilee, niin kyllä hänet pidetään mielellään ringissä. Tarkkaile siis perusilmettäsi. Kääntyvätkö suunpielet alaspäin, huokailetko? Jos latistat tunnelmaa, niin kiusaus kääntää niska on kyllä suuri.

En pyytänyt neuvoja, kiitos vain...

Minä hymyilen hyvin usein, en huokaile, kuuntelen ja katson silmiin. Osaan myös lukea toisten eleitä, joten en tunkeile kysymyksilläni enkä aseta toista tilanteeseen, jossa kysyn häneltä jotain, jota hän ei ehkä halua kuuluttaa koko ryhmälle. Introverteille vain käännetään selkä helposti, koska kheidät koetaan uhkaksi.

Uhkaksi? Millä tavoin? En minä ainakaan koe. Jotkut ehkä tylsiksi, mutta en uhkiksi.

Vierailija
124/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen 'kuuntelija', joka puhuu aina kun on jotain sanottavaa - ei liian usein, kun aika yleisesti aihe on jo ehtinyt jo vaihtua silloin kun olen muodostanut päässäni sanoiksi sen haluamani idean.

Usein käy niin että huomattavasti puheliaammat kaverit päätyvät keskustelemaan kahdestaan, ja ruumiinkielellä (niska näkyvissä) suljetaan se hiljaisempi kaveri ulkopuolelle. Joten minun toiveeni ekstroverteille onkin että vaikka joku ei puhuisi yhtä paljoa kuin te, älkää blokatko häntä.

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoittaa niska näkyvissä? Niin, että suljetaan sinut ikään kuin ringin ulkopuolelle ja käännetään selkä?

en ole tuo jolta kysyit, mutta kyllä. Introverteille tehdään niin usein.[/quote

Uskon, että näin käy jos se introvertti näyttää tylsistyneeltä. Jos introvertti taas näyttää kiinnostuneelta ja esim. nyökkäilee, niin kyllä hänet pidetään mielellään ringissä. Tarkkaile siis perusilmettäsi. Kääntyvätkö suunpielet alaspäin, huokailetko? Jos latistat tunnelmaa, niin kiusaus kääntää niska on kyllä suuri.

En pyytänyt neuvoja, kiitos vain...

Minä hymyilen hyvin usein, en huokaile, kuuntelen ja katson silmiin. Osaan myös lukea toisten eleitä, joten en tunkeile kysymyksilläni enkä aseta toista tilanteeseen, jossa kysyn häneltä jotain, jota hän ei ehkä halua kuuluttaa koko ryhmälle. Introverteille vain käännetään selkä helposti, koska kheidät koetaan uhkaksi.

Uhkaksi? Millä tavoin? En minä ainakaan koe. Jotkut ehkä tylsiksi, mutta en uhkiksi.

huomaa, että olet ekstovertti etkä osaa kuunnella ihmistä.

Vierailija
125/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuppisuuna istuminen ole aika epäkohteliasta muita ihmisiä kohtaan? Saathan sinä olla rauhassa omissa oloissasi sitten kun olet kotona. Minä viihdyn hyvin kotona pitkiäkin aikoja, mutta seurassa olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut. Puhuminen helpottaa kummasti ihmisten välistä kommunikaatiota.

Se, että on hiljaa eikä häiritse muita ihmisiä lärpätyksellään on mitä suurinta kohteliaisuutta ja huomioimista.

Miksi sinä koet että sinun puhumisessasi olisi turhaa lärpätystä? Jospa ne muut vain odottavat ja toivovat että se hiljainenkin tyyppi sanoisi joskus jotain. "Olipa hyvää kahvia" tai muuta vastaavaa.

"Olipa hyvää kahvia" on nimenomaan sitä turhaa lärpätystä. Miksi ihmeessä sellaista pitäisi sanoa ääneen.

Ei välttämättä ollenkaan turhaa lärpätystä. Riippuu tilanteesta.

Toisinaan käy niin, että hiljaisuus tuntuu kiusalliselta. Vieraat ihmiset vaikkapa joutuvat yhdessä samaan tilaan, eikä kukaan sano mitään. Jos jää pitää siinä tilanteessa sulattaa, niin ei kannata ruveta puhumaan uskontoa tai politiikkaa.

Kahvista ja säästä höliseminen on sopivan neutraalia ja kaikille tuttua tarinaa, että siihen jutusteluun voi kuka tahansa osallistua, jos haluaa. Kahvin kehumisen funktio ei tällöin olekaan kahvia koskevien tosiasioiden tai makumieltymysten lausuminen vaan repliikki on testi, onko porukassa halua jutusteluun vai ei. Mikäli kahvirepliikkiin kukaan ei tartu, niin siitä voi päätellä, että ilmeisesti halua rupatteluun ei ole ja on hyvä olla itsekin hiljaa.

Jos kahvirepliikki ei saa vastakaikua ja itse jatkaa meuhkaamista, käyttäytyy vähän tökerösti.

Vierailija
126/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmeen juttu tämä on? Ei introverttiys tarkoita sitä, että ihmisellä ei olisi sosiaalisia taitoja tai keskustelukykyä. Ylimielinen aloitus.

En tarvitse sinulta yhtään mitään, osaan ihan itse avata keskustelun, jos keskustelua haluan.

Vierailija
127/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ihmeen juttu tämä on? Ei introverttiys tarkoita sitä, että ihmisellä ei olisi sosiaalisia taitoja tai keskustelukykyä. Ylimielinen aloitus.

En tarvitse sinulta yhtään mitään, osaan ihan itse avata keskustelun, jos keskustelua haluan.

Ei tarkoitakaan.

Introvertti voi muiden mielestä olla hyvinkin taitava sosiaalisesti. Vieläpä introvertit ovat erinomaisia keskusteljioita, sillä introvertti kuuntelee, ajattelee sekä analysoi, mitä keskustelukumppani sanoo. Sen jälkeen introvertti miettii ekstroverttejä enemmän, miten vastaa ja mitä sanoo.

Ainakin minä keskustelen paljon mieluummin introverttien kuin ekstroverttien kanssa. Ekstrovertti ei oikeastaan edes keskustele vaan esiintyy.

Vierailija
128/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoitakaan.

Introvertti voi muiden mielestä olla hyvinkin taitava sosiaalisesti. Vieläpä introvertit ovat erinomaisia keskusteljioita, sillä introvertti kuuntelee, ajattelee sekä analysoi, mitä keskustelukumppani sanoo. Sen jälkeen introvertti miettii ekstroverttejä enemmän, miten vastaa ja mitä sanoo.

Ainakin minä keskustelen paljon mieluummin introverttien kuin ekstroverttien kanssa. Ekstrovertti ei oikeastaan edes keskustele vaan esiintyy.

Joo toi on muuten juuri niin. Ja jos on taitava ja karismaattinen henkilö, niin se esiintyminen voi olla miellyttävääkin seurattavaa.

Osallistaminen (oksettava uudissana) ei ole.

129/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

C. Muut voi puhua jos haluavat, vastaan jos multa jotain kysytään.

Vierailija
130/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on oikeastaan ihan sama.  En oikein tykkää udella ihmisiltä henkilökohtaisia asioita ja ihan tuntemattomista ei tiedä yhtään, mistä he ovat kiinnostuneita. Kyllä mä koetan jotain keksiä, jos on kiusallinen hiljaisuus. Esim. häissä joku neutraali "kivat kukat tässä pöydässä".  Kyllä se helposti menee siihen, että jos on yksikin jonka tuntee, on helpointa osoittaa keskustelun avauksen hänelle. 

Ap kysyi väärällä sanalla. Jos tarkoitat ujoa ja arkaa, kysy sitten niillä sanoilla. Älä väärin käytä sanaa introvertti. 

Mulle parasta on isot massatapahtumat, joissa ei hirveästi kukaan kiinnitä huomiota. Niissä voi seilata ihmisten seassa niin ettei kukaan huomaa ettei kiinnitä huomiota missä meen ja mitä syön. Ei se keskustelu nyt erikoista ole, kyllä voi jutella, mutta tosiaan pitäisi tietää mikä toistaa kiinnostaa. Enkä mene kyselemään mitä se teidän tyttö tekee, koska se voi olla kiusallinen tilanne - siksi näin kun miehen sisaren entinen luokkakaveri kyseli viattomasti mitä miehen hulttiosisar tekee. Juopottelee, hanttihommia, tappelee miehensä kanssa, lapsi otettu huostaan, olisi ollut oikea vastaus. Siinä sitten asuu paikkakunnalla X ja on ollut  pätkätöissä piti vastata.  

Vierailija
131/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko moni introvertti varmaan jättää menemättä koko juhliin.

Tämä. Olen opetellut kieltäytymään jo alussa, niin ei sitten tarvitse keksiä myöhemmin jotain tekosyytä.

Vierailija
132/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti mieluummin keskittyy omiin ajatuksiinsa kuin lässyttämään sosiaalista small talkia. Siitä syytä introvertti viihtyykin hyvin omassa seurassaan. Jos joutuu jonkun ekstovertin hölöttäjän seuraan, niin eihän siinä kuule ajatuksiaan.

Vierailija
133/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, ettei minua kutsuttaisi juhliin. Mietin kuitenkin koko ajan, milloin voi lähteä kotiin.

Olet todella epäkohtelias. Mikset voi kieltäytyä kutsusta ja jäädä kotiin mököttämään? Joku on hyvää hyvyyttään kutsunut sut mukaan, ja sinä vain odotat poispääsyä. Aivan turhaa resurssien hukkaa kaikilta!

Ihanaa syyllistämistä. Harrastatko sitä useinkin? Taidat olla narsisti. Yleensä nykyään kieltäydynkin. Mutta kysymys oli, että mitä toivoisin, ja vastasin siihen totuudenmukaisesti, että toivoisin, että ei kutsuta. Kieltäytymistäkin voidaan pitää loukkaavana.

Vierailija
134/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meeppä ap Etelä-Eurooppaan niin ei oo tuota ongelmaa. Suomalaiset tuppisuut ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja juhlatilanteissa. Italiassa jo pieni lapsi oppii kysymään kuulumisia muilta.

Niin, mutta sitten kun tulee pandemia, ruumiita on sairaalan käytävät puolillaan parissa viikossa.

Vierailija
135/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En mene juhliin.

Vierailija
136/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas vähän asennepaskis alotus. introvertti ei osaa= introvertti ei halua. ja SINUN mielestäsi kaikkien pitäisi sitä ja tätä.

Vierailija
137/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, ettei minua kutsuttaisi juhliin. Mietin kuitenkin koko ajan, milloin voi lähteä kotiin.

Olet todella epäkohtelias. Mikset voi kieltäytyä kutsusta ja jäädä kotiin mököttämään? Joku on hyvää hyvyyttään kutsunut sut mukaan, ja sinä vain odotat poispääsyä. Aivan turhaa resurssien hukkaa kaikilta!

Ihanaa syyllistämistä. Harrastatko sitä useinkin? Taidat olla narsisti. Yleensä nykyään kieltäydynkin. Mutta kysymys oli, että mitä toivoisin, ja vastasin siihen totuudenmukaisesti, että toivoisin, että ei kutsuta. Kieltäytymistäkin voidaan pitää loukkaavana.

Kieltäytymisestä joku joskus loukkaantuu. 

Olen itse introvertti ja työni vuoksi olen jatkuvasti esillä ja tekemisissä ihmisten kanssa. Pärjään oikein hienosti, mutta sen hintana on, etten juurikaan jaksa nähdä viikonloppuisin ja iltaisin ketään. Pidän yhteyttä mieluummin tietokoneen ja tekstiviestien avulla.

Kun sitten saan kutsuja erilaisiin juhliin ja kyläilyihin ja tapahtumiin, niin tilanne on ikävä. En jaksa enkä siksi halua lähteä minnekään mutta toisaalta tunnen hieman syyllisyyttä, kun tajuan, että kutsuja saattaa pitää minua töykeänä ja loukkaantua. Mutta minun on pakko ajatella omaa jaksamistani. On saatava levätä, ja se tarkoittaa vetäytymistä sosiaalisista tilanteista.

Vierailija
138/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse introvertti sekä ujo. Pystyn silti hyvinkin sujuvaan keskusteluun ja vaikutan, ainakin moni on huomauttanut, sosiaaliselta. Asia onkin enemmän niin, että kykenen, mutta joudun pinnistelemään todella paljon. Sosiaalisuus ja small talk ei tule minulta luonnostaan ja oikeasti vihaan molempia. Olen kuitenkin lempeä ja kiltti ihminen sekä sen verran sivistynyt, että haluan jokaisella olevan hyvä olo seurassani. Esimerkiksi juhlissa pyrin siihen, että ihmiset viihtyisivät vaikka joutuisivat viereeni istumaan. Pyrin myös olemaan sensitiivinen sen suhteen, mistä aloitan keskustelun. En oikeastaan koskaan kysy mitään henkilökohtaista, vaan luotan siihen, että ihmiset kertovat asioista itse, jos haluavat. 

Ujous ei välttämättä näy ulospäin. Se on sisäistä kauhua siitä, että en osaa tai pysty sanomaan oikeita asioita oikealla hetkellä. 

Vierailija
139/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäytymisestä joku joskus loukkaantuu. 

Olen itse introvertti ja työni vuoksi olen jatkuvasti esillä ja tekemisissä ihmisten kanssa. Pärjään oikein hienosti, mutta sen hintana on, etten juurikaan jaksa nähdä viikonloppuisin ja iltaisin ketään. Pidän yhteyttä mieluummin tietokoneen ja tekstiviestien avulla.

Kun sitten saan kutsuja erilaisiin juhliin ja kyläilyihin ja tapahtumiin, niin tilanne on ikävä. En jaksa enkä siksi halua lähteä minnekään mutta toisaalta tunnen hieman syyllisyyttä, kun tajuan, että kutsuja saattaa pitää minua töykeänä ja loukkaantua. Mutta minun on pakko ajatella omaa jaksamistani. On saatava levätä, ja se tarkoittaa vetäytymistä sosiaalisista tilanteista.

Minulla ei ole vaikeuksia kieltäytyä sosiaalisista tilanteista, jotka liittyvät kavereihin (joita minulla oikeastaan ei edes ole). Ongelmia tuottaa perhe- ja sukujuhlat eli en koe voivani kieltäytyä kohteliaasti veljenpojan ylioppilasjuhlista tai äitini 65v-juhlista. Näitä tulee kuitenkin useita vuodessa. Jos sattuu samalle kesälle kahdet juhlat, olen ihan loppu. 

Vierailija
140/250 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että joku aloittaa juttelun ja vielä Kuuntelee mitä sanon. Lisäksi toivon, että juttelu olisi jotain muuta kuin toisista ihmisistä juoruilua.