Sinä introvertti, joka et juhlissa avaa keskustelua: mitä toivot kanssaihmisiltä?
Kiinnostaisi tietää mitä keskustelunaloitukseen kykenemätön introvertti toivoo kanssaihmisiltä sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlissa? Sanotaan, että sinut on istutettu häissä pöytään, jossa et tunne muita kuin ehkä mahdollisen puolisosi. Et itse aloita keskustelua, koska et osaa /jaksa. Mitä toivot muilta ihmisiltä ko. pöydässä?
a) että joku aloittaisi keskustelun esim. kysymällä miten tunnet juhlien järjestäjän? Tästä hän johdattelisi keskustelun sujuvasti seuraaviin aiheisiin.
b) että kaikki istuisivat hiljaa ja keskittyisivät ruokailuun, toistensa tarkkailuun tai kännykän selailuun.
c) jotain muuta?
Aidosti kiinnostaa tietää.
T. Se keskustelun yleensä avaava ekstrovertti
Kommentit (250)
tässäkin ketjussa on ekstrovertit tulleet neuvomaan introvertteja. Kuka sanoi, että voi auttaa vaikeasta asiasta yli (ei introvertti tarvitse apua esim. selviämään jostain kysymyksestä, introvertin luonne on olla sisäänpäinkääntynyt, introvertit pohdiskelevat ennenkuin avaavat suunsa, se ei ole merkki siitä, että olisi ujoa tai estynyt, tai että tarvitsisi apua), kuka antoi ohjeita, että laita suupielet ylöspäin (ei introvertit ole naama mutrulla kulkijoita), kuka näki, että introvertit eivät halua ottaa vetovastuuta, vaan vierittävät sen muiden niskoille, kuka mitäkin. Kaikki vääriä näkemyksiä introverteistä, mutta hyviä kuvauksia siitä mitä introvertit joutuvat sietämään IRL:issäkin.
Mitä toivon? En ainakaan mitään jatkuvaa turhanpäiväistä hölötystä. En siedä ihmisiä, jotka kyselee ja utelee ja käy hyökkäävästi sanallisesti päälle. Sellainen normaali asiallinen small talk on jees ja voin kertoa, että kykenen aloittamaan sellaisen ihan itsekin, jos tämä vastapuoli vaikuttaa sellaiselta, että hänen kanssa voisi olla jees vaihtaa muutama sana.
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta ne voi puhua, jotka jaksaa. Ihan sama mulle.
Eikö sinulla ole mitään velvollisuuksia edes yrittää antaaa omaa panostasi vaikkapa juhlissa? Sinä saat istua hiljaa ja muiden pitää yrittää ottaa vastuu. Tajuatko, että se on sama kuin vastuun sysääminen muille. Ei se ole niistä muistakaan kivaa yrittää väkisin puhua vieraiden kanssa, mutta joskus se on vaan pakko ettei tilanne mene kaikille kiusalliseksi. Ja samat velvollisuudet on sinullakin. Jos ei kelpaa, niin piruako menet sinne möllöttämään.
Minulle riittää, että minut huomioidaan kohteliaasti tervehtimällä, katsomalla silmiin tai lyhyellä jutustelulla. Inhoan keskustelua syömisen lomassa. Mieluummin keskityn ruoasta nauttimiseen kuin keskusteluun. Seuraan hiljaa ihan mielelläni toisten keskusteluja ja viihdyn tarkkailijan roolissa.
Uteliaat ekstovertit saavat olon lähinnä epämukavaksi. Älä kommentoi, että olen hiljainen ja miksi et puhu mitään, en minäkään sano sinulle ekstovertti, miksi olet äänessä koko ajan, etkö voisi olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole mitään velvollisuuksia edes yrittää antaaa omaa panostasi vaikkapa juhlissa? Sinä saat istua hiljaa ja muiden pitää yrittää ottaa vastuu. Tajuatko, että se on sama kuin vastuun sysääminen muille. Ei se ole niistä muistakaan kivaa yrittää väkisin puhua vieraiden kanssa, mutta joskus se on vaan pakko ettei tilanne mene kaikille kiusalliseksi. Ja samat velvollisuudet on sinullakin. Jos ei kelpaa, niin piruako menet sinne möllöttämään.
Vastuuta mistä? Siitä ettå keskustelu etenee. Minä introverttina viihdyn ihan ilman keskusteluja. Kannattaa hakeutua sellaisten seuraan, jotka ovat halukkaita keskustelemaan kanssasi.
Tässä tuntuu olevan oletuksena, että nämä introvertit ovat jotakin erityistapauksia, joiden mukaan juhlatkin pitäisi järjestää. Heillä on oikeus olla hiljaa, heillä on oikeus olla tekemättä mitään, heidän viihtyvyytensä on aina muiden vastuulla. Mielestäni ihan järjetöntä. Kai nyt introverttienkin pitää vähän edes yrittää. On todella ikävää, jos istut vaikka pöydässä ja yrität kysyä jotakin tai puhua vaikka säästä, niin toinen ei sano mitään. Tulee sellainen kuva, että se toinen halveksii sinua tai jotakin.
Minä olen sellainen tavis, en introvertti mutta en erityisen ekstroverttikään. Ja olen ollut lukuisissa pönötysjuhlissa alkaen rippujuhlista häihin ja ties mihin. Ja sen verran minulla on kunnioitusta noita tilaisuuksia kohtaan, että yritän edes esittää vaikka ei kiinnostaisi pätkääkään ja ympärillä on vieraita ihmisiä. Miksi minun pitää esittää, jos introvertit saavat itse tulla juhliin omilla ehdoillaan?
Tajuatteko ongelman? Ei millään pahalla, mutta jokaisen on vähän skarpattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huikkaan sivusta, että ei ole mikään pakko keskustella koko ajan, voi olla hiljaakin, jos ei ole mitään puhuttavaa 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuuta mistä? Siitä ettå keskustelu etenee. Minä introverttina viihdyn ihan ilman keskusteluja. Kannattaa hakeutua sellaisten seuraan, jotka ovat halukkaita keskustelemaan kanssasi.
No mitäs jos osallistut häihin, jossa joudut istumaan samassa pöydässä sen sulhon/morsiamen sukulaisten kanssa. Onko silloin oikein, että sinä möllötät hiljaa kun toiset yrittää edes vähän puhua jotakin? Kyllä alkeellinen small talk sentään kuuluu asiaan, varsinkin jos ollaan iloisissa juhlissa. En minäkään siitä erityisemmin nauti, mutta kuuluu asiaan. Sama kun hautajaisissa ei ekstrovertit hölise siunaustilaisuudessa, koska se ei kuulu asiaan.
Se se on epäkohteliasta jos on moottoriturpa eikä anna muille suunvuoroa mun veli on semmoinen ja jos yrittää sanoa jotain väliin sanoo että kuuntele, vaikka yrittää sanoa että nyt puhut hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus panostaa juhliin ja ottaa vastuuta keskustelemalla?? Wtf mä justiinsa luin??? 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus panostaa juhliin ja ottaa vastuuta keskustelemalla?? Wtf mä justiinsa luin??? 🤣🤣🤣
Niin? Monet juhlat on lopulta yhteisöllisiä juhlia, joissa on tiettyjä tapoja, kuten small talkin heittäminen. Luit ihan oikein. Jos olet niin yksinkertainen, että kuvittelet voivasi olla kaiken tapakulttuurin yläpuolella ja meneväsi juhliin hiljaa möllöttämään antamatta mitään, niin mietipä toisen kerran. Joku roti pitää olla ja alkeellinen kyky olla siellä juhlissa asiallisesti.
Tässäkin näkee millasta porukkaa extrovertit on. Haukkumassa toisia mököttäjiksi, että pilaavat juhlat, ei kanna vastuuta yms yms. Ja tällasten k-päiden kanssa pitäisi jutella ihan vaan että HEILLÄ olisi hyvä mieli?
Mitäs jos vaikka nää läpäläpä ekstrot joskus opettelis kuuntelemaan ja ymmärtämään myös muita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se keskusteluun osallistuminen vastuun ottamista siinä mielessä, että se poistaa sen riskin että juhlat menevät ankeiksi jossa kukaan ei puhu kellekään ja juhlakalut tuntevat olonsa hekin kiusaantuneeksi, koska yleisö ei viihdy. Tästä syystä jokaisen tulisi kantaa kortensa kekoon, mikä on yksinkertaisimmillaan säästä puhumista tai sitä, että ei juo itseään änkyräkänniin ja häpäise juhlakaluja.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin näkee millasta porukkaa extrovertit on. Haukkumassa toisia mököttäjiksi, että pilaavat juhlat, ei kanna vastuuta yms yms. Ja tällasten k-päiden kanssa pitäisi jutella ihan vaan että HEILLÄ olisi hyvä mieli?
Mitäs jos vaikka nää läpäläpä ekstrot joskus opettelis kuuntelemaan ja ymmärtämään myös muita ihmisiä?
Mitä jos sinä vaan jäisit yksinkertaisesti niistä juhlista pois jos on noin helevetin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Monet juhlat on lopulta yhteisöllisiä juhlia, joissa on tiettyjä tapoja, kuten small talkin heittäminen. Luit ihan oikein. Jos olet niin yksinkertainen, että kuvittelet voivasi olla kaiken tapakulttuurin yläpuolella ja meneväsi juhliin hiljaa möllöttämään antamatta mitään, niin mietipä toisen kerran. Joku roti pitää olla ja alkeellinen kyky olla siellä juhlissa asiallisesti.
Juhlissa ei ole minkäänlaista velvollisuutta kenenkään puhua, viihdyttää ja lätistä muiden kanssa. Tämä on täysin sinun omassa päässä. Lätise keskenäsi kuinka paljon haluat, mutta juhliin kyllä ihan perinteiden mukaan saa kaikki kutsutut osallistua juuri sellaisina kuin ovat, vaikka sitten olisivat tuppisuuna koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sinä vaan jäisit yksinkertaisesti niistä juhlista pois jos on noin helevetin vaikeaa.
Sinullahan se tässä helvetin vaikeaa on kun pitää toisten puhumisista ja olemisista raivota. Jää keskenäsi kotiin, lässytä vaikka peilikuvallesi vihantäyteistä ylimielisyyttäsi.
Kannattaa mennä humalassa sinne juhliin. Humalassa juttua irtoaa ihan jokaiselta liiankin kanssa. Intorverttikin jaksaa kännipäissään osallistua ekstroverttien järjettömään hölötykseen.
Vierailija kirjoitti:
B tai c. Jos muilla on jotain keskusteltavaa, kuuntelen kyllä ihan sujuvasti, mutta ei minua välttämättä kiinnosta keskustellut vieraiden kanssa itse, enkä kaipaa sitä että minua välttämättä erityisesti yritettäisiin keskusteluun osallistaa.
Säälittävää, eikö sitä hiukan voisi ponnistella jos on muiden seurassa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuntuu olevan oletuksena, että nämä introvertit ovat jotakin erityistapauksia, joiden mukaan juhlatkin pitäisi järjestää. Heillä on oikeus olla hiljaa, heillä on oikeus olla tekemättä mitään, heidän viihtyvyytensä on aina muiden vastuulla. Mielestäni ihan järjetöntä. Kai nyt introverttienkin pitää vähän edes yrittää. On todella ikävää, jos istut vaikka pöydässä ja yrität kysyä jotakin tai puhua vaikka säästä, niin toinen ei sano mitään. Tulee sellainen kuva, että se toinen halveksii sinua tai jotakin.
Minä olen sellainen tavis, en introvertti mutta en erityisen ekstroverttikään. Ja olen ollut lukuisissa pönötysjuhlissa alkaen rippujuhlista häihin ja ties mihin. Ja sen verran minulla on kunnioitusta noita tilaisuuksia kohtaan, että yritän edes esittää vaikka ei kiinnostaisi pätkääkään ja ympärillä on vieraita ihmisiä. Miksi minun pitää esittää, jos introvertit saavat itse tulla juhliin omilla ehdoillaan?
Tajuatteko ongelman? Ei millään pahalla, mutta jokaisen on vähän skarpattava.
Miksi pitäisi skarpata. Minä viihdyn vallan hyvin niin että tervehdin yleisesti kaikkia ,onnittelen juhlakalua ja nautin tarjoilut. Kiitän juhlan järjästäjää ja lähden kotiin. Jos sinusta tuntuu kiusalliselta niin se ei ole muiden ihmisten ongelma.
Voisitko itse nähdä sen keskustelunaloituksen vaivan ja aihevalinnallasi pitää huolta siitä, että kenestäkään ei juoruta? Turha inistä ettei aihe miellytä, jos vain passiivisena odottaa, että joku avaa keskustelun.