Sinä introvertti, joka et juhlissa avaa keskustelua: mitä toivot kanssaihmisiltä?
Kiinnostaisi tietää mitä keskustelunaloitukseen kykenemätön introvertti toivoo kanssaihmisiltä sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlissa? Sanotaan, että sinut on istutettu häissä pöytään, jossa et tunne muita kuin ehkä mahdollisen puolisosi. Et itse aloita keskustelua, koska et osaa /jaksa. Mitä toivot muilta ihmisiltä ko. pöydässä?
a) että joku aloittaisi keskustelun esim. kysymällä miten tunnet juhlien järjestäjän? Tästä hän johdattelisi keskustelun sujuvasti seuraaviin aiheisiin.
b) että kaikki istuisivat hiljaa ja keskittyisivät ruokailuun, toistensa tarkkailuun tai kännykän selailuun.
c) jotain muuta?
Aidosti kiinnostaa tietää.
T. Se keskustelun yleensä avaava ekstrovertti
Kommentit (250)
Mun puolesta ne voi puhua, jotka jaksaa. Ihan sama mulle.
A
Nautin keskustelusta, mutta avaaminen on minulle usein vaikeaa. Olen kyllä opetellut sitäkin.
Toivon, että joku avaa keskustelun. Itseasiassa itselleni helpoin/miellyttävin on tilanne, jossa muut keskustelevat ja itse voin osallistua tarvittaessa. Keskustelun aloittaminen on minulle hirveän vaikeaa. Luulen kuitenkin ettei tämä johdu introverttiydestäni vaan ujoudestani.
Meeppä ap Etelä-Eurooppaan niin ei oo tuota ongelmaa. Suomalaiset tuppisuut ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja juhlatilanteissa. Italiassa jo pieni lapsi oppii kysymään kuulumisia muilta.
C.
Toivon, että voisin olla juhlista pois.
B tai c. Jos muilla on jotain keskusteltavaa, kuuntelen kyllä ihan sujuvasti, mutta ei minua välttämättä kiinnosta keskustellut vieraiden kanssa itse, enkä kaipaa sitä että minua välttämättä erityisesti yritettäisiin keskusteluun osallistaa.
Mä introverttinä kuuntelen muiden juttuja kiinnostuneena ja mielelläni, vaikka näyttäisin tylsistyneeltä. Jos vaaditaan paljon puhumista esim. kyselemällä paljon mun omista asioista, niin se tuntuu aika kuormittavalta. Suurin helpotus on jos juhlissa törmää johonkin puheliaaseen tyyppiin, joka hölöttää nonstop pari tuntia, kun oon kysynyt häneltä yhden kysymyksen. Täysi hiljaisuus tuntuu hassulta juhlissa, vaikka muuten siitä nauttisinkin.
Iso ero on myös siinä, että käydäänkö keskusteluja kahdenkesken vai isommalla "yleisöllä". Kahdestaan juttelen suht vapautuneesti, mutta heti jos on useamman ihmisen huomion keskipisteenä, niin se tuntuu ahdistavalta. Porukassa kuuntelen kyllä mielelläni muiden juttuja.
Jätä minut rauhaan. Puhu niiden kanssa, joita kiinnostaa loputon lärvinlänkytys.
Paitsi etten edes käy missään juhlissa, joten minuun henkilökohtaisesti et törmää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä introverttinä kuuntelen muiden juttuja kiinnostuneena ja mielelläni, vaikka näyttäisin tylsistyneeltä. Jos vaaditaan paljon puhumista esim. kyselemällä paljon mun omista asioista, niin se tuntuu aika kuormittavalta. Suurin helpotus on jos juhlissa törmää johonkin puheliaaseen tyyppiin, joka hölöttää nonstop pari tuntia, kun oon kysynyt häneltä yhden kysymyksen. Täysi hiljaisuus tuntuu hassulta juhlissa, vaikka muuten siitä nauttisinkin.
Iso ero on myös siinä, että käydäänkö keskusteluja kahdenkesken vai isommalla "yleisöllä". Kahdestaan juttelen suht vapautuneesti, mutta heti jos on useamman ihmisen huomion keskipisteenä, niin se tuntuu ahdistavalta. Porukassa kuuntelen kyllä mielelläni muiden juttuja.
Kiitos, tämä oli tosi hyvä vastaus. Hieman tosin huvittaa tuo, että koet hölösuun helpoituksena. :-D Mielestäni yksin hölöttäminen ilman muiden osallistamista on sosiaalisten taitojen puutetta siinä missä tuppisuisuuskin. Näyttäisi siltä, että sinulle on tärkeää ettet joudu keskustelussa valokeilaan, koska se saa sinut tuntemaan olosi epämiellyttäväksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meeppä ap Etelä-Eurooppaan niin ei oo tuota ongelmaa. Suomalaiset tuppisuut ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja juhlatilanteissa. Italiassa jo pieni lapsi oppii kysymään kuulumisia muilta.
Miksi lapsen pitäisi kysyä kuulumisia? Miksi pitäisi olla jenkkityylii eli ollaa niin mitä kuuluu, kiitos hyvää ym.......Ihmiset ovat erilaisia ja pääsääntöisesti sinun komenttisi ei pidä paikkansa.
Jos ne puheliaat malttaisivat hetken olla hiljaa, niin oikein mielelläni avaisin keskustelun. Ekstrovertti on harvoin sosiaalisesti äärettömän lahjakas, harva haluaa alkaa kilpahuutoon ;)
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta ne voi puhua, jotka jaksaa. Ihan sama mulle.
En tiedä olenko tuo tarkoitettu intro koska jotain aina saa aloitetuksi. Mutta jos paikalla on ekstrovertteja on kiintoisaa kuulla ja ystävällistäkin mistä he haluaisi puhua. Omat aiheet eivät aina ole yleisesti kiinnostavaa talkia. Olkaa hyvät vain.
No jos siinä pöydässä on muitakin kuin minä ja sinä, miksi sinun pitäisi saada juuri minut puhumaan? Keskustele niiden muiden kaltaistesi kanssa. Kyllä minä sitten osallistun kun on jotain lisättävää keskusteluun, jos saan suunvuoron.
En odota mitään. Ei tarvitse tehdä mitään hyväkseni. Annat minun vain olla ja syödä rauhassa. Se, että en aloita keskustelua tarkoittaa, etten myös tarvitse juttuseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä oli tosi hyvä vastaus. Hieman tosin huvittaa tuo, että koet hölösuun helpoituksena. :-D Mielestäni yksin hölöttäminen ilman muiden osallistamista on sosiaalisten taitojen puutetta siinä missä tuppisuisuuskin. Näyttäisi siltä, että sinulle on tärkeää ettet joudu keskustelussa valokeilaan, koska se saa sinut tuntemaan olosi epämiellyttäväksi.
Ap
Ekstroverttiparka joutuu hölöttämään jos arvioi ettei tuosta introvertista irtoa mitään.
Mitä keskustelua. Nato. Ukraina. Onko muuta
Toivon ekstrovertilta jäänmurtamista, ja kun keskustelu on lähtenyt käyntiin niin antaa introjenkin puhua.
Itseasiassa tuo on meillä töissä juuri taktiikka. Ekstrovertit managerit rikkovat jään ja vetäytyvät takaviistoon kun introvertit alkavat puhua asiasta.
A tai b. En itse osaa vieraan kanssa aloittaa keskustelua, mutta voin kyllä tulla mukaan jos toinen aloittaa. Ei myöskään haittaa jos vieruskaveri ei juttele.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että joku avaa keskustelun. Itseasiassa itselleni helpoin/miellyttävin on tilanne, jossa muut keskustelevat ja itse voin osallistua tarvittaessa. Keskustelun aloittaminen on minulle hirveän vaikeaa. Luulen kuitenkin ettei tämä johdu introverttiydestäni vaan ujoudestani.
Just tätä olin tulossa kirjoittamaan.
Toivon että joku avaa keskustelun ja aluksi voin vain kuunnella, nyökkäillä ja mumista tarvittaessa jonkun sanan. Vähän ajan kuluttua voin jutella paljonkin mutten osaa avata keskustelua mitenkään luontevasti.
Niin minuakin kiinnostaisi tietää. Kiitos Ap:lle kun jaksat olla juhlien keskustelunavaaja.