Leikkimielinen huono äiti-ketju: mitä teet lastenhoidon suhteen leväperäisesti (tai jätät tekemättä)?
Minä:
-en vaihda vauvalle erikseen yöpukua, vaan nukkuu päivävaatteissa
-pidän vauvaa paljon lattialla tai sitterissä, enemmän kuin sylissä, että voin puuhailla omiani
-tutti on ahkerassa käytössä äänenvaimentimena ;)
Mites te muut?
Kommentit (128)
mutta tiukkis olen kyllä mieluummin kuin sellainen joka lyö laimin lapsen PERUStarpeet (kuten puhtaus).
Meilläkin retajaa lelut pitkin ...joskus retajaa yöpuvut lattioilla koko päivän, tiskit retajaa, ja sitärataa. Hyvin silti nukutaan. Laita sinä vaan oma kotis niinkuin tykkäät : )
Mitä te teette sitten koko päivän? Pysyykö teillä lapset rauhallisina ja tyytyväisinä ilman ulkoiluja? Meillä ainakin ulkoillaan jo ihan sen takia että se on pakko, muuten kaatuu seinät päälle ja tulee tekemisen puute. Siis kysyn tätä ihan vilpittömästi. Totta kai meilläkin on ulkoilun suhteen järki pelissä siinä mielessä, että jos on aivan järkyttävä keli niin ei sinne ole pakko mennä loskavellissä kahlaamaan. Mutta pääsääntöisesti ulkoillaan, ja pidän siitä itsekin, lisäksi usein puistossa on tuttuja jne.
pesemässä päivän pölyt pois. Olen aina parjannut itseäni monestakin pikkuasiasta, jotka haluaisin tehdä paremmin, mutta nyt huomaan että minähän olenkin loistava äiti ainakin näissä asioissa.
Vierailija:
Ja karstaa ei varmasti
tule, jos OIKEASTI hoitaa päänahkaa päivittäin. ...
- Suihkussa käyvät n. 2krt/vko ja saunassa aina lauantai iltaisin
- Päivällistä en joskus tarjoa jos ovat ulkona eivätkä valita nälkää
- lasten lakanat unohdan vaihtaa ja vaihdan ne 4 viikon välein (jos ei ole näkyvästi likaiset)
- en pakota käyttää hanskoja jos ei halua (sanon iteppähän kärsitte)
- vien lapset tarhaan vaikka itse olen lomalla koko viikon!!!!
- en siivoa kuin kerran viikossa
no on niitä lisää mut en jaksa kirjoittaa
Meillä ulkoillaan tosi laiskasti... varmaan sit lapsissa on eroja. Ei meillä ole mitään riehuongelmia. Lapset leikkii sisälläkin ihan nätisti keskenään tai äidin kanssa... en oo koskaan huomannut että ulkoilupäivinä esim. söisivät tai nukkuisivat paremmin.
Kaikkea sitä oppii, kun av:ta seuraa.
Meilläkään ei vauvalla ollut erillistä yöpukua. Jos päällä ollut body oli puhdas, se sai jäädäkin päälle. Vaatteiden vaihtaminen yöksi tuli ohjelmaan vasta sitten, kun lapsi alkoi syödä iltapalaa (ei vain maitoa) eli noin 8 kk iässä.
Meilläkään ei ulkoiltu kovin säännöllisesti lapsen ollessa pieni. Hän ei viihtynyt vaunuissa hereillä eikä unessa, vaatteiden pukeminen aiheutti aina kauhean huudon ja mitä sitten siellä pihalla olisi tehnyt, kun vauva on valmiiksi pahalla tuulella eikä suostu olemaan kuin sylissä. Sen jälkeen kun lapsi oppi kävelemään, on ulkoilusta vasta tullut mielekästä.
meidän tytölle ei tullut karstaa ollenkaan vaikka oli syntymästä asti paksu tukka ja kävi kylvyssä vain kerran viikossa. Älkää yleistäkö! Joillekin sitä vaan tulee vaikka kuin hyvin hoitaisi.
Meillä 11 kk lapsi:
- hampaat unohtuu pestä aina silloin tällöin (2 kpl hampuja)
- käy 1-2 krt/vk suihkussa tai kylvyssä (tietysti muut pesut iltaisin kuten pylly, kainalot, kasvot, kädet)
- kädet pestään vain iltaisin
- syö purkkiruokaa (ihan täysin mun laiskuutta!)
- nukkuu monesti päivävaatteissa eli bodyssa ja potkuhousuissa, jos ovat puhtaat. Syystä että inhoaa potkupukua.
Vierailija:
- lasten lakanat unohdan vaihtaa ja vaihdan ne 4 viikon välein (jos ei ole näkyvästi likaiset)
Miten voit UNOHTAA???
Äippäni on ainakin ikänsä ollut sairaalassa töissä ja sanonut että iholle on hyväksi jos käy vaan joka toinen päivä suihkussa. Tuokin tietysti riippuu miten paljon päivän mittaan joutuu rehkimään. Hikoilun määrä voi olla joskus niin minimaalinen että suihkussa käynti voi olla kotioloissa ollessa näennäistä. Alapesu tottakai tehdään montakin kertaa päivässä ja kainalot pestään joka päivä. Kokovartalosuihkuttelua lähinnä tarkoitin siis tuolla joka toisella päivällä! Tukkani pyrin pesemään pari kertaa viikossa sillä jos pesisin useammin niin sitä tiheämmin hiukset rasvoittuvat. Siitä seuraa vaan pesukierre jonka voi ihan hyvin ehkäistä.
Jos alettaisiin hyysäämään hulluna kaikkia pikkujuttuja niin kaikki aika menisi siihen. Haluan tehdä kompromisseja että ehdimme tekemään kaiken tarpeellisen ja minä ehdin olemaan edes jotenkuten hyvä äiti!
Johan siinä kuivuu ihokin. Ei se vauva niin likaannu tai hikoa että olisi mitenkään tarpeellista. Huolehdi sinä vaan omastasi KUNNOLLA ja pese iho pilalle päivittäisellä kylvyllä.
Vierailija:
vauvasta asti, oli ihan selvä, että myös puhdas yöpuku siihen päälle. Sitten jotkut sanoivat korvaavansa leivällä ruuan:0( Ja alusvaatteita ei vaihdeta päivittäin? Puistattaa ajatuskin, kuinka likaista porukkaa oikein olette. Nyt kyllä ymmärrän miksi joillekkin vauvoille tulee karstaa ja joillekkin ei!! Meillä ei kummallakaan ole moista ollut. Miksi teitte lapsia, kun ette niistä jaksa huolehtia KUNNOLLA?
vauvoilla muka pitäisi vaihtaa alushousut päivittäin tai lasten lakanat kaksi kertaa viikossa.
hankkikaa kotiäidit elämä tai menkää vaikka töihin niin saatte aivoille jotain työtä
Vierailija:
vauvoilla muka pitäisi vaihtaa alushousut päivittäin tai lasten lakanat kaksi kertaa viikossa.
eli puhtaat vaatteet joka aamu ja puhdas yöpuku joka ilta. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Miksi lapsilla pitäisi pitää eri käytäntö??
Aikuinen on ihan eri asia kuin lapsi. Turhaan tuhlaat vettä/saastutat luontoa jne
Ehdotan että menet töihin niin saat jotain järkevää ajateltavaa
Miellä mies hoitaa ulkoilut lasten kanssa aina kun ehtii ja minulla kaikki aika menee siivomamiseen. Mieheltä siivoushommat ei luonnistu oikein, joten ei vaihtoehtoa. Koskaan ei varmaan lapset ole ulkona kun muut lapset ovat pihalla joten se ehkä harmittaa. Illemmaksi menee aina...
toivottavasti sulla ei ole lapsia, eikä tule
yöpukua. Meillä ainakin body&potkarit oli saattaneet vaihtua päivän aikana jo 2-3 kertaa kuolaamisen / puklaamisen yms. takia, ja nukkumaan mennessä vaatteet olivat siis joka tapauksessa kuivat ja puhtaat. Mitä helskutin väliä sillä on n. 0-8kk ikäiselle, mikä vaate on päällä nukkumaanmennessä - jos on puhdas ja lämpöinen!
(ja iltarutiinit meillä on muodostuneet pienelle muusta kuin yöpuvun vaihdosta - valojen sammuttamisesta, iltaimetyksestä, laulusta jne.)
Ja sitten tuosta hampaiden pesusta. Tosiaan vain iltaisin on pesty - aamulla ja aina aterioiden jälkeen xylitol-pastilli / purkka suuhun, kunhan riittävän vanha lapsi. Ja toistaiseksi ei yhtään reikää lapsilla ole (2 ja 4-v) ja hammashoitaja kehui hampaita hyvin hoidetuiksi.
Ja pottakoulutuksesta vielä. Tosiaankaan en yhtään kertaa opetannut / kantanut väkisin lastani potalle - selitin toki sen käyttötarkoituksen ja kerroin, että sitten kun alkaa olla " iso poika" , niin saa alkaa käymään potalla pisulla&kakalla). 2,5 lapsi sitten päätti alkaa toimia näin - ja homma oli siinä. Yövaippa jäi vuotta myöhemmin 3,5-vuotiaana myöskin kertalaakista ilman " koulutuksia" . Ei ole tämän laiskuriäidin pissoja/kakkoja lattioilta pyyhkiä / lakanoita vaihdella.. :)
Repikää näistä te niuho-kauhistelija-bakteerikammoiset-nipomammat...
Juu, tällaisissa asioissa kyllä. Mutta sitten taas annan lapseni touhuta vapaasti, en vahdi hysteerisesti vieressä. Lapseni on myös aika säännöllisesti yön ylikin hoidossa, kun on menoja (kaiken maailman juhlia) jne... Olen kokonaisotteeltani aika rento ja reipas, mutta mitä terveellisyyteen em. asioissa tulee, niin tiukkis, myönnän. Mutta kun uskon terveellisiin elämäntapoihin ja niiden kokonaisvaltaisasti hyväätekevään vaikutukseen. Ja inhoan kakkavaippojen siivoamista, joten mieluummin istutan säännöllisesti potalla. Kaikkeen tiukkuuteen löytyy hyvät selitykset :-). Ulkoileminenkaan ei ole mikään mun suosikkijuttu, mutta teen sen koska, a)ruoka maittaa paremmin ja b) uni on rauhaisampaa ja c) lapsi ei pitkästy sisällä niin nopeasti, kun ollaan myös ulkona.