Leikkimielinen huono äiti-ketju: mitä teet lastenhoidon suhteen leväperäisesti (tai jätät tekemättä)?
Minä:
-en vaihda vauvalle erikseen yöpukua, vaan nukkuu päivävaatteissa
-pidän vauvaa paljon lattialla tai sitterissä, enemmän kuin sylissä, että voin puuhailla omiani
-tutti on ahkerassa käytössä äänenvaimentimena ;)
Mites te muut?
Kommentit (128)
Tulipas tästä listasta leikkimielinen. Ihan naurattaa.
En uskalla omia " huono äiti" -juttujani laittaa tähän kun tällaista loanheittoa taas.
Vierailija:
Ei ole ihme, että meillä lapset kertoo kotona, että jonkun lapsen henki haisee pahalle. OKSETTAVAA!
Vierailija:
Karsta on päänahan verenkiertoon li...
Sitä voi ehkäistä päivittäisellä pesulla, mutta tehokkaampaa on päivittäinen harjaus ja verenkierron parantaminen sitä kautta.
Olet varmasti mahtava äiti lapsillesi! Voi kumpa itsekin osaisin ottaa rennosti, tiedänhän ettei d-vitamiinin unohtaminen tai hampaiden pesun väliin jääminen ole kovin kamlaa, mutta silti soimaan itseäni niistä. Meilläkin kyllä lauletaan ja hullutellaan lasten kanssa kaiket päivät, mutta sen lisäksi syyllitän itseäni petaamattomista pedeistä ja hiekanmuruista sohan alla. Olisipa ihanaa kun voisin todella olla itseeni tyytyväinen jo vaikka vaan sen takia että olemme viettäneet hauskan päivän ja oppineet paljon uutta, ei karsta vauvan päänahassa saisi pilata sitä tunnetta!
Kiva kuulla, että on muitakin, jotka menee välillä siitä mistä aita on matalin. Sehän on kuulkaa vaan inhimillistä.
Enemmän kuin yksikään laiminlyönti, joita täällä on paljastettu, minua huolestuttaa näiden moralisoijien mielenterveys. Jos tällaista leikkimielistä ketjua ja aika kevyitä syntejä ei voi lukea saamatta tuollaista kohtausta, niin kyllä jossakin krakaa ja pahasti.
Ja joo, noi HYI!!!! ja YÖK!!!!!! paljastaa minusta äo:sta aika paljon, sori vaan
T: Syntinen
Vierailija:
Kiva kuulla, että on muitakin, jotka menee välillä siitä mistä aita on matalin. Sehän on kuulkaa vaan inhimillistä.Enemmän kuin yksikään laiminlyönti, joita täällä on paljastettu, minua huolestuttaa näiden moralisoijien mielenterveys. Jos tällaista leikkimielistä ketjua ja aika kevyitä syntejä ei voi lukea saamatta tuollaista kohtausta, niin kyllä jossakin krakaa ja pahasti.
Ja joo, noi HYI!!!! ja YÖK!!!!!! paljastaa minusta äo:sta aika paljon, sori vaan
T: Syntinen
mutta ota huomioon että nyt on syysloma ja teinit ovat päivällä kotona. On heidän uusi harrastus käydä täällä TAHALLAAN ärsyttämässä ja haukkumassa kaikki vastaukset. Etkö tiennyt
Meidän 2 kk ei vielä erota yötä päivästä, nukkuu päivällä enemmän kuin yöllä ja vaatteita vaihdellaan sitä mukaa kun likaantuu. Miksi pitäisi olla joku erillinen yöpuku?!?
- pidän yli 6kk ikäisestä hiekkalaatikolla ja söi hiekanmurun jos toisenkin
- imetän vielä taaperoakin
- en pese lasten käsiä ja naamaa aina kun tullaan sisään tai aina kun käydään syömään tai edes sen jälkeen
- en vaihda lakanoita kuin silloin kun ovat likaset, eli joskus monta kertaa päivässä, joskus parin viikon välein, joskus mennut kuukauskin samoilla
- en silitä vaatteita
- kiroilen
- käyn hampurilaisravintoloissa lasten kanssa, ja jo hieman alle 1-vuotiaana ovat saaneet ranskalaisia, 1-vuotiaana ketsuppiakin!
Eli vauvalla pyörii äidin hormoonit vielä kehossaan sanottiin mulle.
Mutta joo...
Mä en kyllä halua että lapseni näyttävät homssuisilta mm. naamat pesemättä ruuan tai ulkoilun jälkeen. Siks toisekseen tuppaavat sotkemään likaisilla käsillään ja naamoillaan huushollia. Se teettää lisää työtä.. Siksiki itse pesen naamat ja kädet lapsiltani.
Kiroilu on mun mielestä lasten kuulleen aika negatiivinen signaali, sori vaan.
Mutta mä jotenkin pidän aikuistakin, jolla joka toinen sana on joku voimasana aika moukkamaisena...
petivaatteet vaihdan kerran kuussa,
on purkkiruualla,
ei olla joka päivä ulkona,
kylpee kahdesti viikossa,
saa herkkuja,
hampaiden pesu (6 hammasta) unohtuu myös usein,
on kai niitä muitakin....
Mikään haisuli ei pikkuinen (1v3kk) ole ja ihan hyvin tuo näyttää voivan.
Ihanaa huomata että muillakaan ei oo vedetty pipoo liian tiukalle, kyllä se tästä!
Vastapainoksi olen lapsen kanssa kotona, hän saa jakamattoman huomion, leikin hänen kanssaan ja hassutellaan.
näitä täydellisiä naisia.. Miten teillä riittää vuorokaudessa tunnit kun käytte itse kaksi kertaa päivässä suihkussa, lapset kylvetetään joka päivä, lakanat vaihdetaan joka viikko...... huhuh. Minä en voi mennä suihkuun kun oon lapsen kanssa yksin kotona, enkä oikee muutakaa siivoiluja, pitäähän lapsen kanssa leikkiä yms. Se on tärkeempää.
niinkun käydä kaupassa, suihkussa, siivota, täyttää ja tyhjentää pesukoneita, pyyhkiä pöytiä, kerätä tavaroita, haravoida lehtiä jne. Näistäkin hommista voi tehdä lapselle kivoja, lapsi nauttii niistä ihan yhtä paljon kuin jostain varsinaisista leikeistäkin (kyllä meillä toki leikitäänkin yhdessä lasten kanssa monta kertaa päivässä). Siinä samalla äiti sitten siis saa tehtyä kaiken tarpeellisen, koti ja piha pysyy siistinä, tulee ulkoiltua jne. Ja lapsi kaiken päälle vielä oppii siivoamaan, käymään kaupassa, korjaamaan jälkensä, mitä luonnossa tapahtuu jne. Ei tarvitse olla superäiti. Minusta on ihmeellistä ja väärin jos vanhemmat vaan istuvat lattialla ja leikkivät lasten kanssa jotaion palikkaleikkejä niin ettei itse suihkuun ehdi!
ei kyllä talviaikaan lapset käy suihkussa kuin kerran viikossa. Eivät yksinkertaisesti pysty käymään useammin, kun iho kuivaa. Pylly, kasvot, (kainalot) ja kädet tietenkin pestään. Rasvaa menee tälläkin tahdilla aikamoiset määrät.
Onpas muuten hauska ketju! Tässä sitä taas näkee, että kuinka mestareita äidit ovat toistensa syyllistämisessä. Eihän täällä sentään kukaan kertonut hakkaavansa lasta tai jättävänsä yksin kotiin lähtiessään itse baariin... Ja tätäkin tapahtuu.
Vierailija:
kun eivät nämä suurimmaksi osaksi kuulosta miltään pikkujutuilta. Ehkä mulla on pipo liian tiukalla, mutta kummastelen äitejä, jotka eivät ulkoile lapsensa kanssa, raitis ilma kun on kiistatta hyväksi lapselle, perusteli sitä ulkoilemattomuuttaan miten hyvänsä, eivät opeta potalle (ja puhe on jo yli kaksivuotiaista), antavat isojen lasten lutkuttaa tuttia, syytävät makeaa lapselleen päivittäin, viis veisaavat hampaidenpesusta jne... Unipuku on musta varsin hyödyllinen osa iltarutiineja: lapsi oppii yön ja päivän eron, meillä ainakin nukkumaanmeno on aina ollut melko helppoa ja kivutonta...En ole täydellinen itsekään, mutta mun laiminlyönnit koskevat enemmän leikkimistä ja tässä ketjussa mainittua käsienpesua, jonka suhteen olen kyllä yrittänyt tarmokkaasti ryhdistäytyä.
Minä pidän leikkimiseen liittyviä laiminlyöntejä pahempana kuin monia sinun mainitsemiasi. Riippuu tietysti millaisia leikkimiseen liittyviä laiminlyöntejä, mutta minusta on esim. tosi kamalaa, jos lapsen kanssa leikkiessä ei olla oikeasti läsnä ja ylpeitä ja kiinnostuneita lapsen leikeistä. Sillä voi olla henkisiä seurauksia, joiden hoito onkin huomattavasti hankalampaa kuin vaikka hampaiden.
Minusta:
- joka päivä ei tarvitse ulkoilla, kunhan joka päivä tarjoaa lapselle riittävästi mielenkiintoista tekemistä, joka voi tapahtua sisälläkin, ja ulkoilee kuitenkin muutaman kerran viikossa
- hampaiden pesu illalla riittää lapselle, varsinkin jos lisäksi xylitolia
- Unipuku on ihan turha. Meillä yöllä pidetyt vaatteet menee aina likaiseksi aamiaispöydässä ja en viitsi ostaa kaappia täyteen erillisiä pyjamia, kun t-paita ja mukavat housut ajaa saman asian. Itsekin nukun t-paidassa. Meilläkin nukkumaanmeno on helppoa ja kivutonta. Toki illalla pistetään mukavat ja puhtaat kuteet päälle pesujen jälkeen, mutta samoja saatetaan toisena päivänä pitää päiväsaikaan kotona.
- potalleopettamiseen ja tuttiin en ota kantaa, kun nämä ovat meillä hoituneet aikaisin ja ongelmitta.
Omia syntejäni:
- kesällä en pidä lapsella hattua ja syksylläkin alan käyttää paljon myöhemmin kuin muut puistossa.
- kotona lapset on aika usein pelkissä kalsareissa, kun vessassa käydessään itse riisuvat muutkin vaatteet, enkä jaksa pukea sata kertaa
- aika usein ulkona kumpparit jalassa eikä kengät, kun osaa pukea ne ja ehtii laittamaan ennen kuin kaivan kengät esiin
- puuroa ei ole läheskään päivittäin
- joskus reissussa kolmevuotiaskin saa purkkiruokaa
Vierailija:
en usko kenenkään täällä väittäneen, että pyjama kuuluu lapsen perustarppeisiin, vaan että aika monet laiminlyönnit olivat vähän pientä vakavampia. Perustarve on ehkä liian suureellinen ilmaisu. Mutta edelleen ihmettelen äitejä, joiden mielestä on ihan ok olla ulkoilematta, antamatta d-vitamiinia, opettamatta potalle ja olla vieroittamatta tutista vähän isompaa lasta. Juu, tuskin kenenkään elämä näistä laiminlyönneistä pilalle menee, eikä asia minulle kuulu.
D-vitamiinit muistan itse antaa. Mutta esim. minä en ole aikanani saanut kuin eka pullollisen d-vitskuja. Äitini ei tiennyt, että niitä ois pitänyt antaa enemmän. Kun ei kukaan ollut hänelle muistanut sitä kertoa. Ja ihan hengissä olen ja tervekin, as far as know.
Tutista vieroittamiseen en sano mitään.
Minä en jaksa vahtia lapsiani hysteerisesti. Nelivuotias ulkoilee joskus omin nokkinensa, tai naapurin lasten kanssa, omalla pihalla. Yksivuotias kiipeilee sohvilla ja tuoleilla.
Meidän lapset on usein alipuettuja verrattuna naapureiden lapsiin. Jos nelivuotias sanoo ettei halua hanskoja, ei tarvi laittaa. Päiväkotia varten meillä on sääntö, että jos päiväkodin tädit sanoo, että pitää olla hanskat, on ne laitettava.
Kuralätäköt on tehty hypittäviksi ja puut kiipeiltäviksi. Annan lasteni kiipeillä, vaikka muut ympärillä kieltävät omiaan. Kannustan sellaiseen, mitä muut pitävät pahana. Esim. keinussa tositosi lujien vauhtien ottoon, tikapuille kiipeämiseen jne.
Purkkiruoka on hyvä ruoka, ainakin meillä.
Nelivuotias juo aina aamupalaksi kaakaota, ei syö mitään.
Lapset kirmaa sisällä missä vaatteissa haluavat. Jos se vaatetus on pelkät alushousut, fine with me. Samoin ulos saa mennä käymään vaikka avojaloin keskellä talvea. Kyllä routa porsaat kotiin ajaa ;-)
Meidänkään lapset ei käy joka ilta suihkussa/kylvyssä. Kahdesti viikossa on saunapäivä, se riittää ainakin näin talviaikaan.
-129
- Lapset syödä murustelevat sängyssä ja joka huoneessa.
- Telkkaria ja videoita katsotaan liikaa.
- Meillä myös saa olla ulkona kylmälläkin ilman rukkasia (kun eihän ne kädessä voi tehdä mitään!).
- Herkkuja syödään koska sattuu.
- Uhkaillaan, kiristetään ja lahjotaan...
- Nauretaan lasten kanssa pieruhuumorille sen sijaan että opetettaisiin " ihmisten tavoille" .
- Niin ja yöpukua ei käytetä, lapset nukkuvat alushousuilla.
Vierailija:
Meilläkin retajaa lelut pitkin ...joskus retajaa yöpuvut lattioilla koko päivän, tiskit retajaa, ja sitärataa. Hyvin silti nukutaan. Laita sinä vaan oma kotis niinkuin tykkäät : )
Videoita katsotaan liikaa.
Äiti istuu netissä liikaa
Siivotaan liian harvoin
Hammaspesut unohtuu varsinkin junioreilta
Lapset juoksee joskus päivisin paljain persein
Äiti juo ihan liikaa kahvia
Pinaattilätyt (valmisruokaaaaaa!!!!) on lasten lemppariruokaa
Mä oon ihan pyllystä! =) Mutta sepä ei häiritse mua!
Kaikille huonoille äideille ihanaa alkavaa viikkoa!
Vierailija: