*** Tammenterhojen torstai ***
Kommentit (28)
Onpas täällä taas keskusteltu tänään.. Aina välillä tietokoneen ohi kulkeissani olen lukenut uusimmat viestit, mutta kommentoimaan en ole " joutanut" . Kummallista, miten aika rientää vaikka ei mitään teekään ;) Ei vaan, suurimman osan mun energiasta vie kyllä toi poitsu 2,5v.. Sitä sen uhmaa.. ja näyttämisenhalua.
Mulle on iskenyt nyt sen pesänrakennusvimma. Se on tässä kasvanut viimeisen viikon aikana ihan mahdottomaksi. Mies mulle just tuossa suutahti, kun tein tänään sellaisen " att göra" - listan... Mm. puulattioitten hiomista ja maalausta, vaatekaappien rakennus, rappujen kunnostus.. Jokaisesta huoneesta (ja meillähän niitä on, neliöitä kolmattasataa, vähän on vielä rakentamattakin kylmää tilaa. Kotiteatterista mies haaveilee..) löytyy kyllä jotain parantamisen varaa. Ja noi jutskat tuossa listalla on kaikki enemmänkin miehelleni suunnattuja hommia. Minäkö vaativa...?
Mutta mua ärsyttää tällä hetkellä _suunnattomasti_ kun on kesken tämä remontti! GRRRR! Mies on rakennusalan ammattilainen, kirvesmies/puuseppä, että kaiken tekisi itse, mutta kun ei ole aikaa... Mietin jo, että palkkaisinko ulkopuolisen tekemään esim. tuon lattian, siitä ei kyllä mies tykkäsi mutta tulispahan valmiiksi.
Ostettiin talo 3v sitten, paljon ollaan saatu aikaiseksi, mutta hitaasti etenee. Molemmilla sydäntä lähellä vanha tyyli (talon henki 1900- luvun alusta), yritetään korjailla edellisen omistajan tekemiä tyhmiä modernisointeja. Ja se maksaa rahaa kanssa..
Myös verhoja ja muuta olen suunnitellut, vauvallekin pitäis tehdä vielä vaikka mitä, mm. se pinnasuojus..
Massuun ei sen kummempia kuulu. Tänään on supistellut, mutta laitan sen mun poleeraus/hionta-operaation piikkiin. Yritin puhdistaa meidän puuhellan kromi(?)osia sellaisella tärryyttävällä laitteella. Maha ei oikein tykännyt. Édelleenkin luulen, että luukas on istualleen tuolla masussa. Potkii kovasti alapäähän sekä selkäpuolelle, tuonne alas. Olen aika varma, että tunnen pään tuossa kohdun yläreunalla, joku kova pyöreä siinä liikkuu..
toivottavasti te kaikki sairaat parantuisitte nopeasti! Ei ole mukava sairastaa :( kuopuksen dagiksessa oli tänään vaan 3 lasta, kaikki muut mahataudissa (meillähän se oli jo toissaviikolla..). Kuopus yskii vielä kovasti, ja mie kanssa. valvottiin yöllä tunti ainakin yhdessä, kun molempia yskitti niin kovin. Aamulla oli taas vähän tönkkö olo, kun esikoinen tuli herättään.
Kuopus tänään avasi sanaisen arkkunsa. Maassa oli kovasti tippuneita puunlaehtiä. Kuopus: " Oho, mamma, kolla! Puu tippu lattialle!" Mulla meinas naurattaa, kun tajusin, mitä poika ajoi takaa.. ;) Siis lehtiä tippunut puusta maahan. Tuntuu mukavalta, kun poika vihdoin viimein alkaa puhumaan, jo sitä onkin ootettu.
Monttu: Meillä _oli_ kanssa tuollainen ongelmakisu.. Oli onneksi aika paljon ulkona, luukun kautta kulki sisällä. Ja ennen kuin ongelma kävi LIIAN pahaksi, kisu jäi auton alle :( Eli ei jouduttu tekemään lopetuspäätöstä, vaikka se kerkesi kyllä jo mielessä käydä. Ei ollut mitenkään mukava herätä aamulla, kun kissa oli p***onut sänkyyn, joko meidän tai pojan. Hermoja kyllä koetteli, mutta sitä ajatteli joka päivä, että jospa se viel äparantaisi tapansa, mutta en usko, että se siitä enää olisi fiksummaksi tullut. Meilläkin kyseessä leikattu poikakissa.
Anopeista.. Mä pistin välit poikki anoppiini kesällä. Että sellainen kokemus mulla on. Ei ymmärrä ei miten mun rakkaalla miehellä voi olla niin pöljä äiti, tuntuu tosi kummalla, mutta niin se vaan on, valitettavasti. Ainahan se ois paras pysytellä anopin kanssa väleissä, mutta mie en enää jaksanut.. Oon siitä tainnut tänne aiemmin kirjoitellakin?
Mä en, sorry, jaksa nyt kommentoida enää yhtään mitään.... Taidan raahautua tuohon sohvalle, kohta alkaa kotikatukin.. Mieskin pitäis yrittää lepytellä; eihän noilla remonteilla vielä NIIN kiire ole, kunhan ennen vauvan syntymää ois valmista :)
Mukavaa illanjatkoa kaikille!
Ardisia ja luukas (rv 26+3)
Niin, juu! Me ollaan keksitty vauvalle (jos se nyt poika on) nimi! Jos se vaan sitten naamaan passaa, niin sanotusti ;) Aivan ihana nimi ja sopivan tavallisen erikoinen, jatkaa tuota vanhaa linjaa esikoisen ja kuopuksen nimien kanssa. Olen niin onnellinen, kun luulin ettemme ikinä keksi enää kolmatta kivaa, muiden nimiin sointuvaa nimeä :) Sori, pakko hehkuttaa =)
Huomasin tossa Kotikatua katsellessa, ja samalla omaa napaa tutkiessa ;), että mun napa on alkanut taas tummua! Edellisessä, niin kuin tässäkin raskaudessa napa on pysynyt syvänä kuoppana, mutta väriä näköjään vaihtaa. Edellisessä raskaudessa tuli se linea negra(?) ja napa meni ihan mustaks. Nyt ei viivaa vielä ole, mutta napa se muuttaa väriä. Onko kellään muulla kokemusta? Oon vaan kuullut siitä navan pullahtamisesta ulos.
Vauva jaksaa jumpata! Alotteli tossa seiskan aikaan ja edelleen jatkaa mylläämistä, välillä pitää vaan lyhyitä taukoja =) Taidan olla jo valmis unimatin matkaan, väsyttää. Kauniita unia kaikille!
-tau-
Ja vau, sulinalle jo 30 viikkoa täynnä! Niin se vaan aika kuluu, hurjaa. Täältä sitä hiihdetään perässä hitaasti, mutta varmasti.
Tigger: juu, huomasin kirjoittelun jälkeen että neuvolakortista löytyy tosiaan se paljon puhuttu sf- käyrä! Näyttää siltä että mennään simpan kanssa tasan tarkkaan keskikäyrällä. Sanoinkin miehelle, että vauveli syntyy varmaankin tasan laskettuna päivänä, koska ultrissa koko vastasi molemmilla kerroilla juuri niitä viikkoja kuin pitikin. Ja nyt tasan keskikäyrällä tosiaan mennään.
Mirabellalle iso hali!! Huomasin itsekin, että fyysisen vaivan vuoksi saatu sairasloma teki todella hyvää myös pääkopalle. Ei kertakaikkiaan kykene enää suoriutumaan työstä ja kotimeiningeistä saatika itsestä huolehtimisesta enää niinkuin ennen.
Zatu: Nyt heitit pahan, mulla on verenpaine aina huidellut tosi alhaalla, välillä ihan huimaukseen asti vaikka on pikkuisen ylipainoa siunaantunut. Olisko ollut suurinpiirtein 116/68 tai siihen suuntaan.
Tukisukat mäkin ostin Sokokselta, mutta ne on tähän asti lojunut kaapin pohjalla. Ehkä huomenna kaivan ne esiin ja vedän jalkaan, vaikka hassulta tuntuu, vähän " mummotouhua" :)
Mahan ympärysG: taidan mennä heti mittaamaan (hui)!... 105 cm!
tähän onkin hyvä lopettaa ja lähteä katsomaan Housea kolmoselta, ootteko seurannut, hyvä sarja?!
nyssäkkä ja simppa 26 tasan (birgit2! näköjään pörrön kanssa samoissa mennään :) )
Täytyy taas kommentoida pikaisesti ennen kuin Lost alkaa. Kiitokset kaikille kommenteista. Se terkka on suht nuori ja kiva kylläkin että täytyy suhtautua asiaan ihan vakavasti jos hän on sitä mieltä, vaikka itsestä tuntuu vähän hassulle.
NASU - kurjaa jos ei toiset ymmärrä että teillä on omakin elämä. Meillä hyvät välit appivanhempiin, vaikka ne välillä ärsyttääkin. Ovat paljon hoitaneet esikoista ja auttaneet monessa asiassa. Välillä olen suoraan sanonut jos ärsyttää ja saanut vähän ilmaa puhdistumaan. Kiva että olo jo parempi.
Zatu - heitä tännekin pari pullaa iltateen seuraksi.
Ariella - tuosta ylenmääräisestä touhottamisesta oli just uudessa vauva-lehdessä synnytyksen jälkeiseen masennukseen liittyen. Oletko sä etuajassa ;-)
tau79 - toivottavasti maha on paremmassa kunnossa
Fable - pikaista paranemista.
(.) samaa kuin ennenkin, supisteli töissä koko päivän mutta kotona on ollut rauhallisempaa.
Isäntä ilmoitti lähtevänsä kaverinsa mökille huomenna. No saapahan olla sitten rauhassa, rupesi just äsken vit*ttamaan koko mies :-/
Ja Lostin kimppuun.
t. Mirabella ja Albert rv 29+3
Mulla molemmissa aiemmissa raskauksissa napa on muuttunut _valkoiseksi_! Siis ei ole pullistunut taikka tummunut, mutta navan ympärille on tullut vaalea, kutisevakin, rinkula, kummallista? Linea negra mulle tuli kanssa poikia odottaessa ja kakkosen jälkeen se jäi, heti nyt plussaamisen jälkeen se katosi, nyt ei enää viivaa ole. Hmm.. Vielä kummallisempaa... ;)
Lukasin äsken illan viestit läpi ja hieman helpotuin lukiessa tuosta Taun tummuneesta navasta. Siis mulla on kans ihan tummunut, oon ihmetellyt että lieneekö ees normaalia mutta kaipa. Alamahassa on taas tumma juova, mutta mun mielestä se oli poikaa oottaessa huomattavasti tummempi ja ulottui ihan napaan asti. Raskausarvilta olen edelleen säästynyt mutta verisuonet on aika selvästi näkyvissä mahan sivuilla. Ja eipä mikään ihme kun maha venyy ja venyy vaan.
Joskus käy mielessä, että minkähänlainen roikkumaha sitä jääkään, kun ei noi vatsalihakset ollut kovin kummoset ennen raskautta.
Olo rupee oleen jo parempi, mutta ihme masiskohtauksia siis tulee välillä. Kai se tää väsymyskin sen tekee. Käytiin ostaan pojalle talvikengät illalla ja samalla pyörähdin yhdessä lastenvaateliikkeessä katseleen vauvelille lakkia. Mutta eipä tahdo löytyä vastasyntyneen koossa. Sellaisia villaisia kypärämyssyjä oli, onhan nekin lämpimiä, mutta tuntui että niissäkin se pienin koko on aivan liian iso vastasyntyneelle. Toisaalta eipä sitä heti ulkoileen päästäkään.
Mistä te muut ootte löytäneet sopivia päähineitä? Tossut ja lapaset on siinä toppapuvussa kiinni, että niitä ei tarvi hommata.
Samaisessa liikkeessä katselin noita toppahaalareita sillä silmällä ja kyllä täytyy sanoo, että on ne hurjissa hinnoissa. Reilusti yli 70e maksoi suurin osa. Ja yhdessäkin haalarissa oli ominaisuutena vedenpitävyys???? Siis pienelle vauvalle tarkotetussa 62cm haalarissa.
Ei mee mun jakeluun. No, rääpäleelle saa kelvata ihan toi 30e haalari, en kyllä raaskis enempää laittaa. Eikä sillä ole kauaa käyttöökään.
Sitten vielä sellaista kyselen teiltä jotka otatte vanhat säilytyksessä olleet vaunut käyttöön...Voiko sitä vaunukopan kangasta mitenkään pestä. Siis sitä mikä ei ole irrotettavissa? Meillä on emmaljungan yhdistelmät vm-03, joissa on pestävä patja ja reunakangas, sekä se jalkapeitto. Mutta pesuahan toi vaunukopankin kangas vois kaivata.
Oon tänään pessyt monta koneellista vauvanpyykkiä ja haikeena oon muistellut esikoisen vauva-aikoja. Nyt se on jo niin iso poika olevinaan, vaikka kuitenkin niin pieni.
mutta nyt nukkuun, huomenna on se pirun hammaslääkäri aamusta, vien poikaa aiemmin hoitoon, saas nähdä saako tänä yönä nukuttua vai alkaako heti närästään kun pistää makuulle. en oo uskaltanut ees syödä paljoo kun sekin vaan pahentaa.
Hyvät yöt!
[color=blue]Fable [color=violet]heh :D oonkohan mä jo väsyny, ku luin, että tekohammas ku tarkotit takahammas :) Voi ei kohta mulla tosissaan alkaa vaivaan, ku mitään ei oo peipille valmiina. Tosin, että oon porukan peräpäässä hiihtäjiä viikkojen suhteen.
[color=blue]Tau [color=maroon]kuka sun ukon on opettanu leipomaan? Mä en oo viel kertaakaan nähny, mut ukon tätin mies leipoo kuulemma tosi hyvää rieskaa. Mä en vaan osaa kuvitella ukkoja leipomaan. Tai no on omaki ukko harjotellu, mut häätää yleensä mut pois etten vahingossakaan neuvo :/
[color=blue]Sulina [color=violet]niin huonekaluliikkeestä puhuinki. Sanoin sen siinä aiemmin, mut jotenki oletin sun lukevan rivien välistä ;) Huomenna tie vie sinne. Jospa saisin mieleisen lipaston.
[color=blue]Nyssäkkä [color=maroon]House pitää ehottomasti aina katella :)
[color=blue]Mirabella [color=violet]*viskaa nisun* huom! yhen vaan saat, ku mä aattelin napsia ite useemman :b
[color=blue]Navasta [color=maroon]että en muista miten viimeksi kävi :O ukkokaan ei muista ja se on ihme. Nyt joissain asennossa tulee sellanen hassun näkönen napa niinku kieleke :D tai taitaa olla koko ajan *hmm* tuijottelen täs sit kirjaimellisesti omaa napaa. .
Viivaa ei näy, mut masu se vaan karvottuu. Sekä käsivarret. Oisko mieshormooneja verissä ;)
[color=darkviolet]Yritin tuossa suomentaa Odotus-lehessä olevaa jooga ohjeistusta. En oikeen päässy puusta pitkälle. Aurinkotervehystä jäin miettimään eli ihan ekaan kohtaan. Mua hämää nuo hengitysmenetelmät. Tuntuu etten muista ohjetta ja siinä sitten pitäs pidättää hengitystä, ku tietyt liikkeet tehdään joko sisäänhengittäessä tai uloshengittäessä. .ja just tuo hengittäminen on tärkeintä koko touhussa. Jospa tuota huomenissa sais aikaseksi kokeiltua käytännössä onnistunko lainkaan.
Ajatus ei rullaa nyt yhtään enää. Luovutan ja meen hampaitten kuuraukseen. Hyviä öitä ja laittakaa tyynyt hyvin :)
Ekaks tota kissa-asiaa Montulle: Vaikea ja inhottava asia päätettäväksi! Meillä kans eläinlääkäri kyseli mahdollisesta stressistä kissalla... Mun mielestä tohtori, itse asiassa parikin on sanonut tosi hyvin:
" Lemmikin ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajalleen iloa, Ei huolta, murhetta ja vaivaa ylettömin määrin. Omistaja on vastuussa lemmikin hyvinvoinnista hyvässä ja pahassa. Eli jos eläin fyysisesti tai psyykkisesti ei voi hyvin on omistaja velvollinen tekemään vaikeitakin ratkaisuja.." Ja ei sisäkissan kuulu pissailla sisälle, varsinkin kun se on aiemmin kuitenkin tehnyt tarpeensa oikeaan paikkaan! Tsemppiä!
Nyt muistin niitä gallupeja: kahvia olen alkanut oikeastaan juomaan vasta tämän raskauden aikana. Pakko saada iso mukillinen tai kaksi aamulla " maitoa kahvilla" (puolet ja puolet)! Sillä kahvimukillisella saan myös pidettyä vatsan toiminnassa... Vielä vuosi sitten mulla meni kahvista maha samantien sekaisin!
Mahanympärysg: tuossa yritin jotain mittaa saada; suunnilleen 101cm. Enpä ole aiemmin raskauksissa mitannut mahan ympärystä... Kunpa muistaisin mitä se on ollut kauan kauan sitten hääpukua sovittaessa!
Raskauden helppous/vaikeusg: ehdottomasti vaikea raskaus kaikkine ihanine vaivoineen! Edelliset olleet lasten leikkiä tähän verrattuna. Varsinkin pojan odotus!
Anoppig: mulla ei ole anoppia elossa. Ja huh! Omankin äidin kanssa on riittävästi kestämistä!
Nyt tekemään voileipää: päälle juustoa ja suolakurkkua (sellaista venäl. valkosipulisuolakurkkua) Nam! Lapset naapurissa leikkimässä ja isäntä ylitöissä..
Voikaa hyvin ja paksusti Terhot!
t. H