Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette voi junassa istua omalle paikallenne?

Vierailija
06.07.2022 |

Ihmettelen, kun jatkuvasti näkee sitä, että joku istuu toisen paikalla ja sitten alkaa se hirmuinen säätäminen, kun pitää se väärällä paikalla istuja kaikkine tavaroineen häätää siitä ja siinä sitten käytävällä on vielä jonoksi asti muita asemalta tulevia matkustajia, eikä kukaan pääse liikkumaan...

Niin, miksi on niin vaikeata istua sille paikalle, joka lipussa näkyy? Kun sen voi nykyään varatessa jopa itse valita sen paikan.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. varusmiehet saavat matkustaa lomamatkojaan junalla ilmaiseksi mutteivät saa mitään erillistä paikkalippua.

Tämä on luonnollisesti aivan eri asia. Lisäksi, ikinään ostamallani paikalla ei ole istunut varusmies.

Vierailija
22/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen aina sitä, miten niin moni, jonka paikalla istutaan, suostuu mielin kielin itse etsimään sen vapaan paikan. Ovatko ihmiset niin arkoja, etteivät saa jotain väärälle paikalle parkkeerannutta uuvattia häädettyä hemmettiin? Itselläni ainakin alkaa heti kiehua, kun näen jonkun taliaivoin istuvan pokkana sillä paikalla, jonka olen itse ostanut. Siitä on sitten aikaa siirtyä sellaiset 10 sekuntia tai tulee isompi haloo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi siirtyä käyttämään linja-autoa jos ei osaa mennä omalle paikalleen.

Vierailija
24/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katson matkalippuani, katson paikallani istujaa ja kysyn, että onkohan se paikka nyt myyty kahteen kertaan, minulla on paikkalippu vaunun C paikkaan 38, mitä teidän lipussa on? Ja koska minulla on todiste kädessäni, se väärään paikkaan asettunut ryhtyy vänkeröimään, että onko muka tärkeää, onhan täällä tilaa. Siihen vastaan, että niinpä onkin, mutta minulla on paikkalippu juuri siihen, joten ole hyvä, käytä muut tilat hyväksesi. Siitä seuraa sellainen 5 minuutin tavaroidenkeruu ja pikkumaiseksikutsumisoperaatio, mutta kestän sen kyllä.

Pahimpia ovat lapset eli paikaltani löytyy joku 3-6v ikäinen, jolle sanon ystävällisesti, että hei, se ikkunapaikka on minun. Samalla hetkellä jostain muualta vaunusta isä tai äiti kiekaisee, että lapsella on lupa olla siinä. Silloin soitan konduktöörin paikalle samantien.

Vierailija
25/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä katson matkalippuani, katson paikallani istujaa ja kysyn, että onkohan se paikka nyt myyty kahteen kertaan, minulla on paikkalippu vaunun C paikkaan 38, mitä teidän lipussa on? Ja koska minulla on todiste kädessäni, se väärään paikkaan asettunut ryhtyy vänkeröimään, että onko muka tärkeää, onhan täällä tilaa. Siihen vastaan, että niinpä onkin, mutta minulla on paikkalippu juuri siihen, joten ole hyvä, käytä muut tilat hyväksesi. Siitä seuraa sellainen 5 minuutin tavaroidenkeruu ja pikkumaiseksikutsumisoperaatio, mutta kestän sen kyllä.

Pahimpia ovat lapset eli paikaltani löytyy joku 3-6v ikäinen, jolle sanon ystävällisesti, että hei, se ikkunapaikka on minun. Samalla hetkellä jostain muualta vaunusta isä tai äiti kiekaisee, että lapsella on lupa olla siinä. Silloin soitan konduktöörin paikalle samantien.

Mikä on konduktöörin numero?

Vierailija
26/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli korona-aikana hytti maksettuna, eli siis lisämaksulla haluttu se. Siellä oli ihmisiä, jotka ajettiin pois, ja menivät sitten viereiseen hyttiin. Sieltä konnari ajoi heidät pois, kun ilmeisesti eivät olleet hytistä maksaneet. Luulisi tässä vaiheessa jo tiedettävän, että hytti maksaa nykyään ekstraa.

Vierailija
27/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pääsin todistamaan tilannetta, jossa keski-ikäinen mies meni istumaan neljän hengen vastakkaisille paikoille. Hän itse istui ikkunapaikalle,  laittoi ison laukkunsa vieressään olleelle paikalle, heitti jalkansa vastapäiselle paikalle ja nukahti. Kolmen tunnin junamatkan aikana kävi yhtä sun toista matkaajaa ihmettelemässä, miten he pääsisivät paikalleen istumaan – samalla selvisi, ettei ukko ollut varannut yhtäkään kyseisistä paikoista, vaan hän vei kolmen muun ihmisen paikan röhnöttämisellään. Kukaan ei kehdannut herättää ukkelia, joten nämä muut matkustajat siirtyivät toisaalle, mutta pian heidät tultiin häätämään pois näiltä paikoilta, koska juna oli aivan täyteen varattu. Sitä tanssia oli samaan aikaan turhauttavaa ja huvittavaa seurata.

Vierailija
28/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut ongelmaksi. Välillä joku saattaa istua paikallani, silloin sanon "moi, anteeksi, tämä on paikkani". Aina on istuja pahoitellut ja siirtynyt.

Vierailija
29/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousen junaan ja istun ensimmäiselle vapaalle paikalle. Matkustan vain pysäkin tai kaksi niin en jaksa sen takia etsiä missä se paikkani on.

Vierailija
30/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on pariinkin otteeseen tultu räyhäämään, että istun heidän paikallaan. No kappas, ovatkin itse väärässä vaunussa tai eivät osaa lukea paikan numeroa. Aina yhtä rasittavaa, mutta tosiaan en ymmärrä tuota. Kerran äiti lapsineen istui jatkuvasti muiden paikoille ja siirtyivät joka asemalla, kun paikalle saapui sen varannut henkilö. Siis mikä hemmetin järki tossakin touhussa? 

Vierailija
31/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit samaan tien kysynyt että miksei sitä voi kerrankin elämässän olla perseilemättä. Se vastaus kiinnostaa todella.

Vierailija
32/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousen junaan ja istun ensimmäiselle vapaalle paikalle. Matkustan vain pysäkin tai kaksi niin en jaksa sen takia etsiä missä se paikkani on.

Eli astut esim. Tikkurilassa junaan, istut ensimmäiselle vapaalle paikalle ja matkustat pari pysäkinväliä Seinäjoelle? Siinä on todennäköisyys, että istut jonkun muun paikalle, joka joutuu tuon useamman tunnin matkan sitten selaamaan junassa ees taas kun tuollainen itsekäs ää li ö on istuutunut laiskuuttaan hönen paikalleen.

Vierailija
33/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun matkustin junalla, niin tasan varasin itselleni etukäteen hyvän paikan: tiesin, missä vaunussa on rauhallista istua. Varasin aina tietyn ikkunapaikan ja vessakin oli lähellä.

Eiköhän usein joku ollut istumassa tuolla paikalla ja valitteli, onko minun pakko päästä juuri siihen istumaan. Tottakai on, kun olen siitä paikasta maksanut ja sen hyvissä ajoin varannut, jotta saan mukavan paikan itselleni! Minua ei kiinnosta istua matkaani jossain meluisammassa vaunussa ja vaihtaa sata kertaa paikkaa, kun itse olisin se muiden paikalla istuva. 

Parhaat olivat näitä, jotka nillittivät, että kyllä he ovat varanneet juuri tämän paikan. Sitten kun kaivoivat lippunsa esille, niin huomasivat istuvansa aivan väärässä vaunussa. "Ai eikö tämä ollutkaan vaunu 3 ja ikkunapaikka 16, vaan tämä on vaunu 6 ja ikkunapaikka 16."

Vierailija
34/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, voi siirtyä käyttämään linja-autoa jos ei osaa mennä omalle paikalleen.

Kaukoliikenteen busseissakin on omat paikat, ne lukee lipussa.

Vierailija
35/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin tähän ärsyttävien ihmisten listaan ne, jotka nostavat penkille esim. lumisen tai sateesta märän matkalaukun. On nimittäin hirveän kiva, kun se matkustaja poistuu sinun paikaltasi ja siinä paikallasi on toisen vedettävän matkalaukun jättämä märkä läiskä.

Vierailija
36/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilpointa olisi jos ne varatut paikat näkisi jostain. Tai vaihtoehtoisesti paikkalippu pakolliseksi kaikille.

Vierailija
37/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa. Itellä onneksi niin lyhyt matka, että seison suosiolla, ettei tartte säätää.

Aina voi nousta kun joku tulee.

En jaksa käskeä kenenkään nousta.

Ne härskit paikanvaltaajat luottavat juuri siihen.

Ja siihen että paikalle on tulossa joku joka ei edes uskalla vastata kun tuntematon numero soittaa tms älyvapaata. Sano siinä sitten "Anteeksi mutta istutte paikallani, siirtyisittekö?"

Vierailija
38/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heilpointa olisi jos ne varatut paikat näkisi jostain. Tai vaihtoehtoisesti paikkalippu pakolliseksi kaikille.

No nykyään se on pakollinen, eli lippu ostetaan tiettyyn junaan ja tietylle paikalle. Sarjalippuunkin valitaan nykyään paikka, kun lippu aktivoidaan.

Eli olisiko varusmiehet nyt sitten ainoa ryhmä, jolla ei ole paikkalippua? Mutta heistä on harvemmin ollutkaan harmia, eli selvästi ovat ymmärtäneet, miten käyttäydytään asiallisesti, kun ei ole omaa paikkaa.

Vierailija
39/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nykyään se on pakollinen, eli lippu ostetaan tiettyyn junaan ja tietylle paikalle. Sarjalippuunkin valitaan nykyään paikka, kun lippu aktivoidaan.

Eli olisiko varusmiehet nyt sitten ainoa ryhmä, jolla ei ole paikkalippua? Mutta heistä on harvemmin ollutkaan harmia, eli selvästi ovat ymmärtäneet, miten käyttäydytään asiallisesti, kun ei ole omaa paikkaa.

Varusmiehillä on kyllä mahdollisuus varata paikkalippu valtion laskuun. Sitä en sitten tiedä, tekevätkö aina niin. Mutta koronan myötä nimenomaan on pyritty siihen, että kaikilla on oma paikka.

Vierailija
40/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korteissa ei ole paikkaa pösilö.

Korttilaisille on varattu paikkoja tietyistä vaunuista, pösilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi