Miksi ette voi junassa istua omalle paikallenne?
Ihmettelen, kun jatkuvasti näkee sitä, että joku istuu toisen paikalla ja sitten alkaa se hirmuinen säätäminen, kun pitää se väärällä paikalla istuja kaikkine tavaroineen häätää siitä ja siinä sitten käytävällä on vielä jonoksi asti muita asemalta tulevia matkustajia, eikä kukaan pääse liikkumaan...
Niin, miksi on niin vaikeata istua sille paikalle, joka lipussa näkyy? Kun sen voi nykyään varatessa jopa itse valita sen paikan.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viime junamatkalla en voinut valita itse paikkaani, koska se oli varattu työpaikan puolesta täysin mulkun työ"kaverin" viereen. Etsin junasta toisen paikan itselleni.
Seuraavalla kerralla varaat itse liput ja valitset paikan. Vai onko kyse kenties niin pienestä firmasta, että siellä on joku assari tekemässä varaukset? Silloin sanot hänelle, että et halua työkaverin viereen.
Sen verran suuresta lafkasta on kyse, ettei siihen yhdellä työntekijällä ole mitään sananvaltaa. Ja tässä tapauksessa ongelma oli vielä se, etten mistään olisi voinut tietää, että meidän oli tarkoitus matkustaa kahdestaan takaisin, koska menomatkalla olimme isommalla porukalla. Ei kiitos.
Tuo on aivan ok, kunhan ymmärrät nostaa persuksesi penkistä heti, kun joku käytävällä siihen seisahtuu ja sua katsoo.
Hyppelehdit pitkin junaa nöyrästi.
Näiden lisäksi mua ärsyttää ravintolavaunussa ihmiset, jotka istuvat siellä vaikka kuinka pitkään läppäreineen ostamatta mitään, eivät halua millään, että joku istuu viereen. Kauhean vaikeaa, jos joku sanoo, että onko tässä vapaata kun selvästi on. Ne on pieniä vaunuja, joiden pitää pystyä palvelemaan monta asiakasta, joten ilman muuta pitää sietää, että siihen samaan pöytään tulee muita ruokailemaan, kahvittelemaan tai ottamaan juoman.
Seurasin tätä kerran ja huomasin, että oli vain yksi nainen, joka piti tarkasti tavaroitaan pienellä alalla, kassiaan lattialla ja hymyili rohkaisevasti, kun joku halusi pöytään istumaan. Ei hän kauheasti seurustellut, kun teki läppärillä jotain, mutta selvästi antoi ilmi, että tietysti tähän saa istua. Se tuntui huomaavaiselta.
Ei mulle ole kukaan ärsyyntynyt kun menen varaamalleni paikalle ja sanon, että sorry, tämä on varaamani paikka, voitko siirtyä. Ijhan nätisti ovat siirtyneet. Pari on ehdottanut, että itse istun muualle, olen sitten sanonut, että en halua siirtyillä, siksi ostin paikan. Ei mitään draamaa. Tai siis, ainakaan en ole huomannut. Olisko mun pitänyt?
Älkää tutkiko niin tarkasti niitä ihmisten kulmakarvojen asentoja. Omalle paikalle mennessä ja siinä istujaa ppis hätistellessä ei tarvitse olla anteeksipyytelevän pahoillaan, ei myöskään vihainen, julma tai vahingoniloinen. Asenteen tulee olla things happen -tyylinen. Että ostin paikan ja tuun nyt tähän. Ikävää kun joudut siirtymään (paitsi että oikeasti ei kuulu minulle, itsehän valitsit olla ostamatta paikkalippua...)
on teillä ongelmat :'D
en ole moista jumppaa havainnut, mutta ostankin aina paikan ravintolavaunun yläkerrasta.
Suomalaiset on kyllä ihania. Juuri luin mikä kaikki häiritsee uimarannalla. No, tiivistettynä muut. Miksi niiden muiden pitää änkeä uimarannalle juuri silloin kun minäkin haluaisin!
En minäkään voi istua selkä menosuuntaan, en silti itsekkäästi vie toisen paikkaa. Se oma paikka pidetään jos meinataan matkustaa. Vauvan kanssa varasin paikan läheltä vaunujen paikkaa joten ei tarvinnut silloinkaan pölliä toisen paikkaa . Itsekästä ajatella että voin koska haluan eikä tarvitse kun en jaksa ja halua. Ostettu paikka kuuluu ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole kukaan ärsyyntynyt kun menen varaamalleni paikalle ja sanon, että sorry, tämä on varaamani paikka, voitko siirtyä. Ijhan nätisti ovat siirtyneet. Pari on ehdottanut, että itse istun muualle, olen sitten sanonut, että en halua siirtyillä, siksi ostin paikan. Ei mitään draamaa. Tai siis, ainakaan en ole huomannut. Olisko mun pitänyt?
Älkää tutkiko niin tarkasti niitä ihmisten kulmakarvojen asentoja. Omalle paikalle mennessä ja siinä istujaa ppis hätistellessä ei tarvitse olla anteeksipyytelevän pahoillaan, ei myöskään vihainen, julma tai vahingoniloinen. Asenteen tulee olla things happen -tyylinen. Että ostin paikan ja tuun nyt tähän. Ikävää kun joudut siirtymään (paitsi että oikeasti ei kuulu minulle, itsehän valitsit olla ostamatta paikkalippua...)
No mun mielestä se on ylimääräinen stressitekijä, kun ei pääse menemään sille paikalle jonka on itselleen varannut. Mitäpä jos hotellihuoneessa olisikin joku muu köllimässä, kun astut ovesta sisään? Ja siinä sitten vaivautuneeva odotellaan, kun toinen kerää kamansa ja häipyy... Verrattuna siihen, että astut tyhjään siistiin huoneeseen. Periaatteessa ihan sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
en ole moista jumppaa havainnut, mutta ostankin aina paikan ravintolavaunun yläkerrasta.
Suomalaiset on kyllä ihania. Juuri luin mikä kaikki häiritsee uimarannalla. No, tiivistettynä muut. Miksi niiden muiden pitää änkeä uimarannalle juuri silloin kun minäkin haluaisin!
Eli uimarannalla sinulle ihan ok, että sun pyyhkeellä makoilee joku muu ja joudut anelemaan, että voisitko nyt poistua, kun tämä on oikeastaan minun pyyhkeeni.
1. kerran matkustanut Helsinki-Keskisuomi Junalla paikka lippu oli .Viereni tuli sotaveteraani ja koko matkan paasasi sodasta kovaa.Myötä elin! Hyvä tajusin oikea asema jäädä pois. Minun valintani on aina onnipussi ja ylhäällä.Paika lipun saa pitkälle matkalle siihenkin.Kukaan ei vanhus portaita ei nouse ylös,J oten saa olla rauhassa.Loukamatta vanhuksia! Olen kohtelias aina.Mutta väistän jos vain mahdollisuus he.1 matka junassa riitti minulle ja toiste Junalla en menen minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä se on ylimääräinen stressitekijä, kun ei pääse menemään sille paikalle jonka on itselleen varannut. Mitäpä jos hotellihuoneessa olisikin joku muu köllimässä, kun astut ovesta sisään? Ja siinä sitten vaivautuneeva odotellaan, kun toinen kerää kamansa ja häipyy... Verrattuna siihen, että astut tyhjään siistiin huoneeseen. Periaatteessa ihan sama tilanne.
Ei ole. Hotelliin et voi mennä yöpymään, ellet varaa huonetta. Junassa voit kuitenkin matkustaa ostamatta paikkalippua, palveluntuottaja on tämän mahdollisuuden antanut. Eli paikallasi istuja istuu vapaassa tulossa siihen asti kun paikan varaaja eli sinä tulet paikalle. Jos käytät rautateitä, ymmärrät varmaan tämänkin. Jos muutaman sanan lausuminen on kauhea stressi, niin ehkä sitten on paras vaan pysyä kotona, mennä omalla autolla tai pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuan nainen kerran ihmetteli miksi matkustajilla on pakkomielle istuutua varaamalleen paikalle mikä on lippuun merkattu.
Tämä on varmaan se kolikon kääntöpuoli, nämä ihmiset pitää vaikeina nillittäjinä näitä omalle paikalleen haluavia. Voin vielä kuvitella kuinka ihmetteli millaisia tuppisuita kanssamatkustajat olivat, kun hänen rento ja rempseä olemuksensa yrittää vähän viihdyttää ja keventää kanssamatkustajien eloa railakkaalla äänellä. Voin myös kuvitella itseni sinne vaunun nurkkaan pöytäpaikalle takomassa sitä läppäriäni ja takakireänä nillittäjänä painamaan vastamelukuulokkeita syvemmälle korviini jotta kuulen omat ajatukseni. 🤣
Mietin ihan samaa. Menen aina istumaan varaamalleni paikalle, oli siinä jo joku tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä onkin, että kukaan ei voi enää matkustaa ilman paikkavarausta, joten näillä on kyllä oma paikka. Mutta yleensä ovat niin törppöjä, etteivät osaa valita mieleistään tai ostavat viime tingassa, jolloin sitten näkevät paremman ja iskevat takapuolensa ja tavaransa siihen, koska on heille mieleisempi.
Eivät tajua, että niin on ollut hänellekin, joka sen varta vasten, harkiten ja ajoissa on varannut.
Vierailija kirjoitti:
On tuo ongelma, jos juna on esim. todella täynnä muutenkin ja pitkä matka edessä. Haluaisin mieluusti mennä suoraan omalle paikalleni enkä lähteä etsimään jotain vapaan näköistä soppea muualta vain, koska joku mamseli on iskenyt itsensä lisäksi puoli omaisuuttaan paikalleni ja sijoitellut jälkikasvunsa kaikkialle ympärilleen. Olen valinnut paikan omilla kriteereillä junalippua ostaessa, en ryhdy vaihtamaan sitä lennosta ja viettämään 6-7h lastenvaunussa jonkun toisen ihmisen laiskuuden tai mukavuudenhalun vuoksi. Ja kyllä, täpö täydessä (ja kesäisin kuumassa) junanvaunussa matkustaminen on itselleni lievästi stressaavaa huonon ilman ja ahtauden vuoksi, en kaipaa siihen röyhkeitä paikkavarkaita lisäksi.
Terv. Juuri Oulusta Helsinkiin matkustanut, joka joutui häätämään tällaisen seurueen paikaltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hotelliin et voi mennä yöpymään, ellet varaa huonetta. Junassa voit kuitenkin matkustaa ostamatta paikkalippua, palveluntuottaja on tämän mahdollisuuden antanut. Eli paikallasi istuja istuu vapaassa tulossa siihen asti kun paikan varaaja eli sinä tulet paikalle. Jos käytät rautateitä, ymmärrät varmaan tämänkin. Jos muutaman sanan lausuminen on kauhea stressi, niin ehkä sitten on paras vaan pysyä kotona, mennä omalla autolla tai pyöräillä.
Olet väärässä. Nykyään kaukojunissa, joissa paikalla ON väliä, ei ole mahdollisuutta matkustaa ilman paikkalippua. Eli ei istu välttämättä vapaassa tuolissa ja kysymys kuuluukin, miksi ei istu omassa tuolissaan?
ennen käytiin ex temporee hml rovaniemi junalla ja yövyttiin siellä NYT KUN EI TIÄ MISTÄ EDES SAA LIPPUJA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole tainnut "käyttää rautateitä" ihan hetkeen aikaan? Jo vuosia paikkalippu on ollut pakollinen, myös sarjalipussa, joka ei aktivoidu, ellei paikkalippuvarausta ole tehty = ei voi matkustaa ilman paikkavarausta.
Ota selvää, ennen kuin nolaat itsesi!
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin tähän ärsyttävien ihmisten listaan ne, jotka nostavat penkille esim. lumisen tai sateesta märän matkalaukun. On nimittäin hirveän kiva, kun se matkustaja poistuu sinun paikaltasi ja siinä paikallasi on toisen vedettävän matkalaukun jättämä märkä läiskä.
Laukut ei kuulu penkeille muutenkaan, vaikka olisivat täysin puhtaita ja kuivia. Penkit on lipun ostaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
Ja se, kenen se paikka on, voi olla samanlainen. Tosin junan kulkusuunta näkyy paikkaa varatessa.
Eipä kyllä näy verkkokaupassa, ja vaikka vanhassa Flashia käyttävässä verkkokaupassa näkyikin (ekan vaunun kohdalla), saattoi vaunujen suunta silti olla eri, jos Pasilan ratapihalla vaunujen järjestelijät näin olivat parhaaksi nähneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
Ja se, kenen se paikka on, voi olla samanlainen. Tosin junan kulkusuunta näkyy paikkaa varatessa.
Eipä kyllä näy verkkokaupassa, ja vaikka vanhassa Flashia käyttävässä verkkokaupassa näkyikin (ekan vaunun kohdalla), saattoi vaunujen suunta silti olla eri, jos Pasilan ratapihalla vaunujen järjestelijät näin olivat parhaaksi nähneet.
Se on ihan sama, mitä voit tai et, jos istut jonkun toisen paikalla, on vain pakko väistää, vaikka itse ei olisikaan osannut ostaa just oikeanlaista paikkaa.
Et kai tosissasi kuvittele, että voit röhnöttää jonkun muun ostamalla paikalla "siksi kun"-selityksellä?
Istuudun eri paikalle vain, jos lipussani mainitun paikan vieruspaikka on varattu ja kokonaan vapaita paikkapareja on runsaasti. Miksi istua tarpeettoman ahtaasti? Kerään kyllä kamani ja valmistaudun siirtymään aina, kun uusi matkustaja nousee kyytiin.
Näin toimin pitkän matkan linja-autossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ja varusmiehet saavat paikkalipun ilmaiseksi aseman toimistosta hakemalla. Pendolino taitaa olla poikkeus.