Miksi ette voi junassa istua omalle paikallenne?
Ihmettelen, kun jatkuvasti näkee sitä, että joku istuu toisen paikalla ja sitten alkaa se hirmuinen säätäminen, kun pitää se väärällä paikalla istuja kaikkine tavaroineen häätää siitä ja siinä sitten käytävällä on vielä jonoksi asti muita asemalta tulevia matkustajia, eikä kukaan pääse liikkumaan...
Niin, miksi on niin vaikeata istua sille paikalle, joka lipussa näkyy? Kun sen voi nykyään varatessa jopa itse valita sen paikan.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Oon ihmetellyt samaa. Itellä onneksi niin lyhyt matka, että seison suosiolla, ettei tartte säätää.
Aina voi nousta kun joku tulee.
En jaksa käskeä kenenkään nousta.
Ei pitäisikään olla lipun ostaneen tehtävä, kun joku tahvo on vallannut paikan.
Minkä takia se lipun myöhemmin varannut on päättänyt tuppautua just siihen viereiseen paikkaan, vaikka onnibussi muuten olisi puolityhjä? Onko vika lipunmyyntijärjestelmässä vai matkustajissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ostavat paikan eläinpaikalle vaikkei ole eläintä mukana? Junassa on vain muutamia eläinpaikkoja ja aina siellä pojottaa joku idiootti ilman eläintä.
Koiravaunussa on enemmän tilaa. MIKSI ei saisi ostaa paikkaa siinne, mihin parhaiten mahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viime junamatkalla en voinut valita itse paikkaani, koska se oli varattu työpaikan puolesta täysin mulkun työ"kaverin" viereen. Etsin junasta toisen paikan itselleni.
Seuraavalla kerralla varaat itse liput ja valitset paikan. Vai onko kyse kenties niin pienestä firmasta, että siellä on joku assari tekemässä varaukset? Silloin sanot hänelle, että et halua työkaverin viereen.
Sen verran suuresta lafkasta on kyse, ettei siihen yhdellä työntekijällä ole mitään sananvaltaa. Ja tässä tapauksessa ongelma oli vielä se, etten mistään olisi voinut tietää, että meidän oli tarkoitus matkustaa kahdestaan takaisin, koska menomatkalla olimme isommalla porukalla. Ei kiitos.
Tuo on aivan ok, kunhan ymmärrät nostaa persuksesi penkistä heti, kun joku käytävällä siihen seisahtuu ja sua katsoo.
Hyppelehdit pitkin junaa nöyrästi.
Näiden lisäksi mua ärsyttää ravintolavaunussa ihmiset, jotka istuvat siellä vaikka kuinka pitkään läppäreineen ostamatta mitään, eivät halua millään, että joku istuu viereen. Kauhean vaikeaa, jos joku sanoo, että onko tässä vapaata kun selvästi on. Ne on pieniä vaunuja, joiden pitää pystyä palvelemaan monta asiakasta, joten ilman muuta pitää sietää, että siihen samaan pöytään tulee muita ruokailemaan, kahvittelemaan tai ottamaan juoman.
Seurasin tätä kerran ja huomasin, että oli vain yksi nainen, joka piti tarkasti tavaroitaan pienellä alalla, kassiaan lattialla ja hymyili rohkaisevasti, kun joku halusi pöytään istumaan. Ei hän kauheasti seurustellut, kun teki läppärillä jotain, mutta selvästi antoi ilmi, että tietysti tähän saa istua. Se tuntui huomaavaiselta.
Tämä ravintolavaunujuttu on täyttä totta! Olen ollut samassa tilanteessa usein ja se on kurjaa, sama oikeus siellä on kaikilla olla, eikä pitäis tarvia kerjätä, saako istua.
Sitä mietin, onko me nähty sama nainen, kerran istunut sellaiseenkin pöytään, jonne tuli tervetullut olo. Mun kanssa tosin vaihtoi tämä nainen muutaman iloisen sanankin.
Matkustin kesäkuussa junalla pitkästä aikaa ja ajattelin käydä ravintolavaunussa haukkaamassa jotain ja juomassa kahvit. No tiskillä ei ollut ketään muita asiakkaita ja palvelu oli nopeaa, mutta ravintolavaunun joka ainoa pöytä oli valloitettu läppärikansan toimesta. Ja siis niin että joka pöydässä istui vain yksi ihminen joka oli levittänyt läppärinsä ja muut kamat siihen pöydälle. Ei pöydälle olisi enää mahtunut jonkun toisen ihmisen lautasta ja kahvikuppia vaikka olisinkin ollut tarpeeksi röyhkeä ja istunut tyynesti murkinoineni vastapäätä jotakuta ja toljottanut kunnes tokenee. Kenelläkään ei ollut mitään syötävää tai juotavaa edessään, ei edes tyhjiä astioita, joten selkeästi tässä porukka vaan valloitti ravintolavaunun omaksi toimistokseen. Aika törkeää. Söin sitten ostamani ruoan ja juoman seisaallani, nöyrä kiitos edes siitä että olivat jättäneet edes yhden seisomapaikan vapaaksi varsinaisille asiakkaille.
VR saisi minusta laittaa läppärikiellon ravintolavaunuihin, vaikka ison tarran joka pöytälevyyn ja seinille että olkaa hyvä, ei läppäreitä tähän, istumapaikat ja pöydät ovat ravintolan asiakkaille, ne tärkeät ja kiireiset työt voi sitten tehdä siellä omalla paikallaan.
Miksköhän minun viereen tunkee joku aina viime hetkellä kuopio-helsinki edellisenä iltana vaikka tilaa on muualla? Tosi ärsyttävää
Vierailija kirjoitti:
Miksköhän minun viereen tunkee joku aina viime hetkellä kuopio-helsinki edellisenä iltana vaikka tilaa on muualla? Tosi ärsyttävää
No ostapa seuraavalla kerralla se viereinenkin paikka niin tuotat tunkijalle karvaan pettymyksen ja saat olla rauhassa. Pieni hinta siitä ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole kukaan ärsyyntynyt kun menen varaamalleni paikalle ja sanon, että sorry, tämä on varaamani paikka, voitko siirtyä. Ijhan nätisti ovat siirtyneet. Pari on ehdottanut, että itse istun muualle, olen sitten sanonut, että en halua siirtyillä, siksi ostin paikan. Ei mitään draamaa. Tai siis, ainakaan en ole huomannut. Olisko mun pitänyt?
Älkää tutkiko niin tarkasti niitä ihmisten kulmakarvojen asentoja. Omalle paikalle mennessä ja siinä istujaa ppis hätistellessä ei tarvitse olla anteeksipyytelevän pahoillaan, ei myöskään vihainen, julma tai vahingoniloinen. Asenteen tulee olla things happen -tyylinen. Että ostin paikan ja tuun nyt tähän. Ikävää kun joudut siirtymään (paitsi että oikeasti ei kuulu minulle, itsehän valitsit olla ostamatta paikkalippua...)
No mun mielestä se on ylimääräinen stressitekijä, kun ei pääse menemään sille paikalle jonka on itselleen varannut. Mitäpä jos hotellihuoneessa olisikin joku muu köllimässä, kun astut ovesta sisään? Ja siinä sitten vaivautuneeva odotellaan, kun toinen kerää kamansa ja häipyy... Verrattuna siihen, että astut tyhjään siistiin huoneeseen. Periaatteessa ihan sama tilanne.
Ei ole. Hotelliin et voi mennä yöpymään, ellet varaa huonetta. Junassa voit kuitenkin matkustaa ostamatta paikkalippua, palveluntuottaja on tämän mahdollisuuden antanut. Eli paikallasi istuja istuu vapaassa tulossa siihen asti kun paikan varaaja eli sinä tulet paikalle. Jos käytät rautateitä, ymmärrät varmaan tämänkin. Jos muutaman sanan lausuminen on kauhea stressi, niin ehkä sitten on paras vaan pysyä kotona, mennä omalla autolla tai pyöräillä.
Sä et ole tainnut "käyttää rautateitä" ihan hetkeen aikaan? Jo vuosia paikkalippu on ollut pakollinen, myös sarjalipussa, joka ei aktivoidu, ellei paikkalippuvarausta ole tehty = ei voi matkustaa ilman paikkavarausta.
Ota selvää, ennen kuin nolaat itsesi!
Hyvä, että sinä olet "ottanut asioista selvää" :D
"Kausilipulla voit istuutua junassa mihin tahansa vapaana olevalle paikalle, pois lukien lisämaksulliset paikat Ekstra-luokassa, ravintolavaunun yläkerrassa ja hytit. Kausilipulla matkustaville on varattu kiintiöpaikkoja suosituimmista kaukoliikenteen junavuoroista. Näitä paikkoja ei voi varata vaunukartalta. Huomioithan, että voit joutua muuttamaan istumapaikkaasi kesken matkan, jos olet valinnut muun kuin kiintiöpaikan. Suosituimmat junavuorot voivat olla myös toisinaan hyvin täysiä."
https://www.vr.fi/junaliput/tyomatkaseteli
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausilipulla matkustavilla ei ainakaan ole omaa paikkaa, joten on istuttava vaan johonkin ja siirryttävä sen mukaan kun porukkaa tulee kyytiin.
Matkalla sovelluksessa saa kausilipulla matkustava kylläkin paikan varattua.
Saa, mutta ei ole pakko, ja joskus paikkoja ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus aiheuttaa sen, ettei voi istua selkä menosuuntaan? Ilmeisesti joku mielenterveyssairaus. Ei omien sairauksien vuoksi saa kuitenkaan kiusata paikan varanneita. Jättää vaan matkustamatta, jos on se sairaus. En minäkään tykkää istua selkä menosuuntaan mutta istun, jos on pakko. Ei siihen kuole.
Minulla esim kiertohiumaus ja pahoinvointi. Pakko olla naama kohti menosuuntaa. Se on minun ongelmani enkä ole itsekäs muita kohtaan paikan viemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus aiheuttaa sen, ettei voi istua selkä menosuuntaan? Ilmeisesti joku mielenterveyssairaus. Ei omien sairauksien vuoksi saa kuitenkaan kiusata paikan varanneita. Jättää vaan matkustamatta, jos on se sairaus. En minäkään tykkää istua selkä menosuuntaan mutta istun, jos on pakko. Ei siihen kuole.
Minulla esim kiertohiumaus ja pahoinvointi. Pakko olla naama kohti menosuuntaa. Se on minun ongelmani enkä ole itsekäs muita kohtaan paikan viemällä.
Jos matkustaa junalla Helsingistä Jyväskylään, junan kulkusuunta vaihtuu Tampereella. Ei vaan ole mahdollista matkustaa koko matkaa kasvot menosuuntaan.
Jos matkustan yksin ja olen IC2-junassa, ostan paikan ravintolavaunun yläkerrasta.
Jos kärsit pahoinvoinnista niin
~voit katsoa junan vaunukartasta mitkä paikat ovat vapaita ja paikan päällä kiertää katsoa onko ne menosuuntaan ja istua siihen
~ehkä vaihtaa paikkaa VRn sovelluksessa mutta ennen matkan alkamisaikaa
~voit etukäteen varata vastakkaiset paikat
~voit etukäteen varata paikan ravintolavaunun yläkerrasta
~voit mennä ravintolavaunuun nenä menosuuntaan jos sinne vaan mahtuu
~voit ottaa pahoinvointilääkkeitä
Jos saat vahingossa selkä menosuuntaan olevan paikan niin
~istua paikallasi ja katsoa eteenpäin
~voit mennä vessaan oksentamaan
Ja jos et muutoin tykkää paikastasi ja juna on täysi tai nuo listatut vaihtoehdot ei käy
~voit mennä vaunuosastojen välitilaan (siellä missä wc yleensä on) ovien viereen seisomaan ja siis menosuuntaan jos huono olo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. varusmiehet saavat matkustaa lomamatkojaan junalla ilmaiseksi mutteivät saa mitään erillistä paikkalippua.
Totta, mutta varusmiehet väistävätkin heti, kun paikan ostanut lähestyy. Lisäksi heillä on yleensä fiksut tavat ja konnarilla pelisilmää, että ohjaa varusmiehet suoraan vapaille paikoille tyhjimpään vaunuun. Ongelma on muissa.
Ja varusmiehet saavat paikkalipun ilmaiseksi aseman toimistosta hakemalla. Pendolino taitaa olla poikkeus.
Millä asemalla on vielä nykyään toimistoja?
Vain Helsingissä ja Tampereella.
Vaikeata 😑 opettele kirjoittamaan!!!!!! Nyt joku ääliö tulee sanomaan, että ahaa, sinä viet muiden paikat! No v...u ajan ihan omalla automobiilillani ja osaan kyllä mennä omalle paikalleni junassakin, jos paikka on minulle varattu ja käytän junaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran pääsin todistamaan tilannetta, jossa keski-ikäinen mies meni istumaan neljän hengen vastakkaisille paikoille. Hän itse istui ikkunapaikalle, laittoi ison laukkunsa vieressään olleelle paikalle, heitti jalkansa vastapäiselle paikalle ja nukahti. Kolmen tunnin junamatkan aikana kävi yhtä sun toista matkaajaa ihmettelemässä, miten he pääsisivät paikalleen istumaan – samalla selvisi, ettei ukko ollut varannut yhtäkään kyseisistä paikoista, vaan hän vei kolmen muun ihmisen paikan röhnöttämisellään. Kukaan ei kehdannut herättää ukkelia, joten nämä muut matkustajat siirtyivät toisaalle, mutta pian heidät tultiin häätämään pois näiltä paikoilta, koska juna oli aivan täyteen varattu. Sitä tanssia oli samaan aikaan turhauttavaa ja huvittavaa seurata.
Itsekäs mies. Mä oisin kyllä herättänyt tai pyytäny konduktöörin paikalle. Mä en kato tollasta vetelystä. Minä jos oisin konkari heittäsin vaikka sen junasta vauhdissa pellolle tai velottaisin kolmen lisäpaikan varaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
No jos menet vaikka Helsingistä Mikkeliin tai Kuopioon, niin joudut väkisinkin samalla paikalla olee sekä selkä menosuuntaan että kasvot meniouuntaan. Vaihdatko paikkaa kesken matkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran pääsin todistamaan tilannetta, jossa keski-ikäinen mies meni istumaan neljän hengen vastakkaisille paikoille. Hän itse istui ikkunapaikalle, laittoi ison laukkunsa vieressään olleelle paikalle, heitti jalkansa vastapäiselle paikalle ja nukahti. Kolmen tunnin junamatkan aikana kävi yhtä sun toista matkaajaa ihmettelemässä, miten he pääsisivät paikalleen istumaan – samalla selvisi, ettei ukko ollut varannut yhtäkään kyseisistä paikoista, vaan hän vei kolmen muun ihmisen paikan röhnöttämisellään. Kukaan ei kehdannut herättää ukkelia, joten nämä muut matkustajat siirtyivät toisaalle, mutta pian heidät tultiin häätämään pois näiltä paikoilta, koska juna oli aivan täyteen varattu. Sitä tanssia oli samaan aikaan turhauttavaa ja huvittavaa seurata.
Itsekäs mies. Mä oisin kyllä herättänyt tai pyytäny konduktöörin paikalle. Mä en kato tollasta vetelystä. Minä jos oisin konkari heittäsin vaikka sen junasta vauhdissa pellolle tai velottaisin kolmen lisäpaikan varaamisesta
Konnari siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
No jos menet vaikka Helsingistä Mikkeliin tai Kuopioon, niin joudut väkisinkin samalla paikalla olee sekä selkä menosuuntaan että kasvot meniouuntaan. Vaihdatko paikkaa kesken matkan?
Älä matkusta junassa jos et pysty. Sinun pahoinvointisi ei ole muiden matkustajien ongelma.
Joo tää on kyllä niin rasittavaa miksei voi istua omalle paikalle. Ymmärrän jos on pahoinvointia mutta siihenkin löytyy muita ratkaisuja kuin viedä muiden paikkoja ja lisäksi on matkapahoinvointilääke olemassa
No johan olet todella ikävä matkaaja itse. Lue ja tutki, mistä matkapahoinvointu junassa johtuu.
Se ei ole mielenterveys ongelma. Ennen oma asenteesi kertoo sitä sinusta.
Sinun pitäää ostaa auto, niin voisit matkata muita moittimatta.
Itse istuin naisen paikalle , joka oli istunut minun paikalle. Ei kaikesta tarvitse ryppyjä vetää, ne nimittäin rumentaa.
Kollektiiviseen matkustamiseen tulee ottaa annos joustavuutta mukaan .silloin itselläsikin olisi valo sydämessä.
Mitä siitä hernettä nenään ottaa jos itse ei voi pahoin niin, antaisin mieluusti oman paikan hänelle, joka voi pahoin, jos itse on niin 'henkisesti terve'
Kannattais vi8kka googlata, ettei nolaa itseään hölönpölön puheilla.
Ai niin nimettömänä voi mollata ihmisiä mielin määrin ja leimata .
SE TULISI TEHDÄ LAITTOMAKSI SOTU MUKAAN, NIIN IKÄVÄT JUTUT JÄISI POIS .
Osa matkustaa harvoin eikä osaa varata paikkoja. Osa ei osaa etsiä paikkoja junasta. Jotkut ajattelevat, että ei se ole niin tarkkaa (luultavasti matkustavat junalla harvoin).
No mulla ainakin matkapahoinvointi. Osaan kyllä varata itselleni kasvot menosuuntaan -paikan, mutta aina sekään ei toteudu, jos on esim kalustonvaihtoja. En kiusaa tällä vaivallani muita.