Miksi ette voi junassa istua omalle paikallenne?
Ihmettelen, kun jatkuvasti näkee sitä, että joku istuu toisen paikalla ja sitten alkaa se hirmuinen säätäminen, kun pitää se väärällä paikalla istuja kaikkine tavaroineen häätää siitä ja siinä sitten käytävällä on vielä jonoksi asti muita asemalta tulevia matkustajia, eikä kukaan pääse liikkumaan...
Niin, miksi on niin vaikeata istua sille paikalle, joka lipussa näkyy? Kun sen voi nykyään varatessa jopa itse valita sen paikan.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Kyse ei voi olla muusta kuin typeryydestä. Itse ostan myös viereisen paikan, että en joudu istumaan kenenkään vieressä. Kerran jouduin kutsumaan konnarin paikalle selittämään eräälle, että olen siis maksanut kahdesta paikasta, ja hänen on poistuttava omalle paikalleen (joka oli muutaman metrin päässä, mutta kun ei ole kiva istua jonkun sellaisen vieressä joka syö eväitään.. aivan, siksi ostan vierekkäisen paikan) Jos juna on jouduttu korvaamaan tai muu istumapaikat sekoittava poikkeustilanne, niin silloin tietysti joustan kaikin tavoin, muutoin en.
Kerran kävi niin, että katsoin itse paikkani väärin ja sanoin siinä istuvalle, joka kyllä lähti kovaa vauhtia pois eli ei tainnut hänkään olla oikealla paikallaan.
Mulla oli viimeksi junamatkalla yläkerrassa yhden hengen paikka. Kun menin siihen, takana istuva rouvashenkilö oli ripustanut takkinsa mun paikan naulakkoon. Pyysin häntä tietenkin siirtämään sen, niin oli vihainen, koska ei sitten kuulemma nähnyt ikkunasta. Alkoi kyllä hieman ärsyttää ja sanoin, että yritähän nyt keksiä joku ratkaisu. Niin kevyen ja pienen takin olis hyvin helposti voinut laittaa vaikka sinne ylähyllylle, eikä kyllä siinä takkikoukussakaan varmaan kovasti olis näköalaa haitannut. Katsoi pahasti aina kun nousin paikaltani hakemaan kahvia tai menin vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli viimeksi junamatkalla yläkerrassa yhden hengen paikka. Kun menin siihen, takana istuva rouvashenkilö oli ripustanut takkinsa mun paikan naulakkoon. Pyysin häntä tietenkin siirtämään sen, niin oli vihainen, koska ei sitten kuulemma nähnyt ikkunasta. Alkoi kyllä hieman ärsyttää ja sanoin, että yritähän nyt keksiä joku ratkaisu. Niin kevyen ja pienen takin olis hyvin helposti voinut laittaa vaikka sinne ylähyllylle, eikä kyllä siinä takkikoukussakaan varmaan kovasti olis näköalaa haitannut. Katsoi pahasti aina kun nousin paikaltani hakemaan kahvia tai menin vessaan.
Mitä hiton narsisteja ne tällaset oikein on, minä minä minä eikä kiinnosta tajuta että se oma takki on sitten sen toisen ikkunan edessä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton narsisteja ne tällaset oikein on, minä minä minä eikä kiinnosta tajuta että se oma takki on sitten sen toisen ikkunan edessä siellä.
Ne on näitä, jotka matkustavat kerran ikuisuudessa jonnekin ja kuvittelevat, että heidän spesiaalimatkansa on nyt spesiaali ihan kaikkien mielestä.
Jotenkin tuntuu ihan älyttömältä, että kuvitellaan voivan käyttää toisten tilaa tuolla lailla, mutta kyllä näitä on, jotka kuvittelevat sen lippunsa hinnalla ostavansa koko junan.
Mulkoilevat myös, jos joku istuu heidän pöytäänsä ravintolavaunussa tai vessasta tulevaa, koska hehän omistavat ne pöydät ja vessat.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
Tuolla tavalla vierität vastuun muiden hartioille. Jokaisella meillä on omat harmituksemme.
Vuosikausia sitten eräs nainen istui paikallani ja kysyi saisiko jäädä paikalleni istumaan kun ei voi olla selkä menosuuntaan. Minulla oli omat syyni varata paikka etukäteen mutta annoin periksi koska olin nuori ja tyhmä. Kärsin itse tästä valinnasta loppumatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
Ja se, kenen se paikka on, voi olla samanlainen. Tosin junan kulkusuunta näkyy paikkaa varatessa.
Eipä kyllä näy verkkokaupassa, ja vaikka vanhassa Flashia käyttävässä verkkokaupassa näkyikin (ekan vaunun kohdalla), saattoi vaunujen suunta silti olla eri, jos Pasilan ratapihalla vaunujen järjestelijät näin olivat parhaaksi nähneet.
Jos on jokin erikoistilanne, kuten nyt tämä, että kerta kaikkiaan ei muka voi istua selkä menosuuntaan, ei osteta lippua netistä ja sitten istuta muulla paikalla. Tässä tilanteessa soitetaan VRlle ja ostetaan lippu siten tai vastaavasti mennään jonnekin palveluluukulle.
Nähdään siis ihan itse vaivaa sen eteen, että saa paikan, jolla pystyy istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viime junamatkalla en voinut valita itse paikkaani, koska se oli varattu työpaikan puolesta täysin mulkun työ"kaverin" viereen. Etsin junasta toisen paikan itselleni.
Seuraavalla kerralla varaat itse liput ja valitset paikan. Vai onko kyse kenties niin pienestä firmasta, että siellä on joku assari tekemässä varaukset? Silloin sanot hänelle, että et halua työkaverin viereen.
Sen verran suuresta lafkasta on kyse, ettei siihen yhdellä työntekijällä ole mitään sananvaltaa. Ja tässä tapauksessa ongelma oli vielä se, etten mistään olisi voinut tietää, että meidän oli tarkoitus matkustaa kahdestaan takaisin, koska menomatkalla olimme isommalla porukalla. Ei kiitos.
Tuo on aivan ok, kunhan ymmärrät nostaa persuksesi penkistä heti, kun joku käytävällä siihen seisahtuu ja sua katsoo.
Hyppelehdit pitkin junaa nöyrästi.
Näiden lisäksi mua ärsyttää ravintolavaunussa ihmiset, jotka istuvat siellä vaikka kuinka pitkään läppäreineen ostamatta mitään, eivät halua millään, että joku istuu viereen. Kauhean vaikeaa, jos joku sanoo, että onko tässä vapaata kun selvästi on. Ne on pieniä vaunuja, joiden pitää pystyä palvelemaan monta asiakasta, joten ilman muuta pitää sietää, että siihen samaan pöytään tulee muita ruokailemaan, kahvittelemaan tai ottamaan juoman.
Seurasin tätä kerran ja huomasin, että oli vain yksi nainen, joka piti tarkasti tavaroitaan pienellä alalla, kassiaan lattialla ja hymyili rohkaisevasti, kun joku halusi pöytään istumaan. Ei hän kauheasti seurustellut, kun teki läppärillä jotain, mutta selvästi antoi ilmi, että tietysti tähän saa istua. Se tuntui huomaavaiselta.
Tämä ravintolavaunujuttu on täyttä totta! Olen ollut samassa tilanteessa usein ja se on kurjaa, sama oikeus siellä on kaikilla olla, eikä pitäis tarvia kerjätä, saako istua.
Sitä mietin, onko me nähty sama nainen, kerran istunut sellaiseenkin pöytään, jonne tuli tervetullut olo. Mun kanssa tosin vaihtoi tämä nainen muutaman iloisen sanankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se, kenen se paikka on, voi olla samanlainen. Tosin junan kulkusuunta näkyy paikkaa varatessa.
Eipä kyllä näy verkkokaupassa, ja vaikka vanhassa Flashia käyttävässä verkkokaupassa näkyikin (ekan vaunun kohdalla), saattoi vaunujen suunta silti olla eri, jos Pasilan ratapihalla vaunujen järjestelijät näin olivat parhaaksi nähneet.
Jos on jokin erikoistilanne, kuten nyt tämä, että kerta kaikkiaan ei muka voi istua selkä menosuuntaan, ei osteta lippua netistä ja sitten istuta muulla paikalla. Tässä tilanteessa soitetaan VRlle ja ostetaan lippu siten tai vastaavasti mennään jonnekin palveluluukulle.
Nähdään siis ihan itse vaivaa sen eteen, että saa paikan, jolla pystyy istumaan.
Useimmissa junissa on nykyään toisessa päässä (siinä päässä, missä ei ole veturia) ns. ohjausvaunu. Se on aika samoin päin, joten siitä voi varata varmuudella selän siihen suuntaan kuin haluaa.
Juurikin näin. Pysytään siellä omalla penkillä kiltisti.
Miksi ihmiset ostavat paikan eläinpaikalle vaikkei ole eläintä mukana? Junassa on vain muutamia eläinpaikkoja ja aina siellä pojottaa joku idiootti ilman eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katson matkalippuani, katson paikallani istujaa ja kysyn, että onkohan se paikka nyt myyty kahteen kertaan, minulla on paikkalippu vaunun C paikkaan 38, mitä teidän lipussa on? Ja koska minulla on todiste kädessäni, se väärään paikkaan asettunut ryhtyy vänkeröimään, että onko muka tärkeää, onhan täällä tilaa. Siihen vastaan, että niinpä onkin, mutta minulla on paikkalippu juuri siihen, joten ole hyvä, käytä muut tilat hyväksesi. Siitä seuraa sellainen 5 minuutin tavaroidenkeruu ja pikkumaiseksikutsumisoperaatio, mutta kestän sen kyllä.
Pahimpia ovat lapset eli paikaltani löytyy joku 3-6v ikäinen, jolle sanon ystävällisesti, että hei, se ikkunapaikka on minun. Samalla hetkellä jostain muualta vaunusta isä tai äiti kiekaisee, että lapsella on lupa olla siinä. Silloin soitan konduktöörin paikalle samantien.
Mikä on konduktöörin numero?
Ravintolavaunusta kutsuvat eli sinne yhteys vaikka palvelunumeron kautta.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen tyynesti ottanut ikkunan eteen ripustetun takin ja laittanut sen hyllylle. Kun konnari tuli paikalle, niin totesin, että joltain matkustajalta oli jäänyt tähän paikalle takki ja silloin takana istunut kiekaisi, että se on hänen takkinsa, hän ei halunnut sitä estämään näköalaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ärsyttävää. Parasta on se että nämä paikkavarkaat ärsyyntyvät ja loukkaantuvat kun minä haluan istua omalle paikalleni.
Kerran menin itse muualle istumaan kun joku jauholakki oli jo levittänyt koko omaisuutensa paikalleni. Jouduin itse matkan aikana vaihtamaan paikkaa kaksi kertaa, sillä olin tietenkin varatulla paikalla.
Siitä lähtien olen kärsivällisesti tönöttänyt vieressä kun paikallani istuva hönö kiukusta tuhisten keräilee tavaroitaan teatraalisen vaivalloisesti.
Tämä toisen paikalla istuvan ärsyyntyminen on asia mikä minuakin jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää. Ei kukaan mene leffateatterissa tai lentokoneessakaan toisen varaamalle paikalle ja ala kiukuttelemaan, kun paikan varaaja saapuu paikalle.
kyllä leffassa tullut ko. tilanne vastaan ja vastauksena sain aikamoista tuhahtelua ja silmien pyörittelyä kun halusin nimenomaan sille paikalle minkä olin itselleni maksanut, siirtyi kuitenkin ja itsekin olin hiukan hämmentyneenä että kuinka prkelen urpo pitää olla..meitä on moneen junaan
Vierailija kirjoitti:
Kuukausilipulla matkustavilla ei ainakaan ole omaa paikkaa, joten on istuttava vaan johonkin ja siirryttävä sen mukaan kun porukkaa tulee kyytiin.
Matkalla sovelluksessa saa kausilipulla matkustava kylläkin paikan varattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. varusmiehet saavat matkustaa lomamatkojaan junalla ilmaiseksi mutteivät saa mitään erillistä paikkalippua.
Totta, mutta varusmiehet väistävätkin heti, kun paikan ostanut lähestyy. Lisäksi heillä on yleensä fiksut tavat ja konnarilla pelisilmää, että ohjaa varusmiehet suoraan vapaille paikoille tyhjimpään vaunuun. Ongelma on muissa.
Ja varusmiehet saavat paikkalipun ilmaiseksi aseman toimistosta hakemalla. Pendolino taitaa olla poikkeus.
Millä asemalla on vielä nykyään toimistoja?
Mikä sairaus aiheuttaa sen, ettei voi istua selkä menosuuntaan? Ilmeisesti joku mielenterveyssairaus. Ei omien sairauksien vuoksi saa kuitenkaan kiusata paikan varanneita. Jättää vaan matkustamatta, jos on se sairaus. En minäkään tykkää istua selkä menosuuntaan mutta istun, jos on pakko. Ei siihen kuole.
Olen ihmetellyt samaa. Jos ja kun paikallani istuu joku, ilmoitan hänelle, että on minun varaamallani paikalla. Ovat aina kyllä siirtyneet muualle, mutta onpa sitten "kiva" puhdistella sitä omaa paikkaa toisen eväsleipämuruista yms. ja muutenkin joutua seisoskelemaan käytävällä tukkeena toisen keräillessä kamppeitaan. Menisivät suoraan omille paikoilleen!
Olen matkustanut junalla alle 5 kertaa. Rehellisesti, en löytänyt omaa paikkaani. Olin väärässä vaunussa. Tuntuu aina että kun juna tulee on hirveä kiire hypätä vain sisään ettei jää laiturille. Junissa epäselvät merkinnät kokemattomalle. Pahoittelut.
Jollen ole ostanut paikkaa yläkertaan ravintovaunuun tai hyttiin, tarkastan paikkatilanteen aina n. 10 min ennen junan lähtöä. Mobiilisovelluksella paikan voi vielä vaihtaa, jos haluaa.
Joskus tietty juna on niin täynnä, että "hyviä paikkoja" ei vain ole, silloin tyydytään siihen ja käydään istahtamassa ravintolavaunussa hermoja lepuuttamassa. Aika usein ne on tyhjempiä, kun ihmiset ei niitä kalliita hintoja halua maksaa.