Miksi ette voi junassa istua omalle paikallenne?
Ihmettelen, kun jatkuvasti näkee sitä, että joku istuu toisen paikalla ja sitten alkaa se hirmuinen säätäminen, kun pitää se väärällä paikalla istuja kaikkine tavaroineen häätää siitä ja siinä sitten käytävällä on vielä jonoksi asti muita asemalta tulevia matkustajia, eikä kukaan pääse liikkumaan...
Niin, miksi on niin vaikeata istua sille paikalle, joka lipussa näkyy? Kun sen voi nykyään varatessa jopa itse valita sen paikan.
Kommentit (120)
Koska joku laiska vetelys varaa aina lastenvaunupaikan suurelle ahterilleen. En ala yksin taaperon kanssa kulkemaan matkatavarat toisessa kainalossa kovin pitkälle rattaiden luota.
Joo, tämä on ilmiö. Kuljen töihin kaukojunalla neljänä päivänä viikossa. Varaan sellaisen pöytäpaikan, jossa on hyvä naputella läppäriä. Viimeisellä viikolla ennen lomaa oma paikkani oli yhden kerran vapaana minua varten. Yhden kerran siellä oli ulkomaalaistaustaista jengiä, silloin en edes uskaltanut mennä istumaan omalleni.
Suurin osa siirtyy kohteliaasti, osalle tuntuu olevan korostetun vaikeaa. Kerran kesäkuussa minulle sanottiin että olet väärässä vaunussa ja iloisesti naurettiin. Vähän ihmettelin asiaa kun tosiaan samalla junalla kuljen monta kertaa viikossa. Kävin sitten kuitenkin kävelylenkillä varmistamassa asian ja tulin sitten takaisin kertomaan, että jotkut muut taitavat olla väärässä vaunussa. Kerran taas yksi räkänokka vaati esittämään paikkalipun ennen kuin tekivät sen verran tilaa että pääsin viereensä.
Korona-aikana olen yrittänyt varata mahdollisimman rauhallisen paikan. Hyvin tyypillisesti vanhojen yöjunien kopperot, joissa on monta rinnakkaista paikkaa, ovat sitten sellaisia että joku nukkuu neljällä rinnakkaisella paikalla. Sinne jos yrittää mennä omalle paikalleen niin kopperon ilmakin on loppu ja varmasti saa jokaisen heidän hengitystieviruksensa. Mutta jossainhan sitä pitää pitkällään nukkua, vaikka ei raaskikaan makuupaikkaa ostaa, ja törkeä se joka heidät herättää ja haluaa omalle paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus päästä jonkun misun viereen istumaan ja jutulle. Ei pysyy karkaamaan.
Varaan aina viereisen tyhjän paikan koiralleni tästäkin syystä.
T. Misu
Muistathan sitten, että elukoita ei penkille päästetä ilman että on joku kangas penkinsuojana.
Kerran olen myös törmännyt emäntänä, joka ei päästänyt ketään vieruspaikalle istumaan koska koiransa tarvitsee oman istuimen. 🤣 Mutta sitäkään ei sovi tehdä jos ei ole maksanut toisesta istuimesta.
Ja pitääkö ne lastenvaunut änkeä polkupyöräpaikalle? Niistä pyöräpaikoista on MAKSETTU erikseen, joten viekää ne vankkurit vaikka vaunun katolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korteissa ei ole paikkaa pösilö.
Korttilaisille on varattu paikkoja tietyistä vaunuista, pösilö.
En tiedä mikä on kortti? Jos se on kausilippu, niin siihenkin kuuluu nykyään paikanvaraus.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen aina sitä, miten niin moni, jonka paikalla istutaan, suostuu mielin kielin itse etsimään sen vapaan paikan. Ovatko ihmiset niin arkoja, etteivät saa jotain väärälle paikalle parkkeerannutta uuvattia häädettyä hemmettiin? Itselläni ainakin alkaa heti kiehua, kun näen jonkun taliaivoin istuvan pokkana sillä paikalla, jonka olen itse ostanut. Siitä on sitten aikaa siirtyä sellaiset 10 sekuntia tai tulee isompi haloo.
Yöjunissa siellä ollaan tyypillisesti ainakin promillen kännissä nukkumassa monella penkillä. 10 sekunnissa niitä ei saa edes hereille ja sen jälkeen pitää saada ne ymmärtämään asia. Sen jälkeen tunnin saakin kuunnella känniääliöiden ölinää. Kiva jos vielä lisäät ölinää isommalla haloolla ja volyymilla, ei lepää kukaan koko vaunussa.
Muuan nainen kerran ihmetteli miksi matkustajilla on pakkomielle istuutua varaamalleen paikalle mikä on lippuun merkattu.
Varasin joskus perhehytin kun matkustin vauvan kanssa. Jännät paikat tuli, kun hyttiin änkesi joku karpaasi, joka näytti vähän hitaalta. Vauva nukkui ja karpaasi istui ovea lähimpänä ällösti hymyillen. En uskaltanut liikahtaakaan. Miten olisin saanut henkilökuntaan yhteyden? Ärsytti että hän tönötti siellä tunnin.
No viime junamatkalla en voinut valita itse paikkaani, koska se oli varattu työpaikan puolesta täysin mulkun työ"kaverin" viereen. Etsin junasta toisen paikan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Muuan nainen kerran ihmetteli miksi matkustajilla on pakkomielle istuutua varaamalleen paikalle mikä on lippuun merkattu.
Tämä on varmaan se kolikon kääntöpuoli, nämä ihmiset pitää vaikeina nillittäjinä näitä omalle paikalleen haluavia. Voin vielä kuvitella kuinka ihmetteli millaisia tuppisuita kanssamatkustajat olivat, kun hänen rento ja rempseä olemuksensa yrittää vähän viihdyttää ja keventää kanssamatkustajien eloa railakkaalla äänellä. Voin myös kuvitella itseni sinne vaunun nurkkaan pöytäpaikalle takomassa sitä läppäriäni ja takakireänä nillittäjänä painamaan vastamelukuulokkeita syvemmälle korviini jotta kuulen omat ajatukseni. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus päästä jonkun misun viereen istumaan ja jutulle. Ei pysyy karkaamaan.
T. Misu
Muistathan sitten, että elukoita ei penkille päästetä ilman että on joku kangas penkinsuojana.
Kerran olen myös törmännyt emäntänä, joka ei päästänyt ketään vieruspaikalle istumaan koska koiransa tarvitsee oman istuimen. 🤣 Mutta sitäkään ei sovi tehdä jos ei ole maksanut toisesta istuimesta.
Minä varaan lemmikkikissalleni toisen paikan ja se matkustaa kantokorissa siinä. En tosin päästä ketään katsomaan korin sisälle. Voisivat yllättyä :D
Vierailija kirjoitti:
No viime junamatkalla en voinut valita itse paikkaani, koska se oli varattu työpaikan puolesta täysin mulkun työ"kaverin" viereen. Etsin junasta toisen paikan itselleni.
Seuraavalla kerralla varaat itse liput ja valitset paikan. Vai onko kyse kenties niin pienestä firmasta, että siellä on joku assari tekemässä varaukset? Silloin sanot hänelle, että et halua työkaverin viereen.
Aikoinaan puhelimella lippua ostaessa ei saanut valita paikkaa paikkakartasta vaan se annettiin vaan niillä kriteereillä, mitä saattoi valita, esim. lemmikkivaunu tai allergiapaikka.
Päädyin lasten leikkivaunuun. Minulla oli tarkoitus tehdä työtä junamatka ja kärsin helposti migreenistä. Jo ensimmäisen vartin jälkeen se kimeä kiljuminen ja riitely, tauotta tapahtuva käytävällä juokseminen ja miten edessä istuvan taaperon mielestä muiden heittely leluilla ja vanhempien hyvin heikoksi jäänyt estely olivat liikaa. Päätä kiristi, työ ei edennyt ja olo oli hirveä. Vaihdoin paikkaa. Onneksi oli melko tyhjä juna niin tähän oli mahdollisuus enkä ollut kenenkään muun paikalla. Jos olisin ollut, olisin tietysti siirtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla varaat itse liput ja valitset paikan. Vai onko kyse kenties niin pienestä firmasta, että siellä on joku assari tekemässä varaukset? Silloin sanot hänelle, että et halua työkaverin viereen.
Sen verran suuresta lafkasta on kyse, ettei siihen yhdellä työntekijällä ole mitään sananvaltaa. Ja tässä tapauksessa ongelma oli vielä se, etten mistään olisi voinut tietää, että meidän oli tarkoitus matkustaa kahdestaan takaisin, koska menomatkalla olimme isommalla porukalla. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan puhelimella lippua ostaessa ei saanut valita paikkaa paikkakartasta vaan se annettiin vaan niillä kriteereillä, mitä saattoi valita, esim. lemmikkivaunu tai allergiapaikka.
Päädyin lasten leikkivaunuun. Minulla oli tarkoitus tehdä työtä junamatka ja kärsin helposti migreenistä. Jo ensimmäisen vartin jälkeen se kimeä kiljuminen ja riitely, tauotta tapahtuva käytävällä juokseminen ja miten edessä istuvan taaperon mielestä muiden heittely leluilla ja vanhempien hyvin heikoksi jäänyt estely olivat liikaa. Päätä kiristi, työ ei edennyt ja olo oli hirveä. Vaihdoin paikkaa. Onneksi oli melko tyhjä juna niin tähän oli mahdollisuus enkä ollut kenenkään muun paikalla. Jos olisin ollut, olisin tietysti siirtynyt.
Joo nää voi olla joskus karuja paikkoja. 😆 Onneksi nykyään voi valita paikan itse, ja tuntuu nämä puuhavaunut viimeisinä täyttyvän.
Vierailija kirjoitti:
Nousen junaan ja istun ensimmäiselle vapaalle paikalle. Matkustan vain pysäkin tai kaksi niin en jaksa sen takia etsiä missä se paikkani on.
No sulla on kyllä isoja ongelmia jaksamisen kanssa.
Männäviikolla oli varaamaani penkkiin kustu. Ihan kunnon lammikko. Juna loppuunmyyty, myös viereinen paikka. Onneksi siihen ei tullut kuitenkaan ketään koko 6h aikana. Tunnelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso varaa työmatkalle paikan leikkivaunuun. Se lähtee aikaisin aamulla ja siellä ei ole juuri ketään silloin keskellä viikko loma-aikojen ulkopuolella. Se kai täyttyy vasta siinä vaiheessa, kun hän jää junasta pois parin tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, etten voi olla selkä menosuuntaan. Sitä kun ei lippua ostaessa tiedä, mitenpäin se juna ja vaunut siellä raiteilla on.
Ja se, kenen se paikka on, voi olla samanlainen. Tosin junan kulkusuunta näkyy paikkaa varatessa.
T. Misu