Täysin puskista, mies haluaa erota
Äitini mua aikoinaan varoitti, ettei kannata sokeasti luottaa yhteenkään mieheen ja suvussanikin on varoittavia esimerkkejä, mutta silti näin sitten kävi minullekin. Yhteinen lapsi, yhteinen koti, 13v yhdessä ja eräänä iltana mies puskista töräytti, että haluaa eron. Ei ole suostunut edes puhumaan kunnolla asiasta, hän on vaan kuulemma läpeensä kyllästynyt meidän elämään ja haluaa sekä minut että muksun pois. Ei oltu edes naimisissa, joten jään tyhjin käsin. Käytös on eroilmoituksen jälkeen muuttunut kalseaksi ja hellyydenosoitukset loppui kuin seinään. Jäljellä on äärettömän tyhmä olo, miksi luotin ja miksi en ole tajunnut mitään. Rakentanut koko turvallisuuden tunteeni miehen ympärille. Luotin niin paljon kuin luottaa voi ja olin varma, että vaikka mikä olisi niin mulla on aina hänet. Ja nyt hän käyttäytyy, kuin ei haluaisi enää olla edes tekemisissä ja ajaa meitä kauemmas. Miten tästä shokista voi edes selvitä?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on neuvoja jakavat naiset hukassa täydellisine sosiaalisine taitoineen ja tunneälyineen, kun ero tapahtuu kerrankin näin päin.
Sinulta on mennyt ohi jotain oleellista. Jos nainen eroaa, sitä yleensä edeltää asioista puhumisen yrittäminen ja yleensä siihen ei saa vastakaikua, jolloin miehelle "ero tulee yllätyksenä" vaikka kuuntelemalla ei olisi tullut.
Tässä tapauksessa ja miesten kohdalla yleensäkään mitään puhumisen yrittämistä ei tapahdu, tyyppi vain lähtee nostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun mies haluaa eron, hänellä on jo uusi pyykinpesijä valmiina. Vaikka kuinka kieltää asian, niin hän valehtelee.
Voi vi tu mitä pa kaa on sun näppikseltä tulee. Ei ole todellakaan noin. Mun kavereista 3 miespuolista on eronnut puolisostaan. Kaikilla on syynä se, että eivät vain jaksaneet enää hetkeäkään elää sen naisen kanssa. Kenelläkään ei ole ollut toista suhdetta odottamassa.
Kaikki nämä pesevät kyllä pyykkinsä, hoitavat taloutensa ja ovat paljon onnellisempia ilman puolisoa. On kyllä ihmeellinen stereotypia joillain, että vielä 2020-luvulla miehet järjestään tarvitsisivat naista elämäänsä. Hyvin hoituu kaikki lapsen hoitoineen moneltakin mieheltä ilman naista.
Tää on totta. Varmaan on eroja siinä, missä päin miehet selviää paremmin. Esimerkiksi suurten kaupunkien ja liberaalimpien arvojen omaavat miehet elää ja pyörittää huushollia keskimäärin sujuvammin kuin perinteisempien arvojen pikku paikkakunnilla asuvat miehet.
Kieltämättä särähti itselleni myös tuon viestin "Aina kun mies haluaa eron, hänellä on jo uusi pyykinpesijä valmiina. Vaikka kuinka kieltää asian, niin hän valehtelee."
Ilmeisesti tuon kirjoittajan elämän piiri on niin pieni, ettei hän ole vielä tullut 2000-luvulle.
Ei, kyllä siellä useimmissa tapauksissa on se toinen nainen valmiina, vaikka mitä väitätte. Tämä on kuultu ja nähty lukemattomia kertoja, ja todettu myös omalla kohdalla, vaikkei miehestä olisi ikinä uskonut.
Sinä sitten elät sellaisissa piireissä. Silti se ei ole mikään absoluuttinen totuus. Itse puolestani en tunne yhtäkään tällaista tapausta. Ihan turha sun on väittää ja inttää mututuntumalla asiasta yhtään enempää, eikä se edes aiheeseen kuulu vaan on sun jotain omaa angstiterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun mies haluaa eron, hänellä on jo uusi pyykinpesijä valmiina. Vaikka kuinka kieltää asian, niin hän valehtelee.
Voi vi tu mitä pa kaa on sun näppikseltä tulee. Ei ole todellakaan noin. Mun kavereista 3 miespuolista on eronnut puolisostaan. Kaikilla on syynä se, että eivät vain jaksaneet enää hetkeäkään elää sen naisen kanssa. Kenelläkään ei ole ollut toista suhdetta odottamassa.
Kaikki nämä pesevät kyllä pyykkinsä, hoitavat taloutensa ja ovat paljon onnellisempia ilman puolisoa. On kyllä ihmeellinen stereotypia joillain, että vielä 2020-luvulla miehet järjestään tarvitsisivat naista elämäänsä. Hyvin hoituu kaikki lapsen hoitoineen moneltakin mieheltä ilman naista.
Tää on totta. Varmaan on eroja siinä, missä päin miehet selviää paremmin. Esimerkiksi suurten kaupunkien ja liberaalimpien arvojen omaavat miehet elää ja pyörittää huushollia keskimäärin sujuvammin kuin perinteisempien arvojen pikku paikkakunnilla asuvat miehet.
Kieltämättä särähti itselleni myös tuon viestin "Aina kun mies haluaa eron, hänellä on jo uusi pyykinpesijä valmiina. Vaikka kuinka kieltää asian, niin hän valehtelee."
Ilmeisesti tuon kirjoittajan elämän piiri on niin pieni, ettei hän ole vielä tullut 2000-luvulle.
Ei, kyllä siellä useimmissa tapauksissa on se toinen nainen valmiina, vaikka mitä väitätte. Tämä on kuultu ja nähty lukemattomia kertoja, ja todettu myös omalla kohdalla, vaikkei miehestä olisi ikinä uskonut.
Ja tällä vänkäämisellä on se tavoite, että naisen ei tarvitse koskaan katsoa peiliin, vaan tapahtumien syy on aina jossain muualla, tässä tapauksessa siinä toisessa naisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli meilläkin. Yhtäkkiä mies halusi eron eikä asiasta voinut keskustella eikä varsinkaan edes miettiä parisuhdeterapiaa. Kolme lasta ja 25 vuotta yhdessä. Ei koskaan riitoja, ei mitään riippuvuuksia (päihde, peli tms), raha-ja työasiat aina kunnossa. Olihan mies ollut todella tiuskiva minulle jo pidempään , mutta ei kertonut syytä vaikka kyselin.
Ja paljastuihan sieltä salasuhde ja toinen nainen. Uusi nainen muutti perheemme kotiin entiseen kotiin viikko sen jälkeen kyn minä olin muuttanut pois.
Ex-mies luuli että kolme teiniämne ovat onnellisia isänsä uudesta suhteesta. Väärin. Lapset ovat noin täysi-ikäisiä ja laittoivat välit poikki isäänsä ja muuttivat minun luo.
Ei mennyt kuin syrömsössä.
Jos toinen on päässyt ajatuksissaan tarpeeksi pitkälle ja tehnyt rauhan itse eron kanssa niin mitäpä siitä keskustelemaan ja terapiassa käymään? Itse olen jo vuoden miettinyt eroa ja ajattelin, että varmaankin syksyllä/talvella olisi hyvä asiasta vaimolle ilmoittaa. Itse olen asian jo päässäni käsitellyt eikä siinä omalta kohdaltani ole mitään epäselvää enää. Ei ole yhtä tai kahta syytä vaan kyse on kokonaisuudesta enkä näe tässä suhteessa enää järkeä/toivoa. Olen kyllä yrittänyt puhua ja tuoda ongelmia omalta kannaltani esille, mutta toista ei kiinnosta kuunnella niin pakko sitten tehdä kuten itse parhaaksi näen.
Toki vaimolle se tulee yllätyksenä ja järkytyksenä. Luultavasti olen taas maailman suurin sika. Itselläni ehkä enemmän haikeutta, koska 20 vuotta saman ihmisen kanssa on pitkä aika. Miksi roikkua väkisin parisuhteessa jossa ei itse ole onnellinen? Ei tässä elämässä kannata muita miellyttää vaan tehdä kuten itse parhaaksi kokee. Itse en ajatellut enää tuhlata elämääni...
Täysi sika sinä oletkin, mikäli vielä syksyyn tai talveen asti tuhlaat vaimosi ainutkertaista elämää.
Sinä olet päätöksesi tehnyt ja kerrot sen vaimollesi, tänään.Juuri näitä omahyväisiä, narsistisia äijiä Suomi täynnä. Ensin ei puhuta, salaillaan ja roikotetaan löyhässä hirressä toista ihmistä. Sairasta.
Tälle äijälle: Miksi roikotat vaimoasi edelleen, kun olet jo salaa miettinyt eroa? Sinähän varsinainen hyväk si käyttäjä olet!!! Häpeä, jos osaat.Mistäs teet johtopäätökset, että en ole puhunut? Puhetta on kyllä ollut, joten ei se siitä jää kiinni. Ja olen kyllä kertonut seuraksista siinä tilanteessa, että asiat eivät muutu. Ei pitäisi siis yllätyksenä tulla jos edes puolittain on kuunnellut puheitani. Noin 3-4 vuotta olen yrittänyt saada muutosta aikaan ja odotellut, mitään ei ole tapahtunut.
Käytännön syistä on parempi, että ilmoitan vasta syksyllä. Meidän molempien kannalta. Jos ilmoittaisin nyt heti niin vaimolleni muutama todella tärkeä asia menisi luultavasti roskakoriin enkä sitä halua. Siksi siis ilmoitus hieman myöhemmin kun aika on parempi.
Ei ihmekään kun suomessa on niin korkeat avioerotilastot, jos kerran ensimmäisen kerran kun eroa miettii niin se kerrotaan kumppanille ja lähdetään meneen. Kyllä noinkin suureen asiaan on hyvä ihan kunnolla ottaa aikaa miettiä ja punnita asiaa itsekseen. Ja ei se asia itsellekään vielä ihan joka päivä tunnu selvältä asialta. Monena päivänä on fiilis, että haluaa jatkaa, mutta sitten tulee sellaisia päiviä jolloin taas kokee ettei tässä ole enää järkeä. Joten ei se välttämättä helppo päätös ole sille eroa miettivällekään.
Ja täällähän aina naiset käskee toisia naisia miettimään eroa tarkkaan ja tekemään järjestelyjä ennen erosta ilmoittamista. Nyt kun mies tekee saman niin onkin suuri narsisti ja sika.
Mielenkiinnosta kysyn sinulta miksi haluat eron? Mikä on se muutos mitä teillä ei ole tapahtunut ja haluat siksi erota?
Mun ex-aviomies halusi eron 20 vuoden jälkeen ja kertoi syyksi, että minä en ihaillut, kehunut ja vietellyt häntä riittävän usein ja riittävän paljon.
Meillä ei siis riidelty, ei ollut raha-tai terveyshuolia, seksiä oli 5-8 kertaa viikossa. Tottakai kiitin ja kehuin tarvittaessa mutta miehen mukaan en riittävän paljon. Sitä seksiä oli melkein liikaa mutta miehen mukaan en ollut riittävän viettelevä ja himokas.
Mun on edelleen vaikea ymmärtää että avioero voi tapahtua tällaisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tämä on sukupolvikysymys. Ainakin näin +50 v naisena huomannut, että samanikäiset tai vanhemmat miehet käyttäytyvät näin, että suhteesta lähdetään vasta kun uusi on löytynyt.
Eiköhän käytännössä KAIKKI miehet käyttäydy näin. Yhtään pidemmästä suhteesta ei lähdetä ennen kuin on toinen nainen kiikarissa. Harvassa ovat poikkeukset. Nyt moni mies tuntee piston sydämessään...jos nyt jokin omatunnon tapainen siellä vielä yhtään ääntään saa kuuluviin.
Ei käyttäydy KAIKKI miehet näin. Pidemmästä suhteesta mies lähtee ihan sujuvasti kävelemään, vaikka ei olisi ketään muuta kiikarissa. Ettekö te nyt ymmärrä!
Kun mitta on täysi, se on täysi.
On kyllä tosiaa katkeraa tilitystä joiltakin naisilta tällainen "kukaan mies ei lähde parisuhteesta ellei ole toista valmiina". Ihan täyttä tuubaa. Ja ikäänkuin naiset nyt olisi lähtökohtaisesti parisuhteen päättämisessä jotenkin parempia.
Joskus ne tunteet vaan kuolee eikä ole halua enää edes yrittää korjata asioita. Väkisinhän se ei onnistu.
-n32
Ei kyllä tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva asia. Googlaa, ei tietty mitään vauvapalstoja
Vierailija kirjoitti:
Teitä koskee avoliittolaki joten ositus on tehtävä jos niin haluatte. Mitä muuten tulee asioihin niin naiset on ihan uskomattoman sokeita miestensä suhteen. Joskus se ihan hämmästyttää että eikö nainen huomaa, että hänen puolisonsa on lopen kyllästynyt jopa vihaa tätä kun kaikki muut näkee sen heti. En keksi mitään muuta selitystä kuin se, että heitä ei kiinnosta miehensä pään sisällä oleva maailma millään tavalla. Ja sama ongelmahan on niillä miehilä mille ero tulee ihan puskista.
Mitä näitä yllätyseroja joissa mies lähtee yli 10v liiton jälkeen olen nähnyt niin yleensä on kaksi syytä jotka voivat esiintyä yhdessä ja erikseen.
- Seksielämän lähes täydellinen loppuminen
- Jatkuva mäkätys ja valittaminen
Näissäkin mies on kyllä yrittänyt parhaansa tehdä mutta mikään temppu ei korjaa tuota perusongelmaa. Ja sitten kun mies oikein keskittyy että kaikii menis oikein ja kotityöt olis tehty niin sitten vaimo on siirtynyt mäkättämään lapsille. Ei sitä vaan jaksa loputtomiin. Ja jos asian ottaa puheeksi niin vaimo sanoo vaan että kertoo mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluesimerkki, miksi naisella pitää olla omaa omaisuutta, ammatti ja kyky elättää itseään sitem kun haluaa elää. Ei koskaan miehen rahojen varassa, eikä lapsia ilman avioliittoa.
Mä niin toivon, että naiset alkaisivat näin toimimaan, eivätkä eläisi miehen lompakolla.
Miksi jätät toivomisen varaan? Fiksu ihminen ei ota mitään elättiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitä koskee avoliittolaki joten ositus on tehtävä jos niin haluatte. Mitä muuten tulee asioihin niin naiset on ihan uskomattoman sokeita miestensä suhteen. Joskus se ihan hämmästyttää että eikö nainen huomaa, että hänen puolisonsa on lopen kyllästynyt jopa vihaa tätä kun kaikki muut näkee sen heti. En keksi mitään muuta selitystä kuin se, että heitä ei kiinnosta miehensä pään sisällä oleva maailma millään tavalla. Ja sama ongelmahan on niillä miehilä mille ero tulee ihan puskista.
Mitä näitä yllätyseroja joissa mies lähtee yli 10v liiton jälkeen olen nähnyt niin yleensä on kaksi syytä jotka voivat esiintyä yhdessä ja erikseen.
- Seksielämän lähes täydellinen loppuminen
- Jatkuva mäkätys ja valittaminenNäissäkin mies on kyllä yrittänyt parhaansa tehdä mutta mikään temppu ei korjaa tuota perusongelmaa. Ja sitten kun mies oikein keskittyy että kaikii menis oikein ja kotityöt olis tehty niin sitten vaimo on siirtynyt mäkättämään lapsille. Ei sitä vaan jaksa loputtomiin. Ja jos asian ottaa puheeksi niin vaimo sanoo vaan että kertoo mielipiteensä.
Taas mies, joka ei erota syytä ja seurausta. Nalkutus kertoo että naisella on huono olo suhteessa, samoin se ettei seksi enää kiinnosta. Ongelma ei ratkea sillä että nainen ei puhu mitään ja antaa käyttää itseään patjana, vaan sillä että mies kuuntelisi ja sitten yhdessä korjattaisiin ne asiat, joka aiheuttaa vaimon pahan olon. Ne on yleensä hyvin yksinkertaisia juttuja, kuten epäreilu kotitöiden jakautuminen. Korjaa ongelman, niin seurauksetkin lakkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mies tässä on mokannut, jos ei ole aiemmin osannut/halunnut ilmaista tyytymättömyyttään parisuhteeseen. Et todennäköisesti ole ajatustenlukija, joten et voi odottaa itseltäsi tällaisia taitoja.
Hoida omat asiasi kuntoon. Selvitä mihin tukiin olet oikeutettu ja hae tarvittaessa apua oikeusasioissa. Mies on elatusvelvollinen lapsen suhteen ja pitää kantaa vastuu. Ei siitä lapsesta pääse eroon vain ilmoittamalla, että on kyllästynyt.
Ihan hirveitä haaskalintuja täällä kommentoimassa "vaihtoi nuorempaan"... tällaiset urpot ovat varmaan tulleet jätetyiksi ihan aiheesta.
Mitä tulee tekstisi viimeiseen kappaleeseen, niin sangen usein tuo on totta. Mies harvemmin eroaa "tyhjän päälle", vaan uusi suhde on jo valmiina. Ei tuon toteaminen tee kenestäkään haaskalintua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on neuvoja jakavat naiset hukassa täydellisine sosiaalisine taitoineen ja tunneälyineen, kun ero tapahtuu kerrankin näin päin.
Sinulta on mennyt ohi jotain oleellista. Jos nainen eroaa, sitä yleensä edeltää asioista puhumisen yrittäminen ja yleensä siihen ei saa vastakaikua, jolloin miehelle "ero tulee yllätyksenä" vaikka kuuntelemalla ei olisi tullut.
Tässä tapauksessa ja miesten kohdalla yleensäkään mitään puhumisen yrittämistä ei tapahdu, tyyppi vain lähtee nostelemaan.
Sinä et itse käsitä että tuossa teet ennakko-oletukseen perustuvan tulkinnan jossa sovellat eri sääntöjä eri sukupuoliin. Se kuuntelemisen ongelma koskee molempia sukupuolia. Silloin kun "mies vaan lähtee nostelemaan" on yleensä kyse siitä, että nainen ei ole kuunnellut. Siksi se tulee puskista. Ja vastaavasti kun mies ei ole kuunnellut, hänelle näyttää tismalleen samalta; nainen vaan ykskaks lähtee nostelemaan. Molemmat sukupuolet oikeasti voivat olla ihan yhtä huonoja kuuntelemaan toisen hätää.
Tässäkin ketjussa on esittäytynyt useita miehiä kertoen ihan samaa stooria; on yritetty puhua vuosikausia mutta nainen ei kuuntele tai ota edes todesta parisuhdekeskustelua ja eromahdollisuutta. Itselläni on tasan sama kokemus. Puhuin ja puhuin, valitin, itkin, yritin kaikin keinoin saada ex-vaimon käsittämään että on tehtävä suuria muutoksia, että tämä ei voi jatkua, että en kestä tällaista elämää. VUOSIA. Sitten sen tultua ehdottoman kattavasti aina kiistetyksi edes puheenaiheena, käsittelin eron YKSIN omassa päässäni, päiväkirjoissa, nettipalstoilla, edelleen VUOSIEN ajan. Sitten lopulta ilmoitin haluavani erota. Tässä vaiheessa vasta ex alkoi ihmetellä että eikö pitäisi puhua, yrittää, terapioitua jne. Sorge, myöhäistä. Tilaisuuksia oli tarjolla vuosien ja vuosien ajan kymmeniä, yksikään ei kiinnostanut silloin kun vielä jotain mahdollisuuksia ehkä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% eroista on naisen aloitteesta. Nyt sitten toteutui se 20%. Voiko naisiin luottaa?
ei, nopeasti laskettuna omasta tuttapiiristä tiedän 6 naista, jotka vieraissa on käynyt ja 2 miestä jotka vastaavan on tehnyt. Toki aina kun nainen vieraissa käy niin se on miehen vika ja naisella on siihen täysi oikeus.
Toivottavasti ymmärrät eron omien kokemusten ja tilastojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tässä on mokannut, jos ei ole aiemmin osannut/halunnut ilmaista tyytymättömyyttään parisuhteeseen. Et todennäköisesti ole ajatustenlukija, joten et voi odottaa itseltäsi tällaisia taitoja.
Hoida omat asiasi kuntoon. Selvitä mihin tukiin olet oikeutettu ja hae tarvittaessa apua oikeusasioissa. Mies on elatusvelvollinen lapsen suhteen ja pitää kantaa vastuu. Ei siitä lapsesta pääse eroon vain ilmoittamalla, että on kyllästynyt.
Ihan hirveitä haaskalintuja täällä kommentoimassa "vaihtoi nuorempaan"... tällaiset urpot ovat varmaan tulleet jätetyiksi ihan aiheesta.
Mitä tulee tekstisi viimeiseen kappaleeseen, niin sangen usein tuo on totta. Mies harvemmin eroaa "tyhjän päälle", vaan uusi suhde on jo valmiina. Ei tuon toteaminen tee kenestäkään haaskalintua.
Hyvin harvoin on mitään uusia suhteita valmiina. Sellaisen toteaminen tekee susta jos nyt ei haaskalintua niin ainakin umpimielisen tolvanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ymmärtänyt edes tuota yksinkertaista lausetta, jota kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% eroista on naisen aloitteesta. Nyt sitten toteutui se 20%. Voiko naisiin luottaa?
ei, nopeasti laskettuna omasta tuttapiiristä tiedän 6 naista, jotka vieraissa on käynyt ja 2 miestä jotka vastaavan on tehnyt. Toki aina kun nainen vieraissa käy niin se on miehen vika ja naisella on siihen täysi oikeus.
Saisivat ymmärtää nämäkin, jotka väittävät että miehellä on AINA uusi nainen valmiina. Mutta eihän sivistystä niin vain enää aikuinen ihminen saa päähänsä iskostettua. Niin kai se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen? Laitatko linkin kyseisiin tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, yhteenkään mieheen ei ikinä kannata täysin luottaa.
Eikä naiseen!
Vierailija kirjoitti:
Shokista selviät ja erosta myös. Kaikki aikanaan. Nyt vain ainoastaan yhteys mieheen lapsen asioissa (jos hän haluaa lapsen kanssa olla vielä tekemisissä) ja kaikki muu kontakti poikki. Poistat somet ja muut systeemit, mistä mahdollisesti voisit miehen elämää seurata.
Miksi lapsi kuuluisi ap:lle? Miehen hoidettava puolet vastuusta, halusi tai ei. Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
No kun menee rikki se perinteinen vaalittu narratiivi, että mies oli kelvoton eikä kuunnellut yrityksiä korjata tilanne, jolloin nainen lopulta lakkasi olemasta ylikiltti, voimaantui, löysi Fabion ja jätti sen sian.
Allekirjoitan tämän, että pitkien parisuhteiden päättyessä miehen aloitteesta on yleensä näin. Lyhyemmät seurustelusuhteet miehet taas päättävät ihan siinä missä naisetkin. Miehelle turvallisuus ja pysyvyys on arvo sinänsä.