Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla

Vierailija
04.07.2022 |

Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.

Kommentit (2046)

Vierailija
341/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa kunnollista palkkaa jotta työnteko on kannattavaa myös työntekijälle niin saatte kyllä työntekijöitä.

Minulla asumiskulut on nyt noin 800e/kk ja auto minulla on koska täällä ei julkiset kulje kunnolla, myös maksan laskuja kuten puhelinlaskun,nettilaskun,vakuutuslaskut yms remppalaskuja makselen.

Tässä mä laskin että noi mun kiinteät kulut on jotain luokkaa 1500e/kk eli vaadin myös että mun nettopalkka olisi oltava noin 2500e/kk(bruttona noin 3500e/kk) jotta työnteko olisi kannattavaa minulle.

Jollain 2000e nettopalkalla eli 3000e bruttopalkalla olen nyt työelämässä eikä tämä ole kovinkaan kannustavaa.

Tää on mulle ongelma myös. Mulla menee yli puolet nettopalkasta asumiskuluihin ja autoilun kuluihin ja se on suurin syy miksi vaadin parempaa palkkaa. Nyt kun hinnat nousseet niin ongelma on vain entisestään pahentunut kohdallani. Eikö tämä ole hassua kun vaikka käyn töissä niin olen köyhä ja elän kädestä suuhun?

Jotain toimia päättäjien pitäisi tehdä jotta ostovoima paranisi reilusti.

Jos jäisin työelämästä pois niin voisin luopua autosta ja yhteiskunta maksaisi asumiseni joten jäisikö minulla silloin elämiseen kuinka paljon rahaa vs mitä nyt jää?

Ensin saa ansiosidonnaistatyöttömyyspäivärahaa, jos on kuulunut työttömyyskassaan ja työssäoloehto on täyttynyt. Mikäli irtisanoutuu työstä tai itse aiheuttaa potkut, niin siihen alkuun voidaan lätkäistä parin kolmen kuukauden karenssi.

Kun 400 päivää ansiosidonnaistapäivärahaa tulee täyteen, niin tipahtaa työmarkkinatuelle. Tämän jälkeen ne maksimirahat kohtuullisten asumiskulujen jälkeen on noin 500 euroa kuukaudessa, jos on yksinasuva ja saa toimeentulotukea (ei säästöjä, ei rahaksi vaihdettavaa omaisuutta - omaa kotia/asuntoa ei kuitenkaan tarvitse myydä). Jos ei suostu ilmaistöihin tai käsipäivääkurseille tai kuntouttavaan, niin voivat alentaa toimeentulon peruosaan, jolloin sitä rahaa jääkin kohtuullisten asumiskulujen jälkeen enää 300 euroa kuukaudessa. Se vastikkellinen tuki on jo olemassa, mutta toisia kyykytetään ja toiset saa opiskella työttömyyskorvauksella tai saa maksimituen tekemättä mitään.

Vierailija
342/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän mä muistin. Afrikan sarvesta tuli koneinsinöörejä paikkaamaan työvoimapulaa. Onhan niillä täystyöllisyys, onhan.

Ei me tarvita koneinsinöörejä kun ei meillä ole juuri teollisuuttakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu. Miksi esim. Virolaiset työllistyvät Suomessa, mutta suomalaiset ei. Sitten rahat viedään viroon perheelle.

Mielenkiintoisempi kysymys on se, miksi ne eivät työllisty Viroon, vaan tulevat Suomeen. Olisivatko liian pienet palkat suhteessa elintasoon...?

Vierailija
344/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapas minulle työttömälle että mistä työstä maksetaan se vähintään 3300e/kk bruttona niin haen heti niihin hommiin.

En ole korkeastikoulutettu ja asun uudenmaan ulkopuolella.

Kun katselen avoimia työpaikkoja niin miksi ilmoituksissa ei kerrota sitä kuinka suurta palkkaa he ovat valmiita maksamaan? Se on se tärkein tieto ja sitä ei kerrota.

Ainakin roska-auton kuljettajat tienaa yli tuon helposti, tosin pitää olla valmis myös hommiin ns. virka-ajan ulkopuolella. Valtion hommissa saa myös monin paikoin yli tuon, mutta sinne tarvitaan lähes aina yliopistotason koulutus. 

Näinköhän vaan tienaa?

"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Jäteautonkuljettaja on 2 619 euroa kuukaudessa. Palkka oli yksityisellä sektorilla 2 619 € (511 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka muuttui -504 € (-16,1 %) vuodesta 2018 vuoteen 2020."

Jäteautonkuljettajan palkka on noin 2600e/kk eli surkea palkka.

-eri

Vierailija
345/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyville työnantajille on aina tulijoita jonoksi asti, ellei vaatimukset ole täysin utopistiset, jopa tilanteessa, ettei työttömänä ole yhtäkään ihmistä. Aina valmistuu uusia ihmisiä työmarkkinoille ja on ihmisiä, jotka haluavat vaihtaa työpaikkoja. 

Työttömänä on tuhansia tai kymmeniäkin tuhansia, en tiedä paljonko, kun tätä EI IKINÄ HALUTA tilastoida, jotka eivät saa muita tukia kuin sen työmarkkinatuen tai pienehkön ansiosidonnaisen. Vielä 10 vuotta ei puolison tulojen takia saanut sitäkään ja olin siinä tilanteessa. Se, että jouduin elämään säästöilläni, ei paljon auttanut työnsaannissa. Olisin ottanut mitä tahansa vähäksikin aikaa, koska nollasta ei voi vähentää. Ainoa homma mitä olisin saanut oli mansikanpoiminta ja sinne olisin mennytkin, mutta satuin saamaan sitten oman alani työn. Kaikki kutsut olivat omalle alalle ja työllistyinkin sittemmin ja nyt on ollut monta vuotta sama toistaiseksi voimassa oleva paikka. 

Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa vastaan niitä huonompiakin töitä, jos vaihtoehtona on elää yhteiskunnan varoilla. Huonommista työpaikoista voi sitten vaihtaa myöhemmin parempiin.

Mitä nämä paremmat työpaikat ovat joihin joku wolttinee...henkilöys, osa-aikainen siivous tai mikä tahansa fyysinen ja raskas brutto lähellä 2 tonnia-duuni avaa kultaiset ovet tai pätevöittää? Anna esimerkki. Jos kerran on jo edellytykset tehdä parempia töitä niin kumma kun niitä ei saa ilman että tekee miinustiliä puhelimyyjänä. Toki on pikkufirmoja joissa voi saada lisävastuuta mutta ei tämä päde suurimpaan osaan.

Pätevöityminen on yksi asia. Toinen on moraalinen näkökulma. Makaako kotona muiden elätettävänä, vai tekeekö töitä samalla kun etsii parempaa duunia?

Ainakin itse katson paremmalla henkilöä, joka on tehnyt ns. huonompaa hommaa vs. makoillut kotona. Tuo kertoo ihmisen motivaatiosta ja asenteesta, joka on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista työelämässä.

Millä tavalla sinä otat selvää siitä, onko tuo henkilö ollut työtön omasta halustaan vai siksi, että hän ei vain ole löytänyt töitä?

Ei tuo erottelu minua kiinnosta.

Ei kiinnosta? Miten tuollainen ajattelu sopii yhteen mainitsemasi "moraalisen näkökulman" kanssa?

Hyvin. Töitä löytyy. Osa töistä on vaan ns. paskatöitä.

Vierailija
346/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimien työpaikkojen palkat näkyviin niin huomaatte miksi työntekijöitä ei löydy.

Voisin alkaa vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi jos niistä hommista maksettaisi kunnon palkkaa eli 3000-4000 euroa kuukaudessa.

3000e kk siivouksesta olisi aivan naurettava palkka. Oikea palkka on 7500e kk.

Mun valipano siivooja ottaa askelmittarin mukaan  töissä yli 25 000 askelta päivässä ja siihen työmatka päälle. Sillä on kyllä timmi perä.

Palkkaa kuuluu maksaa työn arvostuksen puutteen, vittumaisuuden ja kalorin kulutuksen perusteella, ei koulutuksen.

Laskeppa huviksesi kuinka paljon siitä siivouksesta pitäisi laskuttaa asiakasta kun siivooja tienaa 7000e. Ja sitten mieti löytyykö sillä hinnalla asiakkaita.

Halvin siivous=huonoin siivous niillä aikatauluilla vaikka asiakas voi muuta kuvitella.

Vierailija
347/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkan pitäisi aina reilusti voittaa tuet. Suurin osa (99,9%) käy töissä pelkästään rahan takia. Raha liittyy asiaan myös niin että eläke kertyy kun töissä käy. 

Paljonko pitää olla kuukausipalkan, että kertyvä eläke voittaa takuueläkkeen + kansaneläkkeen?

Jos vaikka on resuinen työhistoria, sairautta, mönkään mennyttä pienyrittäjyyttä tms. taustalla.

Opiskellut 3- kymppiseksi, työllistynyt pätkätöihin, ala olikin täysi huti...

saanut muutaman lapsen, opiskellut välillä toisen ammatin, sairastunut, toipunut, perustanut pienyrityksen, jonka kanssa tehnyt pari vuotta tappiota puolison palkalla eläen, työllistynyt pätkätöihin...

Sitten 45- vuotiaana pääsee vakituiseksi lähikauppaan, 27h/vk tosin.

Nyt alkaa eläke kertyä!

Vierailija
348/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla kela maksaa sulle asunnon mihin tavallisella duunarilla ei ole varaa. Jokin on siis pahasti pielessä Suomessa!

Miten ei voi työllisellä olla varaa? Aika paljosta se tukien varassa olevakin joutuu kiristämään, kun noissa kalliissa asunnoissa asuu. Joskus jopa ruoasta.

Ihan vaan tiedoksi, että duunarikin on oikeutettu niihin tukiin. Eli duunari voi asua täsmälleen samoissa asunnoissa kuin muut tukien saajat ja sen lisäksi heille jää enemmän rahaa kuukauden menoihin.

Ihan eri juttu sitten on kannattaako asua liian kalliissa asunnossa, jos sen vuoksi jää palkasta muutama sata euroa enemmän kuin millä kaikkein köyhimmät kituuttavat.

Vierailija
349/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hyvinvointivaltiossa yritetään sisäistä devalvaatiota.

Palkkoja ei voi laskea samaan aikaan kun tukiin heitetään korotuksia.

Nykyinen tilanne jossa inflaatio alkaa olla 2 numeroinen, ongelma kärjistyy eksponentiaalisesti. Palkat valuvat kokonaan elinkustannuksiin ja tilanne on se. Että työttömän ja palkansaajan elintasossa ja elämässä ainoa ero on se, että toinen käy töissä ja toinen on vapaalla.

Tämä koskee jo pikkuhiljaa jo keskituloisiakin, viimeistään ensi talvena kun työssäkäyvät omakotiasujat alkavat maksaa uudentasoista lainakorkoa ja 4x sähkölaskua.

Eihän tämä voi jatkua näin pitkään. Todennäköisesti ensin romahtaa Sosiaaliturva ja toisella puolella alkaa elää harmaa talous, kun ihmiset alkavat paikkaamaan kulujaan erilaisilla keinoilla.

Ikävin lieveilmiö on kasvava rikollisuus, joka seuraa aina talousromahdusta.

Vierailija
350/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäänkuin oletettaisiin että työttömillä olisi osaamista, terveyttä tai innostusta töihin

Aivan. Ja työttömien pitäisi olla koulutetettuna jokaiselle alalle, niin jaksaa innokkaana vääntää hakemuksia, koska tietää että saa työpaikan. Lol

Vierailija
351/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimien työpaikkojen palkat näkyviin niin huomaatte miksi työntekijöitä ei löydy.

Voisin alkaa vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi jos niistä hommista maksettaisi kunnon palkkaa eli 3000-4000 euroa kuukaudessa.

3000e kk siivouksesta olisi aivan naurettava palkka. Oikea palkka on 7500e kk.

Mun valipano siivooja ottaa askelmittarin mukaan  töissä yli 25 000 askelta päivässä ja siihen työmatka päälle. Sillä on kyllä timmi perä.

Palkkaa kuuluu maksaa työn arvostuksen puutteen, vittumaisuuden ja kalorin kulutuksen perusteella, ei koulutuksen.

Laskeppa huviksesi kuinka paljon siitä siivouksesta pitäisi laskuttaa asiakasta kun siivooja tienaa 7000e. Ja sitten mieti löytyykö sillä hinnalla asiakkaita.

Halvin siivous=huonoin siivous niillä aikatauluilla vaikka asiakas voi muuta kuvitella.

Kustannusten moninkertaistamisen jälkeen palvelun hinta on moninkertaistunut, mutta siivoamiseen käytetty aika on pysynyt samana.

Vierailija
352/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin saadaan yrityksiä, jotka on täysin työntekijöiden omistuksessa??

Vaikka heti eli kun ihmiset perustavat sellaisia yrityksiä. Suomalaiset ovat kuitenkin yleensä mieluummin palkansaajia kuin yrittäjiä. Ihan jo sosiaaliturvankin vuoksi, mutta yrittäjyyteen liittyy monenlaisia riskejä, joita palkansaajilla ei ole.  Olen töissä kuuden hengen yrityksessä, jossa kaikki kuusi ovat myös osakkaita, eli tällaisia yrityksiä on jo. 

Vierailija
353/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työantajat hukkuvat avoimiin ilmoituksiin tuleviin hakemuksiin, niin tapahtuu seuraavaa ainakin suuremman riskin työpaikoissa kuten asiantuntjatöissä:

1. Paikkoja ei laiteta julkiseen hakuun.

2. Ehdokkaat valitaan jonkun välikäden eli suosittelijoiden kautta.

3. Työantaja ei voi mitenkään käydä kaikkia hakemuksia läpi.

4. Hyvätkin ehdokkaat saattavat karsiutua alkuarvausten perusteella:

- asuu liian kaukana

- liian vanha

- ei kuitenkaan tulisi

- liian pätevä

- kova CV: varmaan liian kallis

- ei olisi kuitenkaan pitkään

Pointtini siis on, että ilman verkostoitumista ja suhteita omaan alaan voi olla todella vaikeaa päästä alkukarsinnasta läpi.

Vierailija
354/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ennen sillä duunarin palkalla pystyi ostamaan asunnon,pitämään auton ja elättämään myös perheen sillä aikaa kun vaimo oli kotona lasten kanssa? Nykyisin sillä duunarinpalkalla elät kädestä suuhun jossain yksiössä ja pakollisten menojen jälkeen sulla jää elämiseen melkein sama summa käytettäväksi kuin jos olisit työtön.

Ennen ei oltu niin tarkkoja koulutuksesta vaan ajateltiin enemmän että työtä tekemällä oppii, nykyään ei voi tehdä oikein mitään työtä ilman koulutusta.

Vierailija
355/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työantajat hukkuvat avoimiin ilmoituksiin tuleviin hakemuksiin, niin tapahtuu seuraavaa ainakin suuremman riskin työpaikoissa kuten asiantuntjatöissä:

1. Paikkoja ei laiteta julkiseen hakuun.

2. Ehdokkaat valitaan jonkun välikäden eli suosittelijoiden kautta.

3. Työantaja ei voi mitenkään käydä kaikkia hakemuksia läpi.

4. Hyvätkin ehdokkaat saattavat karsiutua alkuarvausten perusteella:

- asuu liian kaukana

- liian vanha

- ei kuitenkaan tulisi

- liian pätevä

- kova CV: varmaan liian kallis

- ei olisi kuitenkaan pitkään

Pointtini siis on, että ilman verkostoitumista ja suhteita omaan alaan voi olla todella vaikeaa päästä alkukarsinnasta läpi.

Tuota "verkostoitumista ja suhteita" voi sanoa ihan suoraan omien kavereiden suosimiseksi ja nepotismiksi.

Vierailija
356/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäänkuin oletettaisiin että työttömillä olisi osaamista, terveyttä tai innostusta töihin

Kyllä minulla ainakin olisi. Osaamista ei tietenkään ihan mihin tahansa hommaan ole valmiina, mutta joihinkin kyllä, ja valmiutta oppia lisää.

Kummasti vain en työnantajille kelpaa, en edes hampurilaisia paistamaan.

Olisiko se se ikä, mistä kiikastaa? Sitä on 59 vuotta.

Eipä tullut katsottua A-studiota eilen, ja tänään en kerkeä. Voisihan tuota tsekata, onko siellä joku lähiseudun työnantaja taas itkemässä pulaansa. Tai joku vaikka kauempaakin, jolle olen hakenut, ilman tulosta. 

Vierailija
357/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea poru miten terveydenhuoltoalallakin on niiiiin hirveä työvoimapula, mutta sitten niitä työpaikkoja täytetään kuitenkin jonkun kaverin lapsella, jolla ei ole koulutusta, vaikka pätevämpiä hakijoita olisi pilvin pimein. Esim. terveydenhuoltoalalla työvoimapulaa paikataan palkattomilla harjoittelijoillakin ja jopa työllistettävillä, että 9 euroo päivä ja normaalit työpäivät ja vastuut.

En ymmärrä. Pitäisikö ensin ainakin lopettaa tämä työttömien roikottaminen näissä 9 euroa päivä töissä. Työstä palkka, olkoon vaikka minimipalkka. Se ei ole euro ja viistoista senttiä tunti.

Korjaan sen verran, että hakijoita ei todellakaan ole pilvin pimein 85 % terveydenhoitoalan paikoista.

Vierailija
358/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ennen sillä duunarin palkalla pystyi ostamaan asunnon,pitämään auton ja elättämään myös perheen sillä aikaa kun vaimo oli kotona lasten kanssa? Nykyisin sillä duunarinpalkalla elät kädestä suuhun jossain yksiössä ja pakollisten menojen jälkeen sulla jää elämiseen melkein sama summa käytettäväksi kuin jos olisit työtön.

Ennen muuta siksi, että huoltosuhde on niin vinoutunut. 

Palkansaajia suhteessa elätettäviin on paljon vähemmän kuin ennen.

Ja tähän eivät ole syypäitä työttömät, vaan ennen muuta eläkeläisten määrä on kasvanut hurjasti.

Milloin muuten mahtoi olla tuo sinun "ennen"? Kyllähän jostakin 80-luvulta asti myös tuloerot ovat kasvaneet. On palkansaajia, joilla on varaa asua leveästi, pitää paria autoa, ja lisäksi vielä matkustella. Ja sitten pääomatuloa saavilla menee aika hyvin kanssa.

Vierailija
359/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyville työnantajille on aina tulijoita jonoksi asti, ellei vaatimukset ole täysin utopistiset, jopa tilanteessa, ettei työttömänä ole yhtäkään ihmistä. Aina valmistuu uusia ihmisiä työmarkkinoille ja on ihmisiä, jotka haluavat vaihtaa työpaikkoja. 

Työttömänä on tuhansia tai kymmeniäkin tuhansia, en tiedä paljonko, kun tätä EI IKINÄ HALUTA tilastoida, jotka eivät saa muita tukia kuin sen työmarkkinatuen tai pienehkön ansiosidonnaisen. Vielä 10 vuotta ei puolison tulojen takia saanut sitäkään ja olin siinä tilanteessa. Se, että jouduin elämään säästöilläni, ei paljon auttanut työnsaannissa. Olisin ottanut mitä tahansa vähäksikin aikaa, koska nollasta ei voi vähentää. Ainoa homma mitä olisin saanut oli mansikanpoiminta ja sinne olisin mennytkin, mutta satuin saamaan sitten oman alani työn. Kaikki kutsut olivat omalle alalle ja työllistyinkin sittemmin ja nyt on ollut monta vuotta sama toistaiseksi voimassa oleva paikka. 

Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa vastaan niitä huonompiakin töitä, jos vaihtoehtona on elää yhteiskunnan varoilla. Huonommista työpaikoista voi sitten vaihtaa myöhemmin parempiin.

Mitä nämä paremmat työpaikat ovat joihin joku wolttinee...henkilöys, osa-aikainen siivous tai mikä tahansa fyysinen ja raskas brutto lähellä 2 tonnia-duuni avaa kultaiset ovet tai pätevöittää? Anna esimerkki. Jos kerran on jo edellytykset tehdä parempia töitä niin kumma kun niitä ei saa ilman että tekee miinustiliä puhelimyyjänä. Toki on pikkufirmoja joissa voi saada lisävastuuta mutta ei tämä päde suurimpaan osaan.

Pätevöityminen on yksi asia. Toinen on moraalinen näkökulma. Makaako kotona muiden elätettävänä, vai tekeekö töitä samalla kun etsii parempaa duunia?

Ainakin itse katson paremmalla henkilöä, joka on tehnyt ns. huonompaa hommaa vs. makoillut kotona. Tuo kertoo ihmisen motivaatiosta ja asenteesta, joka on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista työelämässä.

Makaan mieluummin kotona tai osa-aikaista. Oliko muuta? Minulla on korkeasti koulutettuba motivaatio tehdä monia töitä, mutta ei erityisen suurta tehdä raskasta, epävarmaa matalapalkkatyötä kaukana kotoa käteen jäädessä ei juuri mitään. Katso sinä miten lystäät.

Vastaatko nyt kysymykseeni edellisessä viestissäni. Anna esimerkkejä.

Vierailija
360/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhea poru miten terveydenhuoltoalallakin on niiiiin hirveä työvoimapula, mutta sitten niitä työpaikkoja täytetään kuitenkin jonkun kaverin lapsella, jolla ei ole koulutusta, vaikka pätevämpiä hakijoita olisi pilvin pimein. Esim. terveydenhuoltoalalla työvoimapulaa paikataan palkattomilla harjoittelijoillakin ja jopa työllistettävillä, että 9 euroo päivä ja normaalit työpäivät ja vastuut.

En ymmärrä. Pitäisikö ensin ainakin lopettaa tämä työttömien roikottaminen näissä 9 euroa päivä töissä. Työstä palkka, olkoon vaikka minimipalkka. Se ei ole euro ja viistoista senttiä tunti.

Korjaan sen verran, että hakijoita ei todellakaan ole pilvin pimein 85 % terveydenhoitoalan paikoista.

Itse lähtisin vaikka heti hoitoalalle töihin mutta asiaa sille alalle minulla ei ole koska en ole suorittanut koulutusta.

En näin aikuisiällä enää lähde opiskelemaan uutta alaa koska se vie useamman vuoden aikaa.

Olen nyt teollisuudessa töissä 2400 euron bruttopalkalla ja sairaanhoitajat saa sen yli 3000 euroa kuukaudessa.

Pääseekö sairaanhoitajaksi tai insinööriksi oppisopimuksella? Jos ei niin miksi ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi