En meinaa päästä yli siitä, miten juntisti uusi miesystävä käyttäytyi juhannuksena
Suhteellisen tuore miesystävä siis ja ollaan aikuisia 30+ vuotiaita molemmat. Oli ekaa kertaa sukulaisillani "näytillä", eli lauantaista sunnuntaihin vanhempieni kesäpaikassa, jossa oli siis muitakin sukulaisia käymässä. Mä olin tullut mökille jo torstaina..
Miehestä (no myönnän, ettei vielä tunnetakaan niin hyvin) kuoriutui ihan törppö juntti sukulaisteni seurassa, enkä tiedä pääsenkö tästä enää yli vai onko suhteen lopun alkua.
En viitsi edes tähän kaikkia kirjoittaa, mutta tässä joitain esimerkkejä. Ensinnäkin, mies ei tuonut mitään tuliaista vanhemmilleni, tyyliin vaikka keksi- tai kahvipakettia edes. Ei kunnolla edes tervehtinyt vanhepiani tullessaan vaan lompsi suoraan parvelle, jossa olin kertonut olevan meidän nukkumapaikat. Piti ihan raahata mies parvelta alas sanomaan vanhemmilleni käsipäivää ja esittäytymään. Muutenkaan ei selvinpäin oikein puhunut kenellekään muulle mitään, paitsi minulle. Ei edes yrittänyt tutustua sisaruksiini tai heidän puolisoihin, jotka kaikki ovat ihan mukavia ja sosiaalisia ihmisiä. Kännykän kanssa norkoili pitkästyneen näköisenä.
Ruokaillessa noukki järjestelmällisesti fetasalaatista kaikki juustopalat omalle lautaselleen. Ruoan kanssa oli tarjolla juomaksi vissyä, kotikaljaa ja valkoviiniä ja siihen kommentoi, että miksi ei ole kaljaa, en minä tommoista etikkaa (=viiniä) ala juomaan. Kotikalja ei siis kelvannut, koska se on alkoholitonta. Sitten "joutui" ottamaan viiniä ja sitä noi nyrpistellen ja kommentoiden "etikkaista" ja "pilaantunutta" makua. Viinipäissään väänsi myös ihmeellistä läppää vanhempieni siististä ja hyvin toimivasta kompostoivasta käymälästä, verraten sitä johonkin lihaiseen pa_skahuussiin, jossa kärpäset ja muut tuholaiset muka vaanii. Muina tyhminä nousuhumalan läppinä mainittakoon mm. typerät ihmettelyt siitä, miten 70v äitini voi olla kasvissyöjä.
En viikonlopun aikana edes pystynyt kunnolla reagoimaan noihin törppöyksiin vaan jotenkin lamaannuin ja HÄVETTI! Ollaan tapailtu alkuvuodesta lähtien, ja aloin myös vakavasti epäillä omaa harkintakykyäni. Toki olen nähnyt miehestä myös eri puolia, enhän muuten olisi hänen kanssaan seurustellutkaan melkein puolta vuotta, mutta en tällä hetkellä tiedä, voinko/kannattaako enää jatkaa tätä tapailua.
Kommentit (519)
Aivan kamala tuo ap:n mies.
Olen deittaillut samanlaista törppöä mitä ap:n mies, mutta luojan kiitos oma aviomies on edustava ja osaa hoitaa sosiaaliset tilanteet hienosti. En voisi olla miehen kanssa jota häpeän.
Nyt kun minäkin muistelen, niin olen varmaan käyttäytynyt vähän juntisti, kun olen mennyt tapaamaan appivanhempia ensimmäistä kertaa. Jännitykseltäni en ole saanut montaa sanaa suusta, ainakaan siinä heti alussa. En ole vienyt mitään, kun en ole tiennyt, mikä on tapana ja millainen tilanne se on, mihin mennään. Olenko esittäytynyt vai odottanut, että minut esitellään, kun en ole tiennyt kuka on kuka. En varmaankaan ole itse mennyt esittäytymään vaan olen kulkenut mieheni rinnalla ja odottanut, että hän esittelee minut. Olenko töksäyttänyt jotakin, ehkä. Silti katson olevani yleisesti ottaen mieheni sukulaisia fiksumpi, ainakin koulutustason ja ammattiin perustuen. Ja olenkin, huomattavasti.
Luulen että tuossa on kyse siitä, että hyväksyt miehen käytöksen itseäsi kohtaan, mutta sama näyttää törkeältä vanhempiasi kohtaan.
Tyhmiä miehiä on niin paljon tarjolla, että ollaan totuttu idiootteihin.
Mulla on juuri nyt tosi hyvä mies, monta tosi idioottia olen tapaillut. Kannattaa kiristää kriteerejä ja hakea niin kauan että löytyy sellainen joka ei ärsytä yhtään. Kyllä niitä normaaleja on, idiootit ovat vaan niin hanakasti tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole koska ollut tuliaisia appivanhemmille mennessä, eikä heillä meille. En edes odota, tulevat kylään. Eli ihan kaikissa suvuissa se ei ole mitenkään epäkohteliasta. Sen viivaisin yli. Esittäytymisessä sinulla on suuri rooli, eli sinä esittelet miehesi vanhemmillesi, mietin, miten tuo tilanne edes meni noin kuten kuvasit. Aina esitellään. Miksi et esitellyt. Vessan ja viinin sekä kasvissyöntiin suhtautuminen viestii rajoittuneisuudesta. Miten et tiennyt näitä asioita hänestä? Outoa. Voiko olla hermostuneisuutta myös? Juttelivatko sisaruksesi hänelle? Varmaan olet oikealla tiellä, mutta yritän tuoda tässä vain muitakin näkökulmia esille. Hän ei kuitenkaan vetänyt perseitä ja puhunut härskejä tms. Yksittäisinä juttuna nuo eivät ole kovinkaan vakavia kuitenkaan.
Kukin tavallaan, mutta kyllä tuollaiset pienet tuliaiset on sitä peruskohteliaisuutta - etenkin ensimmäisellä tapaamiskerralla ja vielä toisten mökille mentäessä! Ei mekään tietenkään joka kerta näin vuosien saatossa viedä anopille mitään (ellei ole joku merkkipäivä), jos piipahdetaan ja tuleekin tavattua useamman kerran kuussa eikä hänkään aina tuo.
Aika hölmöä etsiä jotain sen kummempia syitä "miehen" käytökselle, kun se nyt vaan yksinkertaisesti oli todella pskaa, noloa ja törkeää. Luultavasti ihan tarkoituksella syystä x.
Tästä tarinasta tulee elävästi mieleen kun vein oman mieheni ensimmäistä kertaa näytille vanhempieni mökille melkein 20 vuotta sitten. Paikalla oli myös paljon muuta sukua kun juhlittiin samalla siskoni syntymäpäiviä. Nyt vasta tajusin miten tärkeä tapahtuma se oli suhteemme kannalta. Mutta siis ihan toiseen suuntaan kun tässä AP:n tarinassa.
Mieheni oli heti jotenkin kauhean luontevasti mukana menossa. Keskusteli pitkään vanhempieni kanssa (jotka jälkeenpäin sanoivat että olipa todella mukava mies...), meni heti mukaan sisarusteni joukkoon ja toimi mökillämme kuin olisi ollut aina siellä. Kantoi oma-aloitteisesti puita saunaan ja muuta sellaista.
Nykyisin hän pitää siskoni miestä parhaana kaverinaan ja muutenkin on liittynyt sukuun todella kiinteästi.
Ja varmaan se vaikutti minuunkin jotenkin koska suhteemme syveni heti tuon mökkireissun jälkeen tosi nopeasti ja aloimme suunnitella yhteen muuttoa. Jotenkin se sai minut luottamaan mieheen vielä paljon entistä enemmän ja tajuamaan miten hyvä tyyppi hän on. Joten kyllä noilla tilanteilla on todella iso merkitys suuntaan tai toiseen riippuen siitä miten ne menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne maaseudun miehet ovat.
Tässä olet oikeassa, hän on maaseudulta kotoisin mutta lukion jälkeen muuttanut pk-seudulle opiskelemaan ja töihin. Siitä kyllä olen eri mieltä, että ei kai maaseudun miehet lähtökohtaisesti kaikki ja aina ole mitään käytöstavattomia juntteja. Ehkä enemmän lähtee ihan kotikasvatuksesta.
ap
Jaa että maaseudun miehelle ulkohuussi oli liikaa?
2/5
Asun maalla muttei täällä ole ollut vuosikymmeniin kenelläkään ulkohuusseja. Kaikkiin taloihin rakennettiin sisävessat jo 40-luvulla.
Mun kaverin lapsuudenperheessä oli ulkohuussi vuoteen 2002 asti. Käytiin koulua 1990-luvulla. Mutta perhe olikin todella köyhä. Siis oikeasti köyhä. Heillä oli mm. mustavalkotelkkari kun oltiin ekaluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tuossa on kyse siitä, että hyväksyt miehen käytöksen itseäsi kohtaan, mutta sama näyttää törkeältä vanhempiasi kohtaan.
Mulla on juuri nyt tosi hyvä mies, monta tosi idioottia olen tapaillut. Kannattaa kiristää kriteerejä ja hakea niin kauan että löytyy sellainen joka ei ärsytä yhtään. Kyllä niitä normaaleja on, idiootit ovat vaan niin hanakasti tarjolla.
Minusta tuntuu että monen ihmisen kriteerit kumppanille ovat jotenkin vinksallaan nykyisin. Vaaditaan vaikka mitä kun oikeasti se ainoa todella tärkeä kriteeri on se että toinen on ns. "hyvä tyyppi" jonka kanssa oleminen ja eläminen on kohtuullisen helppoa ja mukavaa.
On tässä vielä sekin mahdollisuus, että mies oli loukkaantunut aplle jostain ja se purkautui tuolla todella tökeröllä tavalla. Olitteko riidelleet ennen reissua? Joka tapauksessa riidat pitää unohtaa ja jättää kotiin, kun sukulaisia tavataan. Oletko keskustellut aiheesta miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun minäkin muistelen, niin olen varmaan käyttäytynyt vähän juntisti, kun olen mennyt tapaamaan appivanhempia ensimmäistä kertaa. Jännitykseltäni en ole saanut montaa sanaa suusta, ainakaan siinä heti alussa. En ole vienyt mitään, kun en ole tiennyt, mikä on tapana ja millainen tilanne se on, mihin mennään. Olenko esittäytynyt vai odottanut, että minut esitellään, kun en ole tiennyt kuka on kuka. En varmaankaan ole itse mennyt esittäytymään vaan olen kulkenut mieheni rinnalla ja odottanut, että hän esittelee minut. Olenko töksäyttänyt jotakin, ehkä. Silti katson olevani yleisesti ottaen mieheni sukulaisia fiksumpi, ainakin koulutustason ja ammattiin perustuen. Ja olenkin, huomattavasti.
Kyllä normaalin jännityksen/ujouden erottaa epäkohteliaisuudesta. Sinä tuskin arvostelit uusien appivanhempiesi ruokavaliota ja vaadit kaljaa ruokapöydässä? Näytit nyrpeää ja tylsistynyttä naamaa ja istuit jossain nurkassa puhelin kourassa? Tuollainen käytös on sellaista tahallista pilkkaamista, jolla halutaan osoittaa muille, ettei kunnioita yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamala tuo ap:n mies.
Olen deittaillut samanlaista törppöä mitä ap:n mies, mutta luojan kiitos oma aviomies on edustava ja osaa hoitaa sosiaaliset tilanteet hienosti. En voisi olla miehen kanssa jota häpeän.
No mitäpä jos vaan lakkaisi tuntemasta häpeää niin paljon? Olisko se ratkaisu?
Meillä on ainakin niin läheiset suhteet vanhempiin, ettei sinne tarvitse esittää yhtään mitään. Ei puolisoidenkaan. Koskaan. Eikä puolisoehdokkaita ja heidän liikkeitä kytätä ja kyylätä. Kaikki on toivotettu avoimesti tervetulleeksi.
Enkä nyt sano, etteikö käytöstapoja tule olla, mutta kuten täällä on aiemminkin ihmetelty; eikö sellainen olisi tullut jo esiin muissa tilanteissa? Aika omituista.
Minäkin uskon, että tuossa on ujoutta ja epävarmuutta suurelta osin mukana. Ehkä siksi joikin enemmän? Jos jokin asia on loukannut isäntäväkeä, sen he voisivat ITSE ottaa puheeksi, että nyt ei ollut asiallinen kommentti.
Huomasitteko ap:een aloitus, kuinka paljon oli tullut alapeukkuja. Eli heidän mielestä äijän käytös oli ihan ok? Uskomattoman paljon JUNTTEJA tällä palstalla:)
Ehkä mies oli ensimmäistä kertaa seurustelun aikana ärsyyntynyt tai vihainen, ja siksi tuli uusi puoli esiin. Mutta hyvä kun ajoissa näet tämänkin puolen hänestä. Mun exä jaksoi naimisiinmenoon asti käyttäytyä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne maaseudun miehet ovat.
Tässä olet oikeassa, hän on maaseudulta kotoisin mutta lukion jälkeen muuttanut pk-seudulle opiskelemaan ja töihin. Siitä kyllä olen eri mieltä, että ei kai maaseudun miehet lähtökohtaisesti kaikki ja aina ole mitään käytöstavattomia juntteja. Ehkä enemmän lähtee ihan kotikasvatuksesta.
ap
Minä tunnen aika monia maajusseja ja jokaisella on moitteettomat käytöstavat. Toki olen jo nelikymppinen, mutta ainakin minun kokemukseni mukaan maalla ollaan vanhoillisempia ja odotetaan juhlissa parempaa käytöstä kuin mitä kaupunkilaiset odottavat omilta mukuloiltaan. Ne eivät ole maalaisia, jotka panevat mustan puvun kanssa lenkkarit fashion statementina...
Jos olisin sinä, ap, tekisin emätinhuuhtelun Kloritella ja puoli vuotta katumusharjoituksia koska olen saastuttanut itseni sallimalla tuollaisen otuksen kajota itseeni. En koskaan, koskaan katselisi hetkeäkään miestä joka ei kohtele vanhempiani (ja omiaan) kohteliaasti ja kunnioittavasti.
Emätinhuuhtelu kloritella! :D :D
Itseasiassa tämä viesti osui ja upposi, on todella ällöttävä olo juurikin siitä, että mies törppöili vanhemmilleni ja sukulaisilleni eikä arvostanut heidän panostustaan yhteiseen juhannukseen.
ap
Niin ja ne ovat sinun vanhempasi. Jos mies ei kunnioita vanhempiasi, miten mahtaa olla sinuun kohdistuvan kunnioituksen laita?
Tämä ei tarkoita, että heistä täytyisi pitää. Minä en pidä mieheni vanhemmista sen erikoisemmin, mutta olen aina kohtelias ja kohtalaisen kunnioittava mieheni takia.
Ja jos oikein pitkälle mennään, oikein sivistynyt ihminen on kohtelias kaikille itsensä takia. Koska ei halua alentaa itseään huonolla käytöksellä. Tässä kohtaa ainakin minulla on vielä petrattavaa.
Nämä on oikeasti todella tärkeitä arvomaailmakysymyksiä. Et voi pariutua miehen kanssa, joka ei jaa arvomaailmaasi. Jos sinulle on tärkeää, että isäntäväkeä yleensä ja puolison vanhempia erityisesti kohdellaan kunnioittavasti, ja mies paskat nakkaa -no, voit vain kuvitella, millaisiin arvomaailmojen yhteentörmäyksiin saat varautua, jos jatkat suhdetta. Ja niissä yhteentörmäyksissä käy aina niin, että se toinen vetää sinut omalle tasolleen, ei toisinpäin.
Eli haet nyt vaan sitä Kloritea ja vannot pyhästi, ettet enää koskaan tingi standardeistasi, vaikka sitten joutuisit menemään luostariin.
-lainaamasi-
Tätä tulin sanomaan. Jos hän ei kunnioita sinun vanhempia ja ystäviä, hän ei tule kunnioittamaan sinuakaan. Vähimmillään sinun toiveidesi yli kävellään. Pahimmillaan hän katsoo voivansa ojentaa sinua pikkuisen fyysisesti.
Entä oliko ne heitot varmasti tosissaan heitettyjä? Ettei mitään kömpelöjä huumorin yrityksiä?
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko ap:een aloitus, kuinka paljon oli tullut alapeukkuja. Eli heidän mielestä äijän käytös oli ihan ok? Uskomattoman paljon JUNTTEJA tällä palstalla:)
Oletpa yksinkertainen ihminen, juuri tuollainen jonka maailma on vain musta tai valkoinen. Mietipä uudelleen, voisiko kyse olla jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo tosi junttia käytöstä. Kaikkea ei voi laittaa esim ujouden piikkiik.
Kun olen tavannut omat vävyt ensikertaa he ovat olleet heti kuin omaa porukkaa. Rohkeasti jutelleet kaikille, auttaneet kattamaan pöytää tai kuskanneet astioita keittiöön siinä missä omakin porukka.
Ihan ensimmäistä kertaa kun tapasin toisen vävyni ulkomailla hän kysyi minulta luvan saada viedä tyttäreni treffeille. Hänestä oli ikävää että jäisin hotellille yksin. Äärimmäisen kohteliasta!
Äärimmäisen alentuvaa. Kyllä kelpaa, että mies alentaa itsensä tuollaiseen. Mitäs vastaavaa olet anoppia tai appiukkoa kohtaan itse tehnyt? Kyselitkö lupaa viedä mies treffeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että monen ihmisen kriteerit kumppanille ovat jotenkin vinksallaan nykyisin. Vaaditaan vaikka mitä kun oikeasti se ainoa todella tärkeä kriteeri on se että toinen on ns. "hyvä tyyppi" jonka kanssa oleminen ja eläminen on kohtuullisen helppoa ja mukavaa.
Olen juurikin samaa mieltä. Jos miehen pitää olla tietyn näköinen ja tietyssä ammatissa, täysin mahdotonta tapausta siedetään. Itse hain sellaista helppoa ja välitöntä miestä ja sitten sellainen löytyi. Ja sellaiset on usein ihan hyvissä duuneissa ja näyttävät terveiltä ja hyvinvoivilta.
Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole koska ollut tuliaisia appivanhemmille mennessä, eikä heillä meille. En edes odota, tulevat kylään. Eli ihan kaikissa suvuissa se ei ole mitenkään epäkohteliasta. Sen viivaisin yli. Esittäytymisessä sinulla on suuri rooli, eli sinä esittelet miehesi vanhemmillesi, mietin, miten tuo tilanne edes meni noin kuten kuvasit. Aina esitellään. Miksi et esitellyt. Vessan ja viinin sekä kasvissyöntiin suhtautuminen viestii rajoittuneisuudesta. Miten et tiennyt näitä asioita hänestä? Outoa. Voiko olla hermostuneisuutta myös? Juttelivatko sisaruksesi hänelle? Varmaan olet oikealla tiellä, mutta yritän tuoda tässä vain muitakin näkökulmia esille. Hän ei kuitenkaan vetänyt perseitä ja puhunut härskejä tms. Yksittäisinä juttuna nuo eivät ole kovinkaan vakavia kuitenkaan.
Just näin. Ehkä ap oli itse hermona ja etsi miehestä vikoja koko ajan. Miehen olisi täytynyt olla sitä ja tätä. Vaadittiinko samaa vastavuoroisesti sisaruksilta?
Omituisinta tässä on juuri se, että JUST NYT paljastui niin hirveästi kaikkea junttia, mitä ei aiemmin ollut paljastunut... En oikeesti usko nyt tähän tällaisenaan. Jotain ap jättää kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa yksinkertainen ihminen, juuri tuollainen jonka maailma on vain musta tai valkoinen. Mietipä uudelleen, voisiko kyse olla jostain muusta.
Miehen käytös oli törkeetä ja piste.
Puolison suhden omiin vanhempiinsa, käyttäytymistavat ja seurustelutavat kertovat ihmisestä liikaakin. Miten kuvittelet hänen suhtautuvan sinuun ja ystäviisi, kun tunnette vielä paremmin? ei jatkoon. Ihminen voi olla köyhästä kodista, mutta ei junttilasta. Kotikasvatushan tuossa on mennyt aivan metsään. Kuvittele tapaamista miehen sukulaisten kanssa. Ei kannata jatkaa. Hän voi seurustella oman sosiaaliluokkansa edustajan kanssa.