En meinaa päästä yli siitä, miten juntisti uusi miesystävä käyttäytyi juhannuksena
Suhteellisen tuore miesystävä siis ja ollaan aikuisia 30+ vuotiaita molemmat. Oli ekaa kertaa sukulaisillani "näytillä", eli lauantaista sunnuntaihin vanhempieni kesäpaikassa, jossa oli siis muitakin sukulaisia käymässä. Mä olin tullut mökille jo torstaina..
Miehestä (no myönnän, ettei vielä tunnetakaan niin hyvin) kuoriutui ihan törppö juntti sukulaisteni seurassa, enkä tiedä pääsenkö tästä enää yli vai onko suhteen lopun alkua.
En viitsi edes tähän kaikkia kirjoittaa, mutta tässä joitain esimerkkejä. Ensinnäkin, mies ei tuonut mitään tuliaista vanhemmilleni, tyyliin vaikka keksi- tai kahvipakettia edes. Ei kunnolla edes tervehtinyt vanhepiani tullessaan vaan lompsi suoraan parvelle, jossa olin kertonut olevan meidän nukkumapaikat. Piti ihan raahata mies parvelta alas sanomaan vanhemmilleni käsipäivää ja esittäytymään. Muutenkaan ei selvinpäin oikein puhunut kenellekään muulle mitään, paitsi minulle. Ei edes yrittänyt tutustua sisaruksiini tai heidän puolisoihin, jotka kaikki ovat ihan mukavia ja sosiaalisia ihmisiä. Kännykän kanssa norkoili pitkästyneen näköisenä.
Ruokaillessa noukki järjestelmällisesti fetasalaatista kaikki juustopalat omalle lautaselleen. Ruoan kanssa oli tarjolla juomaksi vissyä, kotikaljaa ja valkoviiniä ja siihen kommentoi, että miksi ei ole kaljaa, en minä tommoista etikkaa (=viiniä) ala juomaan. Kotikalja ei siis kelvannut, koska se on alkoholitonta. Sitten "joutui" ottamaan viiniä ja sitä noi nyrpistellen ja kommentoiden "etikkaista" ja "pilaantunutta" makua. Viinipäissään väänsi myös ihmeellistä läppää vanhempieni siististä ja hyvin toimivasta kompostoivasta käymälästä, verraten sitä johonkin lihaiseen pa_skahuussiin, jossa kärpäset ja muut tuholaiset muka vaanii. Muina tyhminä nousuhumalan läppinä mainittakoon mm. typerät ihmettelyt siitä, miten 70v äitini voi olla kasvissyöjä.
En viikonlopun aikana edes pystynyt kunnolla reagoimaan noihin törppöyksiin vaan jotenkin lamaannuin ja HÄVETTI! Ollaan tapailtu alkuvuodesta lähtien, ja aloin myös vakavasti epäillä omaa harkintakykyäni. Toki olen nähnyt miehestä myös eri puolia, enhän muuten olisi hänen kanssaan seurustellutkaan melkein puolta vuotta, mutta en tällä hetkellä tiedä, voinko/kannattaako enää jatkaa tätä tapailua.
Kommentit (519)
AP, joko olet jättänyt? Toivottavasti!
ps. aivan törkeää käytöstä, peruskohtelias pitää olla vaikka kuinka jännittäisi. Mutta kuten joku tuolla kirjoitti, ei tuo ole ujoutta vaan puhdasta huono käytöstä, itsekeskeisyyttä ja hankalan persoonan käytöstä. Jätä se sika.
pps. Tuliaisista: totta hitossa pitää viedä aina jotain, edes lähikaupan kukkapuska! Perus_käytös_tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko ap:een aloitus, kuinka paljon oli tullut alapeukkuja. Eli heidän mielestä äijän käytös oli ihan ok? Uskomattoman paljon JUNTTEJA tällä palstalla:)
Oletpa yksinkertainen ihminen, juuri tuollainen jonka maailma on vain musta tai valkoinen. Mietipä uudelleen, voisiko kyse olla jostain muusta.
Miehen käytös oli törkeetä ja piste.
Jos tuossa on kaikki mennyt tuolla tavalla, niin kyllä, käytöksessä on paljon parantamisen varaa.
Jos nyt junteista puhutaan, niin oma kokemukseni on, että kaikkein junteimmat ihmiset on niitä, jotka tekevät hätäisiä johtopäätöksiä, eivät suhtaudu asioihin terveellä kriittisyydellä ja kyseenalaistaen. He kailottavat ekana: on se sika ja eroa.
Normaalille fiksulle ihmiselle ei ole mikään uhka pohtia asioiden monia puolia. Juntit taas vetää mutkat suoriksi ja päättelevät, että eri näkökulmista keskustelu on puolustelua ja puolien valintaa. Heidän maailmansa nimittäin toimii sillä tavalla.
Mieti asiaa ap:n kannalta. Mikä kaikki on ihan ap:n oman edunkin mukaista? Päätyi sitten mihin tahansa lopputulokseen, vaikka siihen eroon, niin mitä haittaa siitä on miettiä mistä toisen käytös johtui ja mitå kaikkea siihen liittyi? Olisiko itse voinut käsittää jotain väärin? Olisiko asiasta syytä keskustella toisen kanssa vielä? Jne. Meni tuo suhde miten meni, kyllä siitä aina on hyötyä muissa ihmissuhteissa ja itsensä tuntemisen kannalta myös.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko ap:een aloitus, kuinka paljon oli tullut alapeukkuja. Eli heidän mielestä äijän käytös oli ihan ok? Uskomattoman paljon JUNTTEJA tällä palstalla:)
Osa alapeukuttaa siksi, että tästä olisi pitänyt olla merkkejä jo paljon aiemmin, ja ap on tyhmä kun katselee tuollaista miestä.
Erittäin hyvä ap, että veit miehen juhannuksenviettoon. Viisasta on nähdä ihminen eri ympäristöissä. Et pitänyt näkemästäsi ja opit, ettei mies ole sinulle sopiva.
Toi alku kuvailu kuulosti ihan multa :D
Minulla oli ollut aavistus, että tuollaisessa tilanteessa pitäisi tuoda tuliainen, mutta olen alkanut yliajattelemaan ja sitten ajatellut, että en vie tuliaista, koska mitä jos tuliaisia ei kuulukkaan tuoda ja minua pidetään outona jos tuon :D Sitten olen paikanpäällä huomannut, että muut tuo tuliaisia ja sitten koin suurta häpeää, että voi vattu, miksen tuonut mitään:D
Eli ehkä ei ole tuollaisissa tilanteissa ollut ja ei tiedä, että mitä on tapana tehdä? Mutta jos ei opi käyttäytymään kokemuksen kartuttua tai palautetta saatuaan käytöksestään niin sitten on kyseessä vain välinpitämättömyys muista varmaankin.
Rohkaisisin sua myös kertomaan tunteistasi ja huomioistasi miehelle. Esim jotenkin asiallisesti kysyt, että mikset tervehtinyt vanhempiani, että sehän on peruskäytöstapa, miksi mies jätti sen tekemättä ja ymmärtääkö hän miltä toisista tuntuu kun joku ei tervehdi?
Vaikka eroaisittekin niin tuolla keskustelulla annat miehelle mahdollisuuden kasvaa ihmisenä ja oppia uutta. Ja ehkä hän jopa tajuaa sinun näkökannan asiaa ja jatkossa yrittää käyttäytyä paremmin ja muut huomioon ottavasti?
Tietenkin ei hänestä heti tule mitään seurapiiri perhosta vaan varmaan pitkän aikaa on törpöhkö monessa asiassa, mutta ei ihminen kerrasta opi vaan vaatii harjoittelua. Jos et jaksa alkaa katselemaan tätä harjoittelua niin se on ok, mutta asian tuominen miehen tietoisuuteen keskustelemalla antaisi miehelle mahdollisuuden tulla tietoiseksi käyttäytymisestään ja siten keskustelu antaisi kipinän miehelle alkaa harjoittelemaan parempia käytöstapoja ja miettimään, miksi hän käyttäytyy niin kuin käyttäytyy?
Itsellä tuollainen tervehtimättömyys, toiseen huoneeseen eristäytyminen ja puhumattomuus kivoille poikaystävän sukulaisille johtui sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ahdistuneisuudestani. Olin tämän poikaystävälle kertonut, mutta kyllä se minun käytös poikaystävän vanhempien mökillä oli poikaystävälle järkytys kun näki sen omin silmin.
Kyllähän se muiden silmiin todella törppöä ja epäkohteliasta oli ja tästä tietoisena oleminen kyllä lisäsi sitä mun ahdistusta entisestään. Poikaystävä kertoi äidilleen näistä minun henkisistä ongelmista ja itsekin jossain vaiheessa puhuin niistä hänen äidilleen ja tämän jälkeen oleskelu poikaystävän porukoilla on ollut vähän helpompaa henkisesti. Tiesin, että nyt ihmiset tietää miksi oleskelen itsekseni ja monesti minulle sanottiinkin ääneen ja rohkaistiin, että voit mennä vierashuoneeseen lepäilemään halutessasi :)
En tiedä, mikä miehelläsi on, eikä kaikki ihmiset varmaan jaksa minkään mielenterveysongelmaisen kanssa olla, mutta tässä yksi kokemus. Itsellä ei kyllä olisi tullut ikinä mieleenkään alkaa arvostelemaan tai haukkumaan tarjottavia. Ehkä mies yritti olla hauska ja epäonnistui todella pahasti? Tuostakin kannattaa sanoa, että tuollainen käytös ei ollut kivaa muille ja mitä mies ajatteli tuossa tilanteessa, mikä oli motiivina? Tarkoitti hyvää, mutta meni metsään, että heilahti, eikä välttämättä itse edes tajua törppöyttään ja epäkohteluaisuuttaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole koska ollut tuliaisia appivanhemmille mennessä, eikä heillä meille. En edes odota, tulevat kylään. Eli ihan kaikissa suvuissa se ei ole mitenkään epäkohteliasta. Sen viivaisin yli. Esittäytymisessä sinulla on suuri rooli, eli sinä esittelet miehesi vanhemmillesi, mietin, miten tuo tilanne edes meni noin kuten kuvasit. Aina esitellään. Miksi et esitellyt. Vessan ja viinin sekä kasvissyöntiin suhtautuminen viestii rajoittuneisuudesta. Miten et tiennyt näitä asioita hänestä? Outoa. Voiko olla hermostuneisuutta myös? Juttelivatko sisaruksesi hänelle? Varmaan olet oikealla tiellä, mutta yritän tuoda tässä vain muitakin näkökulmia esille. Hän ei kuitenkaan vetänyt perseitä ja puhunut härskejä tms. Yksittäisinä juttuna nuo eivät ole kovinkaan vakavia kuitenkaan.
Kukin tavallaan, mutta kyllä tuollaiset pienet tuliaiset on sitä peruskohteliaisuutta - etenkin ensimmäisellä tapaamiskerralla ja vielä toisten mökille mentäessä! Ei mekään tietenkään joka kerta näin vuosien saatossa viedä anopille mitään (ellei ole joku merkkipäivä), jos piipahdetaan ja tuleekin tavattua useamman kerran kuussa eikä hänkään aina tuo.
Aika hölmöä etsiä jotain sen kummempia syitä "miehen" käytökselle, kun se nyt vaan yksinkertaisesti oli todella pskaa, noloa ja törkeää. Luultavasti ihan tarkoituksella syystä x.
No eivät kyllä joka tapauksessa ole. Voivat olla jopa hieman noloja ja loukkaavia. Jos viet johonkin hulppealle huvilalle jonkun makkarapaketin tai kaupan eineskakun, niin se on paljon nolompaa kuin et veisi mitään. Jos taas viet viinipullon, voi sekin kertoa sinusta jotain. Hehän voivat olla ex-ongelmaisia. Mikä se sitten olisi se sopiva tuliainen mökille, ihmisille joita ei yhtään tunne ja kun ei ole mökkiäkään ennen nähnyt, niin en tiedä. Kukka ehkä. Joku ulkokukka. Amppeli ei käy, kun sille ei välttämättä ole paikkaa. Minusta on OK, että ei vie mitään. Onko tämä sitten joku totuttu tapa sellaisissa piireissä, joissa ei ihan hirveästi ole sitä rahaa. En veisi kyllä mitään keksipakettia, antaa itsestäkin köyhän vaikutelman ja aliarvioi mökin omistajia.. Eli siis hieman eri mieltä olisin tästä, että pienet tuliaiset ovat peruskohteliaisuutta. Yksi sukulainen tuli kerran juhlimme karkkipussi kädessä. Minulle tuli vaikutelma, että hän halveksii juhliamme ja juhlan aihetta. Hyvä tuliainen voisi olla myös jokin omalta kotiseudulta tunnettu leipä esim. tai joku jota on vähän mietitty ja jossa on ideaa. Tällainen tai kukka. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset menkö kylään keksipaketti kädessä. Se ei ole peruskohteliaisuutta vaan päinvastoin!
Jotenkin arvasin että tuut tälle palstalle valittamaan... On niitä kauniimpiakin naisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies taitaa haluta sinusta eroon - helpointa tehdä itsestään törppö..
En oikeastaan usko, sillä mies on tässä koko ajan ollut se aktiivisempi osapuoli ja on edelleen. Esim. toivoo meidän muuttavan yhteen ja koko ajan lähettelee potentiaalisista asunnoista linkkejä.
ap
Puolen vuoden seurustelun jälkeen lähettelee linkkejä asunnoista? Eikö yhtään kellot soi päässä?
Niin no eihän ne provotessa soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne maaseudun miehet ovat.
Tässä olet oikeassa, hän on maaseudulta kotoisin mutta lukion jälkeen muuttanut pk-seudulle opiskelemaan ja töihin. Siitä kyllä olen eri mieltä, että ei kai maaseudun miehet lähtökohtaisesti kaikki ja aina ole mitään käytöstavattomia juntteja. Ehkä enemmän lähtee ihan kotikasvatuksesta.
ap
Millä alalla mies työskentelee?[/quote
Perinteinen miehinen ala, korkeakoulutus on.
ap
Polilla opiskellaan insinööritieteitä eikä käytöstapoja :-)
No, jos tyypit osallistuvat esim. ylioppilaskunta- tai kiltatomintaan niin ihan varmasti niitä käytöstapojakin tulee oppineeksi.
Aina myös ihmettelen mimmoisia insinöörejä ihmiset oikein tuntevat. Useimmat minun tuntemani ovat sosiaalisia, hauskoja ja hyvin käyttäytyviä, ja insinöörejä kun ovat suosivat suoraviivaisia ratkaisuja yksinkertaisiin ogelmiin, mutta ymmärtävät myös sen että jotkut ongelmat ovat oikeasti monimutkaisia.
Itse en voisi olla miehen kanssa jos ei oo käytöstapoja. Kiertoon.
Se ettei tuo tuliaisia tai "piiloutuu" kännykän taakse on vielä käsitettävissä ja kestettävissä. Kaikki eivät ole sujuvia supliikkimiehiä ja ujous ja ahdistus uusien sosiaalisten tilanteiden kanssa ymmärrettävää.
Mutta selkeästi huono käytös ja asiaton kommentointi isäntäväestä, majoituksesta,tarjoiluista tms ei ole hyväksyttävää. Se on vain typerää moukkamaisuutta.
Sitä en sietäisi aikuiselta mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne maaseudun miehet ovat.
Tässä olet oikeassa, hän on maaseudulta kotoisin mutta lukion jälkeen muuttanut pk-seudulle opiskelemaan ja töihin. Siitä kyllä olen eri mieltä, että ei kai maaseudun miehet lähtökohtaisesti kaikki ja aina ole mitään käytöstavattomia juntteja. Ehkä enemmän lähtee ihan kotikasvatuksesta.
ap
Jaa että maaseudun miehelle ulkohuussi oli liikaa?
2/5
Sinulle voi tulla yllätyksenä, mutta suurimpaan osaan maaseutua sisävessat rantautuivat jo 60- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia. Kaikki eivät vain ole sosiaalisesti niin taitavia. Se ei tarkoita etteikö ihminen voisi olla hyväntahtoinen, rakastava ja hyvä kumppani.
Ei tarkoita, mutta jos joka kerta ihmisten ilmoilla joutuu häpeämään kumppaniaan niin ei siitä suhteesta mitään tule. Vaikka kuinka olisi kotona ihana. Ellei itsekin tykkää olla erakko ja olla tapaamatta ketään.
En seurustelisi miehen kanssa, joka ei osaa edes peruskäytöstapoja.
Joillekin vain miehenkipeydessään kelpaa kuka tahansa tollukka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun minäkin muistelen, niin olen varmaan käyttäytynyt vähän juntisti, kun olen mennyt tapaamaan appivanhempia ensimmäistä kertaa. Jännitykseltäni en ole saanut montaa sanaa suusta, ainakaan siinä heti alussa. En ole vienyt mitään, kun en ole tiennyt, mikä on tapana ja millainen tilanne se on, mihin mennään. Olenko esittäytynyt vai odottanut, että minut esitellään, kun en ole tiennyt kuka on kuka. En varmaankaan ole itse mennyt esittäytymään vaan olen kulkenut mieheni rinnalla ja odottanut, että hän esittelee minut. Olenko töksäyttänyt jotakin, ehkä. Silti katson olevani yleisesti ottaen mieheni sukulaisia fiksumpi, ainakin koulutustason ja ammattiin perustuen. Ja olenkin, huomattavasti.
Ekana esittäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole koska ollut tuliaisia appivanhemmille mennessä, eikä heillä meille. En edes odota, tulevat kylään. Eli ihan kaikissa suvuissa se ei ole mitenkään epäkohteliasta. Sen viivaisin yli. Esittäytymisessä sinulla on suuri rooli, eli sinä esittelet miehesi vanhemmillesi, mietin, miten tuo tilanne edes meni noin kuten kuvasit. Aina esitellään. Miksi et esitellyt. Vessan ja viinin sekä kasvissyöntiin suhtautuminen viestii rajoittuneisuudesta. Miten et tiennyt näitä asioita hänestä? Outoa. Voiko olla hermostuneisuutta myös? Juttelivatko sisaruksesi hänelle? Varmaan olet oikealla tiellä, mutta yritän tuoda tässä vain muitakin näkökulmia esille. Hän ei kuitenkaan vetänyt perseitä ja puhunut härskejä tms. Yksittäisinä juttuna nuo eivät ole kovinkaan vakavia kuitenkaan.
Kukin tavallaan, mutta kyllä tuollaiset pienet tuliaiset on sitä peruskohteliaisuutta - etenkin ensimmäisellä tapaamiskerralla ja vielä toisten mökille mentäessä! Ei mekään tietenkään joka kerta näin vuosien saatossa viedä anopille mitään (ellei ole joku merkkipäivä), jos piipahdetaan ja tuleekin tavattua useamman kerran kuussa eikä hänkään aina tuo.
Aika hölmöä etsiä jotain sen kummempia syitä "miehen" käytökselle, kun se nyt vaan yksinkertaisesti oli todella pskaa, noloa ja törkeää. Luultavasti ihan tarkoituksella syystä x.
No eivät kyllä joka tapauksessa ole. Voivat olla jopa hieman noloja ja loukkaavia. Jos viet johonkin hulppealle huvilalle jonkun makkarapaketin tai kaupan eineskakun, niin se on paljon nolompaa kuin et veisi mitään. Jos taas viet viinipullon, voi sekin kertoa sinusta jotain. Hehän voivat olla ex-ongelmaisia. Mikä se sitten olisi se sopiva tuliainen mökille, ihmisille joita ei yhtään tunne ja kun ei ole mökkiäkään ennen nähnyt, niin en tiedä. Kukka ehkä. Joku ulkokukka. Amppeli ei käy, kun sille ei välttämättä ole paikkaa. Minusta on OK, että ei vie mitään. Onko tämä sitten joku totuttu tapa sellaisissa piireissä, joissa ei ihan hirveästi ole sitä rahaa. En veisi kyllä mitään keksipakettia, antaa itsestäkin köyhän vaikutelman ja aliarvioi mökin omistajia.. Eli siis hieman eri mieltä olisin tästä, että pienet tuliaiset ovat peruskohteliaisuutta. Yksi sukulainen tuli kerran juhlimme karkkipussi kädessä. Minulle tuli vaikutelma, että hän halveksii juhliamme ja juhlan aihetta. Hyvä tuliainen voisi olla myös jokin omalta kotiseudulta tunnettu leipä esim. tai joku jota on vähän mietitty ja jossa on ideaa. Tällainen tai kukka. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset menkö kylään keksipaketti kädessä. Se ei ole peruskohteliaisuutta vaan päinvastoin!
Emäntä ja isäntä osoittavat puoleltaan kohteliaisuutta ottamalla tuliaisen vastaan sopivaa kiitollisuutta osoittaen. Tuliainen hyväntahtoinen ele, ei sen arvolla tai sopivuudella ole merkitystä. Eikä emännän tarvitse liittää tulaisieen mitään oletuksia antajan tarkoitusperistä, eiköhän se karkkipussikin vaan oltu nopeasti napattu mukaan lähikaupasta, että on jotain tuotavaa.
Tässä tapauksessa miehen olisi ollut tosi helppo saada selville mikä on sopiva tuliainen, kysyä aplta. Tai tuoda vaikka viinipullo ja kukkia, eiköhän ap olisi kertonut etukäteen, jos vanhemmat ovat absolutisteja, eikä juhannuspäivänä sovi nauttia alkoholia.
Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä pidempi vierailu, sitä arvokkaampi tuliainen. Tässä oli kyseessä yön yli viipyminen, joten ilman tuliaisia saapuminen oli entistä enemmän silmiin pistävää. Kahville voi tulla suklaalevyn tai mansikkarasian kanssa, tutummalle ilmankin, jos tasaisesti kahvitellaan molempien luona.
Kukkia voi aina tuoda. Vaikka saajalla olisi kukkiva pihamaa ja koti täynnä kauniita kukka-asetelmia, ei kukkakimpusta voi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat ne ominaisuudet joiden vuoksi alunpitäen lähdit suhteeseen tuollaisen miehen kanssa?
Veikkaan että ulkonäkö, kun miehellä on ulkonäkö ja kroppa tikissä niin naiselle kelpaa mies millä tahansa luonteella. Pääasia että saa olla komean miehen seurassa.
Jos joutuu kumppaniaan häpeämään, siitä ei ole paluuta. Tee ero ja kerro miehelle että syy on se että häpesit käytöstään. Ei selityksiä tai keskusteluja. Kertapoikki!
Ai nyt se alkaa olla jo väkivaltainenkin... Justiinsa.