Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kunnan kotihoito aamutoimia tekemään iäkkäälle klo 11.00

Vierailija
29.06.2022 |

Mielenkiintoista touhua, äitini veljelle tarjotaan kotona asumisen tueksi.... Ei ole hoitajia eikä tarjolla ole kuulemma muutakaan...

Kommentit (276)

Vierailija
181/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, ei paljoa puutu

2 miljoonasta. Ihan ymmärrettävää, että ei voida kaikkien pyykkejä ruveta pesemään ja koteja ilmaiseksi siivoamaan.

Vierailija
182/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset jotka tarvitsevat pysyvästi hoitoapua- pitää siirtää vanhusten kerrostaloihin.  Nyt kotihoitajilla menee paljon aikaa siirtyessään paikasta toiseen.  Miksi on oikeus asua kotonaan, vaikka vain makaa sängyssä.  Hoitajillekin parempi, että tekevät työtä pareittain ja on juttuseuraa aina.  Jotkut vanhukset asuu tiettömien taipaleiden päässä- eli yksityistien.  Talvella kovilla lumikeleillä hoitajat ei pääse pihaan.  Kalliilla rahalla aurataan tie mökille.  Toinen iso asia on se, että kun vanhus jää asumaan isoon asuntoonsa, perilliset joutuvat odottamaan perintöosaansa-usein sen töllin arvo laskee ja voi tulla vaan purkaminen.

Vanhukset ei useinkaan saa myytyä sitä taloa sieltä perämettiltä. Ei kukaan osta taloa jota ei ole vuosikymmeniin edes hoidettu, "kun kyllä mä tässä pärjään niin kauan kuin elonpäiviä riittää". Asuminen maksaa myös siellä kerrostalossa ja jos sillä talolla jossa asutaan ei ole mitään arvoa vaikea sieltä on mihinkään muuttaa ellei satu olemaan säästöjä tai muuta omaisuutta kun se talo jolla ei ole mitään rahallista arvoa.

Vuokralle kerrostaloon voi muuttaa niin monet nuoremmatkin asuu.

Vuokratko on ilmaisia? Asuminen talossa jota ei ole huollettu vuosikymmeniin on käytännössä ilmaista, vesi ja sähkö maksut joutuu maksamaan tai sitten nekin on maksamatta kun ei enää vain muista että nekin on jonkun huolehdittava. Lämmityskuluissa voi säästää kun polttaa siellä pystymuurissa puita joita on tullut vuosikymmenien aikana kerättyä. Lämpöarvoa niissä ei ehkä ole mutta niitä on tavattu polttaa aina ennenkin. Muistisairaan vanhuksen ei ole helppo muuttaa niitä tottuttuja tapoja. Muuttaa pitäisikin ehkä mieluiten siinä vaiheessa kun siirtyy eläkkeelle. Samoin muuttaa muutenkin elämäänsä siten että pärjää myös sitten kun se toimintakyky esim. muistisairauden myötä laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset jotka tarvitsevat pysyvästi hoitoapua- pitää siirtää vanhusten kerrostaloihin.  Nyt kotihoitajilla menee paljon aikaa siirtyessään paikasta toiseen.  Miksi on oikeus asua kotonaan, vaikka vain makaa sängyssä.  Hoitajillekin parempi, että tekevät työtä pareittain ja on juttuseuraa aina.  Jotkut vanhukset asuu tiettömien taipaleiden päässä- eli yksityistien.  Talvella kovilla lumikeleillä hoitajat ei pääse pihaan.  Kalliilla rahalla aurataan tie mökille.  Toinen iso asia on se, että kun vanhus jää asumaan isoon asuntoonsa, perilliset joutuvat odottamaan perintöosaansa-usein sen töllin arvo laskee ja voi tulla vaan purkaminen.

Vanhukset ei useinkaan saa myytyä sitä taloa sieltä perämettiltä. Ei kukaan osta taloa jota ei ole vuosikymmeniin edes hoidettu, "kun kyllä mä tässä pärjään niin kauan kuin elonpäiviä riittää". Asuminen maksaa myös siellä kerrostalossa ja jos sillä talolla jossa asutaan ei ole mitään arvoa vaikea sieltä on mihinkään muuttaa ellei satu olemaan säästöjä tai muuta omaisuutta kun se talo jolla ei ole mitään rahallista arvoa.

Vuokralle kerrostaloon voi muuttaa niin monet nuoremmatkin asuu.

Vuokratko on ilmaisia? Asuminen talossa jota ei ole huollettu vuosikymmeniin on käytännössä ilmaista, vesi ja sähkö maksut joutuu maksamaan tai sitten nekin on maksamatta kun ei enää vain muista että nekin on jonkun huolehdittava. Lämmityskuluissa voi säästää kun polttaa siellä pystymuurissa puita joita on tullut vuosikymmenien aikana kerättyä. Lämpöarvoa niissä ei ehkä ole mutta niitä on tavattu polttaa aina ennenkin. Muistisairaan vanhuksen ei ole helppo muuttaa niitä tottuttuja tapoja. Muuttaa pitäisikin ehkä mieluiten siinä vaiheessa kun siirtyy eläkkeelle. Samoin muuttaa muutenkin elämäänsä siten että pärjää myös sitten kun se toimintakyky esim. muistisairauden myötä laskee.

No, jos ei saa palveluita syrjemmälle niin vuokralle voi muuttaa. Moni perhekin asuu vuokralla ja käy töissä.

Eläkeläisen asumistuki on isompi kuin yleinen asumistuki.

Vierailija
184/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei ole sama asia kuin hoitoa tarvitseva ihminen. On eläkeläisiä, jotka pysytvät aivan loppuun asti toimimaan normaalisti ja on ihmisiä, jotka eivät nuorenakaan pysty tähän, vaan tarvitsevat apua.

Äitini eli pitkään aivan omatoimisesti, mutta 85-vuotiaana sitten liikuntakyky romahti ja ensin aloitettiin kotihoidolla (olisi ollut valmis muuttamaan hoitokotiin, pääsi sentään jonoon vaikka sekin oli taistelun takana). Tarvitsi apua ehkä n. 3 vuotta

Anoppini on nyt 80-vuotias, muistisairas mutta liikuntakyky tallella. Kotihoito käy kerran päivässä (koska ehtivät - nyt reilu 2 vuotta takana tätä palvelua)  varmistamassa, että ottanut lääkkeet oikein ja katsoo muutenkin asiat kuntoon. Sisarusten perheet vuoroviikonlopuin hoitavat siivoukset, pyykinpesut yms. normiaskareet (eikä vanhus asu lähellä, mutta olisi kuvottavaa ajatella, että muinoin niin siisti ihminen joutuisi elämään siivottomassa kodissa - vaikka liikku, niin aloitekyky=0 eikä normitoimet oikein onnistu enää.

Kaverini isä on jo 90-vuotias teräsvaari, hoitaa kaikki asiansa itse ja on oppinut myös tähän "rigitalijuttuun" kuten hän asian ilmaisee. Hoitaa siinä sivussa myös naapureitaan. Kuolee varmaan kotonaan kesken halonhakkuun tms.

Kotihoidon hoitajien kanssa on tullut juteltua ja ymmärrän heidän uupumuksensa ja sen, että lisäresursseja tarvittaisiin. Hoidettavat vanhukset ovat osa todella huonossa kunnossa ja heidät pitäisi saada pois kotoa, mutta kun ei ole paikkaa minne mennä...

Vierailija
185/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksella on pesukone, eka laittaa lakanat koneeseen, toka kuivumaan ja kolmas viikkaa kaappiin, ei mene paljon aikaa

Pyykkikoneen päälle laittaminen on kielletty paloturvallisuuden takia, ellei vanhus pysty itse konetta valvomaan ja sammuttamaan alkavaa tulipaloa.

Laki sanoo näin.

Se vanhus on aika avuton vuoteessaan, jos pyykkikone roihahtaa tuleen

Voisi silmät avautua monella täällä lakia lukevalla jos joutuisi päiväksi kotihoidon kyytiin katsomaan millaisissa oloissa monet vanhukset elää. Monet raihnaisissa, homeisissa vanhoissa taloissa ja siellä sitten nämä dementoituneet lykkäävät pönttöuuniin talvella puita tai mitä milloinkin ja lyövät peltejä liian aikaisin kiinni.

Eipä tuo kenellekään ole mikään uutinen. Mutta ei se palovaaran aiheuttava pyykkikone tilannetta ainakaan paranna. Eikä anna lisätunteja kotihoidon työaikaan. 

Kyllä kotihoidon asiakkaiden tilanne on monelle järkyttävä uutinen, jos asioista ei mitään tiedä. Ja edelleen: kotihoito ei puutu pyykkeihin eikä pyykkikoneisiin, enkä siitä missään tekstissäni maininnutkaan vaan puhuin puulämmitteisistä taloista, joka sekään ei ole kotihoidon vastuulla. Mainitsin vain, että näitä muistisairaita sellaisissa asuu ja nähty on kaikenlaista.

Vierailija
186/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa meillä laitetaan mummot nukkumaan klo 18 ja aamulla mennään klo 9, ei ole resurssia, onkohan tämä edes laillista? Olla vessassa käymättä ja syömättä 15h.. Tietty vaippaa voi tehdä, ihana vanhuus tulossa meillä kaikilla

Työskentelemällä itse kys. paikassa myös sinut voidaan asettaa joskus syytteeseen.

Vierailija
187/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kesätöissä täysin kouluttamattomana rakennusapulaisena 11/h ja tämänhetkinen työni on kiireetöntä eikä kovin raskasta, en kyllä euroa enemmällä suostuis tohon hommaan itekkään, ei ihme että on pula hoitajista

Vierailija
188/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa meillä laitetaan mummot nukkumaan klo 18 ja aamulla mennään klo 9, ei ole resurssia, onkohan tämä edes laillista? Olla vessassa käymättä ja syömättä 15h.. Tietty vaippaa voi tehdä, ihana vanhuus tulossa meillä kaikilla

Työskentelemällä itse kys. paikassa myös sinut voidaan asettaa joskus syytteeseen.

Laissa ei taida olla mainintaa siitä milloin saa mennä nukkumaan tai mihin mennessä on oltava aamutoimet tehtynä.

Vierailija
189/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajallahan menisi koko päivä yhden asiakkaan luona, jos se jäisi sinne pyykkäämään ja paikkoja nuohoamaan. Todellisuudessa aikaa on käytössä vain pyöreästi 10-20 min. per asiakas. Mitä nopeammin häipyy muualle, on ns. tehokas työntekijä.

Vierailija
190/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa olevat tietävät tikitilleen, että melkoinen osa asiakkaista kuuluisi oikeasti jonnekin muualle kuin kotiinsa. Orientoituminen aikaan ja paikkaan on melkoisella osalla asiakkaista sitä sun tätä. Osa ei ole enää tältä osin kartalla. Silti pidetään vain kotona...

Epäinhimillistä.

Vierailija
191/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä IT-alalla, eli mitään hoitajan osaamista ei ole, mutta olen suunnitellut, että kun vanhempani ja anoppini eivät enää pärjää itse, niin yhden vanhuksen pystyn hoitamaan kotonani työn ohessa. Työnantajani on joustava, joten uskoisin, että 80% työajan tekeminen mahdollistaa vanhuksen auttamisen. Suurimman osan työstä pystyn tekemään etänä, mutta en ihan joka päivä, ja välillä on lyhyitä työmatkojakin. Niistä tulee varmaan isompi ongelma kuin hoitoalan osaamisen puutteesta.

Toistaiseksi vanhukset pärjäävät vielä, kun vanhempani ovat auttamassa toisiaan, ja anoppi on vielä hyvässä kunnossa, mutta olisi varmaan hyvä alkaa jo suunnitella valmiiksi, että sitten kun tilanne tulee, niin tiedetään, miten pitää toimia.

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä voisin lukea kokemuksia vastaavan tyylisistä järjestelyistä ja yleensäkin millä hakusanoilla googlettaisin tietoa. Ei ole siis itselleni ollenkaan tuttu aihepiiri, mutta tämä ketju herätti taas miettimään asiaa, jota olen aiemmin pyöritellyt ajatuksissani.

Vierailija
192/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voi itse lähteä kokeilemaan niitä hommia ja kotihoidon valtavia resursseja.

Vierailija
193/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuossa työssä, en enää. Ajat singutettu tosi tiukalle. Jo aamun ensimmäisessä paikassa saattaa kuitenkin odottaa vanhus, joka on laskenut alleen tai vaipoista läpi. Päivän aikataulu kosahtaa jo herkästi siinä. Etenkin jos on muistisairas, lihava tai isokokoinen. Toisaalta työnantaja arvostaa aikataulussa tiukasti pysymistä. Ei ollut minun hommani. Pollani ei kestänyt. Vaatii oikeasti empatiakyvyttömiä psykopaatteja, jotka eivät välitä muusta kuin siitä aikataulusta. Tämä on toki vain oma kokemukseni ko. alasta.

Vierailija
194/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse töissä IT-alalla, eli mitään hoitajan osaamista ei ole, mutta olen suunnitellut, että kun vanhempani ja anoppini eivät enää pärjää itse, niin yhden vanhuksen pystyn hoitamaan kotonani työn ohessa. Työnantajani on joustava, joten uskoisin, että 80% työajan tekeminen mahdollistaa vanhuksen auttamisen. Suurimman osan työstä pystyn tekemään etänä, mutta en ihan joka päivä, ja välillä on lyhyitä työmatkojakin. Niistä tulee varmaan isompi ongelma kuin hoitoalan osaamisen puutteesta.

Toistaiseksi vanhukset pärjäävät vielä, kun vanhempani ovat auttamassa toisiaan, ja anoppi on vielä hyvässä kunnossa, mutta olisi varmaan hyvä alkaa jo suunnitella valmiiksi, että sitten kun tilanne tulee, niin tiedetään, miten pitää toimia.

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä voisin lukea kokemuksia vastaavan tyylisistä järjestelyistä ja yleensäkin millä hakusanoilla googlettaisin tietoa. Ei ole siis itselleni ollenkaan tuttu aihepiiri, mutta tämä ketju herätti taas miettimään asiaa, jota olen aiemmin pyöritellyt ajatuksissani.

Mitä vanhempasi tai anoppisi itse haluaa vanhuudelta? Haluaako joku heistä muuttaa kotiisi?

Hyvissä ajoin kannattaa miettiä miten siellä kotona selviytyy mahdollisimman pitkään. Onko kynnyksiä, onko mattoja, oko ylimääräistä tavaraa? Pääseekö wc istuimelta hyvin ylös vai pitäisikö hankkia korotettu wc istuin, onko apuväineitä kaiteita ja tilaa liikkuua jos on apuvälineitä käytössä, onnistuuko pyörätuolilla liikkuminen? Miten suunnitellaan hälyytykset ja mihin ne tarvittaessa ohjataan, onko puhelin esim. aina mahdollista pitää lähettyvillä jos sattuu vaikka kaatumaan eikä pääse ylös vai tarvitaako jotakin muuta hälytysjärjestelmään? Kun ei jaksa laittaa ruokaa miten se toteutetaan?

Omaisten luo muuttaminen on kaunis ajatus, mutta on muistettava että sinne omaisen luo ei välttämättä ole saatavissa mitää palveluita ainakaan julkiselta sektorilta ja esim. kodin muutostyöt joutuu helposti kustantamaan kokonaan itse.

Vierailija
195/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko pakottaa hiton iso määrä hoitajia pois töistään ???

Tässä se lopputulos nyt nähdään.

Vierailija
196/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaiden hoitaminen on liian juhlava sana tässä asiayhteydessä. Lähinnä kyse on katsomisesta sen perään, ovatko asiakkaat vielä hengissä...

Vierailija
197/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaiden hoitaminen on liian juhlava sana tässä asiayhteydessä. Lähinnä kyse on katsomisesta sen perään, ovatko asiakkaat vielä hengissä...

Hommahan onkin säilömistä ja vahtimista. Miksei saman tien ulkoisteta kotikontrollia vartiointiluikkeille. Sama kai se on, jos siellä ovellä piipahtaa joku pippurisumute-Sami kuittaamassa, että mummo hengittää. Samalla aluekierrolla voisi kurkistaa läpi vaikka 100 huushollia. Miettikää, miten hienolta ja tehokkaalta tää vaikuttais, ja ennenkaikkea miten turvallista, kun hommaa hoidettaisiin vartija-nimikkeellä. Toivottavasti tästä joku ottaa nyt kopin. (P.S tulisi säästöä!!!)

Vierailija
198/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommahan onkin säilömistä ja vahtimista. Miksei saman tien ulkoisteta kotikontrollia vartiointiluikkeille. Sama kai se on, jos siellä ovellä piipahtaa joku pippurisumute-Sami kuittaamassa, että mummo hengittää. Samalla aluekierrolla voisi kurkistaa läpi vaikka 100 huushollia. Miettikää, miten hienolta ja tehokkaalta tää vaikuttais, ja ennenkaikkea miten turvallista, kun hommaa hoidettaisiin vartija-nimikkeellä. Toivottavasti tästä joku ottaa nyt kopin. (P.S tulisi säästöä!!!)

Oot vähän myöhässä tän idean kans. Sipilähän ehdotti niitä ikkunasta kurkistelevia postinjakajia. Vielä ei aika ollut kypsä, jospa tulee sitten kun me keski-ikäiset ollaan kotiinhoidettavassa kunnossa.

Vierailija
199/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajallahan menisi koko päivä yhden asiakkaan luona, jos se jäisi sinne pyykkäämään ja paikkoja nuohoamaan. Todellisuudessa aikaa on käytössä vain pyöreästi 10-20 min. per asiakas. Mitä nopeammin häipyy muualle, on ns. tehokas työntekijä.

Näinhän se menee, ikävä kyllä. Työntekijöiden ja asiakkaiden selkänahoista tämä kaikki revitään. Kannattaa myös muistaa, että niiltä asiakkailta laskutetaan kotihoidon käynneistä pidemmältä ajalta kuin 10-20min/käyntikerta mutta käytännössähän tuo harvemmin toteutuu, eikä asiakas edes saa sitä mistä maksaa.

Vierailija
200/276 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen, tätä tämä on kaikkialla ko. alalla. Työnantaja määrää tehtävät, joita työntekijät noudattaa. Työntekijät eivät ole vastuussa resurssipulasta tai kiireellisestä aikataulusta.