Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnan kotihoito aamutoimia tekemään iäkkäälle klo 11.00

Vierailija
29.06.2022 |

Mielenkiintoista touhua, äitini veljelle tarjotaan kotona asumisen tueksi.... Ei ole hoitajia eikä tarjolla ole kuulemma muutakaan...

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yllätyit tästä miksi? Tuliko vielä uutisena, että on hoitajapula?

tuli yllätyksenä, että vieläkään ei ole tuotu riittävästi filippiiniläisiä hoitajia hoitamaan sairaita ja vanhuksia. suomalaisista valittajahoitajista ei ole mihinkään. se on jo nähty

Ikävä kyllä, se "äiti-Suomi", joka on niin hellästi kasvattanut sinun kaltaisesi "ison ja vaativan lapsen", on hyvin tyly kaikista heikoimmille, jotka ei pysty pitää puoliaan.

Saat ärripurri-kiukutella mielesi mukaan mutta kukaan ei kuule.

Mene itse lähihoitaja-kouluun ja näytä, miten itse selviät hommista.

Oma mummoni oli dementoitunut ja jalat ei toimineet kunnolla.

Suvun kanssa päätettiin, että käydään usein mummolla hoitamassa kodinhoito ym. käytännössä se meni niin, että minusta nuorimpana lapsenlapsena, samassa kaupungissa asuvana opiskelijatyttönä, tuli käytännössä omaishoitaja.

ja kyllä, arvostan suuresti kotihoidon työntekijöitä.

Työ on äärettömän vastuullista. Hoitajan pitää esim. eroittaa dementian aaltoilun aiheuttama sekavuustila pissatulehduksesta. Hänen pitää pysyä kartalla potilaiden lukuisista eri sairauksista ja seurata vointia.

Opittuani tekemään siirron turvallisesti pyörätuoliin ja vessatuksen, hoitaja kävi enää 2x vk, suihkuapuna. Nuo suihkuajatkin siirtyivät usein tyyliin ajan piti olla klo: 10.00 mutta hoitaja ehtikin vasta iltapäivällä.

Mummon hoidossa raskainta oli mummon "höperöinti". Sen kuunteleminen imi voimat.

Itselle tuli tietty kyynisyys, kun seurasin kotihoidon tilannetta tai kun kuuntelen vaikeavammaisten tai kehitysvammaisten omaisten tilityksiä.

Ensiksi annetaan kulissiksi kauniita esitteitä ja laadukkaita nettisivuja viihtyisistä kodinomaisista laitoksista. Totuus kauniiden kulissien takana on katastrofi.

Olkaa aikuisia ja ottakaa itse vastuu vanhustenne hoidosta ja hyvinvoinnista! Uskokaa jo, yhteiskunta ei heistä huolehdi vaikka te kuinka polkisitte jalkaa ja murjottaisitte! Yhtä hyvin te voisitte rukoilla jumalaa apuun kuin yhteiskuntaa.

Pistää todella vihaksi lammasmaiset "suuret lapset", jotka näkevät tilanteen, mutta eivät itse tartu toimeen vaan haukkuvat loppuunpalaneita hoitajia.

Ihmeellisintä se, että ehkä suurin valittajaryhmä ovat työttömät, joilla todellakin olisi aikaa hoitaa omia vanhuksiaan tai ainakin käydä katsomassa (mikä sekin piristäisi ja toisi virtaa vanhuseen).  Se olisi sopiva tapa antaa jotakin yhteiskunnalle, joka työttömätkin ruokkii, asuttaa ja muutenkin paapoo.

Oma vanhukseni asuu 400 kilometrin päässä. Edestakainen matka maksaa noin satasen. Toimeentulotukea ei ole suunniteltu ihan kovin usein sellaisia reissuja tekemään. Ja miksi en muuta sinne; no, haluan kuitenkin mieluummin asua paikassa, jossa on edes jotain realistisia mahdollisuuksia työllistyä.

Ajasta ei siis ole kiinni, vaan rahasta.

Voisitko matkustaa sinne yhden kerran pidemmäksi aikaa, asua vanhuksesi luona, ja hakea samalla etänä töitä nykyiseltä paikkakunnaltasi? Sitten kun työnhaussa tärppää, matkustat takaisin nykyiselle paikkakunnallesi. Hyvässä lykyssä ehdit monta kuukautta auttaa häntä.

Ei voi olla niin, että työikäisten tulee hoitaa vanhat omaisensa itse. Vaikka olisikin (väliaikaisesti) työtön, niin luultavasti useammalla on oma elämä ja arki, jota jokaisella myös on oikeus elää. Ei voi verrata johonkin 50-lukuun, jolloin koko suku asui samassa pihapiirissä ja lapset ja vanhukset hoituivat siinä samassa. Varsinkin, jos se omainen on dementoitunut, niin jo henkisesti todella raskasta ottaa vastuuta hoidosta. Itse en ikinä odottaisi omilta lapsiltani, että hoitaisivat minua, kun vanhenen, vierailut ja kyläilyt ovat asia erikseen, kunhan eivät joudu olemaan vastuussa minun perustarpeistani. En kyllä suostuisi myöskään itse muuttamaan toiselle paikkakunnalle hoitamaan edes omia vanhempiani. Minusta on aivan absurdi ajatus, että työikäiset, joilla tosiaan yleensä on se työ ja useilla myös omat lapset, joutuisivat vielä lisäksi olemaan vastuussa vanhoista sukulaisistaan. Näin saadaan ajettua burn outiin kokonainen sukupolvi, jos yhteiskunta alkaa tällaista vaatimaan.

Lehdessä oli, että luotetaan, että omaiset hoitavat, vaikka olisi pieniä lapsia. Vaikka hoitajia palkataan 200 000 niin kaikille ei riitä hoitajia ja apua. Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä.

Paitsi ettei suurin osa eläkeläisistä tarvitse minkäänlaista hoitoa. Itsekin olen eläkeläinen. En ole käynyt pariin viime vuoteen lääkärillä muuta kuin kerran silmäpolilla glaukoomatutkimuksissa. Pihalle heittäisin jos joku yrittäisi minua jotenkin holhota ja hoitaa.

N73

Kotihoidolla on asiakkaina myös sinua nuorempia, jotka useammasta eri syystä tarvitsevat apua päivittäisissä toimissaan, osa useammankin kerran päivässä.

Tilastokeskuksen tietoja vuodelta 2018 (tilanne tuskin paljon tuosta muuttunut):

yli 75-v. asui kotona 475 000, heistä kotisairaanhoitoa tarvitsi 57 000. Se on n. 12 %.  Kaikkiaan 88 % ei siis tarvitse minkään laista apua selviytyäkseen kotona. Sitä nuoremmista eläkeläisistä kotisairaanhoitoa tarvitsee tietysti vielä pienempi osa. Itseasiassa juuri siksi heitä ei ole edes tilastoitu, koska kotisairaanhoidon palveluita tarvitaan harvoin.   Eli on ihan turha niputtaa, että kaikki eläkeläiset 1 600 000 kpl  tarvitsisivat kiireesti kotihoitoa. Tosin tuohonkin olet laittanut yhden 60 000 eläkeläistä omasta päästäsi, eläkeläisiä oli vuoden 2021 lopussa 1 538 000.

En ollenkaan kiellä, etteikö meillä olisi paljonkin ongelmia huonokuntoisten vanhusten hoidossa, mutta sinun maalailemasi mustaa mustempi kuva siitä, miten KAIKKI eläkeläiset ovat jätettynä heitteille ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
262/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuli yllätyksenä, että vieläkään ei ole tuotu riittävästi filippiiniläisiä hoitajia hoitamaan sairaita ja vanhuksia. suomalaisista valittajahoitajista ei ole mihinkään. se on jo nähty

Ikävä kyllä, se "äiti-Suomi", joka on niin hellästi kasvattanut sinun kaltaisesi "ison ja vaativan lapsen", on hyvin tyly kaikista heikoimmille, jotka ei pysty pitää puoliaan.

Suvun kanssa päätettiin, että käydään usein mummolla hoitamassa kodinhoito ym. käytännössä se meni niin, että minusta nuorimpana lapsenlapsena, samassa kaupungissa asuvana opiskelijatyttönä, tuli käytännössä omaishoitaja.

Työ on äärettömän vastuullista. Hoitajan pitää esim. eroittaa dementian aaltoilun aiheuttama sekavuustila pissatulehduksesta. Hänen pitää pysyä kartalla potilaiden lukuisista eri sairauksista ja seurata vointia.

Opittuani tekemään siirron turvallisesti pyörätuoliin ja vessatuksen, hoitaja kävi enää 2x vk, suihkuapuna. Nuo suihkuajatkin siirtyivät usein tyyliin ajan piti olla klo: 10.00 mutta hoitaja ehtikin vasta iltapäivällä.

Mummon hoidossa raskainta oli mummon "höperöinti". Sen kuunteleminen imi voimat.

Itselle tuli tietty kyynisyys, kun seurasin kotihoidon tilannetta tai kun kuuntelen vaikeavammaisten tai kehitysvammaisten omaisten tilityksiä.

Ensiksi annetaan kulissiksi kauniita esitteitä ja laadukkaita nettisivuja viihtyisistä kodinomaisista laitoksista. Totuus kauniiden kulissien takana on katastrofi.

Olkaa aikuisia ja ottakaa itse vastuu vanhustenne hoidosta ja hyvinvoinnista! Uskokaa jo, yhteiskunta ei heistä huolehdi vaikka te kuinka polkisitte jalkaa ja murjottaisitte! Yhtä hyvin te voisitte rukoilla jumalaa apuun kuin yhteiskuntaa.

Pistää todella vihaksi lammasmaiset "suuret lapset", jotka näkevät tilanteen, mutta eivät itse tartu toimeen vaan haukkuvat loppuunpalaneita hoitajia.

Ihmeellisintä se, että ehkä suurin valittajaryhmä ovat työttömät, joilla todellakin olisi aikaa hoitaa omia vanhuksiaan tai ainakin käydä katsomassa (mikä sekin piristäisi ja toisi virtaa vanhuseen).  Se olisi sopiva tapa antaa jotakin yhteiskunnalle, joka työttömätkin ruokkii, asuttaa ja muutenkin paapoo.

Oma vanhukseni asuu 400 kilometrin päässä. Edestakainen matka maksaa noin satasen. Toimeentulotukea ei ole suunniteltu ihan kovin usein sellaisia reissuja tekemään. Ja miksi en muuta sinne; no, haluan kuitenkin mieluummin asua paikassa, jossa on edes jotain realistisia mahdollisuuksia työllistyä.

Voisitko matkustaa sinne yhden kerran pidemmäksi aikaa, asua vanhuksesi luona, ja hakea samalla etänä töitä nykyiseltä paikkakunnaltasi? Sitten kun työnhaussa tärppää, matkustat takaisin nykyiselle paikkakunnallesi. Hyvässä lykyssä ehdit monta kuukautta auttaa häntä.

Ei voi olla niin, että työikäisten tulee hoitaa vanhat omaisensa itse. Vaikka olisikin (väliaikaisesti) työtön, niin luultavasti useammalla on oma elämä ja arki, jota jokaisella myös on oikeus elää. Ei voi verrata johonkin 50-lukuun, jolloin koko suku asui samassa pihapiirissä ja lapset ja vanhukset hoituivat siinä samassa. Varsinkin, jos se omainen on dementoitunut, niin jo henkisesti todella raskasta ottaa vastuuta hoidosta. Itse en ikinä odottaisi omilta lapsiltani, että hoitaisivat minua, kun vanhenen, vierailut ja kyläilyt ovat asia erikseen, kunhan eivät joudu olemaan vastuussa minun perustarpeistani. En kyllä suostuisi myöskään itse muuttamaan toiselle paikkakunnalle hoitamaan edes omia vanhempiani. Minusta on aivan absurdi ajatus, että työikäiset, joilla tosiaan yleensä on se työ ja useilla myös omat lapset, joutuisivat vielä lisäksi olemaan vastuussa vanhoista sukulaisistaan. Näin saadaan ajettua burn outiin kokonainen sukupolvi, jos yhteiskunta alkaa tällaista vaatimaan.

Lehdessä oli, että luotetaan, että omaiset hoitavat, vaikka olisi pieniä lapsia. Vaikka hoitajia palkataan 200 000 niin kaikille ei riitä hoitajia ja apua. Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä.

Paitsi ettei suurin osa eläkeläisistä tarvitse minkäänlaista hoitoa. Itsekin olen eläkeläinen. En ole käynyt pariin viime vuoteen lääkärillä muuta kuin kerran silmäpolilla glaukoomatutkimuksissa. Pihalle heittäisin jos joku yrittäisi minua jotenkin holhota ja hoitaa.

N73

Kotihoidolla on asiakkaina myös sinua nuorempia, jotka useammasta eri syystä tarvitsevat apua päivittäisissä toimissaan, osa useammankin kerran päivässä.

Tilastokeskuksen tietoja vuodelta 2018 (tilanne tuskin paljon tuosta muuttunut):

yli 75-v. asui kotona 475 000, heistä kotisairaanhoitoa tarvitsi 57 000. Se on n. 12 %.  Kaikkiaan 88 % ei siis tarvitse minkään laista apua selviytyäkseen kotona. Sitä nuoremmista eläkeläisistä kotisairaanhoitoa tarvitsee tietysti vielä pienempi osa. Itseasiassa juuri siksi heitä ei ole edes tilastoitu, koska kotisairaanhoidon palveluita tarvitaan harvoin.   Eli on ihan turha niputtaa, että kaikki eläkeläiset 1 600 000 kpl  tarvitsisivat kiireesti kotihoitoa. Tosin tuohonkin olet laittanut yhden 60 000 eläkeläistä omasta päästäsi, eläkeläisiä oli vuoden 2021 lopussa 1 538 000.

En ollenkaan kiellä, etteikö meillä olisi paljonkin ongelmia huonokuntoisten vanhusten hoidossa, mutta sinun maalailemasi mustaa mustempi kuva siitä, miten KAIKKI eläkeläiset ovat jätettynä heitteille ei todellakaan pidä paikkaansa.

Jos kotisairaanhoitoon oikeasti palkattaisiin 200 000 hoitajaa lisää (mikä määrä varmaan kuitenkin tarkoittaa hoitajatarvetta kaikkiaan) , se tarkoittaisi noin neljä hoitajaa lisää per asiakas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin elät toimeentulotuella kuin vaikka omaishoitajana olemisesta? Työllistyisit samalla.

Vierailija
264/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

88-vmuistisairas nainen. Avustettuna toimissaan. Avustin vessaan. Istui pöntöllä ja näin runsaan

tuheron ja ison pepun. Sieltä tuli pakaroiden välistä pari reilun kokoista pötkyä pönttöön.

Avustaja poistuu paikalta oksennustaan pidätellen.

No siellä kait on vieläkin !

Vierailija
265/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajallahan menisi koko päivä yhden asiakkaan luona, jos se jäisi sinne pyykkäämään ja paikkoja nuohoamaan. Todellisuudessa aikaa on käytössä vain pyöreästi 10-20 min. per asiakas. Mitä nopeammin häipyy muualle, on ns. tehokas työntekijä.

Toihan on jo ainakin pk-seudulla yläkanttiin laskettu aika. Jos 20min kupeksii yhdessä paikassa homma ei kyllä toimi. 10min on lähempänä totuutta, ja jossain oikeasti menee pakon edessä 20min, se on joltain muulta sitten pois.

Vierailija
266/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse auttamaan ennen töihin lähtöä. Ei hoitajat vaan voi olla kaikkien avustettavien luona yhtä aikaa.

Ja tästä palvelusta sit maksetaan miksi? Jos vastaus on mene itse auttamaan?

Jos itse hoidat, niin silloinhan ei tarvitse maksaakaan. Tietenkään. Hoitajille ei kuitenkaan voi mitään kellonaika vaatimuksia asettaa, koska yhtä hoitajaa kohti on sellainen määrä hoidettavia että väkisinkin ne viimeset hoidetaan aika myöhään. Kai ymmärrät että hoitaja ei voi olla monessa paikassa samaan aikaan?

Vierailija
267/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kauhealta ja ei todellakaan ihmisarvoiselta kohtelulta. Kuka ne likaiset periaatteet muuten pesee sitten päivittäin? Ja kait siihen sängyn uudestaan petaamiseenkin kuluu turhaa aikaa, jos joka päivä joutuu tekemään kun vanhus ei pääse ajoissa vessaan. Viekö kotihoito siis likapyykit mukanaan ja tuo puhtaat tilalle vai miten tuo toimii?

No mietipä vähän. Jos ei ole aikaa tulla antamaan aamupalaa ennen klo 11, miten luulet että olisi aikaa jotain pyykkejä kuskailla? Haloo!!!

Ei tarvitse hiiltyä, ihan rauhallisesti. Minä en tiedä miten homma toimii mutta ei kait vanhusta voi minkään ulostepyykin kanssa yksin kotiinkaan jättää. Jos ei pysty edes itse käymään vessassa niin tuskinpa pyykin pesukaan onnistuu. Monella ei ole varaa maksaa ulkopuoliselle pyykinpesusta erikseen. Ei se kotihoitaja varmaan sinne voi vanhusta yksin jättääkään likapyykkien keskelle.

Aika naiivi ja pihalla kotihoidon todellisuudesta olet. Kyllä se hoitaja vaan joutuu jättämään vanhuksen sinne likapyykkien keskelle, koska seuraavat asiakkaat odottavat jo vuoroaan. Jos pyykinpesu ei kuulu hoitajien työtehtäviin (niin kuin käytännössä koskaan ei kuulu), silloin hoitaja ei myöskään huolehdi pyykinpesuista. Ei ole aikaa edes niihin omiin työtehtäviin kunnolla, joten mitään ylimääräistä ei voi todellakaan tehdä. Ei ehdi. 

Kysymys olikin, että kuka siitä huolehtii. Kotihoito tekee varmaan sitten ilmoituksen kaupungin sosiaalihuoltoon vai?

Kuka tahansa voi tehdä vanhuksesta huoli-ilmoituksen kunnan/kaupungin sosiaaliviranomaisille jotka sitten kartoittavat tilanteen ja arvioivat minkälaista apua vanhus tarvitsee ja kuka sitä voi antaa, tarvitaanko edunvalvontaa jne. Jos kotihoito käy hoitajalla on toki myös velvollisuus ilmoitus tehdä jos huomaa että asumisolosuhteet on kelvottomat, sama velvollisuus toki koskee myös läheisiä jos huomaavat että asunnossa ei pysty enää asumaan esim. sen likaisuuden vuoksi tai siksi että kaikki pyykit on pesemättä, sähköt maksamatta niin että pyykkeijä ei saada edes pestyä tai muuta sellaista.

Ja ihan vakavissasi luulet, että se huoli-ilmoitus vaikuttaa jotenkin johonkin? :D Kyllä ne olosuhteet ovat kaikkien (paitsi muutaman pumpulissa kasvaneen sinisilmän) tiedossa. Kyse ei ole suinkaan siitä, että jollekin sosiaalitoimessa tms. tulisi yllätyksenä vanhusten olot. Kyse on puhtaasti rahasta ja siitä, ettei sitä haluta laittaa riittävästi vanhushuoltoon. 

Kaikki haluaa toki parempia oloja vanhuksille. Kelvottomissa asumisoloissa vain ei ole kyse siitä että koneellinen pyykkiä on pyykkikorissa pesemättä tai että lattialla on villakoiria. Kelvottomat asumisolot on ihan muuta ja kyllä niihinkin valitettavasti edelleen törmää vaikka käytännössä ei kyllä pitäisi, sen verran jokaisen olisi huolehdittava asioistaan jo etukäteen. Ja kyllä niihin oikeasti kelvottomiin asumisoloihin puututaan, vanhukselle (tai muuten vajaakuntoiselle) sossu hankkii asunnon ja on sekin tullut nähtyä että sossu käy vanhanpojan kanssa huonekalu ostoksilla kun tämä seitsemän kymppisenä muuttaa omilleen.

Miten itsekseen liikkumaan kykenevä vanhapoika liittyy nyt mitenkään laistoshoitoa tarvitseviin vanhuksiin? Ne, jotka ylipäänsä saavat kotihoidon käymään edes kerran päivässä ovat pääsääntöisesti jo niin huonokuntoisia että heidän paikka olisi jo ihan muualla kuin kotona. Nämä laitoskuntoiset ihmiset eivät edelleenkään pärjää yksin kotona, eivätkä käy kodin ulkopuolella kun eivät ole siihen kykeneviä mutta kun paikkoja ei vaan ole kaikille.

Toi kommentti ilmeisesti liittyi johonkin muunlaiseen kotipalveluun kuin kotisairaanhoitoon. Jos kerran oli joku sossu joka sen vanhuksen huonekalukaupille vei. Jos nyt ihan kotisairaanhoidosta ja niiden käyntien sisällöstä ja pituudesta puhutaan, niin ei ole millään tavalla tuollainen palvelu mahdollista, eikä sossut edes toimi kotisairaanhoidossa.

Vierailija
268/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myös muistaa että käsitteet kotipalvelu, kotihoito, kotisairaanhoito ja kotisairaala tarkoittavat kaikki eri asioita.

Vierailija
269/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N73

Jos kotisairaanhoitoon oikeasti palkattaisiin 200 000 hoitajaa lisää (mikä määrä varmaan kuitenkin tarkoittaa hoitajatarvetta kaikkiaan) , se tarkoittaisi noin neljä hoitajaa lisää per asiakas.

KotiHOITO ja kotiSAIRAANHOITO ovat eri palveluita. Kotihoidolla on enemmän asiakkaita, kuin kotisairaanhoidolla ja lisää (lähi)hoitajia tarvitaan nimenomann kotihoitoon.

Vierailija
270/276 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen aamutoimeni ihan itse yleensä vasta kello 12.00 jälkeen, kun lähden sitten mummuja metsästämään kylille!

Vierailija
271/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KotiHOITO ja kotiSAIRAANHOITO ovat eri palveluita. Kotihoidolla on enemmän asiakkaita, kuin kotisairaanhoidolla ja lisää (lähi)hoitajia tarvitaan nimenomann kotihoitoon.

Monissa kaupungeissa nämä on yhdistetty. Kotisairaala huolehtii suonensisäiset lääkitykset saattohoidossa ym, mutta ruoanlämmitykset ja vessa-avut hoitaa sama kotihoidon lähihoitaja kuin haavat, verinäytteet ja pistoksetkin. Kodinhoitoa taas ei ole enää kunnallisella puolella käsittääkseni lainkaan.

Vierailija
272/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa kaupungeissa nämä on yhdistetty. Kotisairaala huolehtii suonensisäiset lääkitykset saattohoidossa ym, mutta ruoanlämmitykset ja vessa-avut hoitaa sama kotihoidon lähihoitaja kuin haavat, verinäytteet ja pistoksetkin. Kodinhoitoa taas ei ole enää kunnallisella puolella käsittääkseni lainkaan.

Harvoin noita voidaan yhdistää kotihoito on sosiaalipuolen alaista toimintaa ja kotisairaanhoito terveyspuolen eli esim. terveyskeskuksen alaista toimintaa. Se kyllä on totta että asiakkaat voi olla samojakin eli asiakas tarvitsee sekä sairaanhoidollisia palveluita että sosiaalipuolen apua/hoitoa. Lainsäädännöllisiäkin esteitä sille edelleen on että kotihoidossa työskentelevä sairaanhoitajakaan ei antaa esim. iv:sti annosteltavia lääkkeitä, koska hän on sosiaalipuolella töissä.

Vierailija
273/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin noin. Edelleen 88 % yli 75-vuotiaista ei saa eikä myöskään tarvitse minkäänlaista erityistä ulkopuolisen suorittamaa kotihoitoa. 

Kunnalliset kodinhoitopalvelut hävisivät Suomesta jo vuosikymmeniä sitten ja se oli omasta mielestäni todella suuri moka. Kodinhoitajathan aikoinaan juurikin hoitivat vaikka vanhusten kotona siivousta, laittoivat ruokaa, hoitivat pikkulapsia jos lapsiperheessä oli akuutti hätä jne. Väitän että meillä olisi esimerkiksi lasten huostaanottotarvetta paljon nykyistä vähemmän jos lapsiperheiden olisi mahdollista saada konkreettista kotiapua kaiken kokoustamisen ja palaveerauksen sijasta.

Vierailija
274/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin noita voidaan yhdistää kotihoito on sosiaalipuolen alaista toimintaa ja kotisairaanhoito terveyspuolen eli esim. terveyskeskuksen alaista toimintaa. Se kyllä on totta että asiakkaat voi olla samojakin eli asiakas tarvitsee sekä sairaanhoidollisia palveluita että sosiaalipuolen apua/hoitoa. Lainsäädännöllisiäkin esteitä sille edelleen on että kotihoidossa työskentelevä sairaanhoitajakaan ei antaa esim. iv:sti annosteltavia lääkkeitä, koska hän on sosiaalipuolella töissä.

Ei ole totta. Tässä kotihoidon kuvaus Eksoten alueella: "Kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelun ja kotisairaanhoidon muodostamaa kokonaisuutta eli asiakkaan kotona selviytymisen kannalta riittäviä kotiin järjestettyjä sosiaali- ja terveyspalveluja, tarvittaessa ympärivuorokautisesti. Toteutamme kotihoidon palveluja tukemalla asiakkaan hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta yhdessä omaisten ja muiden tukitoimien kanssa. Tavoitteena on, että asiakas voisi asua turvallisesti omassa kodissaan."

Vierailija
275/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. Tässä kotihoidon kuvaus Eksoten alueella: "Kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelun ja kotisairaanhoidon muodostamaa kokonaisuutta eli asiakkaan kotona selviytymisen kannalta riittäviä kotiin järjestettyjä sosiaali- ja terveyspalveluja, tarvittaessa ympärivuorokautisesti. Toteutamme kotihoidon palveluja tukemalla asiakkaan hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta yhdessä omaisten ja muiden tukitoimien kanssa. Tavoitteena on, että asiakas voisi asua turvallisesti omassa kodissaan."

Pikainen googlailu ympäriinsä antaa saman vastauksen kaikilta alueilta. Kaikilla alueilla kotihoitoon kuuluu sekä kotisairaanhoito että muu kotihoito ateriapalveluita myöten. Kymsote, Essote, Pirkanmaa, Keski-Suomi, Pohjanmaa jne.

Vierailija
276/276 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten kun sanotaan että haetaan ulkomailta hoitajia - kyllä he hoitavat kun laiskat suomalaiset vaan valittavat. Tiedoksi vaan että ne ulkomailta tulleet väsyvät ihan samalla tavalla kuin me suomalaisetkin. Heillä on myös perheensä, harrastuksensa/opiskelunsa ym. jutut. Eivätkä he ole mitään yli-ihmisiä hekään!

Mistä tiedän tämän? Olen itse alalla ja noin puolet kollegoistani on syntynyt muualla kuin Suomessa. Aivan samat ongelmat hoitotyössä vaivaavat heitä niin kuin meitä suomalaisiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme