Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
En muuttaisi korpeen vanhaan halpaan talonröttelöön,sieltä kun ajelet näillä bensanhinnoilla niin se on kaikkea muuta kun säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä talon omistajat kun iso talo ja sähköön mene 150/250e/kk ja talvisinkin?? Itse saatan päästä noihin lukuihin kesällä mutta ei talvella!! noin pieniin sähkön kulutukssin ei ole taittu laskea siirtomaksua?? Näillä säkön hinnoilla + siirrot ni saa vain haaveilla pienistä sähkön hinnoista.
ei toimi normi perheillä.
Meillä okt 160m2 + at/2xvarasto 70m2.
Varaava lattialämmitys sähköllä, varaava takka, 2x ilp.
Vuosikulutus taisi olla -21 joku 17000 kwh.
Esim nyt tammi/helmikuu oli siirtoineen 300€/kk, määräaikainen sopimus 4,79c/kwh, ei kuukausimaksuja.
No joo, tollasta sopimusta ei ole hetkeen saanut, meillä voimassa vielä 3/23 asti.
Kaksi aikuista + kolme teiniä.
Ja jatkan vielä, että kesäisin siirtoineen sähkö ollut jotain 70-80€/kk.
Lainan lyhennys 1200e/kk, sähkö 120-400e/kk (lattialämmitys sähköllä+puu), vesi 50-100e/kk (4-5hlö talous), kiinteistövero n.350/vuosi(molemmilta aikuisilta, yhteensä siin n.700e), jätemaksu 20e/kk...mitähän kaikkee muuta, hitokseen kallista! Lämmityspuut saadaan omasta metsästä "ilmaiseksi"
Sitten lisäksi piha-alueiden hoitoon tarvittavia asioita; ruoholeikkuri, lumilimko, kesäkukat...onhan näitä, mutta en vaihtais!!
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä talon omistajat kun iso talo ja sähköön mene 150/250e/kk ja talvisinkin?? Itse saatan päästä noihin lukuihin kesällä mutta ei talvella!! noin pieniin sähkön kulutukssin ei ole taittu laskea siirtomaksua?? Näillä säkön hinnoilla + siirrot ni saa vain haaveilla pienistä sähkön hinnoista.
ei toimi normi perheillä.
Mukana sekä myynti, että siirto. Riippuu myös siirron hinnasta, meillä maan edullisempia. Myynti kilpailutettu. Menee 10 000 kWh vuodessa sähköä.
Meillä menee nelisen sataa kuussa, plus lainaan lyhennyksineen n. 800e. Lisäksi tarvitsee laittaa säästöön korjauksia varten koska talo ei ole uusi.
Olen itse näitä laskeskellut ja omakotitalossa asuminen on halvin asumismuoto suhteessa neliöihin. Itse asun lasteni kanssa 120 neliön uudehkossa talossa ja keskimääräiset asumiskulut ovat olleet viime vuosina 250 euroa kuussa. Tuo sisältää siis kaiken kiinteistöverosta jätemaksuihin ja sähkölämmitykseen. Sähkön hinta tosin juuri nousi itselläni ja se nostaa keskimääräisiä kuluja omalla kulutuksella 50 euroa kuussa. Silti jos katson samankokoisia ja samanikäisiä muita asumismuotoja, niiden vastikkeet on aina isompia.
Ja tottakai talossa tulee remppaa ajan myötä, mutta ihan yhtä lailla muissa asuinmuodoissa ne isommat remontit tulee omistajien maksettavaksi.
Sähkölämmitteinen okt n. 130 m2 330 eur/kk ylläpitokulut ilman pääoma- ja rahoituskustannuksia sekä korjausinvestointeja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat halvan (vanhan) talon, kaikki maksaa enemmän.
Mieluummin maksan kerran uuden kalliimman talon kuin suurempaa lämmityslaskua koko loppuelämän.
Omakotitalot ovat kuitenkin maksukykyisten luksusta.
Meillä 80 valmistunut talo, vielä öljyllä lämpiää, mutta voidaan siirtyä puulämpöön, koska se on meillä ilmaista.
Öljysäiliö riittää pariksi vuodeksi.
Tähän asti kulut ovat kaikki yhteensä n 360 e/ kk.
Emme pystyisi tuolla hinnalla asumaan 139 neliön asunnossa missään muualla.
Talo on etelä-Suomessa keskikokoisessa kaupungissa.
Meille pieneläkeläisille halvin tapa asua.
Piha on lähes kokonaa kalliota ja havukasveja ja lumitöitä on n 5 m autokatoksesta tielle.
Helppohoitoista siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
Onko?
Rivarissa (2kerrosta, 4 huonetta, sauna) yhtiövastike 250e/kk johon sisältyy lämmitys. Päälle tulee vain vesi kulutuksen mukaan + sähkö kulutuksen mukaan.
Ehkä AP:n kannattaisi katsoa rivitaloja, melkein kuin omakotitalossa asuisi kunhan löytää timantin. Asuminen on edullisempaa, isoin osa korjauksista hoituu taloyhtiön puolesta, jos kaukolämpö niin lämmitys on edullista (paitsi ehkä Helenin asiakkaille, heh heh)... Ainakin omaan makuun riittää tuota pihaa takapihalla aivan tarpeeksi - siihen mahtuu poreallas, iso sohva, muutama kasvi, grilli jne härpäkkeet, ja vähemmän ruohoa ajeltavana :)
Kukapa se maksaa ne taloyhtiön korjaukset? Mikä se mystinen taloyhtiö on?
No hitsi vieköön, me osakkeitten omistajat ollaan se mystinen taloyhtiö, ja itse me maksamme kaiken, ei kukaan muu.
Ja tottakai osan naapurinkin korjauksista.
Eli vastikkeella maksamme kuluja, osa vastikkeesta jää niihin korjauksiin, jos isoja korjauksia, niihin kerätään vastiketta erikseen, joko ennalta tai jälkikäteen lainaa maksaen, tai kuten minä, osuuteni heti maksaen.
Hyvittaa aina nää, jotka sanoo, että osan maksaa yhtiö. Niin maksaa, mutta raha on kerätty osakkailta, eli itse maksamme.Osakkeenomistajat, kuten itsekin, tietenkin. Pointtina oli että yhtiö on hyvässä kunnossa, ja on tulevaisuuden remontteihinkin iso kassa ja yhtiö on velaton, eikä painetta vastikkeen nostolle ole. Huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin kaivella omakotitalossa kymppitonnia siinä vaiheessa kun joku 20 vuotta vanha öljykattila räjähtää tai katto vuotaa.
Ja taloyhtiönkö katto ei voi vuotaa? Nää osakkeissa asuvat tuntuvat elävän jossain toisessa todellisuudessa jossa on juuri se jonkun mainitsema mystinen taloyhtiö joka maksaa kaiken ja tämä taloyhtiö on yleensä 100% huoltovapaa eikä taloyhtiössä ikinä tarvitse tehdä mitään remonttia, vaan mystinen taloyhtiö vaan pysyy täysin ilman remonttia ja huoltoa kunnossa samalla maksaen kaiken ja osakkeen omistajat asuvat ilmaiseksi, kun taloyhtiö ja huoltomies hoitaa kaiken 😄
Juuri näin.
Olen omistanut talon, kun lapset lähtivät pesästä, halusin keskustaan (matkaa oli 4 km) ja myin taloni ja ostin 80 m2 uudehkon rivari pienen kotikaupunkini keskustasta.
Minulla vastike on 240 m2/kk, sisältäen kaukolämmön, veden (huoneistokohtainen mittaus, yleensä saan muutaman kympin palautusta vuoden lopussa kun mittarit luetaan kerran vuodessa) pihatyöt, jätehuollon, kiint.veron ja pienet rempat.
Tykkään, minulla on päätyasunto ja talo on hyvin tehty, naapurista ei äänet kuulu, olen nyt eläkeläinen ja on ihanaa asua kun ei tarvitse muuta kuin maksaa. Muut huolehtii.
Omakotitalo oli ihana kun lapset olivat vielä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Neliöt joo unohdetaan iloisesti, kun puhutaan asumiskuluista ja verrataan 200m2 omakotitaloa 70m2 betonikuutioon.
Omakotitaloasuminen on edullisin asumismuoto ja koska olen köyhä, asun omakotitalossa.
Eräs tuttuni järkyttyi kun muutti 80 luvun omakotitalosta samankokoiseen, uuteen, kerrostaloasuntoon, asumiskulut kaksinkertaistuivat.
70 neliön vaatimattomassa talossa, jossa on puulämmitys asuu tosiaan edullisesti. 35 neliön mökissä vieläkin edullisemmin. Omaa kokemusta on.
Ilmalämpöpumppu tietysti on hyvä olla.
Minkäkokoista asuntoa etsitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
Onko?
Rivarissa (2kerrosta, 4 huonetta, sauna) yhtiövastike 250e/kk johon sisältyy lämmitys. Päälle tulee vain vesi kulutuksen mukaan + sähkö kulutuksen mukaan.
Ehkä AP:n kannattaisi katsoa rivitaloja, melkein kuin omakotitalossa asuisi kunhan löytää timantin. Asuminen on edullisempaa, isoin osa korjauksista hoituu taloyhtiön puolesta, jos kaukolämpö niin lämmitys on edullista (paitsi ehkä Helenin asiakkaille, heh heh)... Ainakin omaan makuun riittää tuota pihaa takapihalla aivan tarpeeksi - siihen mahtuu poreallas, iso sohva, muutama kasvi, grilli jne härpäkkeet, ja vähemmän ruohoa ajeltavana :)
Kukapa se maksaa ne taloyhtiön korjaukset? Mikä se mystinen taloyhtiö on?
No hitsi vieköön, me osakkeitten omistajat ollaan se mystinen taloyhtiö, ja itse me maksamme kaiken, ei kukaan muu.
Ja tottakai osan naapurinkin korjauksista.
Eli vastikkeella maksamme kuluja, osa vastikkeesta jää niihin korjauksiin, jos isoja korjauksia, niihin kerätään vastiketta erikseen, joko ennalta tai jälkikäteen lainaa maksaen, tai kuten minä, osuuteni heti maksaen.
Hyvittaa aina nää, jotka sanoo, että osan maksaa yhtiö. Niin maksaa, mutta raha on kerätty osakkailta, eli itse maksamme.Osakkeenomistajat, kuten itsekin, tietenkin. Pointtina oli että yhtiö on hyvässä kunnossa, ja on tulevaisuuden remontteihinkin iso kassa ja yhtiö on velaton, eikä painetta vastikkeen nostolle ole. Huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin kaivella omakotitalossa kymppitonnia siinä vaiheessa kun joku 20 vuotta vanha öljykattila räjähtää tai katto vuotaa.
Ja taloyhtiönkö katto ei voi vuotaa? Nää osakkeissa asuvat tuntuvat elävän jossain toisessa todellisuudessa jossa on juuri se jonkun mainitsema mystinen taloyhtiö joka maksaa kaiken ja tämä taloyhtiö on yleensä 100% huoltovapaa eikä taloyhtiössä ikinä tarvitse tehdä mitään remonttia, vaan mystinen taloyhtiö vaan pysyy täysin ilman remonttia ja huoltoa kunnossa samalla maksaen kaiken ja osakkeen omistajat asuvat ilmaiseksi, kun taloyhtiö ja huoltomies hoitaa kaiken 😄
Juuri näin.
Olen omistanut talon, kun lapset lähtivät pesästä, halusin keskustaan (matkaa oli 4 km) ja myin taloni ja ostin 80 m2 uudehkon rivari pienen kotikaupunkini keskustasta.
Minulla vastike on 240 m2/kk, sisältäen kaukolämmön, veden (huoneistokohtainen mittaus, yleensä saan muutaman kympin palautusta vuoden lopussa kun mittarit luetaan kerran vuodessa) pihatyöt, jätehuollon, kiint.veron ja pienet rempat.
Tykkään, minulla on päätyasunto ja talo on hyvin tehty, naapurista ei äänet kuulu, olen nyt eläkeläinen ja on ihanaa asua kun ei tarvitse muuta kuin maksaa. Muut huolehtii.
Omakotitalo oli ihana kun lapset olivat vielä kotona.
Kuten osakkeissa asuvat monesti, sinäkin siis sekoitat helppouden ja halpuuden... se helppous maksaa ja sen maksaa se osakkeen omistaja ja se on se syy, miksi osakkeessa asuminen on AINA kalliimpaa kuin omassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja taloyhtiönkö katto ei voi vuotaa? Nää osakkeissa asuvat tuntuvat elävän jossain toisessa todellisuudessa jossa on juuri se jonkun mainitsema mystinen taloyhtiö joka maksaa kaiken ja tämä taloyhtiö on yleensä 100% huoltovapaa
Voi vuotaa, mutta jos sitä vesikattoa on n. 300 neliötä ja sitä remppaa on maksamassa 50 asuntoa, se ei ole asuntoa kohden mikään kuluerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taloyhtiönkö katto ei voi vuotaa? Nää osakkeissa asuvat tuntuvat elävän jossain toisessa todellisuudessa jossa on juuri se jonkun mainitsema mystinen taloyhtiö joka maksaa kaiken ja tämä taloyhtiö on yleensä 100% huoltovapaa
Voi vuotaa, mutta jos sitä vesikattoa on n. 300 neliötä ja sitä remppaa on maksamassa 50 asuntoa, se ei ole asuntoa kohden mikään kuluerä.
Mutta sitten taas putkiremontti on moninkertaisesti kalliimpi kerrostaloon kuin rivitaloon. Naapurin vesivahinko voi tuhota omankin kämppäsi täysin jne. Jotkut asiat tulee kalliimmaksi omakotitalossa, toiset taas kerrostalossa, kumpikaan ei ole riskitön tai täysin huoltovapaa valinta.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi korpeen vanhaan halpaan talonröttelöön,sieltä kun ajelet näillä bensanhinnoilla niin se on kaikkea muuta kun säästöä.
Etätyö ja koulut/ päiväkodit kävelymatkan päässä. Vähemmän tarvii autoa, mutta hyvähän tuo on varalta olla, kun julkiset kulkee täältä huonommin. Tavarapyörällä käyn yleensä kaupassa. Koppa on aika lailla samankokoinen kuin perus sedanin kontti. Sähköavusteinen, niin ei ole kunnostakaan kiinni. Lompakon paksuudesta ehkä, mutta maksaa itsensä takaisin alle vuodessa säästyneinä bensakuluina.
Talon lämpötila on tasan mitä haluaa. Kesällä saa mukavan viileäksi ja talvella halutessaan kuumaksi. Ei ole onnistunut yhdessäkään betonimöykyssä missä olen asunut. Ainakaan järkihintaan tai ilman kauheaa säätöä taloyhtiön kanssa.
1 huomioitava on, että jos on kaukolämpö talossa, niin lämmin vesi on usein sikakallista. Meillä onneksi vilp, mutta suoralla sähköllähän se sen "loppuun" lämmittää. Silti halvempaa kuin kaukolämpö.
Tietynlainen asenne pitää olla huoltoihin ja pihanhoitoon. Jos ne ei kiinnosta yhtään, niin ei omakotitaloa voi suositella. Ei joku lumenluonti ja nurmikonleikkaus hirveän kallista ole ostopalvelunakaan sinänsä. Remontit voi tehdä siihen tahtiin kuin haluaa, ei tarvi kokoajan odottaa että joku paikka hajoaa ennen kuin sille aletaan tekemään jotain.
No jos 900e on maksimimaksukykynne, en lähtisi hankkimaan. Omakotitalossa kaikki pitää tehdä itse/ostaa palveluna.
Siis jos teidän tosta vajaasta tonnista pitää ensin lainanlyhennyskin maksaa ja korotkin on nousemassa... 900e voisi olla pienestä, edullisesta omakotitalosta ok lainanlyhennys, mutta sitten jää ne edullisen eli todennäköisesti vanhan ja aktiivista pikkuremppaa/isoja remppoja piakoin maksamiset hoitamatta...
Sekin on hyvä muistaa että vaikka löytyisi kädentaitoja ja osaamista itse tekemiseen remppojen ja muiden suhteen, myös tarvikkeet ja työkalut maksavat.
Meillä on 2000-luvun alussa rakennettu talo, suuren kaupungin läheisyydessä hyvillä kulkuyhteyksillä. Neliöitä talolla n.120, autotallilla n.40 ja tonttilla n.1400. Perheessä 4 henkeä.
Asumisen kuukausikulut ovat lainanlyhennys 1200e, ja muut asumiskulut n. 400e (kiinteistövero, lämmitys, vesi, vakuutukset). Uskoisin että aika keskiverto nämä meidän asumiskustannukset. Vähän halvemmallakin pääsee varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vuotaa, mutta jos sitä vesikattoa on n. 300 neliötä ja sitä remppaa on maksamassa 50 asuntoa, se ei ole asuntoa kohden
Hassua, että rivarissa jossa on 50 asuntoa on kattoa tasan saman verran, kuin 100m2 omakotitalossa 😁😁😁
Yhtä paljon siinä rivarissa on sitä kattoa neliöitä kohden kuin omakotitalossakin ja jokainen maksaa niiden neliöidensä... osakkeissa taitaa oikeasti asua hieman heikkolahjaiset ihmiset, jotka edelleen uskovat siihen mystiseen taloyhtiöön kuin lapsi joulupukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kattoneliöt tuppaa olemaan melko samat, jos rivari ja omakotitalo ovat samankokoisia = maksamassa olevien asuntojen lukumäärällä ei ole niin suurta merkitystä.
Itse asiassa rivitalossa useampi asunto kasvattaa riskiä koska katto on vaihdettava ja jos naapurillasi ei olekaan maksukykyä tai jos taloyhtiössä on asuntoja tyhjillään (lähinnä uudiskohteissa) niin sen kattorempan kulut kasvattavat muiden osuuksia.
Lisäksi rivitalon kattoremppaa ei voida toteuttaa mies-ja-hiace urakoitsijalla vaan siihen tarvitaan isompi toimija = kalliimpi remppa. Omakotitalossa rempan voi myös tehdä itse, rivitalossa tuskin koskaan on kattoremppaa talkoiltu.
Toki rivitalossa saa skaalaetua, mutta alalla työskennelleenä voin sanoa, että isompien kohteiden neliöhinnat lähes poikkeuksetta olivat okt -kohteita isommat. Syitä esim. tarjouksiin laskettu isompi riskikerroin ja byrokratian määrä (asiakkaat vaativat usein esim. 2m€ vakuuden asettamisen takuuajaksi = joudutaan ostamaan pankilta tuollainen takaus).
Mikä vika meissä vuokralaisissa? Ketään en häiritse.