Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella jos elätte, niin ei kannata haaveilla omakotitaloon muuttamisesta.
Ensin hankitte kunnolliset työpaikat ja säästätte rahaa, jotta voitte ostaa hiukan uudemman talon.
Tällöin ei välttämättä tule niin paljon korjaus/huoltokuluja.
Mutta kuten tuossa moni sanonut kuluihin vaikuttaa moni seikka, talon ikä, koko, sijainti, lämmitysmuoto yms.
Ei eletä toimeentulotuella. Eihän me edes lainaa saataisi, jos elettäisiin ja kirjoitin aloituksessa että asuntosäästöjä on ja laina voidaan saada. Ap
Okei, käsitin jotenkin, kun teillä tuo 900€ maksimi, mitä pystytte maksamaan.
Äkkiseltään sanoisin, ettei kannata vaihtaa omakotitaloon.
En usko että teillä varat riittävät. Toki jos pystytte säästöillä ostamaa omaksi talon, ilman lainaa, niin sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
Onko?
Rivarissa (2kerrosta, 4 huonetta, sauna) yhtiövastike 250e/kk johon sisältyy lämmitys. Päälle tulee vain vesi kulutuksen mukaan + sähkö kulutuksen mukaan.
Ehkä AP:n kannattaisi katsoa rivitaloja, melkein kuin omakotitalossa asuisi kunhan löytää timantin. Asuminen on edullisempaa, isoin osa korjauksista hoituu taloyhtiön puolesta, jos kaukolämpö niin lämmitys on edullista (paitsi ehkä Helenin asiakkaille, heh heh)... Ainakin omaan makuun riittää tuota pihaa takapihalla aivan tarpeeksi - siihen mahtuu poreallas, iso sohva, muutama kasvi, grilli jne härpäkkeet, ja vähemmän ruohoa ajeltavana :)
Kukapa se maksaa ne taloyhtiön korjaukset? Mikä se mystinen taloyhtiö on?
No hitsi vieköön, me osakkeitten omistajat ollaan se mystinen taloyhtiö, ja itse me maksamme kaiken, ei kukaan muu.
Ja tottakai osan naapurinkin korjauksista.
Eli vastikkeella maksamme kuluja, osa vastikkeesta jää niihin korjauksiin, jos isoja korjauksia, niihin kerätään vastiketta erikseen, joko ennalta tai jälkikäteen lainaa maksaen, tai kuten minä, osuuteni heti maksaen.
Hyvittaa aina nää, jotka sanoo, että osan maksaa yhtiö. Niin maksaa, mutta raha on kerätty osakkailta, eli itse maksamme.
Osakkeenomistajat, kuten itsekin, tietenkin. Pointtina oli että yhtiö on hyvässä kunnossa, ja on tulevaisuuden remontteihinkin iso kassa ja yhtiö on velaton, eikä painetta vastikkeen nostolle ole. Huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin kaivella omakotitalossa kymppitonnia siinä vaiheessa kun joku 20 vuotta vanha öljykattila räjähtää tai katto vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
Onko?
Rivarissa (2kerrosta, 4 huonetta, sauna) yhtiövastike 250e/kk johon sisältyy lämmitys. Päälle tulee vain vesi kulutuksen mukaan + sähkö kulutuksen mukaan.
Ehkä AP:n kannattaisi katsoa rivitaloja, melkein kuin omakotitalossa asuisi kunhan löytää timantin. Asuminen on edullisempaa, isoin osa korjauksista hoituu taloyhtiön puolesta, jos kaukolämpö niin lämmitys on edullista (paitsi ehkä Helenin asiakkaille, heh heh)... Ainakin omaan makuun riittää tuota pihaa takapihalla aivan tarpeeksi - siihen mahtuu poreallas, iso sohva, muutama kasvi, grilli jne härpäkkeet, ja vähemmän ruohoa ajeltavana :)
On, laske asumiskulut per neliö Lisäksi usein omakotitalossa sisältyy asumiskuluihin varastoa, autotallia jne.
Ihan kuten rivarissa autokatos tai talli, varasto löytyy tottakai. Monella tutulla omakotitaloasujalla ole yhtään isompi varasto kuin minulla rivarissani.
Ihmetyttää nämä talon omistajat kun iso talo ja sähköön mene 150/250e/kk ja talvisinkin?? Itse saatan päästä noihin lukuihin kesällä mutta ei talvella!! noin pieniin sähkön kulutukssin ei ole taittu laskea siirtomaksua?? Näillä säkön hinnoilla + siirrot ni saa vain haaveilla pienistä sähkön hinnoista.
ei toimi normi perheillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko?
No hitsi vieköön, me osakkeitten omistajat ollaan se mystinen taloyhtiö, ja itse me maksamme kaiken, ei kukaan muu.
Eli vastikkeella maksamme kuluja, osa vastikkeesta jää niihin korjauksiin, jos isoja korjauksia, niihin kerätään vastiketta erikseen, joko ennalta tai jälkikäteen lainaa maksaen, tai kuten minä, osuuteni heti maksaen.
Hyvittaa aina nää, jotka sanoo, että osan maksaa yhtiö. Niin maksaa, mutta raha on kerätty osakkailta, eli itse maksamme.Osakkeenomistajat, kuten itsekin, tietenkin. Pointtina oli että yhtiö on hyvässä kunnossa, ja on tulevaisuuden remontteihinkin iso kassa ja yhtiö on velaton, eikä painetta vastikkeen nostolle ole. Huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin kaivella omakotitalossa kymppitonnia siinä vaiheessa kun joku 20 vuotta vanha öljykattila räjähtää tai katto vuotaa.
Isoihin remppoihin ei etukäteen kannata kovin paljon säästää. Tutustu taloyhtiön verotukseen niin ymmärrät miksi. Vastikettakaan ei yleensä kerätä kuin kulujen verran, kukaan ei nimittäin halua maksaa ylimääräistä. Toki pienet korjaukset, mutta tyyliin tuleva kattoremppa, se kerätään yleensä nopeasti kokoon; osa maksaa rahoitusvastikkeena ja joilla rahaa on, heti. Kustannukset; pihanhoito, jätemaksut, sähkö, vesi jne. tuppaa nousemaan, että kyllä sitä vastiketta aika usein tarkistetaan.
Omakotitalo ja sen piha. Ne vievät kaiken rahan, mitä niihin upottaa. Ylärajaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä talon omistajat kun iso talo ja sähköön mene 150/250e/kk ja talvisinkin?? Itse saatan päästä noihin lukuihin kesällä mutta ei talvella!! noin pieniin sähkön kulutukssin ei ole taittu laskea siirtomaksua?? Näillä säkön hinnoilla + siirrot ni saa vain haaveilla pienistä sähkön hinnoista.
Ihan normaali perhe olemme 😁 ja kyllä, on laskettu mukaan siirtohinnatkin, tietysti on. Sähköön menee (vanhan sopimuksen mukaisilla hinnoilla) se n. 100-120€/kk kun jakaa tasaisesti koko vuodelle, riippuu luonnollisesti talven kylmyydestä.
Uusilla hinnoilla toki nousee sitten uusien hintojen mukaisesti, mutta niin se nousee as oy:säkin asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko?
Hyvittaa aina nää, jotka sanoo, että osan maksaa yhtiö. Niin maksaa, mutta raha on kerätty osakkailta, eli itse maksamme.Osakkeenomistajat, kuten itsekin, tietenkin. Pointtina oli että yhtiö on hyvässä kunnossa, ja on tulevaisuuden remontteihinkin iso kassa ja yhtiö on velaton, eikä painetta vastikkeen nostolle ole. Huomattavasti vähemmän stressaavaa kuin kaivella omakotitalossa kymppitonnia siinä vaiheessa kun joku 20 vuotta vanha öljykattila räjähtää tai katto vuotaa.
Höpö höpö taas!
Kyllä se on ihan sama homma osakkeissa kun odottamatonta tapahtuu. Älä lässytä.
Jos lämmönjaissa (uudehkossa) tulee iso vika, ei siihen ole varauduttu, kun on just maksettu se.
Talvella menee pelkästään 250e/kk sähköön rahaa ja siirtomaksut tuplaa tuon. Näin meillä omakotitalossa. Kesällä saatetaan päästä 80 - 100e sähkölaskuun + tietenkin se monopolisiirtomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Siitä 900 eurosta pitää maksaa siis myös lainan lyhennys. Siksi mietin että paljonko talon kulut olisi, että minkä verran pystyisi maksamaan lyhennystä. Ap
Unohtakaa omakotitalo. Teillä ei varallisuus riitä.
Itse en omakotitalosta edes niin haaveile, vaan mieheni. Hän oli laskenut, että kulut olisi noin 300 kuussa. Mietin itse onko se realistinen luku. Ap
Ei ole realistinen. Pelkkä sähkölasku on jo tuon verran ja pakkasilla ei välttämättä edes riitä. Sähkön lasku kolminkertaistuu syksyllä, joten ei kannata verrata näihin nykyhintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo ja sen piha. Ne vievät kaiken rahan, mitä niihin upottaa. Ylärajaa ei ole.
Minä olen omistanut ison omakotitalon isolla tontilla ja yksinhuoltajana pystyin kyllä pitämään sen ihan kevyesti. Toki nure piti itse leikata ja piha kolata, mutta se oli valinta. Halusin kasvattaa lapset omakotitalossa, kerrostaloläävään emme lähde ja rivareita ei ollut riittävän isoja, meillä talo oli140 m2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko?
Ja taloyhtiönkö katto ei voi vuotaa? Nää osakkeissa asuvat tuntuvat elävän jossain toisessa todellisuudessa jossa on juuri se jonkun mainitsema mystinen taloyhtiö joka maksaa kaiken ja tämä taloyhtiö on yleensä 100% huoltovapaa eikä taloyhtiössä ikinä tarvitse tehdä mitään remonttia, vaan mystinen taloyhtiö vaan pysyy täysin ilman remonttia ja huoltoa kunnossa samalla maksaen kaiken ja osakkeen omistajat asuvat ilmaiseksi, kun taloyhtiö ja huoltomies hoitaa kaiken 😄
Jos etsitte asuntoa kauempaa, kuin missä nyt asutte, niin huomioikaa myös kohonneet polttoaine kulut! Eli kun työmatka pitenee, myös bensaan menee enempi rahaa JA bensa tulee vieläkin kallistumaan.
Myös aikaa menee työmatkoihin enemmän, ja se aika on vapaa-ajasta pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Siitä 900 eurosta pitää maksaa siis myös lainan lyhennys. Siksi mietin että paljonko talon kulut olisi, että minkä verran pystyisi maksamaan lyhennystä. Ap
Unohtakaa omakotitalo. Teillä ei varallisuus riitä.
Varmasti riittää jos maaseudulla oleva vanha talo kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko?
Tuossa on kyllä todella harvinaisen halpa vastike, meillä oli rivarikolmiossakin n. 300e +toki remppoja jos tulee niin yhtiölainat tai ylimääräiset vastikkeet. Melkein tuplasti isomman okt:n kulut on ehkä max 100e isommat kuin tuon rivarikolmion.
Meillä suunnilleen näin 140m2 omakotitalossa
- Lainalyhennys tämän hetken korkotasolla 815€/kk (lainaa otettu 235.000€ 25v laina-ajalla) Korot tulee tästä nousemaan eli tulee olemaan joitakin satoja enemmän kuussa lähivuosina.
- Sähkö n. 25.000 kwh/vuosi, hinta noin 10stn kwh (keskimäärin) + sähkönsiirto 7snt kwh eli 4.250€ vuodessa, josta suurin osa talvikuukausilta.
- Vesi (+ jätevesimaksu) neljältä hlöltä noin 70m2 vuodessa n. 350€ vuodessa
- Kotivakuutus noin 850€ vuodessa
- Jätemaksut n. 12€ tyhjennys ja tyhjennys 2vko välein eli noin 300€ vuodessa
- Sitten kaikki muu sälä ja silppu eli talon ja pihan hoitamiseen tarvittavat välineet jne, pienet tai isot remontit omalla rahalla tai lainalla - nämähän voivat olla mitä vaan maan ja taivaan välillä.
Viestistä 57 unohtui vielä kiinteistövero reilun 500€ vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mennyt sähköön joku max 70e (siirtoineen, ja toki tämä nyt nousee n. neljänneksellä kun halpa sähkösopimus menee umpeen kesällä) kuussa ihan 140 neliön omakotitalossa, ja ollaan ihan normaali perhe, paljon kotona ja sähkösaunakin on. Sähkölasku siis samaa luokkaa kuin oli rivarissa, tosin talvella oli isompi kun laitettiin jouluvaloja ulos. Talo toki lämpiää kaukolämmöllä, sen lasku oli korkeimmillaan 180e kuussa, kesällä n 50e kuussa, puuta poltetaan myös jonkin verran. Kannattaa kyllä vähän tutkia omaa sähkönkulutusta jos kesälläkin menee 200e kuussa siihen...
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt 160m2 + at/2xvarasto 70m2.
Varaava lattialämmitys sähköllä, varaava takka, 2x ilp.
Vuosikulutus taisi olla -21 joku 17000 kwh.
Esim nyt tammi/helmikuu oli siirtoineen 300€/kk, määräaikainen sopimus 4,79c/kwh, ei kuukausimaksuja.
No joo, tollasta sopimusta ei ole hetkeen saanut, meillä voimassa vielä 3/23 asti.
Kaksi aikuista + kolme teiniä.
Vastike nousee yleensä hiukan vähintään joka toinen vuosi, koska kulutkin nousee.