Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?

Vierailija
29.06.2022 |

Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.

Kommentit (922)

Vierailija
281/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vastiikkeeton maalämmöllä toimiva talo ja kaikki kulut maksaa noin 50€ kuukaudessa jos en laske kiinteistöveroa, kotivakuutusta tai esim mitä tulee ostettua pihan ylläpitoon esim ruohonleikkureita yms mukaan.

Vierailija
282/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri laskin näitä kuluja äitini taloon (hän muutti palvelutaloon, mutta asunnon kulut otetaan huomioon hoitomaksua laskettaessa). Rintamamiestalon, jota lämmitettiin osittain puulla ja osittain sähköllä, kulut olivat viime vuonna noin 200 euroa/kk. Äidillä on vielä halpa sähkösopimus, mutta hinta nousee ensi vuonna varmaan kaksinkertaiseksi. Puut olivat omasta metsästä eikä niille ole laskettu hintaa. Lumityöt maksoivat viime talvena 540 euroa (koko talvi).

Sitten, jos tulee jokin ylimääräinen remppa (putket, katto tms.) niin kulut tietysti nousevat ihan toisenlaisiin lukemiin.

Minimaalisiin, verrattuna kerrostaloon. Esimerkiksi putkiremppa kerrostalossa maksaa aina kymmeniätuhansia per asunto, perus omakotitalossa vain muutamia tuhansia. Kerrostasloissa tehdään tismalleen samat rempat, kuin omakotitaloissa ja vielä vähän päällekin. Esimerkiksi hissiremontteja ei tavallisissa omakotitaloissa ole.

Ne kerrostalojen rempat vaan maksaa paljon enemmän kuin omakotitaloissa, etenkin nuo mainitsemani putkirempat, etkä itse voi vaikuttaa niihin kuin korkeintaan yhtiökokouksissa ääntä korottamalla. Omakotitaloissa taas voit tehdä niin paljon itse kuin haluat ja osaamista riittääja vaikka et tekisikään mitään itse, niin remppakulut siltikin pienemmät kuin kerrostalo-osakkaalla, jos osaat vähänkään kilpailuttaa ja häädät oveltasi kaikenmaailman remonttikauppiaskoijarit niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.

Siitä 900 eurosta pitää maksaa siis myös lainan lyhennys. Siksi mietin että paljonko talon kulut olisi, että minkä verran pystyisi maksamaan lyhennystä. Ap

Unohtakaa omakotitalo. Teillä ei varallisuus riitä.

Itse en omakotitalosta edes niin haaveile, vaan mieheni. Hän oli laskenut, että kulut olisi noin 300 kuussa. Mietin itse onko se realistinen luku. Ap

Ei ole realistinen. Sen voi saada, kun laskee juoksevat kulut alakanttiin. Ylläpitokulut tuohon + 600 niin ehkä, jollei tule isompaa remonttia.

Aivan täyttä tuubaa päästelet. Siis muka 900 euroa omakotitalon kustannukset kuussa ilman lainakuluja :D Juu ehkä jossain vanhassa kartanossa, mutta ei sitten lähellekään ihan tavallisessa omakotitalossa. 300 euroa kuussa ihan realistinen arvio. Itselläni viime vuonna vähän yli 200 euroa kuussa kaikkineen.

Vierailija
284/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetisti liikaa. Omakotitalossa kaikki maksaa helkutisti enemmän, kuin vaikka rivarissa ja lisäksi kaikki pitää tehdä itse tai itse ostaa joltakin palvelu. Asun itse tällä hetkellä vuokralla omakotitalossa, mutta mietin koko ajan, että pitäiskö muuttaa rivariin takaisin. Hitosti hommaa ylläpidossa (nurmikot, lumityöt, istutukset jne) ja lämmitys kun pitää maksaa itse vuokran lisäksi, niin tietää maksavansa.

Plussaa omakotitalossa tietysti on se, että voit pitää vaikka millaiset jauhojengi bileet tahansa ihan omassa rauhassa, eikä kukaan tuu valittamaan.

Vierailija
285/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestalo Etelä-Suomen pikkukaupungissa. Aika tarkkaan 300 euroa kuussa viimeiset kuusi vuotta. Nyt sähkön hinta tuo ainakin 50 e kuussa lisää menoja. Öljylämmitys, öljynkin hinta on noussut joten voi tulla toinen 50 e kuussa lisää, ainakin jos on kylmä talvi. Jonkun verran polttopuuta on saatu ilmaiseksi.

Oma riittävän suuri tontti on tärkeä, toki se voi nostaa kiinteistöveroa, mutta ei tarvitse pelätä tonttivuokran nostoja. Kiva myös, kun on omaa tilaa koiran ulkoilutukseen ja lasten leikkeihin. Ja isolle tontille mahtuu myös puita, jotka viilentävät kesällä, eikä sähköä kulu viilennyslaitteisiin. Puiden ansiosta ei myöskään jatkuvasti tarvitse olla nurmea leikkaamassa.

Rintamamiestalo on rakenteeltaan yksinkertainen ja kompakti, remontteja pystyy tekemään myös itse, jos ei ole aivan tumpelo. Tulevaisuudessa vaatimustasoa joutuu joka tapauksessa laskemaan, joten miksi et aloittaisi jo nyt.

Nyt mietin että taisin käsittää väärin, ja kyse oli ylläpitämisestä eikä kokonaissummasta.

Meillä on mennyt 270-310€/kk viimeiset 5 vuotta kaikkeen muuhun paitsi lainaan ja korokoihin. 

Eli 2 ihmistä on asunut n. 300€/kk yhteissummalla ok-taloa. Kun siihen laitetaan laina päälle niin summahan nousee tuonne 900€/kk. Siis meillä näin.

Vierailija
286/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 vuotta vanha omakoti talo, 130 neliöö. - kiinteistövero 480e/v

- Oma tontti 0e muuten olis vuokra 2000 e/v.

- vakuutukset 400e/v.

- keskiarvo sähkö käyttö/lämmitys 100e/kk. Nousee..

- vesi 60e/kk

-roskat 25e/kk

Eli sellanen 250e/kk pakollinen eläminen.

Ruohonleikkurin bensa unohtui, siinä ne.

Uusi talo ei tarvi korjauskuluja laskea.

Ei tulisijoja käytössä, eli ei tarvi nuohota?

Ei sakokaivoa, eli ei tarvitse tyhjentää?

Taidat asua yksin kun vettä menee noin vähän, ja roskaakin tulee noin vähän?

Vierailija
287/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on vastiikkeeton maalämmöllä toimiva talo ja kaikki kulut maksaa noin 50€ kuukaudessa jos en laske kiinteistöveroa, kotivakuutusta tai esim mitä tulee ostettua pihan ylläpitoon esim ruohonleikkureita yms mukaan.

50e sähköön, veteen (sisään tuleva vesi ja hulevesi), nuohoojaan, jätehuoltoon, jne? Jo pelkkä sähkö/vesiliittymän perusmaksut omakotitaloon ovat useimmiten enemmän kuin 50e kuussa. Jos taas asut maaseudulla ja on oma kaivo, jätteiden hoito jne, niin eihän nämäkään ilmaiseksi itseään ylläpidä. 

Vierailija
288/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, juuri nuo kulutan sinu pitää myös laskea mukaan.

Meillä on sähkölämmitteinen okt 163m2+ puolilämmin at-varastorakennus 72m2. Kun sähkön hinta on meillä sielä vuoden 5.15e/kwh , niin vuosikustannukse kaikkine vakuutuksineen, kiint verot ,vesi , jäte , sähkö, auraus , jne ,jne = n 5000e vuosi. 15v vanha talo.

Vierailija
289/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesimaksu yllätti. Se ei ole 15 euroa/hlö kuten osakenhoneistossa vaan pikemmin vedestä joutuu maksamaan n 30 euroa/hlö/kk.  OK-talossa on nimittäin kiinteää maksua, hulevesimaksua jne itse vedenkulutuksen maksun lisäksi. Esim hulevesimaksu lasketana jollain kertoimella joka on korkein mahdolline kertaa katon pinta-ala.

Hulevesimaksu on kerrostalossakin, se maksetaan vastikkeessa.

Meillä talo taajaman ulkopuolella. Oma kaivo, ei hulevesimaksua.

Hulevesimaksu ei liity omaan kaivoon yhtään mitenkään, vaan infraan, siihen että tonteilta valuva luonnonvesi valuu kunnan sadevesiviemäreihin. Taajaman ulkopuolella tätä ei tapahdu.

PErseintä asiassa on se että ei kaikilal ole mitään sadevesijärjestelmää, jotan joudumma maksamaan ihan vain siitä että vesi sataa, ja lumi sulaa pihallamme.

Vierailija
290/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesimaksu yllätti. Se ei ole 15 euroa/hlö kuten osakenhoneistossa vaan pikemmin vedestä joutuu maksamaan n 30 euroa/hlö/kk.  OK-talossa on nimittäin kiinteää maksua, hulevesimaksua jne itse vedenkulutuksen maksun lisäksi. Esim hulevesimaksu lasketana jollain kertoimella joka on korkein mahdolline kertaa katon pinta-ala.

Meillä vesimaksu on omakotitalossa n. 10e/hlö, mikä on valtava säästö verrattuna kerrostaloon jossa aika tavallinen on joku 25e/hlö. Nelihenkinen perhe. Hulevesimaksu muutama kymppi vuodessa eli muutamia euroja kuussa, ei mikään merkittävä summa.

Vierailija
291/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin tuossa huvikseni, niin meillä vettä maksettiin 28€/kk. Minä ja puolisoni asumme tässä talossa, sekä puolison lapset 8-10vrk/kk.

Viimeksi kun asuin kt:ssä lapseni kanssa kahdestaan, niin molemmilta otettiin 15€ vettä/kuu. Sanoisin että maksoimme aika paljon muidenkin vesiä siinä. Nyt onneksi saa itse päättää paljonko vesilasku on, käyttämällä sitä.

Vierailija
292/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50e sähköön, veteen (sisään tuleva vesi ja hulevesi), nuohoojaan, jätehuoltoon, jne? Jo pelkkä sähkö/vesiliittymän perusmaksut omakotitaloon ovat useimmiten enemmän kuin 50e kuussa. Jos taas asut maaseudulla ja on oma kaivo, jätteiden hoito jne, niin eihän nämäkään ilmaiseksi itseään ylläpidä. 

Sähkönsiirto, sähkönkäyttö ja lämmitys = 25€ kuussa kesäaikaan. Talvella kyllä enemmän

Vesimaksu 24€ kuussa 

Nuohoojaa en laskenut kyllä, ja jätehuoltoa en tarvitse vaan vien roskat naapurien roskiin koska olen badass

Asun suburban alueella jossa paljon taloja vierekkäin mutta silti lähellä kaupunkia

Vierailija
293/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokonaiskulut on vähän päälle 1200e, toki isoimman osan haukkaa laina korkoineen (nousi juuri, nyt 890e kuussa). Pikkupaikkakunnalla tosin voisi saada puolet halvemmalla vastaavan talon, jolloin tuo 900e/kk voi riittää. Kuitenkin pitää huomioida että jonkun verran täytyy pystyä pitämään rahaa jemmassa jos jotain sattuu, tarvii rempata tai hinnat kallistuu. Hirveän stressaavaa olisi omakotitaloasuminen jos budjetti olisi tosi tiukalle vedetty.

Vierailija
294/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin tuossa huvikseni, niin meillä vettä maksettiin 28€/kk. Minä ja puolisoni asumme tässä talossa, sekä puolison lapset 8-10vrk/kk.

Viimeksi kun asuin kt:ssä lapseni kanssa kahdestaan, niin molemmilta otettiin 15€ vettä/kuu. Sanoisin että maksoimme aika paljon muidenkin vesiä siinä. Nyt onneksi saa itse päättää paljonko vesilasku on, käyttämällä sitä.

En kyllä edes ymmärrä miten ihmiset onnistuu lotraamaan niin paljon, että vettä kuluu 30e/hlö/kk. Meillä menee alle puolet tuosta eikä edes yritetä säästää. Onneksi tosiaan saa maksaa vedestä käytön mukaan! Vaikka voi kai se olla että veden hinnoissa on eroa, meillä käsittääkseni aika keskitasoa.

Vierailija
295/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä edes ymmärrä miten ihmiset onnistuu lotraamaan niin paljon, että vettä kuluu 30e/hlö/kk. Meillä menee alle puolet tuosta eikä edes yritetä säästää. Onneksi tosiaan saa maksaa vedestä käytön mukaan! Vaikka voi kai se olla että veden hinnoissa on eroa, meillä käsittääkseni aika keskitasoa.

Kyllä ne täytyy olla ihmisten omaksumia tapoja. Suurin osa taitaa mennä puhtaana vetenä suoraan viemäkriin lorotellessa. Joku pesee autonsa 2kertaa viikossa, kuten naapurimme. hän pesee myös pihaansa koko ajan ja kastelee nurtsia. Ei taida heillä riittää 30€/pää/kk :D

Jotkut lorottavat vettä kymmeniä litroja odotellessaan kuumaa tai kylmää vettä. Kun itse pesen käteni nopsaan, niin siihen käy just se vesi mitä hanasta sattuu tulemaan. Lorotetaan perunakattilaan kylmän veden saamiseksi ensin 4 litraa vettä. Mitä väliä, sehän keitetään. 

Sama 2dl lasiin kylmää vettä janoon, sitä lorotetaan 2litraa ensin viemäriin. Tämä kertaa 5/päivä/ henkilö, ja viemäriin on mennyt puhdasta vettä jo kymmeniä litroja.

Vierailija
296/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainoihin 1500e/kk

Lämmitykseen keskimäärin 250e/kk

Peruskorjaamiseen n.20 000e/30 vuotta. Katto ja jotain muita osia on vaihdettava 20-30 vuoden välein.

Anteeksi ohis, mutta suklaakäärefoliostako nykyään tehdään katot? Meillä on peltikatto 1920-luvun lopulta, eikä sille ole tehty muuta kuin kertaalleen poistettu pintaruosteet ja maalattu uudelleen.

Putket on ainoa kiinteä osa taloa, mikä tulee elinkaarensa päähän 30 vuodessa. Uhrilaudoituskin kestää vähintään 50 vuotta, kun sen pitää hyvässä maalissa.

Vierailija
297/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri laskin näitä kuluja äitini taloon (hän muutti palvelutaloon, mutta asunnon kulut otetaan huomioon hoitomaksua laskettaessa). Rintamamiestalon, jota lämmitettiin osittain puulla ja osittain sähköllä, kulut olivat viime vuonna noin 200 euroa/kk. Äidillä on vielä halpa sähkösopimus, mutta hinta nousee ensi vuonna varmaan kaksinkertaiseksi. Puut olivat omasta metsästä eikä niille ole laskettu hintaa. Lumityöt maksoivat viime talvena 540 euroa (koko talvi).

Sitten, jos tulee jokin ylimääräinen remppa (putket, katto tms.) niin kulut tietysti nousevat ihan toisenlaisiin lukemiin.

Minimaalisiin, verrattuna kerrostaloon. Esimerkiksi putkiremppa kerrostalossa maksaa aina kymmeniätuhansia per asunto, perus omakotitalossa vain muutamia tuhansia. Kerrostasloissa tehdään tismalleen samat rempat, kuin omakotitaloissa ja vielä vähän päällekin. Esimerkiksi hissiremontteja ei tavallisissa omakotitaloissa ole.

Ne kerrostalojen rempat vaan maksaa paljon enemmän kuin omakotitaloissa, etenkin nuo mainitsemani putkirempat, etkä itse voi vaikuttaa niihin kuin korkeintaan yhtiökokouksissa ääntä korottamalla. Omakotitaloissa taas voit tehdä niin paljon itse kuin haluat ja osaamista riittääja vaikka et tekisikään mitään itse, niin remppakulut siltikin pienemmät kuin kerrostalo-osakkaalla, jos osaat vähänkään kilpailuttaa ja häädät oveltasi kaikenmaailman remonttikauppiaskoijarit niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.

Taloyhtiö ottaa lainan suuria remontteja varten, jota osakkeenomistajat sitten makselevat rahoitusvastikkeen muodossa vähitellen. Jos osakkeen myy, laina siirtyy kaupassa ostajan maksettavaksi. Omakotitalossa remontit on maksettava heti omasta pussista. Remonttitaidoista ok-asujalle on paljon hyötyä. Jos joutuu teettämään kaikki yllättävät korjaukset (niitä siis todella on) ulkopuolisella, kalliiksi tulee. Nämä on otetta budjetoinnissa huomioon.

Vierailija
298/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on veden, jäteveden ja sähkön perusmaksut yhteensä n. 20e kuussa (7e siirto, 0e käyttösähkö, n. 13e vesi) omakotitalossa. Yksi Suomen 10 suurimmasta kaupungista, ei pk-seudulla, lähiössä. Jätteiden käsittely muistaakseni 12e/2kk. Hulevesimaksu joku 3-5e/kk. Nuohous 6e/kk. Kaapelitv 10e kuussa. Ei näistä pakollisista perusmaksuista kovin iso summa tule. Kiinteistövero ja tonttivuokra tekee n.70e kuussa tuohon päälle. Sitten toki lämmitys ja sähkön ja veden käyttö, sekä kiinteistön vakuutus ja jonkinlainen summa säästöön korjauksia varten, kokonaisuutena 300e luokkaa.

Vierailija
299/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelevien kattomyyjien oppi on hyvin mennyt perille, jos katto täytyy uusia 20 -30 vuoden välein. Meillä 50 vuotta vanha katto, nyt täytyisi maalata toiseen kertaan, mutta ihan ehjä.  Ikkunamyyjä väänsi myös sitkeästi kauppoja, kunnes lopulta myönsi, että hänellä itsellään on samanlaiset vanhat ikkunat kuin meillä, eikä ikimaailmassa niitä vaihtaisi. Ulkomaalauksen välikin voi hyvin olla ainakin 30 vuotta.

Vierailija
300/922 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiestalo, kulut noin 450 €/kk koko vuoden keskiarvona. Tuossa on mukana kaikki kulut eli nuohoojat, jätemaksut, vakuutukset, vedet, kiinteistöverot, lämmitys jne mutta ei remonttikuluja.

Lainaa lyhensin 500 €/kk noin 15 vee. Nyt jo maksettu. Omaa pääomaa oli valmiina ja remontteja pikkuhiljaa. Olen siis pärjännyt teidän budjetilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi