Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyritäänkö nykyään asiakaspalvelussa asiakkaan näpäyttämiseen?

Vierailija
28.06.2022 |

Olen tänä keväänä/kesänä joutunut jo ainakin neljästi tilanteeseen, jossa minua asiakkaana on jotenkin näpäytetty. Entisenä aspana pidän tyyliä hyvin outona. Eli käytännössä viesteihin/puheluihin ei vastata tai vastataan hyvin kärkkäästi tai viisastellen. En ole näille tahoille millään tavalla ennestään tuttu ja asiat ovat koskeneet erilaisia asiakaspalvelutilanteita informaation kysymisestä reklamointiin. Kuulostaako tutulta?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näpäyttelykulttuuri tarttuu täältä netistä ja palstoilta. Typerimmät eivät ymmärrä, ettei se ole normaalia käytöstä eikä varsinkaan asiakaspalvelussa voi näpäytellä kuinka tahtoo.

Ei asiakaskaan voi sanoa mitä tahtoo. Jos menet henkilökohtaisuuksiin, voit saada kunnianloukkaus syytteen. Monessa paikassa on kamerat ja puheluita äänitetään ja monessa paikassa tuo äänittäminen otetaan käyttöön. Moni asiakas ei myöskään lue sääntöjä eikä ohjeita ja sitten kiukutellaan.

Vierailija
42/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse palkkatukityössä ja kyseisessä paikassa aletaan myös äänittämään puheluita asiakkaiden huonon käytöksen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ex-myyjänä olen tarkka siitä, miten puhuttelen aspoja, ja siitä huolimatta tuota näpäyttämistä on tullut itsekin huomattua viime aikoina.

Yksi mikä jäi mieleen, oli kun kassalla maksupääte vilkkui/tärisi paljon: vedin Plussa-kortin normaalisti, eikä pääte reagoinut vaan jatkoi vilkkumista (kuten epäilinkin). Huomautin ihan ystävällisesti kassalle että "hei, tuo pääte vilkkuu aika rajusti, eikä siksi varmaan lue tätä korttiakaan". Kassa alkoi kovaan ääneen sättimään huonokuntoista Plussa-korttiani ja "et sä kato voi kuvitella ton toimivan ikuisesti, eihän tollanen nyt enää toimi missään!". Edelleen jaksoin nätisti selittää että kortti toimi vartti sitten viimeksi, ja että vika on nyt kyllä päätteessä: kassa korotti vaan ääntään entisestään ja käski mennä infosta hakemaan uuden Plussan sekä maksamaan nyt ilman. Hämmentyneenä koitin näin tehdä (vaikka tiesin ettei pääte lue maksukorttiakaan), ja vasta sitten kassa "heräsi" päätteen ongelmiin. Ei kuitenkaan pahoitellut tai mitään, eikä selittänyt mitä tekee (boottasi päätteen, minkä tiesin mutta kaikki eivät tiedä). Tilanne oli epämukava. 

Vierailija
44/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse palkkatukityössä ja kyseisessä paikassa aletaan myös äänittämään puheluita asiakkaiden huonon käytöksen vuoksi.

Kyseessä julkisen alan työpaikka.

Teet koko ajan töitä, asiakkaat keskeyttävät työt olemattomilla puhelu kyselyillä ja työt viivästyvät sitten asiakkaat ihmettelevät miksi. Luulevat että tulee vain tyyliin muutama puhelu. Miten teet töitä, kun puhelin soi koko ajan. Kun lukisi säännöt ei tarvitsisi soittaa. Työntekijöitä myös sairastuu ja toiset paahtavat töitä ilman kahvitaukoja ja sitten asiakkaat soittavat kiukkuisia puheluita, juuri siksi puheluita aletaan äänittämään tulevaisuudessa.

Vierailija
45/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet koko ajan töitä, asiakkaat keskeyttävät työt olemattomilla puhelu kyselyillä ja työt viivästyvät sitten asiakkaat ihmettelevät miksi. Luulevat että tulee vain tyyliin muutama puhelu. Miten teet töitä, kun puhelin soi koko ajan. Kun lukisi säännöt ei tarvitsisi soittaa. Työntekijöitä myös sairastuu ja toiset paahtavat töitä ilman kahvitaukoja ja sitten asiakkaat soittavat kiukkuisia puheluita, juuri siksi puheluita aletaan äänittämään tulevaisuudessa.

Mistäs sen asiakkaan pitäisi tietää, että sinua ei saa häiritä tai että sinulle tulee useita puheluita?

Lukisi säännöt - siis mitä tarkoitat?

Mistä se asiakas voi tietää, että työkaverisi on sairastunut?

Kummallista touhua teillä. 

Vierailija
46/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sen asiakkaan pitäisi tietää, että sinua ei saa häiritä tai että sinulle tulee useita puheluita?

Luuletko, että kun soitat esim. johonkin virastoon, että sillä työntekijällä ei ole muita töitä kuin puhelimeen vastaaminen.

Miksi et lue sääntöjä, kun ne on osalle annettu ihan paperilla mukaan, mutta kun ei. Lappu paperikeräykseen ja sitten soitellaan kiukkuisia puheluita. Luuletko että normi työntekijä voi palkata lisää työntekijöitä, sen päättävät kyllä johtajat.

Vierailija
47/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.

Kyllä. Hyvä asiakaspalvelija peilaa asiakasta ja tarvittaessa laskeutuu hänen tasolleen. Ikivanha sanonta, sitä saa, mitä tilaa, pätee kaikkialla. Asiakaspalvelija aloittaa aina ystävällisesti ja kohteliaasti. Jos asiakas ei ole kykeneväinen asialliseen käytökseen, hän saa samanlaista palvelua. Jos palvelu tökkii, kannattaa katsoa peiliin. Asiakaspalvelija ei ole yleinen sylkykuppi.

Ei tämä aina näin mene. 

Itse olen pääosin saanut aina hyvää palvelua ja olen ollutkin ystävällinen kaikille kassahenkilöille, virastojen työntekijöille jne.  Olen halunnut myös esimerkilläni osoittaa lapsille, että asiakaspalvelijoita pitää ja kannattaakin kohdella ystävällisesti. 

Kaikesta ystävällisyydestä huolimatta on pari kertaa tullut melkoista käytöstä aspan taholta. Esim. minulla oli paljon tuotteita ostettavana, niistä osa oli aletuotteita. Kassahenkilö kävi niitä läpi. Odotellessani katselin ajatuksissani kassan vieressä olevia tuotteita ja huomaamatta napautin sormen päillä kassan reunaa. Tästä ratkesi myyjä sellaiseen raivoon, että oksat pois. Hän huusi kovalla äänellä, että varmasti kuului etäämmällekin:

-Turha siinä on naputella! itse olet ostellut alennustuotteita ja jos tässä aikaa menee, ei tämä suju yhtään sen nopeammin vaikka kuinka naputtelet!

Olin aivan huuli pyöreänä, että mitä ihmettä. 

Yksi ärsyttävä piirre pikkukaupoissa on, jos kassamyyjät rupattelevat keskenään omia asioitaan, eivätkä huomioi asiakasta mitenkään. 

Vierailija
48/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat ovat niin julmetun tyhmiä ja huonokäytöksisiä nykyään.

Paras oli, kun (yritys)asiakas alkoi huutaa minulle, kun en voinut tammikuussa sanoa heidän juuri alkaneen vuoden laskun loppusummaa etukäteen. Kyseessä oli sähkön tapainen hyödyke, jonka hintaan vaikuttaa sekä asiakkaan oma toiminta että muutamat täysin ennakoimattomat seikat.

En näpäyttänyt asiakasta silti, vaikka todellakin olisi mieli tehnyt.

Vierailija
49/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että kun soitat esim. johonkin virastoon, että sillä työntekijällä ei ole muita töitä kuin puhelimeen vastaaminen.

Miksi et lue sääntöjä, kun ne on osalle annettu ihan paperilla mukaan, mutta kun ei. Lappu paperikeräykseen ja sitten soitellaan kiukkuisia puheluita. Luuletko että normi työntekijä voi palkata lisää työntekijöitä, sen päättävät kyllä johtajat.

En luule. Mutta jos yksi sinun työsi on vastata puhelimeen, älä kiukuttele siitä asiakkaalle. Se ei ole hänen vikansa. 

Kysyin noista säännöistä, koska en ymmärtänyt, mistä säännöistä puhut, enhän tiedä missä olet työssäkään. 

Vierailija
50/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hakemassa itselleni silmänympärysvoidetta. Seilasin hyllyä edes takaisin. Myyjä tuli kysymään mitä haluan ja kerroin asiani. Katsoi mua ylös ja alas, antoi käteen yhden tuotteen ja sanoi: "Tää on ehkä sulle sopiva. Loput on aikuisille"  :D

Olen 31v.

Vierailija
51/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.

Kyllä. Hyvä asiakaspalvelija peilaa asiakasta ja tarvittaessa laskeutuu hänen tasolleen. Ikivanha sanonta, sitä saa, mitä tilaa, pätee kaikkialla. Asiakaspalvelija aloittaa aina ystävällisesti ja kohteliaasti. Jos asiakas ei ole kykeneväinen asialliseen käytökseen, hän saa samanlaista palvelua. Jos palvelu tökkii, kannattaa katsoa peiliin. Asiakaspalvelija ei ole yleinen sylkykuppi.

Ei tämä aina näin mene. 

Itse olen pääosin saanut aina hyvää palvelua ja olen ollutkin ystävällinen kaikille kassahenkilöille, virastojen työntekijöille jne.  Olen halunnut myös esimerkilläni osoittaa lapsille, että asiakaspalvelijoita pitää ja kannattaakin kohdella ystävällisesti. 

Kaikesta ystävällisyydestä huolimatta on pari kertaa tullut melkoista käytöstä aspan taholta. Esim. minulla oli paljon tuotteita ostettavana, niistä osa oli aletuotteita. Kassahenkilö kävi niitä läpi. Odotellessani katselin ajatuksissani kassan vieressä olevia tuotteita ja huomaamatta napautin sormen päillä kassan reunaa. Tästä ratkesi myyjä sellaiseen raivoon, että oksat pois. Hän huusi kovalla äänellä, että varmasti kuului etäämmällekin:

-Turha siinä on naputella! itse olet ostellut alennustuotteita ja jos tässä aikaa menee, ei tämä suju yhtään sen nopeammin vaikka kuinka naputtelet!

Yksi ärsyttävä piirre pikkukaupoissa on, jos kassamyyjät rupattelevat keskenään omia asioitaan, eivätkä huomioi asiakasta mitenkään. 

Etkö lukenut aiempia viestejä. Kaupoissa kaikki ei ole vakituisia työntekijöitä, siellä on työkokeilijoita työttömyyskorvauksella ja koulujen harjoittelijoita.

Vierailija
52/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella se paskin palvelutaso on aina ollut. Jännä, että on alkanut leviämään just nuo käytännöt muuallekin. Ehkä on huomattu toimivaksi siellä, missä on vähemmän kilpailua tai näennäistä kilpailua.

Vierailija
53/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luule. Mutta jos yksi sinun työsi on vastata puhelimeen, älä kiukuttele siitä asiakkaalle. Se ei ole hänen vikansa. 

Kysyin noista säännöistä, koska en ymmärtänyt, mistä säännöistä puhut, enhän tiedä missä olet työssäkään. 

Jos et viitsi lukea sääntöjä ja sen sijaan kysyt ne soittamalla niinkuin moni muukin niin älä valita, jos asiaasi ei saada nopeasti hoidettua, koska nuo puhelut vievät aikaa siitä muusta työstä. Etkä ole ainoa soittelija.

Vierailija
54/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä aina näin mene. 

Etkö lukenut aiempia viestejä. Kaupoissa kaikki ei ole vakituisia työntekijöitä, siellä on työkokeilijoita työttömyyskorvauksella ja koulujen harjoittelijoita.

Siis mistä sinä nyt oikein kirjoitat? Aiempia viestejä? Luin. Ei tähän itse vastaamaani viestiin liittynyt mitenkään työkokeilijat jne. Nyt en ymmärrä ajatustasi. 

Tarkoitin sitä, että vaikka olisit asiakkaana kuinka ystävällinen tahansa, et saa aina hyvää palvelua. 

Vierailija
55/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella se paskin palvelutaso on aina ollut. Jännä, että on alkanut leviämään just nuo käytännöt muuallekin. Ehkä on huomattu toimivaksi siellä, missä on vähemmän kilpailua tai näennäistä kilpailua.

Palvelu olisi varmaan parempaa, jos työpaikat olisi vakituisia. Jos työtön on ollut 2 päivää palkkatuella töissä niin ei hän voi osata kaikkiin kysymyksiin vastata. Monella CV on 2 sivua ja yksi työpaikka per rivi.

Vierailija
56/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Asiakaspalvelualan työvoimapula. Vaikka koulutusvaatimuksia ei ole, sosiaalisia taitoja kysytään paljon, eli rekrytointiongelmat näkyvät laadussa yllätyksinä.

-Koronatalous. Kun paikat on olleet kiinni, tilipussit firmoissa kevenee eikä uskalleta/haluta panostaa koulutukseen, karsitaan kaikki ylimäärä. Samalla kiristetään aspojen työtahtia

-Asiakkaat. Purkavat milloin minkäkin maailmantuskansa aspoille, siitä kuppi heikoimmilla tai vähemmän tunnetaitoja omaavilla täyttyy ja voi kaatua ihan yllättävässä paikassa ja ihan asiallisellekin ihmiselle.

Vierailija
57/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin palkkatuella 6 kuukautta nuorisotalolla toimistotöissä, vuosi kotona, sitten palkkatuella kansalaisopiston toimistoon 6 kuukaudeksi, vuosi kotona, sitten sairaalan infoon 6 kuukaudeksi palkkatuella ja asiakkaat on vihaisia, jos et osaa heti vastata kysymyksiin.

Vierailija
58/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on paljon töissä palkkatuella esim. asiakaspalvelussa. Jos olet töissä 6 kuukautta tai vuoden niin siinä vastataan asiakkaalle niillä tiedoilla mitä on. Työttömiä on myös työmarkkinatuella töissä esim. kaupoissa ja kaupungin sekä valtion yksiköissä.

Voihan ne olla työharjoittelussa tai -kokeilussakin.

Vierailija
59/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näpäytettiin Alkossa, kun kysyin yhtä tiettyä kuohuviiniä kuohuviinihyllyn edessä olleelta myyjältä. Esitin kysymyksen lähinnä viestinä "olen tulossa tutkimaan kuohuviinejä, voisitko väistää?" Myyjä vaan totesi kuivasti, että osoitteesta alko.fi näkee kyllä onko jotain tuotetta hyllyssä vai ei. En ostanut sitten mitään.

Minulla kanssa Alkossa, missä perinteisesti korkea asiakaspalvelutaso, on viime vuosina muutaman kertaa tullut vastaan outo tapa palvella asiakasta. Yksi myyjä ilmoitti minulle lyhyen keskustelun jälkeen, että juon vain liikaa. Mistään määristä ei oltu puhuttu ja todellisuudessa juon harvoin ja vähän.

Toiset tilanteet on ollut sellaisia, että olen kysynyt jotain ja myyjä vastaa ykskantaan, ettei hän tiedä ja sitten vaan lähtee pois.

Puolisonikin kertoi kerran naureskellen, että Alkossa oli joku kriisipäivä, kun kaikki myyjät vain karkasivat piiloon hyllyjen taakse. Normaalistihan tulevat aina auttamaan, näin me on totuttu, kun ei koskaan mitään vakio-ostoksia tehdä vaan pyydetään suositteluja tms.

Ja muuallakin ilmiö on ihan selvä. Kun alkaa miettimään ihan yks kerrallaan eri palveluja ja ostopaikkoja, niin äkkiä alkaa kertyä paljon merkkejä muuttuvasta kulttuurista asiakaspalvelussa.

Mutkan kautta olen kuullut että Alkossa on muutettu jonkin aikaa sitten jotain vuorojärjestelmää tms kulujen säästämiseksi, ja että monia kokeneita risoo systeemi, eikä ole ilmeisesti kovinkaan kiva taukojen jne kannalta. Vaikuttanee kokeneiden motivaatioon ja siihen että joutuvat palkkaamaan noviiseja.

Vierailija
60/111 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näpäyttävät nykyään helpommin tai vääntelevät vähintään naamaansa. Yksi suomea korostaen puhunut puhelinmyyjä sanoi kieltäytyessäni liittymästä erääseen liittoon, että onapa on tappiosi.

Kyllä, juuri tällainen asenne, että minä asiakaana olen lähtökohtaisesti väärässä ja keskustelun lopputulos riippuu vain siitä, kuinka veemäisellä tuulella aspa on. Ap.

Minulle tällainen myyjä sanoi periaatteessa suoraan, että olen jotenkin sekaisin, koska ei kuulemma pystynyt itse löytämään yhtään syytä, miksi en osta hänen tuotetta. Pyysi minua vielä monta kertaa selittämään päätöstäni vaikka luulisi ei kiitoksen riittävän. 

Minulle myyjä soitti myydäkseen jotakin terveystuotteita. Kun vastasin -ei kiitos, alkoi räyhäämään, etteikö minua terveyteni kiinnosta, olisi syytä alkaa kiinnostamaan.

Olin keskellä syöpähoitoja tuolloin, joten tuo tuntui jo loukkaavalta.