Pyritäänkö nykyään asiakaspalvelussa asiakkaan näpäyttämiseen?
Olen tänä keväänä/kesänä joutunut jo ainakin neljästi tilanteeseen, jossa minua asiakkaana on jotenkin näpäytetty. Entisenä aspana pidän tyyliä hyvin outona. Eli käytännössä viesteihin/puheluihin ei vastata tai vastataan hyvin kärkkäästi tai viisastellen. En ole näille tahoille millään tavalla ennestään tuttu ja asiat ovat koskeneet erilaisia asiakaspalvelutilanteita informaation kysymisestä reklamointiin. Kuulostaako tutulta?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat ovat niin julmetun tyhmiä ja huonokäytöksisiä nykyään.
Paras oli, kun (yritys)asiakas alkoi huutaa minulle, kun en voinut tammikuussa sanoa heidän juuri alkaneen vuoden laskun loppusummaa etukäteen. Kyseessä oli sähkön tapainen hyödyke, jonka hintaan vaikuttaa sekä asiakkaan oma toiminta että muutamat täysin ennakoimattomat seikat.
En näpäyttänyt asiakasta silti, vaikka todellakin olisi mieli tehnyt.
Kerrotko vielä aikaperspektiivisi, miksi sanot nykyään? Montako vuotta olet ollut aspalla?
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Minä näen asian toisin... Suomessa on aivan järjetöntä että huonosti käyttäytyviä asiakkaita pitää ymmärtää ja palvella, se on todella sairas kulttuuri joka pitää muuttaa... huonosti käyttäytyvä asiakas on saatava poistaa heti tiloista ja rakentaa mahdollisuus porttikieltoihin mihin tahansa paikkaan jossa käyttäytyvät huonosti...
Täällä oli hetki sitten keskustelu asiakkaasta joka antoi jopa tappouhkauksia nuorelle Lidl työntekijälle ja haukkui nuoren työntekijän kaikin tavoin......
Vastaava kuin ko. tapaus olen nähnyt mm. hampurilaisravintolassa kun pari pukumiestä haukkui nuoren työntekijän aivan maan rakoon - kaikki mahdollinen syytös mitä keksittiin kohdistettiin nuoreen työntekijään kun hampurilainen ei näyttänyt aivan samalta kuin kuvassa... nuori työntekijä oli suorastaan arvotonta pohjasakkaa näiden pukumiesten mielestä... ja hyvin selväksi tehtiin työntekijälle kuka on rikas ja kuka köyhä...
Suomi on todella sairas ja onneton maa jossa on tehtävä suuria muutoksia ja että etenkin näiden ryhmien paapominen loppuu: psykopaatit, sosiopaatit, narkistit, kiusaajat/koulukiusaajat, vainoajat, stalkkerit, väkivaltaiset, perheväkivaltaiset yms.... tähän asti näitä ryhmiä on paapottu ja uhrit tuhotaan aina...
Näissä on varmaan työpaikkakohtaisia eroja miten esim. asiakkaan huono käytös/uhkailut hoidetaan.
Omalla työpaikalla linja on selkeä:
-Jos asiakas meuhkaa/käyttäytyy huonosti, pyydetään rauhoittumaan että asia saadaan hoidettua. Ellei rauhoitu, niin linja suljetaan.
-Jos asiakas uhkaa jollakin tavalla (henkilöä/yritystä/toimitilaa tmv.) suoraan väkivallalla tmv. niin tuosta _pitää_ tehdä ilmoitus. Oma osasto on noille, mikä tutkii asian, ja usein menee eteenpäin poliisille.
Ymmärtääkseni usein on hiljaisia olleet siinä kohtaa kun poliisi alkanut kysellä uhkauksen perään.On myös asiakkaita joita ei enää oteta asiakkaiksi. Tapauksia joista on ollut liikaa ongelmia (tavalla tai toisella) ja on katsottu että voivat etsiä palvelut jatkossa muualta. Sattumalta tiedän, että ainakin yksi (luultavasti useampi) on myös kilpailijan "mustalla listalla".
Ja loppuun on todettava, että lähes kaikki asiakkaat ovat kivoja ja mukavia! Nuo nk. hullut on pienen pieni(!) vähemmistö, ja heillä on varmasti muitakin 'ongelmia' elämässään.
Tämä on erittäin kätevää!
Jos asiakas on vähänkin hankalalla asialla, niin mitä sitä selvittelemään kun voi lyödä luurin korvaan ja merkitä häiriköksi!
Vierailija kirjoitti:
-Asiakaspalvelualan työvoimapula. Vaikka koulutusvaatimuksia ei ole, sosiaalisia taitoja kysytään paljon, eli rekrytointiongelmat näkyvät laadussa yllätyksinä.
-Koronatalous. Kun paikat on olleet kiinni, tilipussit firmoissa kevenee eikä uskalleta/haluta panostaa koulutukseen, karsitaan kaikki ylimäärä. Samalla kiristetään aspojen työtahtia
-Asiakkaat. Purkavat milloin minkäkin maailmantuskansa aspoille, siitä kuppi heikoimmilla tai vähemmän tunnetaitoja omaavilla täyttyy ja voi kaatua ihan yllättävässä paikassa ja ihan asiallisellekin ihmiselle.
Lisäksi jos kyseessä ei ole puhelinyhtiön tyyppinen paikka, jossa on todella paljon asiakkaita, joilla myös satunnaisesti on jotain asiaa, ei firmassa tai virastossa hyvin todennäköisesti ole erillistä asiakaspalvelua. Silloin puhelimeen joutuu vastaamaan sen oman vaativan asiantuntijatyön ohessa ja ärtyneenä mietiskelee, miksi tällaistakin täytyy maisterinpapereilla tehdä. Asiakaspalveluasioihin ei myöskään muodostu mitään rutiinia, kun niitä tekee vain joskus.
Itse lähdin pois tuollaisesta työstä, vaikka siitä perustyöstä tykkäsinkin ja olin siinä tosi hyvä. En vain jaksanut jatkuvia kaikenlaisia keskeytyksiä ja työnkuvan silppuuntumista. Asiakkaiden vika se ei tietenkään ole. Päivän kymmenennes turha keskeytys saattoi silti olla äänensävystä aistittavissa, vaikka olin aina ystävällinen ja kohtelias.
Itse olin sairaalan osastolla työkokeilussa ja käskettiin vastata puhelimeen, kun sihteeri ruokatauolla, ei minulla ole edes hoitajan koulutusta, mutta sellaista se on nykypäivänä.
Suomalaisen asiakaspalvelun uudet tuulet, tonnin seteli
Suomalaista asiakaspalvelua on moitittu täysin syyttä suotta kehittymättömäksi.
Nyt Suomessa on yleistymässä neljä uutta konseptia, joissa asiakaskokemus pyritään saamaan suorastaan ainutlaatuiseksi.
Ensimmäisessä, ns. tonnin seteli-palvelukokemuksessa, henkilökunta kategorisesti kieltäytyy reagoimasta peruspalvelutapahtumasta poikkeaviin tapahtumiin ja puheisiin.
Tällä varmistetaan asiakkaan kannalta palvelutapahtuman jouheva sujuminen.
Esimerkkinä tällaisesta tiukimmatkin laatuvaatimukset täyttävästä tapahtumasta esittelen seuraavan.
PalstaTrolli käy tuomassa hiekkaa kaupan tuulikaappiin, keräämässä vaatimattomat ostoksensa kaupasta ja nostaessaan ne kassalle huomaa ikävän seikan. Ei kassin kassia, ei edes kylmä.
Keskustelu menee tämän jälkeen suunnilleen näin:
Kassa: Hei!
PalstaTrolli: Hei, tuolla ei ollut kasseja. Tarvitsen ainakin viisi.
Kassa:(alkaa sitten piippailla tuotteita)
Kassa: Se on 248,55, kiitos!
PalstaTrolli: Aivan, aivan. Entäpä ne kassit?
Kassa: ... (tuijottaa tonnin setelinä)
PalstaTrolli: Krhm. Niin. Huomasittehan että kassalinjalla ei ole lainkaan muovi- tai paperikasseja. En pysty kuljettamaan ostoksia ilman kasseja kotiini.
PalstaTrolli: Voitteko kutsua tänne vaikka jonkun?
PalstaTrolli: (Verenpaine nousee, Cola-sodan aikaiset tumman lähmäiset sokeriset muistot nousevat pintaan mielen syvimmistä syövereistä, nenässä tuoksuu kola ja on suoran toiminnan aika!)
PalstaTrolli: (tuijottaa tonnin setelinä)
Kassa: Se on 248,55, kiitos!!!
PalstaTrolli: Muovikasseja. Tarvitsen muovikasseja. Paljon muovikasseja.
Kassa: 248,55!!!
Kassa: Mitä?!
PalstaTrolli: Ei ole 248,55. Ensin muovikasseja. Sitten 248,55 lisättynä kassien hinnalla.
Kassa: Mä kutsun vartijan!
PalstaTrolli: Loistavaa! Voitko samalla pyytää häntä tuomaan muovikasseja?
Kassa: Nää pitää maksaa!
PalstaTrolli: No ei pidä. Eiköhän teillä kohta joku onnellinen ja iloinen pääse laittamaan ne takaisin hyllyyn. Sillä teidänhän ne vielä ovat.
PalstaTrolli: Näkemiin ja hyvää päivänjatkoa.
Kuten huomaatte, tärkeintä tässä asiakaspalvelutapahtumatyypissä on jättää täysin huomiotta asiakkaan kohtuullinenkin selkeästi ilmaistu tarve. Sen asiakaspalvelija osasikin todella hienosti!
Tietenkin tässä tapauksessa PalstaTrollin olisi pitänyt ymmärtää töniä vähintään kymmentä ihmistä, jättää korona-turvavälit noudattamatta ja hakea kassit itse viereiseltä kassalta. Kyseessähän on sentään itsepalvelumyymälä.
Valitettavasti PalstaTrolli ei kuitenkaan ole sopeutunut nykyaikaiseen palveluyhteiskuntaan kolasodan veteraanina, vanhan liiton rautakauppojen karaisemana sekä 80-luvun kulutushysterian raskaat ostosiskut ja koronkoukkaukset kokeneena.
Mistähän Suomeen saataisiin parempia asiakkaita tällaisten, no sanotaan nyt aivan suoraan, kasseja mankuvien aasiakkaiden tilalle? Ja mitä aasiakkaan kuljetusongelmat muka kaupalle edes kuuluvat?
PalstaTrolli:n kaltaiset tyypit ainoastaan häiritsevät sujuvaa ja iloista asiaspalvelutapahtumaa ja sellaiselle ei ole enää todellakaan sijaa vuonna 2021!
Kohteluni näyttää olevan pääasiassa kiinni siitä, mitä minulla on ylläni, onko meikkiä vai ei. Jotkut otaksuvat, että ikäni puolesta olen dementoitumassa. Jos asiakaspalvelija on epäkohtelias, annan palautteen välittömästi.
Tietynlaista ylimielisyyttä olen kohdannut myyjien taholta, mutta en osaa sanoa onko käytös lisääntynyt vai ei. Viimeksi Emotionissa parikymppinen naismyyjä katsoi kuin halpaa makkaraa ja hymyili vinosti, ei tietoakaan ystävällisestä tai edes asiallisesta käyttäytymisestä. Puuilossa taas parikymppinen miesmyyjä ei tervehtinyt saati katsonut päin kun menin kassalle, sanoi vain loppusumman. Edellä olevan miesasiakkaan kanssa hän kyllä sai suunsa auki.
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaista ylimielisyyttä olen kohdannut myyjien taholta, mutta en osaa sanoa onko käytös lisääntynyt vai ei. Viimeksi Emotionissa parikymppinen naismyyjä katsoi kuin halpaa makkaraa ja hymyili vinosti, ei tietoakaan ystävällisestä tai edes asiallisesta käyttäytymisestä. Puuilossa taas parikymppinen miesmyyjä ei tervehtinyt saati katsonut päin kun menin kassalle, sanoi vain loppusumman. Edellä olevan miesasiakkaan kanssa hän kyllä sai suunsa auki.
Oliko nuo myyjät vakituisia vai työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Ei kiinnosta! Minullakin on elämä.
Joo, ihan naurettavaksi on mennyt "palvelu", etenkin nuorten myyjien osalta. Ei siinä mitään, jos ei vielä osaa kaikkea, mutta sillon pitäisi olla halu Opetella. Miten ne antaa työsuhteessa olla ihmisten jotka ihan suoraan toteaa että "emmä tiiä" vailla mitään aijettakaan ottaa asiasta selvää kokeneemmalta jotta asiakas saisi tarvitsemansa palvelun.
Lisäksi nää ulkomaalaset, jotka pahimmassa tapauksessa vaarantaa ihmisen terveyden esim ravintoloissa tai miksei hoitoalallakin.
Pari pvää sitten olin Subwayssa, myyjänä nuori ulkomaalainen tyttö. Tyttö tuijottaa mua eikä sano sanaakaan. Alan puhumaan suomea ja hän ei reagoi mitenkään, tuijottaa vaan hölmistyneenä. Sitten osoitan, mitä haluan. Tyttö laittaa täytteitä ym. Noh sitten kerron sekä englanniksi että suomeksi että mitä En halua, kahteen kertaan. Tämän jälkeen tyttö laittaa juuri ne täytteet mitä olen pyytänyt että ei laita. Kun mainitsen asiasta, tyttö naurahtaa ja heittää jonkun vitsin. Tyttö ei puhu minulle englantia tai suomea ja näyttää intialaiselta, joten epäselväksi jää että ymmärtääkö hän mitään. Siinä välissä mut on ohittanut jo useampi asiakas, vaikka paikalla on myös kokenut myyjä joka olisi voinut auttaa tilanteessa. Lopuksi sanon suomalaiselle kollegalle että olisi hyvä jos kertoisi että mitä kieltä puhuu tms, johon tämä toteaa "jaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on syy sille, että aspalla on töitä!
Työnantaja sen edelleen päättää onko niitä töitä vai ei.
Asiakas päättää onko yrittäjällä töitä.
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Minä näen asian toisin... Suomessa on aivan järjetöntä että huonosti käyttäytyviä asiakkaita pitää ymmärtää ja palvella, se on todella sairas kulttuuri joka pitää muuttaa... huonosti käyttäytyvä asiakas on saatava poistaa heti tiloista ja rakentaa mahdollisuus porttikieltoihin mihin tahansa paikkaan jossa käyttäytyvät huonosti...
Täällä oli hetki sitten keskustelu asiakkaasta joka antoi jopa tappouhkauksia nuorelle Lidl työntekijälle ja haukkui nuoren työntekijän kaikin tavoin......
Vastaava kuin ko. tapaus olen nähnyt mm. hampurilaisravintolassa kun pari pukumiestä haukkui nuoren työntekijän aivan maan rakoon - kaikki mahdollinen syytös mitä keksittiin kohdistettiin nuoreen työntekijään kun hampurilainen ei näyttänyt aivan samalta kuin kuvassa... nuori työntekijä oli suorastaan arvotonta pohjasakkaa näiden pukumiesten mielestä... ja hyvin selväksi tehtiin työntekijälle kuka on rikas ja kuka köyhä...
Suomi on todella sairas ja onneton maa jossa on tehtävä suuria muutoksia ja että etenkin näiden ryhmien paapominen loppuu: psykopaatit, sosiopaatit, narkistit, kiusaajat/koulukiusaajat, vainoajat, stalkkerit, väkivaltaiset, perheväkivaltaiset yms.... tähän asti näitä ryhmiä on paapottu ja uhrit tuhotaan aina...
Näissä on varmaan työpaikkakohtaisia eroja miten esim. asiakkaan huono käytös/uhkailut hoidetaan.
Omalla työpaikalla linja on selkeä:
-Jos asiakas meuhkaa/käyttäytyy huonosti, pyydetään rauhoittumaan että asia saadaan hoidettua. Ellei rauhoitu, niin linja suljetaan.
-Jos asiakas uhkaa jollakin tavalla (henkilöä/yritystä/toimitilaa tmv.) suoraan väkivallalla tmv. niin tuosta _pitää_ tehdä ilmoitus. Oma osasto on noille, mikä tutkii asian, ja usein menee eteenpäin poliisille.
Ymmärtääkseni usein on hiljaisia olleet siinä kohtaa kun poliisi alkanut kysellä uhkauksen perään.On myös asiakkaita joita ei enää oteta asiakkaiksi. Tapauksia joista on ollut liikaa ongelmia (tavalla tai toisella) ja on katsottu että voivat etsiä palvelut jatkossa muualta. Sattumalta tiedän, että ainakin yksi (luultavasti useampi) on myös kilpailijan "mustalla listalla".
Ja loppuun on todettava, että lähes kaikki asiakkaat ovat kivoja ja mukavia! Nuo nk. hullut on pienen pieni(!) vähemmistö, ja heillä on varmasti muitakin 'ongelmia' elämässään.
Mä olin joskus ulkoistetussa aspassa ja meillä ohjeena valitettavasti oli, että kaikki pitää sietää. Jos asiakas alkoi oikeasti uhkailla henkilöä, siinäkin kohtaa oli täysin yksin, asian sai viedä vain itse vain eteenpäin, tämä asiakasyritys ei olisi ollut siinä minkäänlaisessa osapuolena mukana.
Siihen oli kyllä tarkat ohjeet, jos ko. firmalle olisi soitettu vaikkapa pommiuhkaus. Heti eteenpäin tänne ja tänne ja tänne tällä ja tällä tavalla. 😏
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan naurettavaksi on mennyt "palvelu", etenkin nuorten myyjien osalta. Ei siinä mitään, jos ei vielä osaa kaikkea, mutta sillon pitäisi olla halu Opetella. Miten ne antaa työsuhteessa olla ihmisten jotka ihan suoraan toteaa että "emmä tiiä" vailla mitään aijettakaan ottaa asiasta selvää kokeneemmalta jotta asiakas saisi tarvitsemansa palvelun.
Lisäksi nää ulkomaalaset, jotka pahimmassa tapauksessa vaarantaa ihmisen terveyden esim ravintoloissa tai miksei hoitoalallakin.
Pari pvää sitten olin Subwayssa, myyjänä nuori ulkomaalainen tyttö. Tyttö tuijottaa mua eikä sano sanaakaan. Alan puhumaan suomea ja hän ei reagoi mitenkään, tuijottaa vaan hölmistyneenä. Sitten osoitan, mitä haluan. Tyttö laittaa täytteitä ym. Noh sitten kerron sekä englanniksi että suomeksi että mitä En halua, kahteen kertaan. Tämän jälkeen tyttö laittaa juuri ne täytteet mitä olen pyytänyt että ei laita. Kun mainitsen asiasta, tyttö naurahtaa ja heittää jonkun vitsin. Tyttö ei puhu minulle englantia tai suomea ja näyttää intialaiselta, joten epäselväksi jää että ymmärtääkö hän mitään. Siinä välissä mut on ohittanut jo useampi asiakas, vaikka paikalla on myös kokenut myyjä joka olisi voinut auttaa tilanteessa. Lopuksi sanon suomalaiselle kollegalle että olisi hyvä jos kertoisi että mitä kieltä puhuu tms, johon tämä toteaa "jaa".
Luuletko, että on kiva opetella koko ajan, kun työpaikka vaihtuu?
Sairaalassa työttömät näkevät osastolla olevien terveystiedot, sitä ei moni tiedä.
Onko sinulla työtön naapuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jalkasi voi murtua ja työtön naapurisi näkee sairaalassa terveystietosi. Älä saa infarktia ja joudu osastolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jalkasi voi murtua ja työtön naapurisi näkee sairaalassa terveystietosi. Älä saa infarktia ja joudu osastolle
Miksi naapuri ei saisi nähdä terveystietojani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakasta ei kiinnosta ovatko myyjät vakituisia vai määräaikaisia vai työkokeilussa. Asiallinen käytös ei liene liikaa vaadittu työkokeilussa oleviltakaan.
Minäkin joskus kuvittelin, että vain sairaalan vakituinen henkilöstö näkee potilaiden terveystiedot samoin muissa työpaikoissa asiakastiedot. Mutta sitten menin työkokeiluun ja pyörittelin siellä yhtälailla ihmisten nimiä, osoitteita, henkilötunnuksia, puhelinnumeroita ja muita asiakastietoja.
Minä sain todella huonoa kohtelua Alkossa, ensin kysyttii henkiöpaperit ja sitten alettiin väittää ettei voi myydä koska olen kuulemma humalassa. Koko ajan myyjän suupielessä inhottava pikku hymy. Sai kai jotain iloa siitä tämä nuori naismyyjä, kun keski-ikäinen tantta joutui lähtemään ilman viinipulloaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on syy sille, että aspalla on töitä!
Työnantaja sen edelleen päättää onko niitä töitä vai ei.
Asiakas päättää onko yrittäjällä töitä.
Ei kuka tahansa asiakas. Kyllä asiakkaille jotka karkoittaa yrityksestä muita maksavia asiakkaita annetaan porttikieltoja. Jos kassalla kalja tölkin kanssa tuleva asiakas rupeaa hankalaksi on vain yrittäjälle eduksi että hän saa töykeää asiakaspalvelua ja vaihtaa asioimaan muualle.
Olen nyt keski-ikäinen ja noin 30 työpaikkaa cv:ssä.
Vielä ehtii 20 tai 30 työpaikkaa. Vakituisia työpaikkoja ei ole.