Pyritäänkö nykyään asiakaspalvelussa asiakkaan näpäyttämiseen?
Olen tänä keväänä/kesänä joutunut jo ainakin neljästi tilanteeseen, jossa minua asiakkaana on jotenkin näpäytetty. Entisenä aspana pidän tyyliä hyvin outona. Eli käytännössä viesteihin/puheluihin ei vastata tai vastataan hyvin kärkkäästi tai viisastellen. En ole näille tahoille millään tavalla ennestään tuttu ja asiat ovat koskeneet erilaisia asiakaspalvelutilanteita informaation kysymisestä reklamointiin. Kuulostaako tutulta?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kerran Fidassa/Uffissa/Kontissa (sori, en muista mikä näistä), voisinko jättää ison ja painavan kassin kassatiskin taakse siksi aikaa, kun katson nopeasti tietyt hyllyt läpi.
Kassatiskin ja takaseinän väliin jäi isosti tilaa ja takaseinää vasten oli lähes koko tiskin matkalla yrityksen omia pusseja ja nyssäköitä. Kysyessäni elehdin noiden tavaroiden suuntaan osoittaakseni, että siihen vain laittaisin oman kassin heidän tavaroiden viereen, reunimmaiseksi. Oli arkiaamupäivä, olin ainoa asiakas. Myyjän vastaus: "En voi seistä tässä vahtimassa asiakkaiden tavaroita. Minun pitää, kato, tehdä töitä." Hämmennyin vastauksesta niin, että en osannut edes sanoa, etten ollut pyytänyt häntä vahtimaan kassiani. Omalla vastuulla olisin jättänyt.Mutta olipa myyjä sitten ymmärtänyt kysymykseni miten päin vain, minä en ymmärrä, miksei hän voinut ilman veetuilua sanoa, että "valitettavasti ei voi jättää tähän". Asia olisi tullut selväksi. Nyt jäi huono maku suuhun, ja jäi myös epäselväksi, että olisiko siihen kuitenkin sitten saanut kassin jättää, jos olisin selittänyt, että sitä ei tarvitse vahtia.
Tämä on mielestäni nykyajan ilmiö. Kun moneenkin asiaan voisi vastata ihan vain "kyllä" tai "ei", niin kysymyksiin ei kuitenkaan vastata "kyllä" tai "ei", vaan yritetään olla jotenkin hirveän nokkelia ja nolata toinen ihminen, vaikka tämä ei ole millään tavalla provosoinut tilannetta.
Just tätä, että tulkitaan asiakkaan suora kysymys joksikin ihan muuksi ja vastataan siihen kuviteltuun kysymykseen sen sijaan että vastattaisiin siihen mitä kysyttiin . Tuossakkn olis voinut sanoa että "omalla vastuulla voit jättää" tai sitten tosiaan että ei voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä. Asiakaspalveluun eri paikoissa näyttää tulevan enempi ja enempi jotenkin haastavia ihmisiä.
Ne ystävälliset, rauhalliset ja palvelualttiit aspat ovat lähteneet alalta, koska asiakkaat kohtelevat asiakaspalvelijoita kuin kuraa.
Enpä juurikaan ole kokenut, nähnyt enemmänkin asiakkaiden kohtelevan aspaa kuin kasaa p*skaa. Työolosuhteet, palkkaus yms. vaikuttaa varmasti motivaatioon ja ilmapiiriin, mikä näkyy sitten asiakaspalvelun tasona. En haluaisi olla aspahommissa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä juurikaan ole kokenut, nähnyt enemmänkin asiakkaiden kohtelevan aspaa kuin kasaa p*skaa. Työolosuhteet, palkkaus yms. vaikuttaa varmasti motivaatioon ja ilmapiiriin, mikä näkyy sitten asiakaspalvelun tasona. En haluaisi olla aspahommissa.
Ennen ei ajateltu noin eikä koettu noin.
Hassua, että tasa-arvo tuo tullessaan vain vahvempaa eriarvoisuuden kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä. Asiakaspalveluun eri paikoissa näyttää tulevan enempi ja enempi jotenkin haastavia ihmisiä.
Ne ystävälliset, rauhalliset ja palvelualttiit aspat ovat lähteneet alalta, koska asiakkaat kohtelevat asiakaspalvelijoita kuin kuraa.
Omalta aspauraltani muistan, että ne ystävälliset eivät olleet kauhean osaavia. Se ei sinällään haitannut, kun he pystyivät sillä ystävällisyydellään sen kompensoimaan, ja asia hoitui.
Heillä ei siis ollut mahdollisuutta lähteä muualle, sillä sellainen hoksaamiskyky puuttui. Esim. jos asiakas oli soittanut laskutukseen, asiakkaalla saattoi päätellä olevan laskutusasiaa. Näille tyypeille se tuntui aina tulevan yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakaspalvelun täytyy näpäyttää hankalaakin asiakasta on selkeästi väärässä tehtävässä.
Vaihda muualle jos ei kelpaa.
Mielestäni vain lafkan omistaja voi todeta noin.
Aspa tässä moi. Aina on joukossa niitä, jotka eivät aspatyöhön sovi ja joilta kohtelias kommunikaatio ei vain luonnu. Itseltäni ja muilta kokeneilta aspoilta tuon kaltaista käytöstä saavat poikkeuksetta vain hankalat asiakkaat: asiakkaat jotka vaativat ihan mahdottomia tietoja tuotteista (tietoja joita edes valmistaja ei ole antanut), jankkaavat vastaan kun kerron mikä yrityksen käytäntö on, ovat itse veemäisiä, esim. eivät tervehdi, kohtelevat alentuvasti, kiroilevat jne.
Vaikuttanee varmasti myös se, että monissa yrityksissä aspoja vedetään minimimiehityksellä ja aspat ovat väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakaspalvelun täytyy näpäyttää hankalaakin asiakasta on selkeästi väärässä tehtävässä.
Vaihda muualle jos ei kelpaa.
Mielestäni vain lafkan omistaja voi todeta noin.
Ja jostain syystä ajattelet että se ei ole omaistaja joka on todennut noin joko sille asikakkaalle tai sitten sen aspan välityksellä kertonut sen asiakkaalle.
Samaa mieltä, että aspa voi olla hankala ja jonka kanssa joutuu vääntämään pienestäkin.
Jos näen, että aspa tyrii kunnolla kanssani annan kirjallisen palautteen yritykselle suoraan. Aina niissä joku vastaa jostakin.
Tosin joskus on niin toivottomia tyyppejä, etten jaksa edes reagoida. Siinäpä uhoavat, jos se on heille tärkeää
No ei tietenkään pyritä näpäyttelemään ketään, ymmärrät ihan hyvin tuon itsekin.
Aspa on vain ihminen, virheineen, kaikkineen. Virheitä ei tehdä tahallaan, eikä kenellekään haluta aiheuttaa pahaa mieltä, vaan sitä, että esim. kauppakokemus olisi hyvä, ja asiakas tulisi uudestaankin.
Jokainen voi itse kokeilla, miten hyvin ihminen palautuu siitä, kun joku on kiljunut pää punaisena, haukkunut ja kironnut, ja mahdollisesti myös heittänyt aspaa tavaroilla. Kyllä siinä pitää jonkun aikaa vetää henkeä. Itse olen jo sen ikäinen, ja kokemusta riittää, niin en enää juurikaan hermostu raivoavaan asiakkaaseen. Pahimmat tapaukset alkavat jälkeenpäin jopa naurattaa, kun miettii, että tajusikohan tuokaan ihminen yhtään, miltä hän kuulosti.
Jos jutut alkavat mennä liiallisuuksiin, huomautan heti riittävän terävästi, että on syytä rauhoittua. Tähän ikään en viitsi enää kuunnella mitään vaahtoamista. Ainoastaan, jos asiakkaalle on aiheutunut haittaa mokasta, joka on tehty myymälässä, pahoittelen ja yritän parhaani mukaan korjata tilanteen.
Sitä en sen sijaan hyväksy, että monet yrittävät huijata reklamaatioissa, ja alkavat huutaa saadakseen tahtonsa läpi. Siinä kohtaa voi tulla sanoneeksi jotain, jonka voisi tulkita näpäytykseksi.
Kyllä,asiakaspalvelu ei enää ole samaa kuin ennen.Jos joudut valitetaan viemään tuotetta saattaa olla et kuulet..minusta asiakaspalv.on hoitoala lääkärikin..niin tylytystä kuin voi.Ei sulla mitään,virheitä ei niitä myönnä ,syyttää asiakasta ,näin tälle.Pitäköön tunkkinsa en jaksa No nuo muut myydään kaikki Paso..kun tuote pois.Ahneita.